Néhány éve a Trek Factory Racing versenyzői is Superfly-ok nyergében versenyeztek, mióta azonban kijött a Procaliber, azóta a Trek Superfly lejjebb vonult a palettán. És egy kicsit komfortosabb lett.
Direkt nem kényelmesebbet írok, mert az a Procaliber IsoSpeed inzertjének a tulajdonsága. A Procaliber esetében a geometriában érhetőek tetten a változások még ha csak nagyon kis mértékben is.
Az első tesztkör után meg is kellett néznem a Trek weboldalát, hogy mégis mi a fene a különbség a két modell között. Minden tekintetben nagyon hasonlítottak egymásra, bár a Superfly kicsit komfortosabb üléspozíciót kínált. Olyannyira, hogy tőlem szokatlan módon a kormányszár alól kiszedtem az összes hézagolót, és magát a stucnit is megfordítottam. A geometria táblázatban meg is lett az oka. Kereken 1”-lal, azaz 2,5 centivel magasabb a Superfly fejcsőhossza mint a Procalibernek. Ezt nagyon sokan üdvözölni fogják, mert nem kell annyira lehajolni a kormányhoz. Viszont aki sportos gépet faragna belőle XC versenyzésre, annak sem kell kétségbe esnie, mert egy negatívos stucnival (ha a gyári megfordítása nem lenne elegendő) menni fog a dolog.
Ezen felül van még 0.2 fokos fejcsőszög eltérés, de tényleg ennyiben különbözik csak a Procalibertől, már ha a geometriát nézzük. Ezen felül azért az aktuális világkupa bringa váza több fejlesztést is magáénak tudhat, ami a Superfly-ban nincsen, de nem is annyiba kerül mint a nagytesó. Általában az árral mindig a teszt végén foglalkozom, de itt most fennakadtam. Eredeti árán 729 000 Forintba kerül, de most még akciós is, így 679 000-ért megveheted. És ez ennyiért nagyon jó ajánlat! Ezért kapod az OCLV karbon vázat melyet tapered E2 fejcsővel készítenek, a G2 29-es geometriát, a BB95-ös középrészt és a Closed Convert hátsó papucsot.
A villa paraméterezése is a G2 geometriához lett alakítva, tehát nem egy széria Rock Shox Reba RL került bele, hanem kifejezetten a Superfly-hoz tervezett modell. Maga a teló 100 mm-es úttal rendelkezik, és 15-ös tengelyt fogad. El van látva lockout-tal is, bár láttunk már szebb és filigránabb kart az biztos.
A váltórendszer Shimano Deore, amit megfejeltek egy Deore XT hátsó váltóval. A hajtómű szérián kívüli Shimano M627-es, ami nagyjából az SLX-nek felel meg tudásában. Ami azért tudásában kilóg a sorból az a fékrendszer, ami M445-ös Shimano. Ez igazából egy Alivio. Fékerejében nem tudja azt a szintet, amit egy versenyzésre is alkalmas bringától elvárnánk. Persze megbízható, nem vándorol a nyomáspont, de legalább egy Deore illett volna rá.
Az összes többi cuccot Bontrager márkanév alatt házon belülről szerzik be. A kerekek Mustang Elite névre hallgatnak, alapból tubeless ready kialakításúak és Bontrager agyakkal vannak összefűzve. Érdekes, hogy a hátsó agy sima gyorszáras, pedig a váz 12-es tengellyel is kompatibilis, de a Closed Convert segítségével fogadja a vékonyabb gyorszárat. Azért 29-es kerékhez illet volna 12-es aggyal fűzni, még ha érezhetően nem is rugalmasabb ez a rendszer, pedig nem vagyok 60 kilós élversenyző. A Bontrager XR1 Expert Tubeless Ready gumik nagyon jól működnek száraz talajon, de nem ehhez volt szerencsénk és bizony nedves környezetben nagyon csúsznak. Nem meglepő, mivel apró, sűrű mintázatuk van. Szerencsére 2.2”-os szélességük jól tompítja az út felől jövő ütéseket, már ha megfelelően lőtted be a guminyomást.
Külön ki kell emelnem a Bontrager kiegészítők közül az Evoke 2-es nyerget, ami számomra iszonyatosan kényelmes volt. Ez persze teljesen egyén és fenék függő, de úgy gondolom említést érdemel. A Rhythm Elite nyeregcső mérete mindössze 27.2-es, így sokat elnyel az ütésekből még úgy is, hogy nem karbonból készült. A hivatlosan 17.5”-os váz valójában 16.5”-os, ami nekem egy mérettel kisebb mint a megszokott, így viszont a rendesen kihúzott nyeregcső miatt jól érvényesült az átmérőből adódó rugalmasság. A mai technológiák mellett nem is nagyon értem amikor 30.9-es, vagy még vastagabb üléscsövet alkalmaznak a gyártók.
Menet közben a bringa kiválóan teljesített. Az XC versenygépekhez képest kicsit hosszabb fejcső nekem pont azt a pluszt adta, ami komfortosabbá teszi a bringázást, de még nem veszi el a sportosság élményét. A Reba teló levegőnyomásának pontos beállítására nem árt nagyobb figyelmet szentelni, mivel a gyári adattábla szerinti testsúlyhoz tartozó nyomás sokkal több, mint amire valójában szükséged van. A levegő fokozatos csökkentésével el kell találni azt a pontot ami a még túl kemény, és a már túl puha között van. Egy jó teleszkóp pumpával ez könnyedén megtehető. Ha viszont megvan az ideális nyomás, akkor nagyon szépen mozog, és lineárisan mozogja ki az útját.
Ugyan nem volt köves a terep ahol használtam, de jár a piros pont az alsócsövön található Carbon Armor védőért, és a monoblokk fölé rakott lapkáért, ami megakadályozza, hogy a leesett lánc kárt tegyen a drága karbon vázban. Egy-két alkatrész cserejével hobby versenyzésre tökéletesen alkalmassá tehető, de gyári állapotában is kész egy maraton hosszútáv gond nélküli leküzdésére, bár a féket azért egy ilyen kihívás előtt azért lecserélném. A design szintén csillagos ötös, a vázhoz vannak igazítva az alkatrészek, kiegészítők is, de a világ egyik leginnovatívabb gyártójától ez el is várható. Szóval vegyétek, vigyétek, amíg ilyen jó áron van!
Forgalmazó: Genomed Kft.
Elérhetőség: www.nella.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 729.000 Ft helyett most 679.000 Ft
Váz: OCLV karbon
Villa: Rock Shox Reba RL
Váltókarok: Shimano Deore 10 seb.
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano Deore XT
Fékrendszer: Shimano M445
Hajtómű: Shimano M627 36/22
Kerekek: Bontrager Mustang Elite
Gumik: Bontrager XR1 Expert
Kormány: Bontrager
Kormányszár: Bontrager Elite
Nyeregcső: Bontrager Rhythm Elite
Nyereg: Bontrager Evoke 2
Súly: 11.68 kg