A Wilier kínálatból nem teszteltünk még tárcsafékes országúti bringát. Manapság már a profi országúti mezőnyben is részben ilyeneket hajtanak, ráadásul már győzelem is született tárcsafékes kerékpárral: Tom Boonen a Vuelta a San Juan versenyen nemrég szakaszt nyert. A fejlődés megállíthatatlan, így a patinás olasz gyártó a népszerű komfort országútiját is „diszkesítette”!
A Wiler GTR Team Disc távolról sem feltűnő festésű bringa, ami nem baj, hisz nem mindenkinek tetszenek a különböző rikító vagy “fluo” színek. A GTR Team hagyományos fékkel szerelt kivitelét tavaly már teszteltük, idén rendelkezésre áll tárcsás kivitelben is. Előrebocsátom, hogy szeretem a tárcsás országútikat, sajátként is ilyet használok, létjogosultságuk, erényeik engem meggyőztek. Előre bocsájtom, hogy a GTR Team elsősorban amatőr kerékpárosoknak készül, a profik a lejtőn eddig is megálltak, és ezután is megfognak, legyen alattuk tárcsás bringa, vagy felnifékes. Egy “hobbista” viszont lassabban ereszkedik, akár kétszer annyi időt tölt a lejtőn, kétszer annyit fékez, és rutinja sem közelíti meg a versenyzőkét. Ezekben a helyzetekben kétségtelen előnyt jelent a tárcsafék.
A Wilier a GTR Team esetében az 1200 grammos Mitshubishi 47TON UD és a Toray 30TON UD karbon szövetet alkalmaz, így egyszerre képes oldalirányban merevséget, függőleges irányban pedig kényelmet biztosítani. A titok nyitja, hogy a két karbon alapanyag eltérő tulajdonságokkal rendelkezik, az előbbit főleg a középrésznél és fejcső környékén használják, míg utóbbi alkalmazása a támvillák környékén ideális. Persze ennél jóval bonyolultabb a karbonszerkezet felépítése, de alapvetően a felhasznált anyagok eltérő tulajdonsága a siker kulcsa.
A GTR Team Disc modell geometriája megegyezik az Endurance kivitelű GTR SL-ével. (Az összes Wilier geometriája a forgalmazó honlapján összehasonlítható.) Tehát kevésbé agresszív módon kanyarodik mint a versenygeometriával rendelkező GTR SL, ezzel párhuzamosan kiegyensúlyozottabb, ami ugyancsak az amatőröknek kedvez. Személy szerint jobban kedvelem a „harapósabb” geometriát, de tárcsás országútiból még nagyon kevesen készítenek ilyet, és azok jellemzően “horrorárban” vannak.
A gyártó a váltókábeleket a vázon belül vezette el, és ez igaz a hidraulikus fék csöveire is. Sőt a GTR Team Disc az elektromos váltórendszerek kábeleit is fogadja, legyen szó akár Shimano-ról vagy Campagnolo-ról. Elöl-hátul csőtengely fogja a kerekeket, amivel kapcsolatban vegyes érzéseim vannak. Alapvetően a 15/12 mm-es tengelyekkel semmi gond, sőt örülök, hogy ilyennel szerelik a gépet, viszont a kerékrögzítést csak imbuszkulccsal lehet nyitni és zárni. Persze így a rögzítő rendszer könnyebb és tetszetősebb, viszont viheted magaddal a szerszámot, hogy defekt esetén a kereket ki lehessen venni. Arról nem beszélve, hogy ezzel tovább is tart az imbuszos rögzítés oldása. Tőlünk nyugatra valószínűleg kevesen versenyeznek ilyen kategóriás géppel. Megtehetik, hogy drágábbat vegyenek, ellenben itthon már annak is örülünk, ha hobbinkra közel 700.000-et ki tudunk préselni. Ennyi kompromisszum szerintem belefér, inkább bajlódom az imbuszkulccsal, legalább a bringa megjelnése is is letisztultabb. Ha meg végképp nem tetszik a “rendszer”, akkor vehetsz bele karos gyorszárat!
Lényeges még megemlíteni, hogy az olaszok minden vázmérethez külön vázat terveztek! Ez több munkaórát vesz igénybe, viszont óriási előnye, hogy a váz pontosan ugyanazt nyújtja egy 150 centis bringás számára, mint egy kétméteresnek. Kevés gyártó vállalja be a plusz munkát, mivel ez lényegesen megdrágítja a tervezési folyamatokat, ami a mai ádáz konkurenciaharcban plusz fejtörést okoz a marketing terén. Viszont a végeredmény mindenképpen jobb, mint a „húzd feljebb 2 centivel a sablont, és kész az 56-os váz” szemlélettel…
A tárcsás GTR Team Disc esetében kétféle felszereltség közül választhatunk. Nálunk a 2×11 sebességes Shimano 105-ös szettes bringa járt, de ha még jobbat szeretnél, akkor elérhető Ultegra kivitelben is. A tesztbringát valójában 105-mixnek nevezném, mert az első és a hátsó váltó, illetve a lánckeréksor 105-ös, a többi alkatrész középkategóriába tartozó, „szérián kívüli” Shimano. A hajtómű esetében sajnálom, hogy az alkatrészválasztás az RS500-asra esett. Nem is annyira a teljesítménye miatt – ebben érezhető eltérés nincs -, hanem kinézete olyan “régimódi”, és nem teljesen passzol az idei Shimano 105 szett megjelenéséhez. Ha a dizájnban passzoló hajtómű lenne a gépen, a GTR Team Disc egészen másképp festene. Gondolom, a két hajtómű között “beszerzési” áron jelentős a különbség van…
A fékváltókarokból eleve nem lehet “igazi” 105-öst választani, mivel az még nem szerepel a szettben. Bár az RS505-ös rendszer a 105-ös “középkategóriás családhoz” tartozik, és ez képviseli a belépő szintet a Shimano országúti bringákra használható hidraulikus tárcsafék-kínálatában. A fékváltókar formája kissé hajaz az új Metrea-ra. A fékhatás terén nem éreztem különbséget a saját R685-ös rendszeremhez képest, ami köszönhető annak is, hogy a bringa a legkomolyabb SM-RT99-es féktárcsákat kapta, amely nemcsak az Ice-Tech szendvicsszerkezetet tartalmazza, hanem még a Freeza hűtőbordákat is. Egyébként szükség is van rájuk, ha mondjuk alpesi hágókon bringázol. A fékváltókar fogása nem annyira komfortos és ergonomikus, mint az R685-ös esetében, „feje” kicsit laposabb, de teljesítményben “hozza” a szokásos Shimano szintet. A váltás terén sajnos a nagy mínuszokban a működés kissé akadozó volt, de normál körülmények között (lakásban is próbáltam) nem volt ilyen gond. Ezt tehát a -10 fok számlájára írom!
A kerekeket sem bízta a véletlenre a Wilier. DT Swiss R24 Spline modellekkel szerelik, amelyek megfelelően merevek, és nem mellékesen mindössze 1770 grammot nyomnak. Kategóriájukban kiemelkedő minőségűnek számítanak. A kerékre 25-622-es Vittoria Zaffiro köpenyt húztak, viszont a váz a 28 mm-es szélességet is befogadja, így a GTR Team Disc-et akár “lite-os” gravel bike-ként is tudod használni.
Megemlíthetném az „unalmas” szürke/fehér festést, de ez ugyebár ízlésfüggő. A diszkrét megjelenést is lehet szépen megvalósítani, az olasz gyártók ehhez nagyon értenek. A bringának kétségtelen stílusa van: belecsempésztek egy kis pirosat is, éppen annyit, amennyi szükséges. És amilyen stílusos, elegáns, oly jó menni vele. A felnifékes GTR Team menettulajdonságait is méltattam, és nem ért meglepetés a tárcsás esetében sem. A rossz pilisi utakon kényelmes, amit a 28-as gumival még tovább fokozhatunk. A GTR Team Disc az a bringa, amivel nem „fáj” sokat menni. Ellentétben azon tesztbringákkal, amelyek elsőre élvezetesek, ütősek, de 2-3 óra múlva már igazán leszállnék róluk, a GTR széria (mert ez nem csak a tárcsásra igaz) tipikusan az az országúti, amivel egész nap tekerhetsz, elindulsz vele egy külföldi maratonon vagy itthon valamelyik tókerülő versenyen. A geometria jól eltalált, kényelmes, viszont annyira azért sportos, hogy ne felejtsük el: mégiscsak egy Wilier van alattunk!
Forgalmazó: Biondo Bike Kerékpárüzlet
Elérhetőség: http://wilier-kerekpar.biondobike.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 689.000 Ft
Váz: Carbon Monocoque
Villa: Carbon Monocoque
Első váltó: Shimano 105
Hátsó váltó: Shimano 105
Váltókarok: Shimano RS-505
Hajtómű: Shimano RS-500 50/34T
Lánckeréksor: Shimano 105 11/25T
Fékrendszer: Shimano RS-505
Kerekek: DT Swiss R24 Spline
Gumik: Vittoria Zaffiro 25-622
Kormány: FSA ST-OS-190 XT Custom Wilier
Stucni: FSA HB-RD-320S Custom Wilier
Nyeregcső: FSA SP-SL-282 Custom Wilier
Nyereg: Selle Italia X1
Tömeg: 8,8 kg