Ha egy nemrég tesztelt 27,5-es merevfarú mountain bike-ra azt mondtam, hogy a szükséges minimum, akkor a Merida Big.Seven CF 3000-et röviden úgy jellemezném: pontosan az, amire szükségem van…
A hegyikerékpározási szokásaimnak pont megfelelő 27,5-es merev karbonváz, az etalon full XT-szett, Fulcrum gyári kerekek átmenőtengellyel, könnyű kiegészítők hozzájárulva a komplett bringa alacsony tömegéhez, mindezek akár amatőr versenyzésre is alkalmassá teszik.
A 27,5-es Merida:
A Big.Seven név 2014-ben széles palettát ölel fel a Merida 2014-es kínálatában, tulajdonképpen a 26-os merevfarú XC/maraton/verseny/sport/túra mountain bike-ok közepes kerékméretű utódjai sorolhatók ide. A Merida középkategóriától felfelé már nem kínál 26-os kerekű gépeket ezekben a szegmensekben, csak 29-est és 27,5-est. Ha tehát azt halljuk, hogy Big.Seven, lehet szó másfél millió Ft-os karbon team bringáról, de alumínium vázas, Alivióval szerelt hobbikerékpárról is.
A Big.Seven CF 3000 nevét tovább fejtve a “CF” a karbon modelleket jelöli, ezek már komoly sporttevékenységre alkalmas bringák, különböző felszereltséggel. Profi versenyzőknek a SRAM XX alkatrészekkel szerelt Team verziót szánja a Merida, míg a 3000-es szám általában az XT-felszereltséget takarja. Az én olvasatomban egy full XT szett a tökéletes választás, ha valaki semmilyen kompromisszumot nem akar kötni a minőség terén, és nem akar költeni még könnyebb alkatrészekre, melyek működésben korántsem biztos, hogy többet adnak az XT-nél…
A Big.Seven megjelenése a Merida palettán egy kisebb arculatváltással is egybe esett, változott kicsit a logó is, újabb színek, díszítések jelentek meg, a karbonvázakon pedig új formák, szépen lapított felsőcső, belül vezetett bowdenek és fékkábel, a talaj egyenetlenségeit csillapító Flex-Stay támvillák formája is megváltozott. A Big.Seven geometriája egyértelműen a 26-oshoz áll közelebb, a tengelytávot és a láncvillahosszt tekintve is, utóbbit úgy sikerült 425 mm-esre kihozni, hogy mellette elegendő sárférőhely marad a 2,1-es gumikkal. A szögek a haladásnak kedveznek, 71 fokos fejcső, 73 fokos ülőcső, először felülve is rögtön éreztem, hogy ez a bringa hatékony fegyver lehet versenyeken is.
Váz, villa:
A vázra tekintve szinte minden modern, divatos fejlesztést megtalálunk, a már említett belül vezetett kábeleken kívül direct mount átdobó rögzítés, átdolgozott postmount fékrögzítés, a Flex-Stay támvillákhoz jobb rezgéselnyelő tulajdonságokkal bíró karbonszövetet használnak. A direct mount átdobó rögzítésnél azért megállnék egy szóra. Országúton szép és jó, de mountain bike-okon tud bosszúságot okozni. Itt nagyobb az esély, hogy kőfelkapás vagy sárban kiszámíthatatlanul működő erők hatására elmozduljon, deformálódjon az átdobó terelőlemeze. Nos, ha ez bekövetkezik, nem orvosolhatjuk olyan könnyen a problémát, mint a hagyományos bilincs lazításával és elfordításával. Mert ezt nem lehet elfordítani. De ez a divat, mindenki ilyet gyárt már…
A váz 12 mm-es átmenő tengelyes papuccsal készül, a villa 15 mm-es tengelyt fogad, ennek örülök, hiszen ezzel a kerékmérettel ez a párosítás betonmerev, kanyarokban egyáltalán nem bizonytalankodik a gép, ez a Merida egyértelműen a sportosabb mountain bike-ok közé tartozik. Kerékcserénél sem feltétlenül hátrány az átmenőtengely, ugyanis lehet több idő a kioldás és a betekerés, de magabiztosabban tudjuk a helyére tenni a kereket. Pontosan ugyanabba a pozícióba, ahol volt, így nem változik tizedmillimétert sem a féktárcsa helyzete a betétekhez képest, vagyis nem fog kerékcsere után ciceregni a fék.
Előre a Fox Float 32 EVO100 CTD villát építették a bringába, aminek mozgására eddig sem lehetett panasz, mindenki könnyen beállíthatja ízlésének megfelelően. Ami nekem kellemes meglepetés volt – lehet Sass Józsinak volt igaza a Probike-ból – hogy a 2014-es szériának jobban eltalálták a CTD-vezérlését, mint a korábbi modelleknél. Itt jól elkülöníthető a Climb, Trail és Descend állás, a Climb valóban jól zár, és a Trail valamint Descend között is jobban kijött a különbség. Miért is? Vakargattam a fejem, aztán persze rájöttem, hogy ez mégsem ugyanaz, mint a korábban próbált korábbi szériás villa, ugyanis ez 27,5-es kerékméretű… Amit azért megtartott az elődök negatív tulajdonságai közül, az a minimális, de mégis érezhető “Fox-os kotyogás”, ami nem befolyásol semmit, nem rosszabbodik az idő előrehaladtával, együtt kell élni vele.
Felszereltség:
Az XT szettről úgy általában nem tudok sokat írni, mert jó. Leírom háromszor, hogy jó, jó, jó. (Csak hogy ne szoruljon háttérbe a teszten belül ez az információ.) Pontos váltás, harapós és jól adagolható, problémamentesen működő fékek stb. A kompakt 2×10-es áttételezés a 38-24/11-36 kiosztásban (XT a sor is, nem spóroltak!) a lehető legideálisabb kapható kombináció ehhez a kerékmérethez és felhasználási területhez. Személy szerint én bírom a keményebb áttételeket, így elgondolkoztam azon, hogy finomítani lehetne a fokozatok közötti átmeneteket: egy 12-32-es sor talán elég lenne a 24-es kistányérhoz.
A Fulcrum Red Power 27 XL kerekek is jó benyomást tettek rám elsőre, kellően merevek, könnyen gyorsíthatók, és támogatják a belső nélkülivé alakítást, ráadásul szépen illeszkednek a designba. A felszerelt Racing Ralph külsők kedvenceim, a lehető leguniverzálisabb gumik, és az EVO változat szintén használható belső nélkül, folyadékkal.
Az egyéb kiegészítők alapfelszereltségben PRC karbon nyeregszár, könnyű PRC stucni, FSA Afterburner kormány és Prologo Nago Evo X10 nyereg. A 27,2-es karbon nyeregszár kellően rugalmas ahhoz, hogy csillapítson is, és a befogás is tökéletes. Rövid időre bekerült egy másik PRC nyeregszár is próbaképpen a bringába, de végül visszaszereltem az eredetit, ami minden szempontból jobb, mint a képeken is látható univerzális befogójú változat. A stucnit és a kormányt tuningoltuk kicsit a hazai forgalmazó kínálatában szereplő Ritchey WCS cuccokra, így a méretek és a hajlásszögek is a helyükre kerültek. Hozzáteszem, hogy súlyban az eredeti PRC ugyanaz a kategória, mint a WCS. A Prologo nyereg bizonyította a katalógusokban olvasható „felsőbbrendűségét”, de nyilván a forma szubjektív, mindenkinek más és más jó.
Összegzés:
Összességében azt kaptam, amit vártam: egy nekem való bringát, ami robbanékony, geometriája támogatja a „haladós” használatot, élvezet vele a lefelé, könnyebb tenni-venni, mint egy 29-est, sziklakertekben meg úgysem vendégeskedek sokat. A méretválasztékot számomra kicsit jobban belőtték, mint a Big.Nine-nál, itt a 18,5-es (100-as stucnival) pont jó 179 cm-es magassághoz, a Big.Nine-nál a 19-es picit nagy volt. Tömege így alapfelszereltségben is elég alacsony (10,3 kg pedál nélkül) ahhoz, hogy versenyzésre is használjam, ha pedig tuningolnánk még egy pár könnyű tubeless versenykerékkel, őszintén nem is vágynék jobb bringára.
További képek:
InfoBox:
- Forgalmazó: Bikefun Hungary Kft.
- A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
- Származási hely: Tajvan
- Vázgarancia: 5 év
- Vázméretek: 15″, 17″, 18.5″, 20″, 21.5″
- Alkatrész-garancia: 1 év
- Javasolt fogyasztói ár: 849 000 Ft
Műszaki adatok:
VÁZMÉRETEK: 15″, 17″, 18.5″, 20″, 21.5″
VÁZ: Big.Seven Carbon Comp R12
VILLA: Fox 32 Float 650B CTD Remote-Ready O/C (1.5T, 15QR) – Evo 100
ELSŐ VÁLTÓ: Shimano Deore XT HD double
HÁTSÓ VÁLTÓ: Shimano Deore XT Shadow+
VÁLTÓKAR: Shimano Deore XT ispec
FÉKEK: Shimano Deore XT-Fin 180/160 mm ice Disc
HAJTÓMŰ: Shimano Deore XT 38-24
LÁNC: KMC X10 10s
KERÉKSZETT: Fulcrum Red Power 27 XL F15-R12
FOGASKOSZORÚ: Shimano CS-HG81-10 11-36
GUMIK: Schwalbe Racing Ralph 27 Evo 2.1
KORMÁNYSZÁR: PRC Team OS -7° 90 mm (tesztgépen: Ritchey WCS 100 mm)
KORMÁNY: FSA Afterburner Flat 685 (tesztgépen Ritchey WCS carbon)
FEJCSAPÁGY: Big Conoid A-Bearing Neck
NYEREGCSŐ: PRC Double Carbon SuperLite 27.2 mm
NYEREG: ProLogo Nago Evo X10 T2.0
PEDÁL: nem tartozék
SÚLY: 10.30 kg
Geometriai adatok:
Vázméretek: 15″ 17″ 18.5″ 20″ 21.5″
Felsőcső: 565 585 595 605 615
Nyeregvázcső: 381 432 470 508 546
Láncvillahossz: 425 425 425 425 425
Fejcsőszög: 70.5 71 71 71 71.5
Ülőcsőszög: 73.5 73 73 73 73
Középrész-esés: 45 45 45 45 45
Fejcsőhossz: 100 107 117 125 125
REACH: 391 403 410 417 418
STACK: 588 597 606 614 626
.