Nagyjából 13 éve használok Rudy sport és utcai szemüvegeket, előbbiből a Rydon nevezhető a konstans társnak. Most egy Tralyx került hozzám tesztre, ami sajnos minden tekintetben űberelte a kedvencet. Mitől ennyire jó? Olvasd el!
Elsőre egy kis tech: Minden termékkel úgy vagyok, hogy szeretem ha érezni lehet ha „van benne anyag” de a szemüveg pont ennek az ellenkezője. A nehéz modellek nyomják az orrot és hamar kényelmetlenné válnak. Na ilyen gond nem lesz a Tralyx-szal, mivel mindössze 28 grammot nyom lencsével együtt. Ez a súly főleg a PowerFlow száraknak köszönhető, ami maga a mérnöki csoda. Ha kézbe veszed, akkor érzed, hogy a Grilamid alapanyagú szárak rugalmasak, de nem kis mértékben. A Rydon keretem merevebb ennél. Ezt elsőre sokan negatívumnak tartanák, viszont ez csak a boltban történő tapizáskor tűnik annak. A fejeden már teljesen más a helyzet. Egy léptékkel kényelmesebb amikor a fejeden van. És nem mellékesen az sem veszélyeztet, hogy eltörjön.
A keret 12 szellőzőnyílást tartalmaz, ami kiváló szellőzést biztosít a marketing anyagok szerint. Még a puha és jól tapadó Adaptive Tips szárvég gumi is üreges, méghozzá azért, mert így az aero Boost sisakba rakva nem akadályozza a szellőző rendszer működését. Na ilyen az amikor komplett rendszereket terveznek a gyártók! Persze más sisakot használva is profitálsz belőle, mert kevésbé izzad alatta a bőröd, és az Ergonose IX orrnyereg is természetesen állítható.
Persze lehet bármilyen jó a keret, az orrnyereg, vagy a szárvég gumi, ha a lényeg a lencse nem sikerül jól. Mivel azonban a Rudy Project a gyártó, ez nem fordulhat elő. Sokféle márkájú sportszemüveggel rendelkezem, illetve ahogy írtam, több Rudy is van a polcon, de az új ImpactX 2-es lencse előtt leborulok. Hogy nem torzít a széleken sem, azt nem is említem, mert számomra nem szemüveg az, amin egy minimális torzítást is érzékelek. Volt amikor azt kaptam válaszként, hogy „csak tudod ilyen hajlított lencsét nem egyszerű készíteni” -hát nem, valóban nem könnyű. Mint ahogy egy hétköznap is használható teljesértékű sportkocsit sem. A Porsche mégis megcsinálja ezt a 911-essel, és a Rudy Project is a törhetetlen, és torzításmentes lencséivel. A többieknek marad a „csak…”. Az ImpactX 2-es lencse a teljesen átlátszó víztiszta „színből” sötétedik villámgyorsan a feketéig.
Mivel dioptriás szemüveget kell hordanom, ezért sportoláskor kontaktlencsét hordok, és „szerencsére” fényérzékeny is a szemem. Az eddigi fényre sötétedő lencséimmel az volt a gond, hogy ugye a sötétedést nem a napsütés „fényessége” befolyásolja, hanem az UV sugárzás. Ez két gondot is okoz. Az egyik amikor felhős időben (főleg magashegyek között) fullra besötétedik, mivel magas az UV sugárzás, pedig a fényviszonyok nem is tennék szükségessé. A másik pedig a kerékpárosokat kevésbé érintő dolog. Én napszemüveget hordok motorozás, és autóvezetés közben is. Viszont a bukósisak plexije, és az autók szélvédője is UV szűrős ma már. Mivel nem jut UV sugárzás a szemüveg lencséjére ezért nem is sötétedik be. Motoron még meg tudod oldani, mert felhajtod a plexit, és lassabb tempót veszel fel, de autóban max az Ace Ventura megoldás működne, azaz kidugod a fejed az oldalablakon 🙂 Az új ImpactX 2 viszont már a nap fényére is sötétedik, és tudtommal ez a világon az első ilyen lencse. Tökéletesen működött autóban és motoron is!
Szintén nagy különbség a Rydon szemüvegemben használt Laser Red ImpactX lencsével szemben, hogy annak van egy aránylag sötét alapszíne és onnan sötétedik tovább. Viszont szürkületben, vagy sűrű erdőbe érve nekem kicsit sok a fényszűrése. A Tralyx ImpactX 2-ese viszont ahogy már írtam víztisztáról sötétedik, ami teljesen más liga! Lehet placebo, de mintha kicsit kontrasztosabb képet is adna a Tralyx lencséje, de ami biztos, a rengeteg szellőzőnyílásnak köszönhetően nekem eddig nem párásodott be. A már említett 12 szellőzőnyíláson kívül a lencsében is 4-et találunk! Durván izzadós vagyok, nekem sokat számított ez a tudás.
Persze meg tudod venni a fényre sötétedő 2Black, és 2LaserBlack lencséken kívül Smoke Black, Transparent és Multilaser Orange lencsékkel is. Kapsz hozzá két év garanciát is, ami szintén nem mindennapos. Ha szereted a színeket akkor tiéd a pálya. Négyféle keretszín, és ehhez társítható nyolcféle színű szett, amiből kb bármit „kikeverhetsz”. A szemüveg ára 39 900-ról indul, az általam is tesztelt csúcsmodell 64 900 Forintba kerül. Ez nem kevés pénz. Sőt inkább sok, hiszen a legtöbben ennyiért vesznek bringát. Nyilván nem is ők a célközönség, viszont demagóg bár pengeéles a kérdés, hogy mennyit ér meg neked a szemed világa? Azt tapasztaltam, hogy aki nem szemüveges alapból, az nem érzi annyira lényegesnek ezt a dolgot. Akinek viszont „veszélyben van” a látása, az másként gondolja. Ha rám hallgatsz akkor nem az alapmodellt veszed. Ok, a keret tudása ott is megvan és a Smoke Black lencse is optikailag patent, de ez a szemüveg akkor adja ki igazán a tudását, ha a fényre sötétedővel veszed. Ahol 40-van, ott 60 is akad 🙂
A Rudy Project nap és sportszemüvegeket keresd a Rudy Project Magyarország weboldalán, vagy személyesen a bemutatótermükben, ahol a szakmai tanácsokon felül a dioptriás megoldások kiválasztásában és kivitelezésében is segíteni tudnak.