A DT Swiss márkanévben a D, illetve a T az acélhuzal német és francia kezdőbetűit tartalmazza, a többi pedig ugyebár a gyártó székhelyére utal. Több évtizedes kerékpáralkatrész-termelést tudhat magáénak, kiváló rozsdamentes küllőit a 80-es évek óta etalonként emlegetik.
Hasonló legenda övezi a svájci precizitással megmunkált DT kerékagyakat, speciális tárcsafogas szabadonfutó-technikával. Innen egyenes út vezetett a kerékszettek gyártásához, ahol a montis vonal volt mindeddig a domináns. Saját márkanév alatt kevesebb darabot adtak el, mint beszállítóként, de jövőre ez az országúti vonalon is megváltozik. Az új marketing-stratégia része, hogy 2013-ban az olasz Aqua-Sapone profi csapat DT Swiss kerékszetteken fog versenyezni.
A DT Swiss országúti 2013-as modelljei a montis választékhoz hasonlóan a Dicut, Tricon, Spline, illetve Classic típuscsaládokban érhetők el. Ezekből a Spline teljesen új sorozat a kínálatban. Jövőre a típuselnevezésben már az egyes modellek technikai szintje is egyértelműen lesz jelölve, ha a “családnév” után három betű szerepel, az a legfejlettebb modell, a kettő a középszint, az egy pedig az alapkivitel (pl. RRC, RR, R). Az utána következő szám pedig a felni profilmagassága. A felnikivitel lehet szingós, peremes, belső nélküli, vagy hibrid, amely drótperemes, karbonszerkezet, alu fékfelülettel.
A Dicut sorozatban újdonság lesz az 1460 grammos RR21 model, amelyet a Mavic Ksyrium Elite SL vetélytársának szánnak, általános használatra, amatőr versenyzésre készül. A küllők az új vékonyított, egyenes fejű kardtípusok lesznek. Az itt alkalmazott karbonfelnik kiváló hőelvezetést biztosítanak, nem kínai gyártmányok, hanem a Bielben található DT Swiss gyáregységben készülnek.
Ugyancsak újdonság az RRC46H hibrid kerékszett, amely mint a modellnévből most már könnyen kiolvasható, a legmagasabb kategóriát képviseli, drótperemes, 46 mm profilmaggal rendelkezik, strukturális karbonszerkezetű (a karbon nemcsak borítás, hanem szerkezeti elem), a felni alapja alumínium, és peremes köpenyekhez passzol. 20/24 küllővel fűzött, amely manapság elég gyakori. 1605 grammos tömegével könnyűnek számít a peremes 40-50 mm magas kerékszettek között, ráadásul a fékezés is kiszámítható, megbízható.
Aki próbálta, egyöntetűen dicséri: könnyebbnek érezzük, mint valódi tömege, lefele, síkon a magas, aero profil jól szeli a levegőt. A Dicut sorozatban ezen kívül kapható lesz 32, 46 és 66 mm profilmagasságú modell is, mindegyik a legendás 240-es agyszett technikai megoldásait alkalmazza, a küllők pedig forgásmentes kialakítást kapnak, amely megkönnyíti a centrírozást, és fokozza a tartósságot. Természetesen Campa vagy Shimano 11-fokozattal is kompatibilis. Ez utóbbi minden tárcsafogas mechanikás kerékagyra érvényes.
A Tricon sorozat minden egyes modellje két darabból álló kerékaggyal készül, amely finomabb forgást biztosít, és csökkentett csapágyterhelést eredményez. A fűzés vegyesen radiális és keresztezett rendszer, amely ugyebár speciális agyperem-kialakítással párosul. A Spline a kedvezőbb árfekvésű sorozat, 2013-ban kapható lesz 38 mm magas karbonfelnis modell (RC38T) 1300 grammos tömeggel.
Montis téren a 29″-os modellek jelentik az újdonságot a DT Swiss 2013-as kínálatában. Kissé lassúnak tűnnek a fejlesztések, ellenben biztosak lehetünk abban, hogy az eredmény makulátlan működés és megbízhatóság. Az idén is kapható M1800-ast jövőre több modell egészíti ki: Tricon 29 XM1550 magas szintű, általános felhasználásra tervezett modell, amíg a másik véglet az XCR 950T szingós versenyspecifikus modell, amellyel a szponzorált profi CC-s versenyzők már számos nagy eredményt értek el.
A Spline sorozatban a 29 XR 1450 1555 grammos tömegével és tárcsafogas mechanikájával, hegesztett felnivel igen vonzó alternatíva a versenyzők számára, akik nem szingós, hanem defekt esetén javítható rendszerben gondolkodnak. 28 küllős, belső nélküli köpennyel is használható, nekünk amatőröknek álomjó megoldás lenne. Az XR 1600 29”-os változat 1770 grammra hízik, erősebb küllőkkel és felnivel rendelkezik, de a mechanikája azonos a versenykerék-szettel. Az X1900-as modell már egyszerűbb felépítésű, nehezebb, de hasonlóan erős és megbízható, mint a “nagytestvérek”. Ez már valóban sok amatőr számára elérhető áron kapható, több kerékpárgyártó ezzel szállítja majd 2013-as montiját.
Külön agyszettek és felnik továbbra is kaphatók lesznek, illetve új küllőmodell az egyenes fejű, húzott 2,0-1,8 mm-es Competition, ami eddig nem szerepelt a kínálatban. A legendás agyszettek most már több változatban is elérhetők lesznek: a megfizethető szegmensben a 370SL 50 grammal lesz könnyebb, mint elődje, a másik véglet a kerámiacsapágyas, karbontengelyes 180S természetesen csillagászati áron. (Ne is kérdezd, hogy mennyi az annyi!)
A felnik terén a 29″-os modellek jelentik majd az újdonságot (pl. XR 400 29, 450 g), de lesz még három, szélesebb és masszívabb változat is az all-mountain közönségnek.
Az ugyancsak igen népszerű, kiváló rugóstagok terén 2013-as újdonság az Cross X313 maraton/trail modell, amely most már három üzemmóddal rendelkezik, a nyitott és a zárt mellett lesz egy platform-csillapítással rendelkező “Drive” állítás is. A visszaút-csillapítás igen finoman állítható, a működés – mint minden DT Swiss hidraulika esetében – példásan finom. Kapható karbontestű változatban (Carbon Cross X313), illetve hagyományos aluból is (Cross X313).
A telóvonalban a DT Swiss az ugyancsak legendának számító angol Pace megvásárlásával szállt be a gyártók versenyébe, itt az XMM 100/120 29 jelenti majd a jövő évi újdonságot. Karbonnyakkal és -vállal rendelkezik, 15 mm-es átütőtengelyt fogad, az eredmény merev szerkezet 1632/1647 grammos tömeg mellett. A blokkoló távirányító kemény 11 g-ot nyom és mindössze 6 mm helyet foglal a kormányon. (Minden bizonnyal a világ legkönnyebb telótávirányítója!) Viszont a 650b változat, amellyel a Swisspower csapat idén versenyzett, egyelőre prototípus marad, tehát 2013-ben még nem lesz elérhető. A svájci gyártó nem sieti el a fejlesztéseket: mindennek eljön majd az ideje…
További infó a forgalmazó, illetve a gyártó honlapján olvasható.
x