Akkor idén az Eurobike Pinarello standján látott kerékpár-csodákat bemutató cikkünkben egyszer sem mondjuk ki, hogy… szóval azt nem mondjuk ki. Koncentráljunk inkább most a technikai finomságokra, melyek bőven akadnak Christopher Froome Tour de France győztes Pinarello Dogma és Pinarello Bolide kerékpárjain.
A tavaly – Bradley Wiggins Tour de France-győzelmét követően – sárgába öltöző stand alapszíne Chris Froome tiszteletére 2013-ban is megmaradt. Sőt, most kapott egy piros pöttyös bástyát is, hiszen Nairo Quintana a Sky-hoz hasonlóan szintén Pinarello Dogma kerékpárokat hajtó Movistar Team-nek vitte haza a hegyi trikót a francia körversenyről.
A hat évtizedes múltra visszatekintő trevisói kerékpárgyár Froome sárga trikója után olyan sikerlistával büszkélkedhet, mint senki más: a matrica szerint 10-szer nyerték meg a Tour de France-t, s mindezt 25 év alatt hozták össze, Pedro Delgado 88-as sikerétől számítva (Indurain, Riis, Ullrich, Pereiro, Wiggins és immár Froome neve szerepel még a listán).
Bár Chris Froome fölényes győzelme semennyire nem múlott a kerékpáron, a Bolide az egyik legérdekesebb időfutamgép a mezőnyben, és – amennyire meg tudom ítélni – a Pinarello standon egy olyan kerékpárt láthattunk, amin valóban ült is a kenyai-brit GT-menő.
A Bolide a hasonlóan sikeres Pinarello Graal időfutamkerékpárt váltotta fel, és a gyári adatok szerint 5%-kal könnyebb és 15%-kal aerodinamikusabb elődjénél. Mindig megmosolyogtatnak ezek az adatok, mert hogyan is aerodinamikusabb 15%-kal? Szélcsatornában, üresen, 40 km/h-s szembeszélben? Maximum így, mert ha már felül rá két különböző bringás, vagy akár beteszünk egy kulacsot, esetleg oldalról fúj a szél, biztos nem egyezik az adat.
Amit viszont első ránézésre tényszerűen meg lehet állapítani a Bolidéról, hogy minden részletében az integrálásra törekedtek, ez igaz a fékekre, a kábelezésre, a kormányra és a kezelőszervekre is. Maga a váz szinte mindenhol a repülőgépiparban alkalmazott csepp profilt mutat, nagy sebességnél valóban hasítja a levegőt.
Érdekes részlet az első és a hátsó fék is. Elöl a mellső elem a fék és az egybe épített villa-stucni-kormány kombó szerkezeti eleme is egyben – még leírni is bonyolult… Azonban az UCI elfogadta szerkezeti elemként, így fogadjuk el mi is, hogy nem egy külön aerodinamikai célú alkatrész.
A hátsó fék borításával is hasonló a helyzet, hiszen amellett, hogy javítja az aerodinamikai jellemzőket, a fékezéshez szükséges funkciókat is teljesít, tehát szabályos. (Aki esetleg nem tudná, a nemzetközi szövetség szabályai tiltják a kizárólag aerodinamikai célt szolgáló elemeket a versenyeken használt kerékpárokon.)
Természetesen a Bolide váza a Pinarello által használt legjobb karbonból, a japán Torayca által előállított 65HM1K szövetből készül, hasonlóan, mint a Dogma versenygépek. Ugyancsak hasonlóság, hogy a Bolide láncvillái is aszimmetrikusak, a Pinarello kitart amellett, hogy a hajtásoldali eltérő terhelés miatt ez így jó.
Froome kerékpárja jó néhány egyedi alkatrészt is felvonultat. Például az 56-42 kiosztású Osymmetric tányérokat a jó öreg 7800-as Dura Ace Wattmérős hajtókaron. A Tour-győztes szinte egész évben ezt a párosítást használta a versenyeken, és nem csak az időfutamgépen, hanem a mezőnyversenyeken hajtott bringákon is.
A legkevésbé mindennapi részlet pedig az egyedi váltógomb a fékkarokon. Az elektromos váltás előnye ezen a szinten, hogy elég egyszerűen lehet hozzá ilyen tuningmegoldásokat alkalmazni, és valóban láthatóan jobb a légellenállása, mint a gyári Shimano-alkatrészeké. Sőt, talán Froome-nak jobban kezére is áll a két kis fehér nyomógomb.
A kormánytoldalékon a gyári Dura Ace gombok vannak, és szót érdemel a hagyományos betekerőnél jóval vékonyabb csúszásgátló öntapadó szalag is. Ahol minden tizedmásodperc számíthat – mint profi szinten egy időfutamon – az sem mindegy, mennyire vaskos a kormány és a könyöklő azokon a pontokon, ahol megragadja a bringás.
Kicsit a kerékszett lóg ki a sorból, ugyanis a közvetítések és a fotók alapján a legjobb Sky versenyzők HED kerekeket használtak idén időfutamon, a kiállított bringába viszont egy Pro telekerék került hátra, elöl a szokásos háromküllős HED. A szingó sem mindennapi: manufaktúrában gyártott méregdrága Veloflex.
A kerékpár, amivel Chris Froome elhaladt a Diadalív alatt: a Pinarello Dogma 65.1 Think 2 a Tour de France sárga trikójának színében, teljes Shimano Dura Ace szettel, elektronikus váltással, Osymmetric tányérokkal, SRM Wattmérővel, Veloflex szingókkal, Fizik nyereggel, Pro kiegészítőkkel.
Apropó Pro. Tudjátok, milyen hosszú Pro stucnit használ Froome? 120-ast? esetleg 130-as? Netán 125-öst? Neeem. Egy pillantás a fenti nagyképre és rögtön kiderül: a Team Sky GT-menője egészen pontosan 126 milliméter hosszú kormányszárral jár. Megteheti.
10 Tour de France győzelem… És ezzel még nincs vége, hiszen sikeresebb évet nem is zárhatott volna a trevisói gyár, ugyanis szponzorálnak még egy Movistar névre hallgató csapatot is. A spanyol ProTour-istálló színeiben pedig Nairo Quintana elhozta az ezüstérmet, a pöttyös trikót, valamint egy szakaszsikert a Tour de France-ról…
Az impozáns kerékpár-csokorból már csak egy festés hiányzik – igen, a világbajnoki csíkos! Ugyanis a hihetetlen szezonra a portugál Rui Costa tette fel a koronát Firenzében. Mondjuk a Movistar talán nem engedi el egyik legtehetségesebb versenyzőjét, ha előre sejtik ezt az eredményt. Így jövőre nem egy Pinarello bringa lesz világbajnoki csíkokkal díszítve a ProTour-mezőnyben, de holnap, Lombardiában biztosan!
Sajnálni azért nem kell a műszakilag változatlan 2014-es Pinarello Dogma kerékpárok designereit, bőven lesz honnan ihletet meríteni így is. A kiállításon a Sky- és Movistar festés mellett láthattunk variációkat a sárga trikóra, a Giro d’Italia rózsaszínjére, de szerintünk az egyszerű fehér se kutya, melyen markánsan virít a karbon Fulcrum kerékszett piros F-betűje.
Aki hozzá szeretne jutni hasonló kerékpárhoz, IDE KATTINTVA érdemes keresgélnie!
(x)