A világ távol eső pontjain tartott „bemelegítés” után rákapcsol a World Tour mezőnye Európában is. “Az igazi kerékpárverseny Olaszországban van” így harangoztuk be tavaly a Tirreno-Adriatico-t és a verseny a jelek szerint idén is rászolgál erre a jelzőre.
Persze korábban sem volt a kutyaütők viadala, hisz a győztesek névsorát végigböngészve szinte kivétel nélkül megtaláljuk az adott korszak legnagyobb bajnokait (Vlaeminck, Moser, Rominger, Olano, Bettini, hogy csak párat említsünk). Az elmúlt öt évben viszont kizárólag olyan bringások diadalmaskodtak, akik a szezonban később valamely háromhetes körverseny összetettjére pályáztak. Nibali tavaly ráadásul duplázott, ám ő idén a március 9-én rajtoló francia egyhetest választotta.
A tavalyi verseny
2013-ban a legtöbb sztár a Tirrenón indult a Párizs-Nizza helyett, ennek megfelelően izgalmakból sem volt hiány: a harmadik, esős szakaszon például először győzte le Sagan a legnagyobb sprintereket sík tömeghajrában.
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=ux4MkGvzVwU[/youtube]
Froome erőt fitogtatott a negyedik szakaszon…
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=A-vm3frG9tI[/youtube]
…Sagan pedig másodszor is nyert, a kisebb botrányt hozó hatodik napon.
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=IuZ2im34UOk[/youtube]
A problémát a Muro di Sant’Elpidio alig pár száz méteres, de közel 30%-os emelkedője okozta, aminek – ahogy Cancellara fogalmazott – „nem sok köze volt a kerékpársporthoz”. Sokak a kerékpárról leszállva, tolva teljesítették az emelkedőt.
Az elemek Froome-on is kifogtak, aki ezen a szakaszon veszítette el az összetettet, végül Nibali vihette haza a legendás szigonyt.
A 2014-es kiírásról
Idén nem kevésbé parázs csatára van kilátás, talán a tavalyinál is több nagy név döntött a Tirreno mellett. Cancellara (2008-as győztes), Pozzovivo, Scarponi (2009-es győztes), Gesink, Evans (2011-ben nyert), Gilbert, Basso, Sagan, Kittel, Pozzato (2003-as győztes), Ulissi, Greipel, Quintana, Urán, Froome (derékfájdalmak miatt visszalépett, Porte veszi át a helyét), Wiggins, Contador. Írhattam volna ennél izgalmasabb listát?
Íme pár további száraz tény a „két tenger versenyéről”:
- 1966-óta rendezik meg, ez lesz a 49. verseny
- 7 szakasz, 1019 km-en át Donoraticoból -> San Benedetto-ba
- Szabadkártyát kapó csapatok: BARDIANI CSF, MTN – QHUBEKA, IAM CYCLING, NET APP – ENDURA
Szakaszok
Az idei verseny jellegében nagyon hasonló lesz a tavalyihoz: csapatidőfutammal kezdünk, majd szokás szerint a sprinterek kapnak teret, ezt követően pedig jönnek a hegyek, aztán egy újabb sík szakasz, majd a záró időfutam.
Szinte teljesen sík és kanyaroktól mentes az első szakasz. A nyers erő és a kiváló csapatmunka dönt majd arról, ki húzhatja magára először a kék trikót.
A második napon már lesznek kisebb emelkedők, de itt is sprinthajrá várható.
A pénteki nap is a gyorslábúaké.
A negyedik, leghosszabb etapon a küzdelem már az összetettért megy.
Az emelkedők:
- Forca di Cerro (150 km): átl. 4,1 %, 9,9 km
- Forca Capistrello (174,9 km): átl. 5,6 %, 16,4 km
- Selva Rotonda (befutó): átl. 5,4 %, 14 km
A tavaly közel 30%-os borzalom után a szervezők kimondva-kimondatlanul bocsánatot kértek a mezőnytől, amelynek jeléül az akkor botrányt okozó szekciónál több, mint kétszer hosszabb (800 m), 26%-os átlag meredekségű Muro di Guardiagrelevel kedveskednek versenyzőknek az ötödik szakaszon.
A kedélyeket egy sík szakasz igyekszik majd lecsillapítani.
Kedden egy nem túl komplikált időfutammal zárul a verseny.
1. szakasz: Március 12. szerda: Donoratico-San Vincenzo (csapatidőfutam): 16.9 km
2. szakasz: Március 13. csütörtök: San Vincenzo-Cascina: 173 km
3. szakasz: Március 14. péntek: Cascina-Arezzo: 206 km
4. szakasz: Március 15. szombat: Indicatore-Cittareale (Selva Rotonda): 237 km
5. szakasz: Március 16. vasárnap: Amatrice-Guardiagrele: 190 km
6. szakasz: Március 17. hétfő: Bucchianico-Porto Sant’Elpidio: 187 km
7. szakasz: Március 18. kedd: San Benedetto del Tronto (egyéni időfutam): 9.2 km
A történéseket természetesen jövő hét szerdától nyomon követhetitek velünk itt, a Bikemagon!
.