Látszólag új trend van kialakulóban a hazai piacon, amibe a Neuzer Jumbo 29er is beillik. A legutóbb nálam megfordult tesztkerékpárok mind hazai vagy kelet-európai gyártmányok voltak, mind 29er montik, mind elérhető áron és mind határozottan jók. A szerény számú minta alapján arra a következtetésre jutottam, hogy manapság a megfizethető, a jó ár/érték arányú, a szakmai ártalom miatt túlzottan igényes szakíró számára is lelkesítő montis élményhez mindenképpen érdemes a fenti, bevált receptet követni.
Igen, a Neuzer Jumbo is eminens tanuló! Tudja a legfontosabbakat, amit egy terepre szánt kerékpártól elvárható: kiválóan irányítható, működése megbízható és relatíve kifinomult, továbbá nincsenek jelentős hiányosságai. Montis képességeink fejlesztésére, kellemes kikapcsolódáshoz, akár tereptúrázáshoz is kiváló társ, és nemcsak azért nem fogjuk egyhamar „kinőni”, mert „nagykerekű”…
Sokszor van lelkiismeret furdalásom, hogy a BikeMag kerékpártesztekben hangoztatott véleményünkkel ellentétben egy félmilliós vagy még annál is drágább kerékpár egyszerűen nem képezhet jó ár/érték arányt. Nem többször tartósabb, mint egy 150.000 magyar forintot kóstáló modell, kezelése nem többszörösen kifinomultabb, tömege nem harmada azoknak, továbbá még a neuralgikus pont – a felfüggesztés minőségemelkedése – sem ilyen léptékű a két árkategória közt. Tehát aki képtelen nagy összeget áldozni egy magas technikai színvonalat képviselő kerékpárra, nem biztos, hogy rosszul jár. A Neuzer Jumbo 29er hivatalos árcéduláján 159.000 Ft szerepel, de egyes kerékpár-kereskedések a bűvös 150 ezres határon belül is kínálják. Sokszor azon tűnődöm, hogyan képes a forgalmazó ebben az árfekvésben piacra dobni egy tetszetős, jó geometriájú modern vázzal rendelkező, működőképes telóval, 8-fokozatú Shimano váltórendszerrel, mechanikus tárcsafékekkel felszerelt modellt. Pedig pontosan ilyen a teszt tárgyát képező Jumbo!
A kedvező árfekvésű kerékpárok esetében számos kompromisszumot kell kötni, de nem mindegy, hogy milyeneket. Ez kétségtelenül egy trükkös kötéltánc-mutatvány, ahol a gyártók néha elbizonytalanodnak a prioritásokon. Legyen 9-fokozatú a váltórendszer, a plusz költséget pedig spóroljuk meg a fékrendszeren vagy a felfüggesztésen? A Jumbo kifejlesztésénél a sorrend egyértelműen a következő: a kerékpárnak legyen egy megbízható, jó alapja, így a váz 6061-es hidroform kialakítású, kellő merevséggel és szerencsére tökéletes 29er geometriával. A váltás viszont maradjon 8-fokozatú, mivel ez a megbízhatóbb, kevésbé karbantartásigényes és tartósabb – ezek a szempontok a célközönség számára többet érnek, mint ha a lánckeréksorban eggyel több fokozat állna rendelkezésre. A fékrendszer legyen tuti, lévén a megállás egy kevésbé tapasztalt montis esetében bír olyan jelentőséggel, mind a pedálfordulat optimalizálása egy esetleges fokozatszám-növelés útján. Illetve a teleszkóp se lógjon ki a sorból, legyen tág határok közt állítható, relatíve finom működésű, az aszfaltos tekeréshez pedig blokkolható.
A fenti logikai menetben nincs sok kritizálni való: akik a Neuzer Jumbo mellett döntenek, pontosan ezzel az értékrenddel járnak a legjobban. A kerékpár így kiegyensúlyozott, megbízható, jelentős hiányosságok nélkül, összes eleme mind technikailag, mind esztétikailag jól illik az összképbe, így nem kell semmit lecserélni rajta, mielőtt elkopna. Ha pedig valaki azzal jönne, hogy a Neuzer nem egy igazi kerékpármárka, véleményét nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk: ennyi pénzért egy patinás nevű gyártó képtelen egy ilyen jól összehangolt „csomagot” kínálni, ráadásul a gyártás is hasonló futószalagokon történne, mint a Jumbo esetében. A márkanév kialakítása és gondozása jelentős költségekkel jár!
Akkor nézzük részletesen, hogy a Neuzer Jumbo 29er mit is kínál, illetve ezt milyen szinten valósítja meg! A fentiekből következően fellengzős marketingsallanggal nem is tudnám fárasztani a tisztelt olvasót: a Jumbo 29-er nem rendelkezik ilyen-olyan fantázianevű technológiákkal, ami van, az van, a Neuzer nem ad ezeknek jól csengő neveket, mozaik- vagy betűszavakat. Ezektől nem lenne a kerékpár se több, se jobb.
A váz modern, kiforrott geometriával rendelkezik, vázszögei és csőhosszai megegyeznek a patinás gyártók kínálatában lévő nagyobb méretű modellekkel. Felsőcsöve hosszúnak mondható, tehát a sportosabb felhasználáshoz jól passzol. Középcsapágya szabványos magasságra került, homlokcsöve nem túl hosszú, tehát ha szükség van rá, alacsonyabb kormányhelyzetet is lehetővé tesz. Sportos montizásra is beállítható, bár kétségtelenül nem extrém terepre és időjárási körülményekre tervezték. (A sárférőhely ennek ellenére bőségesnek mondható, a jó tapadású cseh Rubena V85 Ocelot 29 X 2,1” köpenyek mellett a lánc- és támvilláknál egészséges távolságot mérhetünk.)
Az extrém használatot eleve kizárja a Suntour XCM V3 MLO, 100 mm-es rugóúttal rendelkező teló: alapvetően finoman indul meg és lockouttal is rendelkezik, 60 mm-es kihasználható útja csekély, csillapítása nem szabályozható, kissé fürge és kontrollálatlan a kemény terepviszonokhoz, a lockout pedig nehezen kapcsolható.
A fékezés terén viszont egyértelműen jelesre vizsgázik a Jumbo: a tesztkerékpárban lévő mechanikus működtetésű Avid BB-5-ösre nemigen lehet panasz, azaz mind fékhatás, mind moduláció terén kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. A mellékelt 160 mm-es tárcsákra sem lehet panasz, egy 70 kg-ot nyomó kerékpáros elvárásainak abszolút megfeleltek. Jövőre a szériadarabok elől 180 mm-es tárcsát kapnak, következésképpen még a testesebb kerékpárosok sem panaszkodhatnak a Jumbo fékteljesítményére.
A váltórendszer 8-fokozatú, Shimano Alivio szintű. A homogén rendszer a papírforma szerint hibátlan működést eredményezett, a 8 fokozat ebben a kategóriában bombabiztos megoldásnak számít. Várhatóan az állítgatással sem kell sokat foglalkozni, és a tartóssággal sem lesznek gondok. Annak ellenére, hogy itt a homogén Shimano egység megtörik, Az első váltás megfelelően gyors: szerencsére a Suntour XCT-312 acél lánctányérjai is hozzák az elvárt teljesítményt. A 175 mm karhossz ehhez a vázmérethez – legalábbis az igényes kerékpárok esetében – szabvány, a Jumbo esetében ezt kapjuk. (Az alacsony árszint miatt más gyártók erre a biomechanikai és kényelmi szempontból fontos részletre nem mindig figyelnek.) Érdekesség, hogy a hajtómű-karkialakítás a tengelyrögzítésnél olyan vizuális hatást kelt, mintha integrált hajtóműrendszerrel lenne dolgunk, habár a Suntour XCT-312 egyszerű négyszögtengelyt alkalmaz. Még a KMC lánc is szépen illeszkedik a Jumbo hajtásrendszerébe.
A kerékszett alapmodell, Quando agyakon és no-name felniken gurulhatunk, de a köpeny tekintetében már egy magasabb szintet képviselő, alacsony profilú, igényes Rubena Ocelot típussal róhatjuk a kitaposott erdei ösvényeket, murvás útszakaszokat. Ezekre tökéletesen megfelel a cseh gyártó „vadmacskája”, a köpenyek valódi terephasználatra készültek, ballonosak, kellő tapadást és kényelmet biztosítanak, de azért extrém terepre, hóba, sárba nem ajánlanám őket.
Kényelmi szempontból is el vagyunk kényeztetve. A testtel érintkező pontok mind igényes alkatrészek, kezdve az alutestes, rendesen csapágyazott, a tüskék révén jó tapadást biztosító pedáltól a kiválóan tapadó markolaton keresztül a sportos-túrázós formájú, kényelmes, ráadásul nem is túl nehéz Selle Royal nyeregig. A nyeregszár állítása lehetne egy picivel kifinomultabb és pontosabb, a kormányszár pedig könnyebb, de ezek az apróbb hiányosságok később viszonylag kis ráfordítással orvosolhatóak. A kormány nekem egy kicsit kilóg a sorból: szerintem egy 29er-hez jobban passzolna egy kisebb emelésű vagy emelés nélküli kialakítás.
Hogyan viselkedik a Neuzer Jumbo az utakon, ösvényeken? Irányítása természetes, se nem túl izgága, se nem lomha, nem érződik a 29-ereknél szükségszerű tetemes tengelytáv, sem a tetemes tömeg. 50-nel száguldva stabil érzést nyújt, gyök kettővel 3 méteres körben tudtam vele körbe-körbe kerekezni. Szerintem a 29-esekhez mostanra már megtalálták az ideális geometriát, és szerencsére ez már nemcsak a patinás nevű gyártókra áll. A 21”-os méretű váz tág határok közt állítható, 180 cm testmagasságtól úgy 2 méterig szerintem mindenki megtalálja rajta a kényelmes, ergonómikus testhelyzetet.
A köpenyek aszfalton is csendesek, murván otthonosan mozognak, a tél eleji nedves erdei talaj sem hatotta meg, a mély sarat már kevésbé szeretik, de ez a lapos, sűrű mintázat velejárója. A teleszkóp teljesítményhatárait könnyű elérni, főleg hideg időjárásban: viszonylag finoman indul meg, egész jó az első 40-50 mm, majd csúnyán bekeményít. Melegebb időjárásban ez a karakterisztika remélhetően javul, a fűtött kerékpártárolóban indulás előtt sikerült kissé nagyobb utat is kiszorítani belőle. Kétségtelen, hogy a Neuzer Jumbo árának nagyobbik részét lazán el lehet költeni csak egy finoman mozgó, levegős, olajcsillapításos telóra, amely minden bizonnyal maradandóbb élményt nyújt, mint az egyszerű felépítésű, rugós-elasztomeres Suntour. Talán egy merevvilla jöhetne számításba, amely kétségtelenül könnyebb, de terepen a nagy kerék mellé sem árt egy kis plusz csillapítás.
A váltórendszer megbízhatóan teszi a dolgát, a fékek – mint már említettem – kiválóak, a teljesítmény alapján meg nem mondanám, hogy mechanikus darabokról van szó: nem volt harapós a fékhatás, elfogadható modulációt kapunk. A patentszár működése volt az egyetlen csalódás: a Quando agyakhoz adott szériadarabok olajjal megspékelve is nehézkesen működtek, nem voltam képes kellő erővel rögzíteni a hátsó kereket, így a fék a teszt során elállítódott. Egy belső mechanikás rögzítő behelyettesítése simán orvosolta a problémát. A hajtás relatíve merev, kényelmesen ültem a nyergen, kényelmes fogást biztosított a markolat, és a mellékelt pedál is kellemes csalódás volt, így le sem cseréltem patentpedálra. A mínuszokban úgyis jobban esett bakancsban tekerni.
Szerintem sokaknak pont ilyen montira van szüksége, főleg ha nagyobb termetűek, így ki tudják aknázni a nagy kerékméret nyújtotta előnyöket. A Neuzer bölcsen nem is kínál kis vázméretet a Jumbóhoz: nemcsak esztétikailag furcsa a nagy kerék és a kis váz párosítás, hanem a kerékpárkezelést is negatívan befolyásolja. Ebben az árfekvésben és vázméretben a Jumbo mindenképpen kiváló választás.
InfoBox:
- Forgalmazó: Neuzer Kft.
- A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el
- Származási hely: Távol-Kelet/Magyarország
- Vázgarancia: 1 év
- Vázméretek: M (17”), L (19”), XL (21” tesztelt)
- Alkatrész-garancia: 1 év
- Ajánlott fogyasztói ár: 159.900 Ft
Specifikáció:
- Váz: Aluminium High Performance 29er
- Villa: Suntour XCM V3 MLO 100 mm rugóút, lockout, 510 mm beép.magasság
- Hátsó váltó: Shimano Alivio
- Első váltó: Shimano Alivio
- Váltókar: Shimano Alivio Rapidfire, 24 fokozat
- Fékek: Avid BB-5 mechanikus tárcsafék (E) 160mm, (H) 160mm (2014-es katalógus Shimano BR-M416 mechanikus tárcsaféket ad meg, de az Avid lesz a bicajokon, ha minden igaz, elől 180 mm-es tárcsával)
- Fékkarok: Tektro
- Hajtómű: Suntour XCT-312 175 mm
- Középcsapágy: cartridge monoblokk
- Lánc: KMC-Z
- Lánckeréksor: Shimano Altus HG30-9 11-30, 8 fokozat
- Első agy: Quando disc, 32 furat
- Hátsó agy: Quando disc, 32 furat
- Felnik: MACH1 duplafalú 32 furat
- Küllők: 2,0 mm, festett fekete
- Külsők: Rubena V85 Ocelot 29 X 2,1”
- Kormány: Zoom, 30 mm emelés, 660 mm
- Kormányszár: Zoom, 90 mm hossz
- Kormánycsapágy: VP A41AC félintegrált
- Nyeregcső: Zoom, alu, 31,6 mm
- Nyereg: Selle Royal
- Pedál: alu test, fémtüskék
Geometriai adatok:
- Vázméret: 21”
- Fejcsőszög: 70,5 fok
- Nyeregvázcső-szög: 73 fok
- Nyeregvázcső-hossz: 515 mm
- Felsőcsőhossz: 605 mm (csőközéptől csőközépig)
- Vízszintes felsőcsőhossz: 630 mm
- Homlokcső-hossz: 135 mm
- Tengelytáv: 1115 mm
- Láncvillahossz: 455 mm
- Kormányszárhossz: 90 mm
- Középcsapágy-magasság: 325 mm
- Összsúly: 14,9 kg (pedállal)
Szöveg és képek: Németh Balázs