A Magyar Kerékpárosklub javaslatára két hétvégén tesztjelleggel kettéválasztják a dunaparti kerékpárút egyik legforgalmasabb és legszűkebb szakaszának gyalogos és kerékpáros forgalmát. A pünkösdi, illetve a június 22-24. közti napokon az általános forgalmi sávot jelölik ki kétirányú kerékpárúttá, a járda pedig a gyalogosoké. Azt is kezdeményeztük, hogy kisebb átalakításokkal állandó, kétoldali, a szűk szakaszt tehermentesítő megoldás szülessen a város és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal egyik legkonfliktusosabb részére.
A Gellért rakpart már túltelített, a gyalogosok, kerékpározók, futók és rollerezők között rendszeresek a konfliktusok. Egyre népszerűbbek a környezetbarát közlekedési módok, melyeknek több helyre van szükségük. Tavasszal fordultunk a fővároshoz a Szent Gellért rakpart túlterheltségének enyhítése érdekében. Egyrészt a járda és kerékpárút tesztjellegű szétválasztását javasoltuk nyári hétvégékre, illetve egy kétoldali, Erzsébet hídra való felhajtást, és a Bartók Béla út közvetlen elérését is biztosító állandó megoldást kértünk.
A Fővárosi Önkormányzat Cities-4-People projektje keretében Pünkösdkor kétirányú kerékpárúttá alakították a külső forgalmi sávot, az autók a villamossínen haladhattak. A gyalogos és kerékpáros elválasztást viszont nem jelölték ki elég jól láthatóan, így csak kevesen használták ki a plusz felületet – sokan azt hihették, hogy vezetéképítés miatt bójázták le a sávot. Pedig nem, ez egy ideiglenes kétirányú kerékpárút volt a Kerékpárosklub javaslatára, a gyalogos-kerékpáros konfliktusok elkerülésére. A problémát jeleztük a projekt szervezőinek, így június 22-24 között talán már jobban láthatóvá válik az ideiglenes bringaút.
Hosszú távú megoldásra van szükség
Nem oldható meg bójákkal egy rendszerhiba, állandó megoldásra van szükség, hogy az egyre nagyobb kerékpáros, gyalogos, rolleres forgalom biztonságosan haladhasson ezen a szakaszon. A főváros közlekedésfejlesztési céljaiban a környezetbarát közlekedési módok használatának növelése, és az autóforgalom csökkentése szerepel. Jelenleg a kis helyigényű és fenntartható közlekedési módok osztoznak a legszűkebb helyen, míg a Duna partját az alsó és felső rakparton is autók foglalják el.
Még februárban – a nagy tavaszi kirajzás előtt – küldtük el javaslatainkat a Budapest Közút számára. Ebben azt kértük, hogy a Rudas fürdő előtti kevés autónak helyet adó, kihasználatlan, de több ezer itt közlekedő elől helyet foglaló autóparkoló helyén különálló kerékpárút kapjon helyet – mintegy 170 méternyi területet nyernének így a környezetbarát közlekedési módok. A járdasziget és egy rövid szakaszon a buszsáv átalakítása még hosszabb önálló kerékpárútnak adhatna helyet.
A Rudas fürdő déli végénél új gyalogátkelőhelyet és kerékpáros átvezetéseket alakítanánk ki. A Rudas fürdő oldalában kerékpársáv létesülhetne az Erzsébet híd lábáig, valamint a Szent Gellért tér felé irányhelyesen is tovább lehetne menni. Utóbbit úgy oldanánk meg, hogy a Gellért-hegy oldalában lévő, jelenleg lezárt Pávakert rendezésével zöld környezetben vezetnénk az itteni gyér gyalogosforgalmat, míg a jelenlegi járda kerékpárúttá alakítva adna új kerülőutat a parton vezető szakasz helyett, illetve közvetlen kapcsolatot a Krisztina körút és Bartók Béla út között. A Pávakert felújításához tanulmányterv készítése lehet szükséges.
A parton vezető szakasz továbbra is kétirányú maradna, hogy akadálymentes kapcsolatot adjon az Eurovelo nyomvonalon közlekedőknek. A kétoldali megoldással viszont elterelhetőek lennének a Bartók Béla út felé kerékpározók.