“Irány az Alpok! – adta ki reggel az utasítást az idei Giro szervezője, Michele Acquarone, a 14. szakaszon. “Végre itt vannak az igazi hegyek.” – gondoljuk mi szurkolók, kerékpárrajongók. “Épp ideje!” – tennék hozzá azok, akik ennél több izgalmat vártak az idei olasz körversenytől.
Verőfényes napsütésben indult útnak a mezőny, a versenyzőkre váró 205 km-ből 130 relatíve sík vidéken kanyargott, onnantól viszont egy 22, illetve 27 km-es kaptató következett, tehát a kettő közti lejtmenetet leszámítva az út végig felfele mutatott.
Még az indulás előtt jött a váratlan hír, hogy a Mark Cavendish-t szorongató két nagy sprinter, Mark Renshaw és Matt Goss is visszalépett a további küzdelmektől, nem fejezik be az idei Girót. Hát, valóban kicsi volt arra az esély, hogy a “manx-i rakétát” a pontokért folyó versenyben megelőzzék, a nagy hegyek pedig egyetlen sprinternek sem okoznak különösebb örömöt. Talán majd ha megöregszik a két ausztrál, mint a legendás Laurent Jalabert, ráéreznek ennek az ízére is…
A rajt után az első 20 km békésen, eseménytelenül zajlott, de a tempó rendkívül élénk volt, a mezőny 50 km/órást átlagot hajtott az első 70 km-en! Már a 100 km-hez közeledett a mezőny, amikor a Lotto Belisol örökké szökésben lévő Olivier Kaisen-je hét embert magával rántva megkezdte a különcködést. A sor így nézett ki: Kaisen, Jan Barta (NetApp), Andrey Amador (Movistar), Nelson Oliveira (RadioShack-Nissan), Matteo Montaguti (AG2R-La Mondiale), Nikolas Maes (Omega Pharma-QuickStep), Alessandro De Marchi (Androni Giocattoli), Pierpaolo De Negri (Farnese Vini-Selle italia). Előnyük az első hegy lábáig az előny 12:25-re nőtt.
Hová is tartott ma a mezőny? A befutó Cervinia, egy exkluzív síparadicsom, egész biztosan nem a magyar pénztárcáknak való hely, 2000 méterrel a tengerszint felett. Ekkor már tudni lehetett, hogy a gyönyörű időjárás csak a völgyre volt érvényes: fent a hegytetőn délben esett, havazott, és a szél is rendesen fújt. Az első kaptató a két hegykolosszus közül 65 km-rel a cél előtt kezdődött, és egész pontosan ahogy a szökevénycsoport elkezdte a mászást, eleredt az eső. Itt már látszott, hogy a mai szakasz nem csak a mászások miatt lesz eposzi küzdelem: meg kell vívni a csatát az elemekkel is.
A szökevények közül a cseh Barta bírta legjobban a mászást és az égi áldást, de a Liquigas begyújtotta a rakétákat, így előnye a mezőnnyel szemben kilométerről kilométerre csökkent. Az esélyeseket tartalmazó csoportból az első szökést a hegy felénél, 46 km-rel a cél előtt jegyezhettük fel Jose Rujano (Androni) és Damiano Cunego (Lampre) személyében. Barta ért fel elsőnek a Col de Joux-ra, így begyűjtötte az ezért járó maximális hegyi pontot. A pöttöm Rujano otthagyta Cunegót, Frank Schleck pedig leszakadt majd ismét felzárkózott az esélyesek csoportjára.
Sokan találgatták, hogy talán az első hegyet követő lejtmenet lehetőséget ad egy döntő jelentőségű szökésre: vakmerő versenyzők, akik ebben az időjárásban képesek nagyobb tempót diktálni, előnnyel kezdhetik meg az utolsó 27 km-es (!) kaptatót fel a síparadicsomba. Elgyötört arcokat láthattunk a Col de Joux hágó tetején, a várakozásokkal ellentétben nem volt durva “csapatás” a túloldalon, bár a két nappal ezelőtt szökésben szépen tekerő Amador csúszkálósan, “motorversenyzősen” komoly tempóban vette a vizes kanyarokat. Bartán már a lejtmenetben látszott, hogy nem tudja megőrizni a vezetést!
1997-ben járt utoljára a Giro a Cervinián, akkor Ivan Gotti ért fel elsőnek, és ezzel biztosította be az összetett győzelmet. Az emelkedő lábánál az Astana fokozta a tempót. Elől három merész szökevény (Amador brigádja) felzárkózott Bartára, Cunego nagyon szép kanyarvételekkel megelőzte a venezuelait, és üldözőbe vette a szökevényeket. Erre az esélyesek is rákapcsoltak: mégsem lehet egy egykori Giro-győztest így elengedni!
Lent a völgyben már szebb volt az időjárás, az út itt-ott fel is száradt. A Costa-Ricai Amador otthagyta három társát, ekkor még 7 perc előnye volt Cunegóval szemben, további kettő az esélyesek csoportjához viszonyítva. Amadort nem tartjáka esélyesnek az összetett versenyben, így a boly célja inkább Cunego megregulázása volt, a szakaszgyőzelem egyetlen “nagyágyút” sem motivált.
20 km-rel a célszalag előtt Amador előnye tovább nőtt, Cunegónak pedig sikerült megtartani előnyét, ha így maradt volna, akkor a 2004-es Giro-győztes feljön a 3. helyre, azaz vele is komolyan kellett volna számolni az összetett győzelemért folyó versengésben. A többi esélyes együtt hajtott, egymásra figyelve, hogy senki ne próbálja meg lemásolni Cunego trükkjét…
Sok-sok hajtűkanyar után az egykor nagy “körversenyreménység”, Marzio Bruseghin (Movistar), illetve Amets Txurruka (Euskaltel-Euskadi) meglépett a bolyból: őket simán elengedték az esélyesek. Felzárkóztak Cunegóhoz, ekkor a Liquigas ismét rákapcsolt. Ez a tempóváltás Amador előnyét is is elkezdte lefaragni, de 13 km-rel a cél előtt bő 7 perc még mindig megmaradt.
Fergeteges tempót ment a mezőny a dobogókői kaptatóhoz hasonlóan 5-6%-os emelkedőn, volt aki a nagy első tányérra kapcsolt. De Marchi utolérte a Movistar Costa-Ricai “hegyimenőjét”, 10 km-rel a vége előtt már csak 6 perc volt az előny a felfele repülő mezőny előtt. Ezután a Cerviniára felvezető úton egy meredekebb rész jött, az élen hajtó duó igen fáradtnak látszott. Mindenki nagy örömére az eső ismét rákezdett…
A Liquigas erődemonstrációja folytatódott: 7 km-rel a cél előtt 4 és fél perc előnye maradt a szökevényeknek. Minden bizonnyal az olasz csapat nem Amardorékat akarta ezzel megleckéztetni, hanem az esélyes számát kívánta csökkenteni, holnapra jó alaposan megdolgozni a többi hegyi menőt. A lengyel Sylvester Szmyd még tovább fokozta a szenvedést, közeben Barta felért a két élen állóra. 20 fősre fogyott az esélyeseket tatalmazó üldöző boly – sokan melegebb (és szárazabb) tájakra kívánták a Liquigas lengyel tempódiktálóját, Basso fő segítőjét.
5 km-nél 3 és fél perc előnye maradt az élen álló triónak: kétesélyes volt sikerük. Közben a venezuelai Rujano Gillen ismét megtámadta az üldözőket, de a Liquigas vonat pillanatok alatt szertefoszlatta reményeit. Basso ekkor vette át a kezdeményezést, kipróbálva, hogy a többi esélyes milyen erőben van. Elől pedig Di Marchi támadta meg két vetélytársát. 3 km-rel a cél előtt már csak másfél perc előny maradt az élen hajtóknak.
A kanadai Hesjedal, aki viselte már néhány napig a Maglia Rosát, megtámadta a maradék üldözőcsoportot. Neki sikerült 15 másodperc előnyre szert tenni, ekkor a rózsaszín mezben hajtó Rodriguez is megindult. Itt azért látszott, hogy ez az emelkedő nem hasonlítható a Dolomitok szörnyen meredek kaptatóira, nem kedvez a madárcsontozatú mászóspecialistáknak, sokkal inkább az “erőgépeknek”. A cseh Roman Kreuziger, az Astana csapatvezetője nem bírta a tempót: ő lehet a gyenge láncszem az esélyesek között.
Elől óriási versenyben a cél előtt Amador lehajrázta Bartát, 20 másodpercre rá megérkezett Hesjedal, további 26 másodpercre a többi esélyesek csoportja. Ez egyben azt is jelentette, hogy a kanadainak egy hajszállal sikerült visszavennie a Maglia Rosát Rodrigueztől, aki túl későn kezdte meg üldözni Hesjedalt. Az utolsó 2 km nagyon izgalmasra sikeredett: köszönhető a langaléta kanadainak.
Az utolsó kilométer videofelvétele:
A 14. szakasz végeredménye:
1. Andrey Amador Bakkazakova (CRc) Movistar Team 5:33:36
2. Jan Barta (Cze) Team NetApp
3. Alessandro De Marchi (Ita) Androni Giocattoli 0:00:02
4. Ryder Hesjedal (Can) Garmin – Barracuda 0:00:20
5. Paolo Tiralongo (Ita) Astana Pro Team 0:00:46
6. Rigoberto Uran Uran (Col) Sky Procycling
7. Joaquim Rodriguez Oliver (Spa) Katusha Team
8. Thomas De Gendt (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team
9. Michele Scarponi (Ita) Lampre – ISD
10. John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale
11. Frank Schleck (Lux) RadioShack-Nissan
12. Domenico Pozzovivo (Ita) Colnago – CSF Inox
13. Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale
14. Sergio Luis Henao Montoya (Col) Sky Procycling 0:00:49
15. Benat Intxausti Elorriaga (Spa) Movistar Team 0:00:52
16. Roman Kreuziger (Cze) Astana Pro Team
17. Daniel Moreno Fernandez (Spa) Katusha Team
18. Sergio Pardilla Bellon (Spa) Movistar Team
19. Mikel Nieve Ituralde (Spa) Euskaltel – Euskadi 0:00:55
20. Dario Cataldo (Ita) Omega Pharma-Quickstep 0:01:16
21. Gianluca Brambilla (Ita) Colnago – CSF Inox
22. Sandy Casar (Fra) FDJ-Big Mat
23. Johann Tschopp (Swi) BMC Racing Team
24. José Rujano Guillen (Ven) Androni Giocattoli
25. Tom Jelte Slagter (Ned) Rabobank Cycling Team 0:01:40
Az összetett állása 14 szakasz után:
1. Ryder Hesjedal (Can) Garmin – Barracuda 59:55:28
2. Joaquim Rodriguez Oliver (Spa) Katusha Team 0:00:09
3. Paolo Tiralongo (Ita) Astana Pro Team 0:00:41
4. Sandy Casar (Fra) FDJ-Big Mat 0:01:05
5. Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale 0:01:06
6. Roman Kreuziger (Cze) Astana Pro Team 0:01:07
7. Benat Intxausti Elorriaga (Spa) Movistar Team
8. Rigoberto Uran Uran (Col) Sky Procycling 0:01:19
9. Michele Scarponi (Ita) Lampre – ISD 0:01:20
10. Domenico Pozzovivo (Ita) Colnago – CSF Inox 0:01:21
11. Sergio Luis Henao Montoya (Col) Sky Procycling 0:01:39
12. Dario Cataldo (Ita) Omega Pharma-Quickstep 0:01:42
13. Sergio Pardilla Bellon (Spa) Movistar Team 0:02:06
14. Thomas De Gendt (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team 0:02:14
15. Frank Schleck (Lux) RadioShack-Nissan 0:02:20
16. Daniel Moreno Fernandez (Spa) Katusha Team 0:02:31
17. Johann Tschopp (Swi) BMC Racing Team 0:02:41
18. Damiano Cunego (Ita) Lampre – ISD 0:02:43
19. Damiano Caruso (Ita) Liquigas-Cannondale 0:02:56
20. John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale 0:03:04
21. Peter Stetina (USA) Garmin – Barracuda 0:03:06
22. Eros Capecchi (Ita) Liquigas-Cannondale 0:03:37
23. Gianluca Brambilla (Ita) Colnago – CSF Inox
24. José Rujano Guillen (Ven) Androni Giocattoli 0:03:44
25. Tom Jelte Slagter (Ned) Rabobank Cycling Team 0:03:46
…
27 Mikel Nieve Ituralde (Spa) Euskaltel – Euskadi 0:03:53
Giro d’Italia 2012: az útvonal, szakaszok, szintrajzok, emelkedők bontása – KATTINTSON IDE!
A Giro d’Italia főszereplői, csapatokra bontva – KATTINTSON IDE!