A 2000-es évek elején magam is birtokoltam egy Giant XTC Team-et, és egy NRS össztelóst is a Giant palettájáról. Akkoriban a kék színükkel tűntek ki a mezőnyből, ma pedig az aktuális design irányzatoknak megfelelő színezést kapnak. Kíváncsian vártam, milyen lesz tizenpár év távlatából egy karbon Giant XTC 29-es kerekekkel. Nem csalódtam!
Ha megnézed a Giant XTC szériát, akkor láthatod, hogy háromféle vázat kínálnak. A belépő karbonvázas a 29-es kerekekre épülő XTC Advanced 29er széria, emellett van a 650B-s kerekű XTC Advanced, és a csúcson az Advanced SL szintén 27,5”-os kerekekkel. Az általunk tesztelt modell nem a versenyző montisoknak lett tervezve, de komoly teljesítményt tud nyújtani, méghozzá versenyképes áron. A váz alapanyaga T-700-as karbon, ami teljes egészében a Giant által tervezett és gyártott matéria! Azt kevesen tudják, hogy a Giant a világ egyik legnagyobb kerékpár váz gyártója, és számos világmárka karbon vagy alu modellje születik a kék gyáróriás szívében. Itt tehát nem egy katalógusból összelegózott vázzal állunk szemben, hanem az elemi szálaktól kezdve mindent a Giant tervez, és gyárt hozzá!
A Giant 25 éve gyárt karbonszálas vázakat, aki régi „motoros” a szakmában, az biztosan emlékszik az első Cadex szériákra. Jelenleg két különböző szintűt tudsz venni tőlük. A belépő az Advanced Composite, amiből ez az XTC is készül, a csúcsot pedig az Advanced SL képviseli. A táblázatban láthatod az eltéréseket a két alapanyag között. A monocoque konstrukció azt jelenti, hogy a fő vázháromszög egy darabból készül, azaz a karbonszálak nem szakadnak meg sehol, ami nagyon könnyű súlyt, és nagy merevséget nyújt. A hátsó háromszög pedig a következő gyártási lépcsőben „ragasztódik” hozzá.
A váz tapered fejcsővel rendelkezik, ami Overdrive 2 névre hallgat. Itt is nagy hagyományokkal rendelkezik a Giant, hiszen ők mutatták be először, 2006-ban a Glory dh gépen a tapered fejcsövet. Ez a kialakítás 30%-kal merevebb mint az átlagos tapered rendszerek. 1 1/4”-os felül és 1,5”-os alul, plusz van benne még egy spéci „dió” is, ami szintén merevíti.
Brutális méretű és lapított a láncvilla, és szintén komoly dimenziókkal rendelkezik az alsócső is, bár ez utóbbinak elég meredek hangja van amikor egy-egy kavics felpattan rá. Szó se róla nem is volt gond a merevségével, sőt kicsit túl is tolták a dolgot a srácok. A geometria sportos, bár kicsit „fent hordja az orrát”, azaz az XC versenygépekhez képest magasra került a stucni. Éppen ezért már a teszt előtt teljesen leraktam és meg is fordítottam, így helyreállt a rend és még jobban is néz ki az összhatás. Érdekes, hogy itt is kívül vezették a kábeleket, ami egyre több bringán jelenik meg újra, mintha a belső bovdenvezetés kicsit tévút lett volna, bár tény, hogy a váz kinézetén sokat lökött.
A felszereltségen szerencsére nem spóroltak, teljes Shimano XT szett került fel rá a 8000-es szériából ami 2×11 sebességes. A hajtómű 34/24-es áttétellel rendelkezik, a hátsó sor pedig 11-40-es, amiből igazából a legnagyobb lánckerékre nagyon keveset van szükségünk. A fékrendszer is XT, méghozzá differenciált tárcsa átmérőkkel. Elöl 180-as, hátul 160-as „pizzákat” találsz.
Sokszor szidjuk a „saját márkás”, de valójában fillérekért vehető, legtöbbször nem is könnyű kiegészítőket, melyre a gyártó saját márkaneve, vagy valami kitalált brand kerül. A Giant esetében más a helyzet, mert a kiegészítőket is maguk tervezik illetve gyártják, sőt kerék fronton nem csak nagyon jó a hírük, hanem szintén más kerék ”gyártók” beszállítói is! Ebbe a modellbe a P-XC2 névre keresztelt 29-es szett került, amin Schwalbe Racing Ralph gumik feszülnek.
A kokpit alkatrészek szintén Giant Contact márkájúak, és különösen a kormány érdekes konstrukció. 19 mm-es emelésű, és némi hátrahajlása (backsweep) is van, de mégsem egy klasszikus hajlított kormány ami a trail bringákban szokott lenni. A nyeregcső 30.9 mm-es átmérőjű, ami elég jelentős, főleg, hogy manapság 27.2-es vagy még vékonyabb méretet használnak a gyártók a komfort növelése érdekében. Itt azonban a karbon alapanyaggal operáltak, ami eléggé rugalmas, főleg azért mert a váz alacsony építése miatt rendesen ki kell húzni, és ugye minél hosszabb a kilógó rész, annál nagyobb a kényelem.
Az első próbakörön feltűnt, hogy elég magas építésű az orra, pedig a 29-es kerekek miatt számítottam is erre. A megoldást az összes távtartó stucni fölé pakolása nyújtotta, és a kormányszárat is megfordítottam. Még így is kényelmes lett az üléspozíció, de már kellően sportossá vált az irányíthatóság, mégiscsak „racing” vérvonalról beszélünk. A váz egyébként nagyon merev minden irányban, így nem hiszem hogy valakinek ezzel lesz problémája, viszont a nyeregcső jól tompítja az út felől jövő ütéseket. Ha ki van rendesen húzva. Érdemes erre figyelni a vázméret kiválasztásakor. Egy mérettel nagyobb vázat is tudtam volna használni, de akkor fele ennyire kellett volna kihúzni a csövet és közel sem csillapított volna ilyen mértékben.
Az XT váltórendszerről nehéz lenne rosszat mondani, ezerszer leírtuk már, hogy jelenleg a 2×11-es szett a kapható legjobb ár/érték arányú cucc. A 11-40-es sor a 34/24-es hajtóművel mindenhová elég, ahová nem oda meg erősödni kell, egyébként futva gyorsabb. Sajnos az M8000-es fékek nem lettek annyira jól eltaláltak, mint előtte az M785-ösek, amiket csak a világ legjobb fékjének szoktunk titulálni. Bár így is fényévekkel jár a konkurensek előtt nagyjából mindenben, legyen szó adagolhatóságról, vagy fékerőről. De a fékkarok ergonómiája is jól sikerült, ami szintén elmondható a váltókarokról is. Sokan szeretni fogják, hogy adagolhatóbb lett, másoknak viszont a „digitális” fékerő fog hiányozni.
A bringa a geometriájának köszönhetően nagyon jól irányítható (még a magasra került kormány ellenére is), amire szükség is volt a saras terpen, ugyanis a Racing Ralph gumik kiválóan teljesítenek száraz döngölt talajon, csak ez nem az volt. Sőt a teszt alatt inkább a szakadó eső volt a jellemző, ami próbára teszi az embert és a gépet is. A nem éppen ideális körülmények ellenére sem tudok beszámolni semmi rendkívüliről. A fékbetétek nem koptak el, semmi sem ázott be, a csapágyak mindenhol köszönik jól vannak. Sőt, a gyógyulófélben lévő vállamnak még jót is tett a kicsit magasabb kormány pozíció, kevesebb terhelés jutott a karjaimra.
A 29-es kerekek haladóssá teszik az XTC-t, ez főleg a köves terepen bizonyosodott be. Ha egy szóval kellene jellemeznem a viselkedését, akkor inkább a sportos, mint a versenyzős szó jutna eszembe. Utóbbi inkább az Advanced SL-re igaz, persze az más árkategóriába esik. Viszont ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lehetne elindulni vele egy maraton hosszútávon (főleg a kényelmesebb üléspozíció miatt), vagy bebringázni vele az Alpok ösvényeit, sőt! Aki viszont XC versenyzésre keres paripát, annak marad a 650B-s kivitel. Meredek technikás ösvényen is jól érzi magát, kiválóan irányítható, de ezt ilyen vérvonaltól el is vártam.
És végül hogy aránylik a közel 800 000 forintos vételár a teljesítményéhez? Tökéletesen. Az XTC Advanced 29er 1 egy nagyon komoly karbon vázas bringa. Full XT szettel, igényes kiegészítőkkel, nagyon jó kerekekkel, és FOX villával, és nem mellékesen évtizedekre visszanyúló pedigrével. Csalódni nem tudsz benne, amennyiben figyelembe veszed az általam leírtakat.
Infobox:
Forgalmazó: Progress Cycle a.s.
Kereskedők: http://www.giant-bicycles.com/hu-hu/dealers/
Elérhetőség: http://www.giant-bicycles.com/hu-hu/bikes/model/xtc.advanced.29er.1/25558/91944/#specifications
Ajánlott fogyasztói ár: 799 900 Ft
Váz: Advanced Composite
Villa: FOX 32 Float Performance FIT4, 100 mm
Váltórendszer: Shimano Deore XT 2×11 sebesség
Hajtómű: Shimano Deore XT 34/24T
Lánckeréksor: Shimano Deore XT 11-40
Fékrendszer: Shimano Deore XT 180/160 mm
Kerekek: Giant P-XC2 29”
Kormányszár: Giant Contact
Kormány: Giant Contact Trail
Nyeregcső: Giant Contact Composite
Nyereg: Giant Contact Forward
Súly: 11,1 kg