fbpx

Öltözz kerékpározáshoz!

A kerékpáros ruházat óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt két évtizedben, a minőségbeli ugrás egyértelműen megelőzi a kerékpártechnika egyéb területeit. A gyapjúnadrágok és -mezek helyén a boltokban hi-tech alapanyagokból készült kényelmes, kellemes tapintású, könnyű, praktikusan tisztítható, az időjárással dacoló, és még szellőzést is biztosító biztosító modellek sorakoznak. Nézzük mi alapján válasszunk a kerékpározáshoz elengedhetetlen öltözékek közül!

A dinamikus olasz ízlésvilág és magas szintű technológia és szakismeret sikeres ötvözete a már hazánkban is elérhető Bicycle Line paletta!

bl_akc_11A kerékpározás speciális ruházatot igényel. Az utcai ruházat néhány kilométeres könnyed gurulás során még elviselhető viselet, viszont a hosszabb távok teljesítése, a kellemes közérzet, a fokozott sebesség vagy éppen farkasordító hideg bizony a kerékpározás igényei szerint tervezett ruházatot feltételez. Először vegyük sorra a legfontosabb ruhadarabokat, majd belevágunk a modern technikai alapanyagok ismertetésébe!

A beszerzés fontossági sorrendjében a kerékpáros nadrág áll az első helyen. Rugalmasságának és a belül elhelyezett betétnek köszönhetően egy kedvező áron beszerezhető rövidnadrág kora nyártól őszig nyújt önfeledt kerékpáros élményeket, hatékonyabbá téve a pedálozást, illetve megoldva az altáji kellemetlenségek kérdését. A higiénikus szivacsbetét megakadályozza a kidörzsölést, illetve a sajgó nyomáspontok kialakulását. Alsóneműt nem kell a nadrág alá venni (!), továbbá mind női-, mind férfiszabású betéttel kapható. A kantáros kialakítás praktikus a lecsúszás megelőzésére, de ha a testhez feszülő szabás mégsem nyeri el tetszésed, a kerékpáros nadrág kapható lezser kialakítású változatokban is, tetszőleges színvilágban, feliratokkal.
mavic_ksyrium pro_kesztyu_4

 

 

 

 

A másik fontos kontaktuspont a kéz: speciális kerékpáros kesztyűben a bringázás során kisebb nyomás nehezedik a tenyérre, amit egy puha, párnázott, esetleg zselés, és emellett kiválóan szellőző igényes modellel még tovább tudunk mérsékelni, egyben az általános komfortérzetet is fokozva. Egy jól megtervezett kesztyű még biztonságodat is szolgálja: a tenyérfelület a markolaton jobban tapad, illetve egy esetleges bukás során megvédi kezed a sérüléstől. Kapható nyári ujjatlan, átmeneti évszakhoz vékony alapanyagból készült hagyományos kivitelben, illetve speciálisan a téli fagyokhoz kialakított hőszigetelt, szélálló változatban egyaránt.

cipokorkep_2016_spdSzerintünk a bevásárlólista harmadik helye a kerékpáros cipőnek jár, amelyről egy korábbi Trendelő körképünk szólt. A legtöbb sportcipő talpa sajnos túl rugalmas a kényelmes és hatékony pedálozáshoz, és bizonytalan kontaktus nem tesz jót a biztonságérzetnek sem. Ráadásul a pedál fémkerete tönkre is teszi a drága divatos sportcipőt, így nem pénzkidobás, hanem inkább megtakarítás a merev-, erős talpú, kerékpározáshoz tervezett lábbeli beszerzése. Mindenképpen patentpedál-rendszerekkel kompatibilis cipőmodellt javaslunk. A hagyományos gumitalppal ellátott cipőtípus a kerékpárról leszállva könnyed gyaloglásra is alkalmas, így első beszerzésnek az SPD-rendszerű modellek jelentik az ideális megoldást. Célszerű emellett zokniból is sportolásra tervezett, hatékony nedvességelvezetést biztosító, pontosan illeszkedő típust választani.

A kerékpáros mezek hátul hosszabbak az előre dőlt testhelyzet miatt, illetve rendszerint hátsó zsebeket is kínál, amelybe a legfontosabb kellékeinket helyezhetjük...

A kerékpáros mezek hátul hosszabbak az előre dőlt testhelyzet miatt, illetve rendszerint hátsó zsebeket is kínál, amelybe a legfontosabb kellékeinket helyezhetjük…

A felsőrész, azaz a kerékpáros mez esetében mindenképpen előnyös a testhez álló kialakítás, amely nemcsak gyorsabb haladást tesz lehetővé, hanem hatékony nedvességelvezető tulajdonságokkal is „felruházható”. A kerékpáros mezek legtöbbje feszes szabású, a cipzár lehet rövid vagy akár teljes hosszúságú, amely a szellőzést is szabályozza. A bicajos mez rendszerint hátsó zsebeket is kínál, amelybe a legfontosabb kellékeinket helyezhetjük.

Ha a kellemes nyári időjárásban megszeretted a kerékpározást, és szívesen hajtanál tavasszal, ősszel is, mindenképpen melegebb ruházatra is szükséged lesz. Az utcai pulcsi helyett sokkal praktikusabb a hosszú ujjas, bélelt, modern szélálló anyagból készült felső. A hátán megtalálod ugyanazokat a kis zsebeket, mint a nyári változaton, így az apróbb dolgokat, kellékeket bármely évszakban magaddal viheted.

Eső bármikor jöhet, útközben is elkaphat az égi áldás...

Eső bármikor jöhet, útközben is elkaphat az égi áldás…

Természetesen nadrágból is létezik hosszú, bélelt, szélálló változat, általában kantáros szabással. A kényelem érdekében ebben is szivacsbetétet találsz, ha késő ősszel vagy kora tavasszal is szívesen bicajoznál, egy ilyen változattal is érdemes kiegészíteni a ruhatárt. Eső pedig bármikor jöhet, útközben is elkaphat az égi áldás. Manapság tenyérnyi méretre összehajtható eső- és széldzsekit is lehet kapni, amely minden évszakban a mez hátsó zsebében lapulhat. Ez után már csak egy jó tapadást biztosító hosszú ujjas meleg kesztyűre van szükség, és március elejétől október végéig komfortosan hajthatsz!

Végezetül a sportszemüveg ugyancsak hasznos kellék. Bármilyen szabadtéri tevékenység során védi szemet a káros UV-sugaraktól, a repkedő bogaraktól és a portól. Bicajozáshoz válassz olyan típust, amely a szemet körülöleli. A vékony keretes vagy keret nélküli kialakítás biztosítja a maximális periférialátást, a nagy lencsés típus fokozott védelmet nyújt. A cserélhető lencsés modellek lehetővé teszik, hogy ne csak napszemüvegként használd, hanem a szürke téli napokon vagy az erdő mélyén is hű társad legyen. A sportszemüvegekről részletesebben a következő Trendelő körképünkben olvashatsz.
casco_szemcsik_9


Milyen a megfelelő kerékpáros ruházat?

A legmodernebb géppark áll a ruhagyártók rendelkezésére...

A legmodernebb géppark áll a ruhagyártók rendelkezésére…

Az általános utcai viselethez viszonyítva a kerékpáros ruházatnak több elvárásnak kell egyszerre megfelelni. Rugalmassága révén biztosítsa a láb lehető legszabadabb mozgását, nagy melegben vezesse el az izzadtságot, a széles, csapadékos, hideg időjárásban pedig hatékony védelmet kínáljon. A testhez álló szabás csökkenti a légellenállást, illetve fokozza a nedvesség elvezetését. A kerékpáros ruházat tömege legyen alacsony, és mivel kültéri tevékenységről lévén szó, célszerű, ha véd a káros UV-sugarak ellen is. Az összes felsorolt igényt csakis a legfejlettebb technikai alapanyagok képesek kielégíteni, legyen szó rövid- vagy hosszú nadrágról, mezről, dzsekiről, téli kesztyűről, sisak alatti sapkáról vagy zokniról, kamásliról.

A technológia és a fejlett alapanyagok alkalmazása szükségszerűen magas árszínvonallal párosul, de mindenképpen üdvözítő, hogy az utcai ruházattal szemben a „felár” nemcsak a divatról szól. Persze felmerül a kérdés, hogy a kedvezőbb árú mezek, nadrágok, dzsekik vagy aláöltözet, illetve a prémium kategóriát képviselő, a versenyzőkön is látható csúcsmodellek között igazolható-e a többszörös értékkülönbség. A modern ruházatban alkalmazott technológia ismertetése talán segít ennek megválaszolásban…

mavic_ala_cikkbeA kerékpáros viselet a réteges öltözködésről szól. Hiába szerezzük be a legigényesebb ruhadarabot, ha az nem a megfelelő funkciót tölti be, ne várjunk tőle csodákat! A korszerű technikai alapanyagok egy adott feladatra készülnek, és egymást kiegészítésére szolgának. A testtel közvetlenül érintkező réteg minden esetben a nedvességelvezetést célozza meg. Ez lehet a mez alatt viselt aláöltözet vagy maga a mez vagy nadrág. Feladata, hogy a nedvességet – amely általában saját izzadtságunk – a bőrfelületről elvezesse, ezzel fokozva a kényelemérzetet, nyáron hűtve a bőrt, télen pedig a szükséges hőszigetelést biztosítva. A hálós vagy speciális szálakból szőtt technikai alapanyag hatékonyan végzi feladatát: a kapilláris mechanizmus révén a vízpára azonnal a külső felületére kerül, ahonnan elpárolog. A külső mez egyik feladata feladata pedig a nedvesség „továbbszállítása”. A megnövelt felület és a csekély fajsúly egyben azt is jelenti, hogy az aláöltözet sok levegőt tartalmaz, így kiválóan szigetel mind a hideg, mind a meleg levegővel szemben. Az izzadtság gyors elvezetése mindenképpen a testhőmérséklet-szabályzás leghatékonyabb eszköze.

Hogy ne csak általánosságokban beszéljünk, a DuPont által gyártott, és megannyi ruhakészítő márka által előszeretettel alkalmazott Coolmax alapanyag tömegarányosan mindössze 0,4% vizet képes megtartani, a többit magából egyszerűen „kidobja”. Ez az érték az utcai viselethez előszeretettel alkalmazott pamut esetében a tömeg többszöröse is lehet: a szokványos póló ebben a tekintetben leginkább szivacsként viselkedik. A technikai poliészterek ideálisak sporthasználathoz, következésképpen utcai pólóban nem is nagyon érdemes hosszabb, intenzívebb testmozgást végezni.Logo-Coolmax-1

Logo-merino-1Számos gyártó alkalmaz ú.n. merinó gyapjúszálat az aláöltözetben vagy a mezben, amely természetes alternatívája a szintetikus poliészternek. Rendkívül vékony, finom szálról van szó (a legfinomabb a merinó fajták gyapja mindössze 16–30 μm átmérőjű), amely a bőrrel érintkezve kellemes, puha érzetet kelt. A merinó gyapjút általában szintetikus szálakkal keverik, így hatékonyabb nedvességelvezetéssel, illetve antibakteriális és szagsemlegesítő tulajdonságokkal látják el. A rugalmasság az egyetlen tulajdonság, amiben a merinó nem érheti utol a szintetikus alapanyagokat. Aláöltözet esetében a probléma nem eget verő, viszont egy merinó anyagból készült mez jellemzően lezser kerékpáros viseletet biztosít.

Az aláöltözet kifejlesztése, gyártása fejlettebb technológiát igényel, a kényelem szempontjából mindenképpen meghatározó...

Az aláöltözet kifejlesztése, gyártása fejlettebb technológiát igényel, a kényelem szempontjából mindenképpen meghatározó…

A szakemberek véleménye szerint a testtel érintkező rétegre érdemes többet is költeni, mint mondjuk a mezre. Az aláöltözet kifejlesztése, gyártása fejlettebb technológiát igényel, a kényelem szempontjából mindenképpen meghatározó. Érdemes még egyszer leszögezni, hogy a nedvességelvezetés feltételezi, hogy az anyag a testtel érintkezik, tehát elengedhetetlen a pontos illeszkedés biztosítása, azaz a megfelelő méretválasztás és a szabásforma. Az alulméretezést ugyancsak kerülni kell, mivel a kényelmetlen szorító érzés mellett a túlzott nyúlás miatt a ruha technikai tulajdonságai is csorbát szenvednek. A kerékpáros ruhadarabot mindenképpen célszerű a boltban felpróbálni, nem tanácsos „vakon” katalógusból/netről rendelni!

07Vglap01A külső ruharéteg nyáron általában maga a mez és a nadrág. Az átmeneti évszakokban, illetve téli viselethez viszont ismét egy speciális technikai alapanyag szükséges, amely véd a szél és a csapadék viszontagságaival szemben. A test felső részén fokozottabb hőszegetelést kell biztosítani, mivel az kevesebb mozgást végez. Emellett kívülről a szél és a csapadék ellen is védenie kell, az alsó rétegek által elvezetett nedvességet pedig el kell juttatnia a belülről a külső felületre. A ruhatervezőknek itt aztán tényleg fel van adva a lecke: kizárólag a legfejlettebb alapanyagok képesek az összes felsorolt kritériumnak megfelelni.

A fenti listához még hozzáadhatjuk a tömeg minimalizálását és a rugalmasság biztosítását, amit kizárólag a csúcskategóriás dzseki- vagy „thermomezek” tudnak. Az alapanyagok tekintetében a Gore, a Polartec vagy a Schoeller márkát érdemes keresni a ruha logóján. A megfelelő tervezés és kialakítás során eltérő alapanyagok, szálirányok kerülnek a test különböző részeire. Például a lapocka feletti rész, illetve a kar szabása rugalmasabb alapanyagot feltételez, a hát – mivel kevésbé éri a csapadék vagy a menetszél – jobb szellőzőképességgel bíró, akár hálós kialakítású szövetet kap. A mellrésznek viszont mind a szél, mind a csapadék ellen hatékony védelmet kell biztosítani, ezért általában membránréteggel impregnált szövetalapanyagot alkalmaz. Látható, hogy a ruhafejlesztők kötéltáncot járnak, ha sikeresek, akkor egy igazán jó külső réteget ölthetünk magunkra, amely az időjárás viszontagságaitól megvéd, kellemes és kényelmes viselet. Ha pedig megtaláljuk az igazit, garantáltan nem fogunk egyéb ruhadarabot viselni kerékpározáshoz!
[divider scroll_text=”Öltözz kerékpározáshoz!”]

gore-tex-logoMiben különbözik a szél és a nedvesség elleni védelem? Érdekes módon a vízmolekula a kisebb a kettő közül (hozzávetőleg másfélszeres a különbség), így a szövetszálakat ebben az esetben sűrűbben kell elhelyezni. További előszeretettel alkalmazott „trükk”, hogy a gyártó egy alapanyagon belül több réteg alkalmaz: a legkülső réteg az úgy nevezett Windstopper, amely alatt a következő réteg másképp pozicionált, eltérő méretű nyílásokat alkalmaz, így befele mind a szél, mind a nedvesség megállítható. Hatékony módszer, ha a nedvesség a felületi feszültség szabályozásával a ruha felületén nagyobb molekulákká, azaz vízcseppekké „hizlalható”, így behatolása eleve nehezebbé válik. Kifele viszont a kapilláris hatás révén az izzadtság apró vízmolekulái képesek áthatolni az egyes rétegeken. A technikai ruházat esetén például megfigyelhető, hogy a nagynyomású mosó porlasztott vízsugara mindkét irányból képes áthatolni, míg a slaggal fröcskölt víz a külső felületről visszaverődik! A vízhatlanság kérdése tehát a vízmolekula nyomásának és méretének függvénye, a kerékpárost pedig leginkább az érdekli, hogy az égi áldás áthatol-e a felsőrészen vagy sem.

gore-204Acc_Bandit_01Márkaneveket említve a Gore-Tex az élenjáró a vízhatlanság és a megfelelő szellőzés biztosítása terén. A szintetikus politetrafluoretilén (ePTFE) mikroszkopikus nyílásokat alkalmazó, egyben rendkívül vékony réteg, amely az alapanyagba integrálva csodákat művel. Négyzetcentinként 1,4 milliárd nyílása elképesztő érték, de magas költsége miatt a már-már elképesztő árfekvésű dzsekikben és speciális „termomezekben” keressük. Sajnos a rendkívül fejlett alapanyagnak nincs valódi alternatíva: a korábbi technológiák még a leggondosabb ruhatervezés mellett sem biztosítanak csúcsteljesítményt.

Mindazonáltal kedvezőbb árfekvésben is nyújthat a ruházat szél és eső elleni védelmet, de korábban felsorolt követelmények – így mondjuk a nedvességelvezetés vagy a rugalmasság – minden bizonnyal alacsonyabb színvonalon valósul meg. Érdemes még megemlíteni, hogy a fejlett alapanyagokat kizárólag a gyártó által pontosan meghatározott módon lehet tisztítani, ehhez gyakran speciális mosószert kell beszerezni. Ha nem tartjuk be az utasításokat, 1-2 mosás után elveszhet a drága pénzen megváltott védő és „lélegző” képesség.

mavic_cosmic_pro_mez_cikkbeA rugalmasság és a szín kérdéséhez érdemes még visszatérni. Az utóbbi esetében most nem a divatos, trendi megjelenésre gondolunk, hanem a ruhagyártók legújabb fejlesztésére, a fényvisszaverő bevonat alkalmazására. Megfigyelhető, hogy a profi országúti versenysportban a legtöbb csapat évről évre egyre sötétebb színben szerepel, ma már a fekete vagy sötét tónus a jellemző. Józan paraszti ésszel gondolhatnánk, hogy a csapatvezetők meghibbantak: a 40 fokos hőségben a sztárkerekesek a fekete szerelésben menten gutát kapnak! A dologban természetesen van egy csavar: a mezek és nadrágok felületét a fejlesztők hőtükröző réteggel látják el, amely – a tükörhöz hasonlóan – feltételezi a sötét alapanyag használatát. Ez a vadiúj technológia a legnagyobb melegben akár 5 fokkal képes csökkenteni a testfelület hőmérsékletét. Természetesen a hőtükrözős technológiát se a legkedvezőbb árfekvésű ruhadarabok közt keressük!

A ruházat fokozott rugalmasságának kérdése ugyancsak az utóbbi időben került előtérbe, az aerodinamikát hívatott elősegíteni. A mezek és nadrágok szabása összetett, többféle típust, illetve szálirányban elforgatott paneleket alkalmaz, így biztosítva a lehető legpontosabb illeszkedést. Az integrált alsó- és felsőrész – azaz nadrág és mez – már nemcsak időfutam viadalokon bukkan fel, hanem mezőnyversenyeken, illetve az MTB szakágban is.

aero_ruha_1A rugalmasság maximalizálása egyben a lábmozgást is megkönnyíti, újabb értékes wattokat takarítva meg a kerékpáros izommunkájából. Ismét hangsúlyozzuk: a bicajos ruházat megvásárlása próbát feltételez, csakis így lehetünk biztosak a pontos illeszkedésben, amelynek érdekében a gyártók ennyit fáradoznak. A lezser ruhaviseletet kedvelők, a hobbikerékpárosok vagy montisok számára a feszes illeszkedés nem életbe vágó, ellenben a hatékony nedvességelvezetés érdekében az aláöltözet viselése ebben az esetben fokozottan ajánlott. Jó hír, hogy manapság a laza szabású bicajos nadrágokban is alkalmaznak fejlett szivacsbetétet, amely növeli a kényelmet, illetve megakadályozza a kidörzsölődést.

A nadrágbetét egyébként már-már külön „iparágnak” minősül, lévén mindössze néhány gyártó foglalkozik vele magas technikai színvonalon. Többrétegű, eltérő sűrűségű alapanyagok alkalmazásával biztosítják a lehető legjobb csillapítást, a szabad mozgást, az antibakteriális tulajdonságot, amely a maximális teljesítményt és a kényelem alfája és omegája. Tükrözve az anatómiai sajátosságokat külön női és férfi betétkialakítások kaphatók. Ezt mindenképpen vegyük figyelembe vásárláskor: az „unisex” betétek messze nem nyújtanak optimális teljesítményt.

Különböző hőmérsékletben különböző ruházat: a tethőmérséklet szinten tartása a réteges öltözködéssel biztosítható...

Különböző hőmérsékletben különböző ruházat: a testhőmérséklet szinten tartása a réteges öltözködéssel biztosítható…

A mostani bevetető írást nemsokára a hazai piacon kapható ruházati termékek bemutatója követi, amelyben értékeljük az itt vázolt technikai megoldásokat, az egyes ruhadarabok tervezését és kialakítását.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo