Országúti kerékpárt hajtani nagy élmény! Azoknak, akik korábban alapvetően MTB- vagy trekking bringákat használtak, szinte hihetetlen, milyen kis erőbefektetéssel el lehet érni azt a tempót, amiért korábban keményen meg kellett szenvedni. Vannak azonban árnyoldalai is az országúti gépeknek. Egy átlagember számára legtöbbször túl alacsonyan van a kormány, ami könnyen hátfájáshoz vezethet. A kátyús utakon szörnyen ráznak a keskeny gumik és a kemény áttételezés is sok bosszúság forrása lehet. A Merida a Ride Lite széria bevezetésével utóbbi problémák kiküszöbölésére próbál megoldást nyújtani.
A BikeFun Kft. által forgalmazott Merida márka az elmúlt években MTB fronton volt igazán erős. A jó megítéléshez nyilván hozzájárultak a hazai és nemzetközi sportsikerek, amiket ilyen típusú kerékpárokkal értek el. Elég csak Gunn-Rita Dahle győzelmeire gondolni, aki a napjainkban is aktív, sőt nem is olyan rég maraton világbajnoki címet szerzett. 2013-től országúton erősítenek, nemzetközi szinten a Lampre Pro Tour gárdáját látják el kerékpárokkal, itthon pedig a Merida Road Team CST versenyzői próbálnak meg minél több győzelmet bezsebelni. A csapatok mellett, a brand népszerűsítése érdekében, névadó szponzorként támogatták a Tour de Zalakaros országúti maratont, ahol tesztünk főszereplője, egy Merida Road Ride Lite 94/30 nyergében állhattam rajthoz.
A vázszett bemutatása:
A Ride Lite váz megalkotásánál a tervezők célja nem a lehető legkisebb tömeg és legaerodinamikusabb formák elérése volt, sokkal inkább a kényelem került előtérbe. Ennek legszembetűnőbb bizonyítéka a rendkívül hosszú fejcső, aminek köszönhetően magasra kerül a kormány, így a tapasztalatlan, esetleg kissé pocakos vagy hátfájós bringások se érzik rosszul magukat rajta. Az inkább versenyzésre optimalizált Race Lite modellhez képest 3 centiméterrel (!) hosszabb a homlokcső. A 72,5°-os fejcsőszög laposnak számít, ezáltal biztonságos irányíthatóságot nyújtva. A váz jól láthatóan sloping kialakítású, az általam használt S/M méretben 52 cm hosszú nyeregvázcsőhöz, 54 cm-es vízszintes felsőcsőhossz társult. A láncvillák is viszonylag hosszúak a maguk 410 mm-ével, főként azért, hogy beférjenek a kényelmesebb, 25 mm széles gumik.
Technológiai szempontból egy felső kategóriás alumínium vázról beszélünk. Ezt támasztja alá az X-Taper kúpos fejcső (alul 1,5”, felül 1-1/8”). A csövek 6066-os ötvözetű, triplán húzott alumíniumból készültek, a formák kialakítását hydroforming (HFS) eljárással érték el. A középcsapágyház hagyományos típusú. A hátsó fék bowdene vázon belül fut, a hegesztési varratok eldolgozása igazán esztétikusra sikerült. Látszik, hogy a tervezők a részletekre is figyeltek, ugyanis ahhoz, hogy a 3 fokozatú első váltó is gond nélkül működjön, egy „horpasztás” található a nyeregvázcsövön.
A tapered villa teljes egészében karbonból készült és megegyezik a Race modellben használttal. A dizájn kifejezetten ütősre sikerült. Vannak rendkívül tetszetős részletek a vázon, nekem leginkább a felsőcső tetszett. Az összképet nézve én valamiért nem tudtam megbarátkozni a nagyon hosszú homlokcsővel, de valószínűleg ez egyedi probléma, senki más nem mondta, hogy szerinte ne lenne esztétikus. A fényezés minősége példa értékű, a fehér-piros-fekete színkombináció nagyon divatos, és korábbi tapasztalataimból tudom, hogy a tartóssággal se lesz probléma.
Felszereltség:
A Ride Lite 94, az alumínium vázra épülő Ride Lite modellek közül a legjobb felszereltséggel rendelkezik. Ez összességében egy majdnem teljes 105-ös szettet jelent (5700-as széria), pár helyen kedvezőbb árú alkatrészekkel kiegészülve, a felhasználási területet és az ár alacsonyan tartását szem előtt tartva. Országúti kerékpárokon a fékváltókarok működési precizitása és ergonómiája talán a legfontosabbak közé tartoznak a felhasználói élmény szempontjából.
A már rejtett bowdenvezetéssel rendelkező 105-ös karok kifejezetten jól működtek, az ezt megelőző 5600-as szériát próbáltam már korábban és azokhoz képest érezhető az előrelépés. Elöl 3 sebességes átdobó, míg hátul hosszú kanalas váltó került a bringára. A hajtómű egy szérián kívüli 3 tányéros (50-39-30) integrált tengelyes Shimano, aminek karjai sajnos nem üregesek, viszont meglepetésemre mindhárom lánctányér alumíniumból készült. A fékek is szérián kívüli típusok, de kellően erősek és megfelelően adagolhatóak voltak számomra. A lánckeréksor egy 11-25-ös Tiagra, amelyen KMC lánc fut.
A kerekek a tartósság jegyében épültek. Klasszikus, kónuszos 105-ös agyak, 2 mm-es fekete küllők és Alexrims Race 24 felnik alkotják őket. Könnyűnek még nagy jóindulattal sem mondhatóak, viszont nem okoz gondot nekik pár kátyú, vagy pár km földút sem. Az első kerék radiálisan van fűzve, ami egyrészt jól néz ki, másrészt nagyobb laterális merevséget biztosít, de egy ilyen komfortra kihegyezett bringa esetében lehet kényelmesebb lett volna a 3 keresztes megoldás. Könnyítésként még az 1,8 mm-es küllők használata merült fel bennem, nem is értem miért 2 mm-es darabokat használtak a gyárban, mikor a Scott durvulósabb MTB gépeibe is elégnek tartja az kisebb átmérőjűeket. A széles felnikre könnyen felmennek a 25 mm-es -a vázszettel színben harmonizáló- Maxxis Detonator gumik.
Kiegészítők terén a saját márkás termékek dominálnak. A nyeregcső karbon, alu fejjel. Az állíthatóságával nem voltam teljesen kibékülve, de ha megvan a kívánt pozíció onnantól nincs gond vele. A nyeregcsőbilincs kifejezetten tetszetős, viszont ez nem mondható el a Selle Italia Q-Bik nyeregről. Nekem túlzottan nagy és ormótlan egy országúti bringára ez a fajta ülés.
A kormány és a kormányszár is a Merida Pro szériájából került ki, előbbi kényelmes, kompakt hajlítással rendelkezik, utóbbi nem egy merev darab, de a célnak megfelel. Okos ötlet a kormánycsapágy kupakjának külön szerelhetősége. Ha csak a hézagolókat akarjuk átpakolni, nem kell a kormánycsapágyat kilazítani, elég csak a 6-os imbusszal rögzülő kupakot és persze a stucnit meglazítanunk.
Menettapasztalatok:
A kezdő országútisok és a hétvégi harcosok valószínűleg imádni fogják. Már az első próbakörön feltűnt, hogy nem egy ideges, amatőrök számára nehezen irányítható kerékpár. A magas kormány a versenyzők számára zavaró lehet, igazság szerint lemértem, és a saját MTB bringámon alacsonyabban van a kormány. Ennek ellenére, vagy talán pont ezért nem éreztem kényelmetlennek az üléspozíciót a Road Ride Lite nyergében. A sok bringás életét megkeserítő derék- és hátfájást ezen a gépen, megfelelő beállítások mellett, el lehet felejteni. Kanyarodási képességeit nézve nem egy pengeéles fegyver ez a Merida, a biztonságos, kiszámítható viselkedés jellemző rá.
A hosszú fejcső, tapered villa kombináció megfelelő merevséget biztosít, a kormányszáron kívül, nem tapasztaltam hajlongást elölről. A vázon érezni, hogy alumínium. Ez a felhasználói réteget nézve nem feltétlenül örömhír, ugyanis ennek az anyagnak a rezgés elnyelő képessége rosszabb, mint az acélé vagy a kompozitoké. Rossz minőségű utakon a karbon nyeregcső és a 25 mm-es gumik ellenére is érezhető némi rázkódás, de mindent egybevetve nem olyan zavaró. A gyorsíthatóság a nehéz kerekek és a hosszú láncvilla miatt nem az erőssége a bringának. Ellenben a stabilitás példás. Könnyedén fel lehet menni a bringával a járdára, magabiztosan átugorhatóak vele a fekvőrendőrök, nagyon nehéz vele bajba hozni magunkat. A forszírozott tempónak a gumik szabhatnak határt, sikerült párszor „csikorgósat” kanyarodnom, de még tapadási határon belül voltam.
A 30 sebességes váltórendszer szépen tette a dolgát. A működéssel semmi gond nem volt, a 105-ös fékváltókarok félig nyitott mechanikáját különösen menőnek találom, de ez az áttételezés nem nekem való. A célközönség biztosan örülni fog a 30-as kistányérnak a meredek emelkedőkön. Nem tagadom, volt, hogy nekem is jól jött, például a zalakarosi verseny börzöncei kaptatóján. A Selle Italia Q-bik nyereg is a kényelem fokozása érdekében került a bringára, nem versenyzők igényeihez igazítva, sokkal inkább kezdőknek. A széles és jól párnázott ülőfelület komfortos üléspozíciót biztosít.
Összegzés:
Rendkívül fontosnak tartom kiemelni azt, hogy az 1000 megtett km alatt nem lépett fel probléma a kerékpárral kapcsolatban. Semmi rendellenes csörgés, zörgés nem hallatszott, pedig nem kíméltem. Igazán jól összerakott bringával volt dolgom. A másik, számomra meglepő tény, hogy mennyien megfordulnak a bringa után. A környezetemben mindenkinek tetszett, sőt előfordult olyan is, hogy ismeretlenek jöttek oda kérdezősködni, beszélgetni a gépről.
Kinek ajánlanám?
Olyanoknak, akik szeretnének országúti bringa nyergében suhanni, de nem akarják átélni az ebből adódó esetleges fájdalmakat. Túlsúlyosaknak, mert a bringa biztosan kibírja a plusz pár kilót, derékbántalmakban szenvedőknek, mert akár „égig” emelhető a kormány, vagy szimplán a hobby kerékpározás szerelmeseinek. Bőven van benne tartalék egy országúti maraton teljesítéséhez, vagy teljesítménytúrázáshoz. Nem olcsó, de aki ezt a típust választja egy jól összerakott kerékpárt kap a pénzéért. Amire én is kíváncsi lennék, hogy a karbon vázra épülő modell mennyivel másabb.
Az érzést egyik kedvenc Morcheeba számom fejezi ki leginkább: Enjoy The Ride !
InfoBox:
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: XS(47), S(50), S/M(52), M/L(54), L(56), XL(59)
Tesztelt gép mérete: S/M(52)
Ajánlott fogyasztói ár: 379 000 Ft
Specifikáció:
Váz: Merida Ride Lite alumínium (6066), triple butted
Villa: BC CF lite 5-S taper
Első fék: Shimano R561
Hátsó fék: Shimano R561
Hajtómű: Shimano R563 50-39-30
Fogaskoszorú: Shimano CS-4600-10 11-25
Lánc: KMC X10 10s
Hátsó váltó: Shimano 105 GS (RD-5700)
Első váltó: Shimano 105 T (FD-5703)
Hátsó fékváltókar: Shimano 105 10 (ST-5703)
Első fékváltókar: Shimano 105 3
Első agy: Shimano 105 (HB-5700)
Hátsó agy: Shimano 105 (FH-5700)
Küllők: 2 mm fekete
Felnik: Alex Race24
Gumik: Maxxis Detonator 25 60 KV
Kormány: MERIDA PRO Compact OS
Kormányszár: MERIDA PRO E OS -7
Kormánycsapágy: NO.55EP Neck-com
Nyeregszár: MERIDA carbon K SB19 27.2
Nyereg: Selle Italia Q-BIK flow
Tömeg: 9 kg (pedál nélkül, M/L méretben)
.