Anno teszteltük az enduro Moon-t és az is tetszett nekünk, most viszont kipróbáltuk az itthon sokkal ésszerűbb választást, a Soil-t, annak is rögtön a csúcsmodelljét. Vajon mire elég a 130 mm-es rugóút?
Nagyon sok mindenre! Nyilván aki komolyan nyomja az endúrózást, versenyekre jár és 60-nal akar lejönni a pályán, azoknak kevés lesz 130 mm. De nagyjából ők teszik ki a hazai monti vásárlók 0,01 %-át. A többi bringásnak nagyon sokat tud nyújtani ennyi rugóút is. Főleg ha az ennyire érzékeny futóműből érkezik! És ez nem csak a Kashima bevonatos FOX-oknak köszönhető, hanem az RVS hátsó felfüggesztésnek is. Simán 140-nek érezhető menet közben a hátsó rész mozgása, az eplényi bikepark DH pályája sem okozott neki meglepetést. Persze most fel lehet hördülni, hogy hol van az eplényi pálya durvasága mondjuk a leogangitól, de itt ismét visszautalnék arra a 0,01%-ra. A hazai montisok 90%-a nem tudna lejönni Eplényben sem… Szóval a Soil a hazai viszonyok között mindenre elég lehet, és még a súlya sem vészes, hiszen alumínium vázas létére baráti a 13,2 kilós érték. Főleg úgy, hogy ma lassan ennyit nyomnak a tizenezer eurós karbon csúcsmodellek is.
A hátsó felfüggesztés RVS azaz Revo Virtual Suspension, vagyis virtuális forgásponttal rendelkezik, nagyon könnyen megindul, baromi érzékeny rugózású, de földet éréskor sem koppan össze. Pedálozáskor minimálisan mozdul csak be, de van CTD kapcsoló és Propedal érzékenység állítási lehetőség is a tagon, így be tudod lőni a terephez, hogy milyen tagmozgást szeretnél. Sajnos berugózáskor változik a láncvillahossz is, így például sprintelni csak gyors pedálfordulattal célszerű, mert berángatja a láncot. Viszont vélhetően a Soil-t választók nem fognak versenyezni ezzel a géppel, hanem sokkal inkább „just for fun” bringáznak, akár durvább terepeken is. Ott viszont kiválóan szerepelt a Soil!
Más kérdés, hogy hová jutsz el az 1×11-es hajtással. A tesztgépen 32-es első tányér volt, 11-40-es sorral társítva. Itthon akár elég is tud lenni, de órás mászásoknál már azért kell az erőnlét a beforgatásához. Nekem ez nincsen. Nem véletlen, hogy a saját enduro bringámon (ami azért 2 kilóval könnyebb) is 2×11-et használok. Annak minden hátrányával. Mert azért valljuk be őszintén, a SRAM szimpla tányéros Narrow Wide rendszere hibamentesen működik, sosem ejti le a láncot, csinálhatsz vele bármit. Szóval két lehetőséged van. Vagy kényelmes tempót veszel fel és túrázol, vagy erősödsz 🙂 Le lehet cserélni a 32-es tányért 30-asra is, csak akkor már az enyhe lejtőkön is elpörög majd az áttétel.
Ha már megvan a tempó, akkor nem árt megállni sem! Ebben két dolognak van igazán szerepe. A gumiknak és a fékeknek. A 650B x 2.25”-os Nobby Nic-ek nagyon jó gördülési ellenállással rendelkeznek, de csúszósabb ösvényekre eléggé alkalmatlanok. Viszont amikor szárazak a körülmények, akkor a tapadással fékezés közben sem lesz gondod. SRAM Guide RS fékeket szereltek a Soil-ra 180-as tárcsákkal, így a fékerőnek nincsen híján. Eplényben nem voltak olyan hosszú fékezős szakaszok, hogy elérhetett volna a tudása határára, tehát csak jókat tudok mondani róla.
A „dropper post”, vagyis a leengedhető nyeregcső már alapnak számít egy 140-et mozgó trail bringában is, ezért is meglepő néha, amikor a gyártók kispórolják. A Kross viszont nem szokott spórolni az alkatrészeken, és most sem tette. Nem csak a Rock Shox Reverb nyeregcső erre a jó példa, hanem a DT Swiss M1700 Spline kerekek is elöl 15-ös, hátul 12-es tengelyekkel.
Ha már mondani lehetne ideális terepet a Soil-nak, akkor az eplényi bikepark annak mondható. Körbe szépen fel lehet tekerni, akár többféle útvonalon is, és lefelé is tudásodnak megfelelő traileket választhatsz. Persze van felvonó is, de ez „csak” helyi adottság. Nyilván könnyebb felvonózni, de a teszt során ez nem volt cél, hiszen a bringák mászóképességét is vizsgáltuk.
A Soil-lal simán vállalható volt majd mindegyik emelkedő, és ha az lenne a feladat, hogy nyomjak le vele egy maraton középtávot, akkor sem haboznék. A geometriája jól eltalált, a rugózás nagyon érzékeny, mindent kimozog, ami a kerekek alá kerül. Nem véletlen tehát, hogy a gyártó honlapján is az „agressive trail riding” szerepel felhasználási területként. Egyetértünk az ajánlással, sokkal többet be lehet vállalni vele, mint amire a rugóútja predesztinálná.
2018-ra annyi változás lesz a Soil 3.0 specifikációjában, hogy már SRAM GX szettet kap, ami nem 1×11-es hanem 1×12 sebességes, így a hátsó sor 10-50-es, ami tökéletessé teszi az áttételtartományt abból a szempontból, hogy sokkal nagyobb lesz az átfogás, és a meredek emelkedőkön sem kerülsz majd bajba. Cserébe az M1700-as helyett M1900-as DT kerekeket kapott, illetve Factory helyett Performance kategóriás FOX rugózás került bele.
Infobox
Bővebb információ: Kross kerékpárok
A tesztelt modell adatlapja: https://kross.pl/hu/2017/trail/soil-3-0
Vázméretek: S-M-L-XL
Vázgarancia: 5 év (Regisztráció esetén)
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Lengyelország
A 2017-es modell ára 1 359 990 Ft, a 2018-as árakat hamarosan megtalálod a honlapon.
Műszaki adatok:
VÁZ: Aluminium Superlite Revo Virtual Suspension 130 mm-es rugóút
VILLA: FOX Factory 34 Fit4 130 mm-es rugóút QR15 Kashima
KEREKEK: DT Swiss M1700 Spline
GUMIKÖPENY: Schwalbe Nobby Nic Evo LiteSkin Folding 27.5″ x 2.25″
HÁTSÓ VÁLTÓ: SRAM X01
FÉKRENDSZER: SRAM Guide RS 180 mm-es tárcsával
VÁLTÓKAR: SRAM X01 Trigger 1×11 sebesség
HAJTÓMŰ: SRAM X1-1400 DM 32T
LÁNC: SRAM X1
FOGASKOSZORÚ: SRAM XG-1175 10-42T
KORMÁNY: Ritchey WCS Trail 760 mm, 35 mm
KORMÁNYSZÁR: Ritchey WCS Trail 60 mm
NYEREGSZÁR: Rock Shox Reverb Stealth
NYEREG: WTB Volt Race
MARKOLAT: Gravity Mid Grip
Geometria: