A Mondraker a világ egyik legelismertebb gyártója volt az elmúlt években az alumínium összteleszkópos vázak terén, az árral szemben azonban nem lehet haladni: 2015-ra már a downhill-csúcsmodell, a Summum is a szénszálas anyagból készül és bemutatkozott az új karbon enduró, az új Dune is!
A spanyolok szinte észrevétlenül tettek le az eddigi alumínium modellekhez hasonló minőségű karbon vázakat az asztalra, 3 év alatt gyakorlatilag lecserélődött a felső kategória. A kiváló Stealth2 alumínium csöveket felváltotta a szénszálas alapanyag, a karbon all-mountain bringa, a Foxy nyitotta a sort, majd idén a világ legkönnyebb széria DH-gépe, a Summum is tovább fogyott, az Eurobike-on pedig megcsodálhattuk az új karbon Enduro gépet, a Dune-t is.
Kezdjük is utóbbival, melynek alumínium változatát már a Bikemagon is teszteltük, és a Dune továbbra is elérhető lesz a karbon mellett alumínium vázzal is. Vannak bringások, akik már próbálták a Zero Suspension virtuális forgáspontú felfüggesztést és vannak akik még nem. Akik még nem, hajlamosak olcsóbb össztelós katalógusvázakat összehasonlítani egy Mondrakerrel. Nekik nehéz elmagyarázni, miért nincs értelme ennek, még ha súlyos eurókban mérhető a különbség, akkor sem. A karbon Dune-nál természetesen megtartották a Zero Suspension felfüggesztést.
A kerékméret – ahogy immár a legtöbb Mondraker fully esetében – 27,5”-es, a karbon Foxy-val már sok tapasztalat gyűlt össze, hogyan működik a karbon elemeket tartalmazó virtuális forgáspontú felfüggesztés ezzel a mérettel. A rugóút 160 mm, a geometria pedig változtatható. Egyrészt a fejcsőszög is állítható (+1/0/-1 fok), valamint a tengelyfoglalat megfordításával a láncvillahossz is (430/440 mm), attól függően, hogy tekerősebb, agresszívebben kanyarodó, vagy meredeken is stabilabb futással rendelkező bringát szeretnénk.
A Forward Geometry-ról lassan már nem is érdemes úgy beszélni, mint kuriózum, hiszen a fél világ lemásolta már a Mondraker több mint 5 éve bevezetett újítását, vagyis az elvet, hogy hosszabb felsőcső mellett rövidebb, szinte nullás kormányszárat szerelnek a bringákra. Izmosodott is a Dune, nagyobb csapágyakat alkalmaztak, ennek ellenére a tömege alapján egyértelműen a profi verseny endurók közé kell sorolni, tag nélkül gyári adat szerint 2450 grammot nyom. Ráadásul piszok jól néz ki, reméljük, hamarosan kipróbálhatjuk! A karbon Dune XR (12,9 kg), RR (12,6 kg) és R (12,9 kg) felszereltségi szinttel készül majd.
Idénre a minden idők legemlékezetesebb sáros Dh-menetét produkáló, s ezzel 2011-ben Champeryben világbajnoki címet szerző Danny Harttal egészült ki az MS Mondraker Team, aki alá karbon downhill gépet tettek a spanyolok. A léc magasabban nem is lehetett volna, hiszen az alumínium Summum az egyik legfinomabb mozgású, ugyanakkor egy időben a legkönnyebb DH-gép volt a világon…
Az új Mondraker Summum Carbonra ránézve nekem a legfeltűnőbb az volt, hogy a duplavállas teló és a szögek ellenére is olyan könnyedséget sugároz, mintha nem is DH-romboló lenne. Pedig kőkemény bringa. 27,5-es kerekekkel, a Stealth Carbon csövekhez igazított Zero Suspension felfüggesztéssel, amiben szintén találunk karbon elemeket, túlméretezett csapágyakkal. A hátsó háromszöget egy hatalmas lap köti össze, ami nemcsak merevít, de védi a mechanizmust és a rugóstagot a sártól és a kövektől.
A csúcsmodellben a megújult Fox tagot és a 40 mm-es becsúszókkal készülő duplavállast találjuk, hogy a teljes 200 milliméteres rugóúton megfelelő csillapítást kapjunk. S persze az alkatrészek terén sem spóroltak, Sram X0 szintű könnyű alkatrészeket, Guide fékeket, DT-Swiss FR950 kerekeket építettek a legjobb Summumba. A Mondraker Summum Carbon két változatban lesz elérhető, de 2016-ban is választhatunk még alumínium DH rombolót, a jól ismert Stealth2 csövekből épített vázzal.
Természetesen Forward Geometry szerint építették az új karbon Summumot, változtatható homlokcsőszöggel, egy fokonként, három állásban. A láncvillahossz a tengelyfoglalat fordításával állítható, 445 vagy 460 milliméterre. A kábeleket belül vezetik – az első divathullám lecsengése után mostanában ez újra kérdéses extrém vonalon – a spanyolok a kábelek megóvására szavaztak, ráadásul a középrésznél még egy külön karbonlap védi a vázat.
A kisebb rugóutas kategóriákban is figyeltek egyébként a váz védelmére, például a Dune-nál vagy a Foxy-nál is ízléses, levehető lapocskák védik a rugóstagot. A Foxy XR volt a Mondraker első karbon fullyja, ezek a gépek továbbra is etalonnak számítanak az all-mountain kategóriában. Új, vidám színeket találunk a palettán, narancs, sárga, kék, ezen kívül a Foxy nagyjából maradt a régi, ami nagyon jó, azon nem kell évente változtatni.
Szintén új színekkel hódít a Mondraker igazi egyénisége, a merevvázas all-mountain gép, a Vantage. Ez brutálisan erős alumínium csövekből épül, a beépítési magasságot közepes rugóútú villákhoz optimalizálták. Semmi csicsa, külső bowdenvezetés, persze a dropper post azért nem hiányzik a lejtőkön vaduláshoz…
A Mondraker stand egyik gyöngyszeme volt ez a kék, gyerekeknek készülő 24-es fully, ami egy valódi, Zero Suspension felfüggesztéssel és Forward Geometry-vel épített fully a kissrácoknak. A Mondraker Factor 24” meg merem kockáztatni, hogy jelen pillanatban a legmenőbb kapható gyerekbringa, persze ha valaki már fiatalon ilyet hajthat, az hogy lesz képes felülni később megelégedéssel egy hardtailre? Persze jó ideig nem kell váltani, ugyanis a vázban 26-os kerekek is elférnek.
További információk Mondraker kerékpárokról: http://montik.hu/
XC-vonal – Podium és Chrono:
e-bike vonal:
További képek:
További információk Mondraker kerékpárokról: http://montik.hu/