fbpx

KROSS Moon 3.0 teszt – A Hold az úr nappal is

Tavasszal már bemutattuk a KROSS új enduro bringáját, a Moon-t, mely David Cachon kíséretében érkezett a lengyel gyártótól, most nyáron pedig abba a szerencsés helyzetbe kerültünk, hogy le is tesztelhettük az extrém vonal csúcsát jelentő 3.0 modellt.

A KROSS nem kezdő az enduro műfajban, de elsőre nem biztos, hogy a montizás extrémebb műfaja jut eszünkbe a lengyel gyártóról, hanem inkább az XCO világkupák világa, ahol Jolanda Neff sorra gyűjti a győzelmeket KROSS bringája nyergében. 2018-ra ráerősítettek az enduro vonalra is, érkezett David Cachon a csapatba, aki a videókészítés mellett a fejlesztésben is részt vesz és a piacra került az eddigi legjobb KROSS enduro bringa a Moon, mely 3 változatban kapható, 1.0, 2.0 és 3.0, amik közül az utóbbi rendelkezik a legjobb felszereltséggel.

A Moon teszt bizonyos értelemben rendhagyó volt két szempontból is, egyrészt egy véletlen folytán találtunk egymásra a bringával, másrészt a megszokott időtartamnál sokkal többet volt nálam.
A közös történetünk egy júniusi napon kezdődött, amikor kedvenc kerékpárüzletembe belépve a szervizben megláttam a ferrari piros KROSS enduro bringát. Egyből felismertem, hogy ő az új modell, hiszen kb. 1 hónappal előtte én írtam róla. Kíváncsian kérdeztem az eladót, hogy hogyan került ide ez a bringa, már vett valaki ilyet? A válasz az volt, hogy ez egy teszt kerékpár és ő fogja tesztelni a Garda-tónál a hétvégén. Gyors emailezés következett a hazai forgalmazóval, hogy had tesztelhessem utána én a bringát, mivel nem mindennap ülhetek még én sem ilyen kerékpárra. Természetesen jóváhagyták és következő héten már hozhattam el a boltból az új csúcs Moon-t. A legelső meglepetés az autóba berakás közben ért, könnyű volt a kategóriához mérten és persze nem fért be egykönnyen 🙂 .

Na, de nézzük, hogy milyen technikai paraméterekkel rendelkezik a KROSS Moon 3.0!
Az előző modellhez képest 10 mm-rel megnövelték az útját, így már elöl-hátul 160 mm-t mozog, a váz a modern trendeket követve hosszabb felsőcsővel és laposabb fejcsővel rendelkezik, melynek köszönhetően sokkal stabilabb. A KROSS saját virtuális forgáspontos rendszerén, RVS (Revo Virtual Suspension), még csiszoltak egy kicsit, így még kevésbé érzékeny a pedálozásra és a fékezésre, a rendszerről bővebben minden részletet kimerítően ebben a cikkünkben olvashattok, de röviden összefoglalva a virtuális forgáspontos felfüggesztés lényege, hogy nem egy egy körív mentén mozog a kerék, hanem egy olyan pályán, ahol a pedálozás és a fékezés kisebb mértékben befolyásolja a rugózási rendszer aktivitását, mint a hagyományos egyforgáspontos megoldásoknál.

Enduro váz lévén a KROSS azokra is gondolt, akik láncterelőt szeretnének használni, megtaláljuk a hajtómű mögött az ahhoz szükséges konzolt. A bovdenek rejtve futnak, ráadásul a példásan kialakított fejcsőnél éppen nem érnek hozzá a vázhoz, ha elfordítjuk a kormányt, lehet ezt dizájnelemnek tervezte a gyártó, de valós haszna is van, bárhogy tekergettem a kormányt a bovdenek nem bántották a váz festését.

A rugóstag és a teleszkóp is Fox-tól érkezett, elöl egy 160 mm-et mozgó, kashima coat-os, vállról zárható Fox Factory 36 nyeli az ütéseket, hátul pedig karakterisztikájában hozzá tökéletesen passzoló DPX2 mozog, melyen szintén tág határok között állítható a kompresszió-csillapítás és a visszaút-csillapítás egyaránt. Ha már a Fox termékeknél járunk, akkor a Transfer Post nyeregcsövet is érdemes megemlíteni, a váz méretétől függően 125×409 mm (S/M) vagy 150×456 mm (L/XL) droppet posttal szerelik a Moon 3.0-t, melyet a kormányról vezérelhetünk.

A váltásért teljes egészében a Sram X01Eagle szettje felel, 1×12 sebességes hajtás, az első 32-es lánckereket hátul 10-50-es fogaskoszorúval párosították, ami pontosan 500%-os áttételtartományt eredményez, lényegében egy komplett tripla hajtás teljes áttételskálája megtalálható, ami többnyire bőven elég mindenhova.

A Moon-ra igazán komoly erővel rendelkező fékeket választott a KROSS, a Sram Guide RS fékekre kevesen panaszkodnak, a 4 dugattyúval és 200/180 tárcsákkal szinte mindenhol megállítanak.

A 27,5″-os WTB Asym i29 felniket BOOST-os agyakra fűzték, így igazán erős kerekeket kapva. Ráadásul a gumik sem filigrán darabok, a 2,6-os Schwalbe Nobby Nic külső általános enduro használat mellett jól szoktak “muzsikálni”.

Az irányítópult teljes egészében a Raceface terméke, a kategóriában megszokott 780 mm szélességű, 35 mm emelésű Aeffect kormányt 35 mm-es 0 fokos stucnival kombinálta a KROSS.

Nézzük mire képes élesben a tűzpiros Moon!
Én is olyan helyen szoktam bringázni terepen, ahová nem visz fel a felvonó vagy autó, hogy csak lefelé kelljen bringáznom, így fontos nekem az, hogy rendesen tekerhető legyen egy extrémebb felhasználásra szánt bringa is míg kijutok terepre és felmászom vele a hegyre. A Moon-nal első utamkor átvágtam a teljes városon és nem volt annyira borzalmas, mint ahogy vártam, sőt kifejezetten jól viselkedett, teljesen tekerhető volt, bár a 2,6-os gumik azért fogtak rendesen. Terepen felfelé meglepő módon jól mászott, a telót és a rugóstagot firm-re állítva szinte nem éreztem semmilyen bemozgást. Persze voltak határai, alacsony sebességnél már érezhető volt a lapos fejcsőszög, nem irányítható olyankor már könnyedén és a nagyon meredek emelkedőkön is hajlamos volt emelni az orrát, de ilyen rugóút mellett nem várhatunk el tőle mást (mivel nem egy XC gép). Viszont közepes tempónál már nem lehet rá mondani semmilyen negatívumot, abszolút tekerhető és könnyedén fel lehet menni vele bárhova, akár nagyobb hegyeket is simán bevállalnék vele.

A hegytetőre felérve egy korty innivaló után nincs más dolgunk, mint visszavenni a kompressziócsillapításból, leengedni a nyerget és máris kezdődhet az, amire ez a bringa valójában született. A Moon egy félelmet nem ismerős “szörny”, ami mindenen átmegy és semmi sem tudja megállítani, nincs más dolgunk rajta, mint élvezni a trailt. Lehet szikla, farönk, visszafordító, ugrató a Moon-nal minden könnyen megoldható. De tényleg hihetetlen, hogy az eddig kihívást jelentő lejtők mennyire könnyen teljesíthetők a Moon nyergében, az egyik “mumus” letörésen is úgy jöttem le, hogy utána csak mosolyogtam, hogy ettől miért tartottam. A fékek tényleg erősen fognak, ez a legerősebb Sram fék, amit eddig használtam és még úgy is félelmetesen fogtak, hogy valaki előttem már jól megégette a tárcsákat a tesztbringán.


Ami még meglepő volt, hogy kanyarokban is példásan irányítható a Moon, persze kis sebességnél azért romlik a stabilitás, de lefelé ritkán megyünk vele olyan lassan, hogy már zavaró legyen, viszont minél meredekebbre értem vele annál jobban érezte magát a lejtőn.
Gyorsan a szívembe lopta magát ez a “kis” bringa, nem is szívesen adtam vissza, megvártam, hogy szóljanak, hogy most már tényleg vissza kéne szolgáltatnom. 🙂

Pozitívumként megemlíteném még, hogy a kerekeket gyorsan ki- illetve be lehet rakni, ami sajnos az átmenőtengelyes bringák többségéről nem mondható el, így a szállítás könnyebb, ha éppen egy bikeparkba szeretnénk vele menni, vagy bárhova, ami nem a közvetlen környezetünkben van, bár tényleg egy olyan enduro bringa a Moon 3.0, amivel nagyobb távokat is simán be merek vállalni, annyira jól viselkedik a lejtőkön kívül is.

A KROSS nem állított valótlant, amikor azt mondta, hogy az új Moon az eddigi legjobb enduro bringája, a teszt során mi is ezt tapasztaltuk, lefelé egy félelmet nem ismerő valódi lejtőző gép, emelkedőkön pedig ebben a kategóriában az átlagnál sokkal jobban halad, akár túrázni (persze terepen) is lehet vele menni.

Ajánlott fogyasztói ár: 1 299 990 Ft
További információk a gyártó honlapján.

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo