A Németországi központú, mára már a világ legtávolabb szegleteiben gyártó és forgalmazói hálózatot működtető Schwalbe a kerékpárosok széles táborának kínál kiváló gumikat különböző kerékpártípusokra, felhasználási területre, illetve érdeklődési körre.
A teljes paletta felölel mindent a csomagos túrázástól az extrém MTB kerékpározásig, a profi országúti versenysporttól a kiskerekű összehajtható kerékpárokig, nem elfelejtve a rekumbensek, a ciklokrosszok rajongóit vagy a kerekesszék-használókat. Az Eurobike-on a paletta méretéhez illő terjedelmes standon vehettük szemügyre a 2014-es új fejlesztéseket.
A Schwalbe a 2014-es évet három új extrém montis köpennyel indítja, nevük Magic Mary, Dirty Dan és Rock Razor, mintázatuk nem egy korábbi modell reinkarnációja, hanem teljes egészében új fejlesztés. Természetesen mindegyik több méretben és szélességben is elérhető lesz, a ballonosabbak pedig a Schwalbe Super Gravity szövetszerkezetét kapják meg. Ez a forradalmi technológia minden eddiginél ellenállóbb oldalfalat eredményez, a defektállóság kitűnő, és Michael Kull, a Schwalbe’s World Cup Race Support (MTB-világkupákon a csapatoknak segítő Schwalbe mérnök) elmondása szerint a külsők irányítása is közvetlenebb és biztosabb. A hafjelli vk-állomás győztes DH-sa, Stevie Smith állítólag más köpenyt nem is tesz fel: a Super Gravity szövetszerkezet elmondása szerint verhetetlen, de számos más versenyző és világkupa-csapat ezt választotta a 2013-as szezon fennmaradó versenyeire és tovább 2014-re.
A Super Gravity 2012-ben a ma már legendás Hans Dampf modellen mutatkozott be, az új modelleknek köszönhetően jövőre már négy különböző mintázattal lesz elérhető. Az azonos méretű, de nem Super Gravity technológiát alkalmazó külsőknél 700 grammal könnyebb egy pár, ami nem lebecsülendő, főleg a kerék esetében jelent nagy előnyt. Az SG-technológia kettő helyett négy szövetréteget alkalmaz, ebből kettő nem a mintázat alatt, hanem az oldalfalon került átfedésbe. A futófelület az SG esetében kissé keményebb gumiösszetételt kap, alatta rugalmas SnakeSkin réteg feszül, így javul a defektgátlóság, de az elasztikusabb szövetszerkezetnek köszönhetően ez nem megy a többi menettulajdonság rovására. Természetesen a Super Gravity modellek Tubeless Ready kialakításúak, így egyszerű a tömlő nélküli használatra való átállás. 26” és 650B kerékmérethez gyártja a Schwalbe, DH vagy enduró felhasználásra egyaránt ajánlottak. Akkor lássuk őket egyesével, melyiknek mi az erőssége!
A Magic Mary a Hans Dampfhoz hasonlóan általános terepviszonyra készül, középső sűrűbb mintázata csökkenti a gördülési ellenállást, illetve fékezéskor jobb tapadást biztosít, miközben az oldalsó, ritkább minta a puhább, sáros talajon tart jól a kanyarokban. A pályák 80%-án a Magic Mary a tökéletes választás, a legtöbb amatőr, aki mögött nem áll szerelőcsapat, egy ilyen párral letudhatja a gumiválasztás kérdését. Kiváló olyan esetekben, amikor nem jártuk be a pályát, például a bike parkok enduro-jellegű útvonalain, illetve az egyre népszerűbb enduro túrákon. Összehasonlításképpen, a Hans Dampf nem ennyire extrém terepre hangolt, így leginkább all mountain felhasználásra ajánlott.
A Dirty Dan és a Rock Razor a két „specialista”, az előbbi a sáros pályák királya, ilyen kísérleti mintázattal győzött Danny Hart a 2011-es DH vb-n, persze akkor még nem volt Super Gravity technológia! 2014-ben bárki számára elérhető lesz a Danny Hart, avagy „Dan” külső, ráadásul sokkal könnyebb, jobb tapadást biztosító, gyorsabb és ellenállóbb változatban. A semi-slick mintázattal rendelkező Rock Razor a Super Gravity „családban” kétségtelenül a leggyorsabb típus, minimális gördülési ellenállásra hangolt, használata inkább hátulra ajánlott, mondjuk a Magic Mary-vel vagy a Hans Dampffal párban. Ha száraz a terep, akkor jelentős tempóelőnyt biztosít.
Akkor evezzünk kevésbé gravitáció-orientált irányba: lássuk a Schwalbe milyen választ ad a 2014-es 650B „kerékméretlavinára”! Tudva levő, hogy a neves német gyártó az egyik első volt, amely ezt a kerékméretet is felvette kínálatába – ami nem meglepő, hisz a kerekesszékektől a összehajtható városi kerékpárokon alkalmazott „babakocsikerekekig” mindenre kínál megoldást. A „harmadik út” egyik nem extrém vonalú képviselője 2014-ben az új Thunder Burt modellcsalád lesz, gyors és könnyű, alacsony mintázattal, akár semi-slicknek is nevezhetnénk, így minden bizonnyal szereti a száraz terepet. Meglepő módon tömege bőven a Racing Ralph alatt marad, 400 grammnál is könnyebb 650B-s méretben, ami rekordgyanús mutatvány. Számos fejlett Schwalbe technológiát tartalmaz: Tubeless Ready 127tpi Evolution szövetszerkezet, PaceStar Triple Compound gumiösszetétel, középen kevésbé lágy, tartósabb „csíkkal”. A kiállításon látható ábrán kiszámolták, hogy 2 Bar nyomáson használva folyamatosan 66 bütyök érintkezik a talajjal. Persze mindhárom kerékmérethez készül, de még a 29-er esetében is 410 grammnál áll meg a mérleg nyelve. A 26”-os és a 29er RaceGuard verzióban is elérhető lesz, kissé nagyobb tömeggel, ellenben jóval tartósabb kivitelben. Emellett számos más népszerű Schwalbe modell is megjelenik 650B méretben, mint például a Smart Sam, a Racing Ralph, illetve a Rocket Ron.
A Schwalbe az országúti vonalon sem ül a kiérdemelt babérokon, belevágott a Tubeless technológia tökéletesítésébe, amelyhez jobb alanyt, mint az igen sikeres Ultremo ZX nem is találhatott volna. A cég marketingese szerint az aszfalton is a Tubelesseké a jövő, 2014-re már adottak a kerekek (több gyártó alapértelmezetten ilyet szerel az új kerékpárokra), legfeljebb arra van még szükség, hogy a legjobb köpenymodellek is elérhetőek legyenek az új rendszerhez.
A belső nélküli új technológia mellett az ősi szingókba is friss leheletet fúj a Schwalbe, 2014-ben Durano HT néven új, versenyhasználatra szánt modell kerül a széles palettára, illetve lesz középkategóriás Lugano T is. Az utóbbi tartósságáról és ellenállóságáról lesz híres, amíg a Durano könnyű lesz és fenomenálisan gyors. A Lugano ezennel felváltja a közel egy évtizede kínált Sprintert.
Most pedig egyre hangosabb dobpergés hallunk, majd megmutatjuk a német gyártó legújabb országúti köpenycsaládját, a Schwalbe One-t! Olyan mértékű fejlesztést képvisel, hogy Indonéziában kizárólag ehhez a modellhez egy külön gyárat létesítettek. Oda vonják át a legképzettebb munkaerőt, ott lesznek olyan megfelelő feltételek, a legfejlettebb géppark, ami egy világklasszis köpeny gyártásához mind-mind szükséges. A One egyesíti a megbízhatóságot a lehető legjobb menettulajdonságokkal, illetve az alacsony tömeggel, kapható lesz peremes, Tubeless és szingó változatban is. Az új gumiösszetétel neve OneStar triple compound, három különböző keménységgel (vagy inkább lágysággal), maximális tapadást és minden eddiginél alacsonyabb gördülési ellenállást biztosítva. Az új gumiösszetétel alapját a polimerek terén végzett új kutatások adják, de ennél sokkal többet természetesen nem árultak el a sajtónak.
Azonos méretben a One az Ultremo ZX-nél pár grammal nehezebb, de a mérnökök szerint a menettulajdonságok ezért bőven kárpótolnak (pl. gördülési ellenállás 19W Tubeless, 22W peremes, míg Ultremo ZX 24,5W), illetve a tartósság növelésén is lelkiismeretesen dolgoztak. A futófelület alatt lévő V-Guard réteg pedig a defektek megelőzésében segít. 23, 25 és 28 mm-es méret áll majd rendelkezésre mind a peremes, mind a Tubeless változatban, a szingós méretezése pedig 22, 24, 26, illetve 28 mm lépésekben lesz. Internetes pletyka, hogy a ProTour híres nagy „öregje”, Jens Voigt a Tour de France-on már One-t hajtott, legfeljebb még nem matricázták fel e szerint, illetve a RadioShack Leopard Trek, az AG2R és a FDJ is tesztelte. Jövőre mindegyik bejelentkezett rá, állítólag ennyire jól sikerült ez a fejlesztés. „Jensy” a következőket nyilatkozta: „Nagyon elégedett vagyok, nedves időjárásban még ilyen tapadást egy köpenynél sem tapasztaltam.”
A másik teljesen új Schwalbe modell 2014-re Ironman névre hallgat, természetesen triatlonisták számára készül, aerodinamikailag optimalizált profilt kap, ez is kapható lesz Tubeless, illetve szingó változatban. Ami még érdekes, hogy a defektgátlóság fejlesztése itt is prioritást kapott, lévén egy ilyen szerencsétlenség versenyen komoly hátránnyal jár, nem érdemes reszkírozni. Kizárólag 22 mm-es szélességben, magas abroncsprofilhoz passzol.
Ezek után már csak távirati stílusban: 2014-ben a városi közlekedős modell a Big Ben 650B-s változatban is elérhető, a klasszikus Maraton új Plus és Deluxe változatban, amely egyesíti a defektgátlóságot az alacsony gördülési ellenállással, illetve az E-bike piacra pedig kifejlesztettek egy új modellt Energizer Plus Tour néven. Bár ezekről a „haszonmodellekről” nehéz itt több bekezdést írni, darabszámot tekintve rengeteg készül belőlük, sokkal több kilométert közlekednek majd rajtuk, ami ugyebár a kerékpározás valódi célja!
További információ a forgalmazó honlapján