A Wilier 101X-et a Wilier hazai forgalmazójától, a Biondo Bike kerékpárüzlettől kaptunk tesztelésre, ahol ez a modell többféle felszereltséggel és színben is megtekinthető. Kis műhelytitok, hogy a merevfarú mountain bike-ok tesztjét beharangozó cikkünkben elírtam plusz 100 000 Ft-tal az árcédulát… Ennek ellenére az volt a véleményem, hogy megéri az árát. Lássuk a részleteket…
Kevés olyan kerékpármárka van képviselve Magyarországon, amely ennyire kiváló bringákat kínál kevésbé jó minőségű konkurens modellekkel is versenyképes áron, ráadásul tradíció van mögötte, jól cseng a neve még a vájtfülűek számára is, az olasz design pedig hab a tortán. Nos a mondat elejét talán le is húzhatnám, mert a fenti felsorolást tekintve mondjuk ki, hogy egyedülálló a Wilier – legalábbis országúti fronton. Járjunk most utána, mit tud egy komoly hegyikerékpárosnak ajánlott Wilier terepen!
Csúcskategóriás 29-es vázzal van dolgunk (amit XTR Di2-vel is szerelnek), ez első ránézésre látszik és abban a pillanatban kiderül, ahogy felpattansz a nyeregbe. A tesztelt kerékpár, ha nem is a legkedvezőbb árú specifikációval érkezett, de ez az egyik olyan modell, amivel az olaszok megpróbálják elérhetővé tenni az XC/maraton versenyzésre tervezett vázukat a szélesebb vásárlórétegek számára is Európában. Elöljáróban megjegyezném, hogy az XT szettel már ez a Wilier 101X is olyan szintű hardtail mountain bike, aminél jobbra világkupa szinten sincs szüksége senkinek.
A váz Wilier szinten is kompromisszum mentes high end termék, ugyanabból a karbonszövet variációból készül, mint a legjobb országúti vázak. A Mitsubishi gyárában 60 tonnás szakítószilárdsági mutatóval rendelkező MR60H Ultra High Modulus szövetből épül fel a fő háromszög, amit kisebb szakítószilárdságú, de jobb rugalmassági mutatókkal rendelkező szövettel is kiegészítenek a szükséges pontokon. A karbonhoz az országútiknál szintén bizonyító ZnO gyantát használják, a végeredmény rendkívül könnyű és jó menettulajdonságokkal bíró váz, amivel a garanciális problémákat is megússzuk.
Szerkezeti szempontból is igényes vázzal van dolgunk, találkoznak a szép formák a funkcionalitással. Ahol kell – homlokcsőnél és a középrésznél – robusztus, merev kialakítást láthatunk, ráadásul a homlokcső rendkívül rövid, így XC versenyzők is megfelelő pozíciót tudnak kialakítani rajta. A középrész a BB92 szabványt támogatja, de a Shimano XT-hez is adapterezhető. A láncvillák a terhelésnek megfelelően aszimmetrikusak, és rövidültek a korábbi modellhez képest, aminek szintén a versenypályákon nő meg a jelentősége, jobban gyorsítható és agilisabb is lesz így a kerékpár.
A papucsok teljesen karbonból készültek és a tengelyfoglalat cserélhető, kétféle átmenő- és a hagyományos gyorszáras szabványhoz is alkalmas. Természetesen a kábelek vázon belül futnak, a tesztbringára szerelt 2×11-es Shimano XT váltórendszerhez Side Swing átdobó dukál, így kevesebbet hajlik a bowdenház. Érdekessége a Wilier csúcsvázaknak az IFP (Integrated Frame Protector) rendszer, ami mechanikus védelem a külső behatásokkal szemben. A kényes karbonszövetre egy vékony fém védelem kerül alul, a láncvillákon és az alsócsövön, védve a vázat például a felverődő kavicsoktól és egyebektől.
És akkor még nem beszéltünk a Wilier 101X szexepiljéről, ami az a megoldás, ahogy a felsőcső, az ülőcső és a támvillák egymáshoz kapcsolódnak. A karcsú, 27,2-es Ritchey WCS nyeregszárral igazán szép látványt nyújt. Nyilván nincs az a mérnök, aki érdemben megindokolná miért jó ez így, de árulkodik az igényességről, és hogy nem spóroltak a tervezők azzal, hogy egyedi jegyekkel tegyék összekeverhetetlenné ezt a bringát. Fontos említeni, hogy – bár alapvetően egy 29-es kerékméretű bringáról beszélünk – a legkisebb méretben (XS) 27,5-es kerekekkel érkezik a Wilier 101X.
A váz geometriáját a versenyzők, teljesítmény orientált mountain bike-osok fogják elsősorban szeretni, mivel alig több mint 9 centis a homlokcső, így a 29-es kerékméret ellenére alacsony kormánypozíciót is kaphatunk. Az effektív felsőcső is elég hosszú, az M-es méretnél 60 cm, így még a rövid stucnival is megfelel versenyzésre. Tegyük hozzá, a rövid stucni pedig agresszívebbé teszi a kormányzást, jobban irányítható a bringa technikás terepen. Nekem ülve és kiállva is nagyon természetesen viselkedett, egyébként hasonlított az általam használt Specialized Stumpjumper HT Carbon gépre, aminek méltó konkurense!
A felszereltséggel kapcsolatban szokatlan módon a kiegészítőkkel kezdeném, ugyanis igazán könnyű és jó minőségű Ritchey WCS alkatrészeket találunk a tesztelt Wilier 101X kerékpáron. A kormány, a kormányszár és a nyeregszár is ebből a családból való, amivel körülbelül 200 gramm előnybe kerül a bringa az ezen az árszinten megszokott cuccokhoz képest. A középen kivágott Selle Italia nyereg passzol az összképhez, bár személy szerint jobban díjazom a hagyományos kialakítást.
A Rock Shox Reba villáról és a Shimano XT szettről írtunk már sokat korábban, megfelelnek akár versenyzők igényeinek is. Egyedül a megújult XT féket említeném meg sajnos negatív értelemben, mert sajnos hátrányára változott a korábbi modellhez képest. Szerencsétlenségünkre több órás esőben is sikerült tesztelni a bringát, és amikor a lejtőn túl sokat húztam a féket, érezhetően jobban romlott a fékhatás, mint a régi XT-nél. A váltás azonban szuperpontos az új XT-nél is, és szerintem egy ilyen bringára kell a 2×11, főleg maratonokon szükséges a nagyobb áttétel választék.
Ritkán gurulunk Miche kerekeken, a Wilier 101X-be az olasz gyártó 966-os modelljei kerültek. Első ránézésre a „semmi különös, de mindent tud, ami elvárható” jellemzés illik rá. Tömege gyári adat szerint 1685 gramm, amivel szintén illik a kerékpár összképébe, az 1500 grammot közelítő szetteket már aranyárban mérik. Szerkezeti szempontból is átlagos, nem lehet kiemelni különleges tulajdonságát. Ami fontos, hogy adott a tubeless, azaz belső nélküli használat lehetősége.
Összességében egy XC/maraton versenyzésre tökéletes mountain bike-ot ismertünk meg a Wilier 101X személyében, ami azonban jóval több ennél. A sportcélú rendeltetés mellett egy igazán stílusos bringa, királyi vázzal, finom részletekkel. Tulajdonképpen annyi a kérdés, hogyan kerülhet pont annyiba, mint egy hasonló célra szánt, de kevésbé menő kerékpár?
Infobox:
A Wilier kerékpárok forgalmazója: Biondo Bike
Bővebb információ: http://wilier-kerekpar.biondobike.hu/gallery_post/wilier-101x-karbon-vazas-29er-mtb-kerekpar/
Származási hely: Olaszország
Garancia a vázra: 5 év
Vázméretek: XS (27,5) / S / M / L / XL
A bringa akciós ára: 939 000 Ft (most június 7-ig 789.000 Ft-ért rendelhető minden méretben!!!)
Specifikációt tekintve a Wilier 101X 17-féle felszereltséggel rendelhető!