fbpx

Costa-Ricai győzelem az első alpesi hegyi befutón, Hesjedal ismét rózsaszínben

“Irány az Alpok! – adta ki reggel az utasítást az idei Giro szervezője, Michele Acquarone, a 14. szakaszon. “Végre itt vannak az igazi hegyek.” – gondoljuk mi szurkolók, kerékpárrajongók. “Épp ideje!” – tennék hozzá azok, akik ennél több izgalmat vártak az idei olasz körversenytől.

Verőfényes napsütésben indult útnak a mezőny, a versenyzőkre váró 205 km-ből 130 relatíve sík vidéken kanyargott, onnantól viszont egy 22, illetve 27 km-es kaptató következett, tehát a kettő közti lejtmenetet leszámítva az út végig felfele mutatott.

A Costa Rica-i Amador az első szökevénycsoporttal elment a mezőnytől, volt majd' 13 perc is az előnye, a végére 20 másodperc meg is maradt. Ez volt a Movistar versenyző legnagyobb sikere profi karriere során.

Még az indulás előtt jött a váratlan hír, hogy a Mark Cavendish-t szorongató két nagy sprinter, Mark Renshaw és Matt Goss is visszalépett a további küzdelmektől, nem fejezik be az idei Girót. Hát, valóban kicsi volt arra az esély, hogy a “manx-i rakétát” a pontokért folyó versenyben megelőzzék, a nagy hegyek pedig egyetlen sprinternek sem okoznak különösebb örömöt. Talán majd ha megöregszik a két ausztrál, mint a legendás Laurent Jalabert, ráéreznek ennek az ízére is…

Scarponi viccelődik Bassóval a rajt előtt, de mindketten tudták, hogy ez a szakasz nem lesz móka és kacagás...

A rajt után az első 20 km békésen, eseménytelenül zajlott, de a tempó rendkívül élénk volt, a mezőny 50 km/órást átlagot hajtott az első 70 km-en! Már a 100 km-hez közeledett a mezőny, amikor a Lotto Belisol örökké szökésben lévő Olivier Kaisen-je hét embert magával rántva megkezdte a különcködést. A sor így nézett ki: Kaisen, Jan Barta (NetApp), Andrey Amador (Movistar), Nelson Oliveira (RadioShack-Nissan), Matteo Montaguti (AG2R-La Mondiale), Nikolas Maes (Omega Pharma-QuickStep), Alessandro De Marchi (Androni Giocattoli), Pierpaolo De Negri (Farnese Vini-Selle italia). Előnyük az első hegy lábáig az előny 12:25-re nőtt.

Cervinia télen vastag pénztárcájú sielők találkozóhelye...

Hová is tartott ma a mezőny? A befutó Cervinia, egy exkluzív síparadicsom, egész biztosan nem a magyar pénztárcáknak való hely, 2000 méterrel a tengerszint felett. Ekkor már tudni lehetett, hogy a gyönyörű időjárás csak a völgyre volt érvényes: fent a hegytetőn délben esett, havazott, és a szél is rendesen fújt.  Az első kaptató a két hegykolosszus közül 65 km-rel a cél előtt kezdődött, és egész pontosan ahogy a szökevénycsoport elkezdte a mászást, eleredt az eső. Itt már látszott, hogy a mai szakasz nem csak a mászások miatt lesz eposzi küzdelem: meg kell vívni a csatát az elemekkel is.

Rodriguez ma délelőtt még rózsaszínben, valószínűleg nem gondolta volna, hogy ilyen kicsin fog múlni a mez megtartása, és pont nem egy hagyi menő fogja levenni róla...

A szökevények közül a cseh Barta bírta legjobban a mászást és az égi áldást, de a Liquigas begyújtotta a rakétákat, így előnye a mezőnnyel szemben kilométerről kilométerre csökkent. Az esélyeseket tartalmazó csoportból az első szökést a hegy felénél, 46 km-rel a cél előtt jegyezhettük fel Jose Rujano (Androni) és Damiano Cunego (Lampre) személyében. Barta ért fel elsőnek a Col de Joux-ra, így begyűjtötte az ezért járó maximális hegyi pontot. A pöttöm Rujano otthagyta Cunegót, Frank Schleck pedig leszakadt majd ismét felzárkózott az esélyesek csoportjára.

Sokan találgatták, hogy talán az első hegyet követő lejtmenet lehetőséget ad egy döntő jelentőségű szökésre: vakmerő versenyzők, akik ebben az időjárásban képesek nagyobb tempót diktálni, előnnyel kezdhetik meg az utolsó 27 km-es (!) kaptatót fel a síparadicsomba. Elgyötört arcokat láthattunk a Col de Joux hágó tetején, a várakozásokkal ellentétben nem volt durva “csapatás” a túloldalon, bár a két nappal ezelőtt szökésben szépen tekerő Amador csúszkálósan, “motorversenyzősen” komoly tempóban vette a vizes kanyarokat. Bartán már  a lejtmenetben látszott, hogy nem tudja megőrizni a vezetést!

1997-ben járt utoljára a Giro a Cervinián, akkor Ivan Gotti ért fel elsőnek, és ezzel biztosította be az összetett győzelmet. Az emelkedő lábánál az Astana fokozta a tempót. Elől három merész szökevény (Amador brigádja) felzárkózott Bartára, Cunego nagyon szép kanyarvételekkel megelőzte a venezuelait, és üldözőbe vette a szökevényeket. Erre az esélyesek is rákapcsoltak: mégsem lehet egy egykori Giro-győztest így elengedni!

Az utolsó 65 km kizárólag felfele, illetve lefele mutatott - az előbbi volt természetesen túlsúlyban...

Lent a völgyben már szebb volt az időjárás, az út itt-ott fel is száradt. A Costa-Ricai Amador otthagyta három társát, ekkor még 7 perc előnye volt Cunegóval szemben, további kettő az esélyesek csoportjához viszonyítva. Amadort nem tartjáka esélyesnek az összetett versenyben, így a boly célja inkább Cunego megregulázása volt, a szakaszgyőzelem egyetlen “nagyágyút” sem motivált.

20 km-rel a célszalag előtt Amador előnye tovább nőtt, Cunegónak pedig sikerült megtartani előnyét, ha így maradt volna, akkor a 2004-es Giro-győztes feljön a 3. helyre, azaz vele is komolyan kellett volna számolni az összetett győzelemért folyó versengésben. A többi esélyes együtt hajtott, egymásra figyelve, hogy senki ne próbálja meg lemásolni Cunego trükkjét…

Sok-sok hajtűkanyar után az egykor nagy “körversenyreménység”, Marzio Bruseghin (Movistar), illetve Amets Txurruka (Euskaltel-Euskadi) meglépett a bolyból: őket simán elengedték az esélyesek. Felzárkóztak Cunegóhoz, ekkor a Liquigas ismét rákapcsolt. Ez a tempóváltás Amador előnyét is is elkezdte lefaragni, de 13 km-rel a cél előtt bő 7 perc még mindig megmaradt.

Fergeteges tempót ment a mezőny a dobogókői kaptatóhoz hasonlóan 5-6%-os emelkedőn, volt aki a nagy első tányérra kapcsolt. De Marchi utolérte a Movistar Costa-Ricai “hegyimenőjét”, 10 km-rel a vége előtt már csak 6 perc volt az előny a felfele repülő mezőny előtt. Ezután a Cerviniára felvezető úton egy meredekebb rész jött, az élen hajtó duó igen fáradtnak látszott. Mindenki nagy örömére az eső ismét rákezdett…

A Liquigas erődemonstrációja folytatódott: 7 km-rel a cél előtt 4 és fél perc előnye maradt a szökevényeknek. Minden bizonnyal az olasz csapat nem Amardorékat akarta ezzel megleckéztetni, hanem az esélyes számát kívánta csökkenteni, holnapra jó alaposan megdolgozni a többi hegyi menőt. A lengyel Sylvester Szmyd még tovább fokozta a szenvedést, közeben Barta felért a két élen állóra. 20 fősre fogyott az esélyeseket tatalmazó üldöző boly – sokan melegebb (és szárazabb) tájakra kívánták a Liquigas lengyel tempódiktálóját, Basso fő segítőjét.

5 km-nél 3 és fél perc előnye maradt az élen álló triónak: kétesélyes volt sikerük. Közben a venezuelai Rujano Gillen ismét megtámadta az üldözőket, de a Liquigas vonat pillanatok alatt szertefoszlatta reményeit. Basso ekkor vette át a kezdeményezést, kipróbálva, hogy a többi esélyes milyen erőben van. Elől pedig Di Marchi támadta meg két vetélytársát. 3 km-rel a cél előtt már csak másfél perc előny maradt az élen hajtóknak.

Nem sokan fogadtak arra, hogy a kanadai Hesjedal visszaszerzi a Maglia Rosát, főleg nem a mai szakasz után!

A kanadai Hesjedal, aki viselte már néhány napig a Maglia Rosát, megtámadta a maradék üldözőcsoportot. Neki sikerült 15 másodperc előnyre szert tenni, ekkor a rózsaszín mezben hajtó Rodriguez is megindult. Itt azért látszott, hogy ez az emelkedő nem hasonlítható a Dolomitok szörnyen meredek kaptatóira, nem kedvez a madárcsontozatú mászóspecialistáknak, sokkal inkább az “erőgépeknek”. A cseh Roman Kreuziger, az Astana csapatvezetője nem bírta a tempót: ő lehet a gyenge láncszem az esélyesek között.

A célban Amadorban maradt a legtöbb erő, Barta ltt a második, Di Marchi a 3. Hesjedal már ott jön a nyomukban!

Amador el sem hiszi, hogy sikerült megnyernie a rendkívül nehéz, első komoly hegyi etapot...

Elől óriási versenyben a cél előtt Amador lehajrázta Bartát, 20 másodpercre rá megérkezett Hesjedal, további 26 másodpercre a többi esélyesek csoportja. Ez egyben azt is jelentette, hogy a kanadainak egy hajszállal sikerült visszavennie a Maglia Rosát Rodrigueztől, aki túl későn kezdte meg üldözni Hesjedalt. Az utolsó 2 km nagyon izgalmasra sikeredett: köszönhető a langaléta kanadainak.

Az utolsó kilométer videofelvétele:

A 14. szakasz végeredménye:

1.     Andrey Amador Bakkazakova (CRc) Movistar Team     5:33:36
2.     Jan Barta (Cze) Team NetApp
3.     Alessandro De Marchi (Ita) Androni Giocattoli     0:00:02
4.     Ryder Hesjedal (Can) Garmin – Barracuda     0:00:20
5.     Paolo Tiralongo (Ita) Astana Pro Team     0:00:46
6.     Rigoberto Uran Uran (Col) Sky Procycling
7.     Joaquim Rodriguez Oliver (Spa) Katusha Team
8.     Thomas De Gendt (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team
9.     Michele Scarponi (Ita) Lampre – ISD
10.     John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale
11.     Frank Schleck (Lux) RadioShack-Nissan
12.     Domenico Pozzovivo (Ita) Colnago – CSF Inox
13.     Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale
14.     Sergio Luis Henao Montoya (Col) Sky Procycling     0:00:49
15.     Benat Intxausti Elorriaga (Spa) Movistar Team     0:00:52
16.     Roman Kreuziger (Cze) Astana Pro Team
17.     Daniel Moreno Fernandez (Spa) Katusha Team
18.     Sergio Pardilla Bellon (Spa) Movistar Team
19.     Mikel Nieve Ituralde (Spa) Euskaltel – Euskadi     0:00:55
20.     Dario Cataldo (Ita) Omega Pharma-Quickstep     0:01:16
21.     Gianluca Brambilla (Ita) Colnago – CSF Inox
22.     Sandy Casar (Fra) FDJ-Big Mat
23.     Johann Tschopp (Swi) BMC Racing Team
24.     José Rujano Guillen (Ven) Androni Giocattoli
25.     Tom Jelte Slagter (Ned) Rabobank Cycling Team     0:01:40

Így ünnepelt a Costa Rica-i nemzeti hős!

Az összetett állása 14 szakasz után:

1.     Ryder Hesjedal (Can) Garmin – Barracuda     59:55:28
2.     Joaquim Rodriguez Oliver (Spa) Katusha Team     0:00:09
3.     Paolo Tiralongo (Ita) Astana Pro Team     0:00:41
4.     Sandy Casar (Fra) FDJ-Big Mat     0:01:05
5.     Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale     0:01:06
6.     Roman Kreuziger (Cze) Astana Pro Team     0:01:07
7.     Benat Intxausti Elorriaga (Spa) Movistar Team
8.     Rigoberto Uran Uran (Col) Sky Procycling     0:01:19
9.     Michele Scarponi (Ita) Lampre – ISD     0:01:20
10.     Domenico Pozzovivo (Ita) Colnago – CSF Inox     0:01:21
11.     Sergio Luis Henao Montoya (Col) Sky Procycling     0:01:39
12.     Dario Cataldo (Ita) Omega Pharma-Quickstep     0:01:42
13.     Sergio Pardilla Bellon (Spa) Movistar Team     0:02:06
14.     Thomas De Gendt (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team     0:02:14
15.     Frank Schleck (Lux) RadioShack-Nissan     0:02:20
16.     Daniel Moreno Fernandez (Spa) Katusha Team     0:02:31
17.     Johann Tschopp (Swi) BMC Racing Team     0:02:41
18.     Damiano Cunego (Ita) Lampre – ISD     0:02:43
19.     Damiano Caruso (Ita) Liquigas-Cannondale     0:02:56
20.     John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale     0:03:04
21.     Peter Stetina (USA) Garmin – Barracuda     0:03:06
22.     Eros Capecchi (Ita) Liquigas-Cannondale     0:03:37
23.     Gianluca Brambilla (Ita) Colnago – CSF Inox
24.     José Rujano Guillen (Ven) Androni Giocattoli     0:03:44
25.     Tom Jelte Slagter (Ned) Rabobank Cycling Team     0:03:46

27     Mikel Nieve Ituralde (Spa) Euskaltel – Euskadi     0:03:53

Giro d’Italia 2012: az útvonal, szakaszok, szintrajzok, emelkedők bontása – KATTINTSON IDE!

A Giro d’Italia főszereplői, csapatokra bontva – KATTINTSON IDE!

Az 1. szakasz összefoglalója

A 2. szakasz összefoglalója

A 3. szakasz összefoglalója

A 4. szakasz összefoglalója

Az 5. szakasz összefoglalója

A 6. szakasz összefoglalója

A 7. szakasz összefoglalója

 A 8. szakasz összefoglalója

A 9. szakasz összefoglalója

A 10. szakasz összefoglalója

A 11. szakasz összefoglalója

A 12. szakasz összefoglalója

A 13. szakasz összefoglalója

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo