fbpx

Goodyear County gumi teszt: Száguldás a gravel utakon

A Goodyear leggyorsabb gravel gumiját kaptuk tesztelésre, amit kipróbáltunk a Salzkammergut Trophyn és két hazai Gravel Magyar Kupafutamon. Nem kíméltük, de nem akart elvérezni a mintákban nem igazán bővelkedő County. Ha érdekel milyen volt vele az Alpokban, vagy hogyan teljesített szakadó esőben, szétázott uatkon, vagy milyen volt versenyezni vele az Őrségben, akkor olvassátok el a tesztet. 

Az autósoknak a Goodyear nevet biztos nem kell bemutatni, a top kategóriás gumimárka a Forma1-et is megjárta már, a termékei a legjobbak közé tartoznak. A kerékpáriparban a neve jelenleg még nem annyira ismert pedig 1898-ban gyártották az első kerékpárgumijukat, viszont ezután sokáig nem volt hangsúly a bringákon, de 2018-ban komoly fejlesztések után újra piacra léptek és kitűzték célul, hogy minimum ugyanazt a helyezést el szeretnék érni, mint az autóiparban. Jó úton halad a márka, a kínálatuk évről évre szélesebb lesz és a legjobb országúti csapatok között is megjelentek már a Goodyear gumik, nem véletlenül…

Természetesen a gravel szegmens sem maradhatott ki a Goodyear-nál, a legjobban fejlődő kerékpározási formához már 3 gumit is terveztek, a County-t, a Connectort és a Peaket, melyek között a mintázatban és természetesen ehhez kapcsolódóan az ajánlott terepviszonyokban van különbség. A három közül én a County-t választottam tesztelésre, ami középen teljesen slick, a szélén pedig némi minta található, melynek száraz, kemény utakra ajánlja a gyártó.

Jellemzően gravel utakon használom a gravel bringámat és szeretek vele haladni rendesen, ezért a gyors gumikat preferálom, amik jól gurulnak aszfalton is és terepen sem húznak vissza. Ennek megfelelően nem is volt kérdés, hogy nekem a Goodyear kínálatából a tavasztól őszig terjedő időszakra a County lesz a nyerő.

A County 35, 40, 50-es méretben készül jelenleg (természetesen 622-es átmérő mellett), melyek közül nekem a 40-es passzolt a bringámba, az 50-es már be sem férne, a 35-ös meg túl keskeny, jobb a ballonosabb gumi mind kényelemben mind gördülésben. Ezenkívül kétféle változik létezik bele a Tubeless Ready és a Tubeless Complete, mindkettő a nevéből adódóan tubeless kompatibilis, de az utóbbi (Tubeless Complete) a csúcs változat, ami ellenállóbb, erősebb és jobban bírja a durvább terepet, természetesen ezt kaptam belőle. Tömegben minimális különbség van köztük, a top változat a gyári adatok alapján 10 grammal könnyebb, ami bőven gyártási szóráson belüli tömegkülönbség. Ezenfelül még barna és fekete oldalfallal kapható, nekem a klasszikus dizájnú barna jött tesztre, ami számomra elsőre szokatlan volt. Biztos furcsa, de nekem eddig nem volt még ilyen színű országúti, sem gravel gumim, és cyclo-cross szingóból is vaj színűt használtam feketén kívül. Egy-két használat után megszoktam a külsejét, sőt most már tetszik a retro a dizájn.

Felszerelés

Elsőként feldobtam mindkét gumit a mérlegre, az egyik 572, a másik 594 grammot nyomott a mérlegen, a gyári adat 565 grammhoz képest mindkettő nehezebb, de ez jellemzően minden gyártónál így van, nem véletlenül írtam feljebb hogy a 10 grammos különbség a két változat között bőven gyártási szóráson belül van. A gyártás során bármikor kerülhet egy kis extra gumi a szövetre, amit máris láthatunk a mérlegen extra grammok formájában, és jellemzően szeretik a gyártók a legkönnyebb példányok adatait szerepeltetni a katalógus adatoknál.

Simán kézzel nem tudtam felrakni a gumikat a felnimre, elég szorosak a peremek, kellett hozzá gumileszedőt használnom, de nem kellett vele szenvedni, kis eszközsegítséggel felmentek. A szorosságnak köszönhetően nem kellett hozzá tartályt használni, műhelypumpával fel tudtam fújni mindkét kereket (tubelessként használom az összes peremes gumit minden bringámon). A levegőt folyadék nélkül is jól tartották, egy éjszakát töltöttek így a keréken és nem volt nagyobb nyomás vesztés, jól zár a peremnél és a légzáróréteg is megfelelő, ami egy top autógumi márkánál nem kéne, hogy meglepő legyen 🙂
A 19 mm széles felniken 2 nap után (mindig tágul valamennyit a gumi idővel) 2,5 baron az oldalmintánál szélességben 40,5 mm mértem, a minta nélküli szakaszon pedig 39 mm-t, ami alapján mérethelyes a gumi, főleg hogy a Goodyear 23-as belső szélességű felnihez tartja optimálisnak ezt a méretet, de 17-től 27-es felniig javasolja (a gyártó honlapján található táblázat a gumi alatt).

Menet közben

A Vértes Gravel MK után kerültek fel a gumik, így “edzéseken” a Velencei-hegységben és a hozzánk közeli parkerődben futottak, versenyből pedig 3 is belekerült, egy alpesi körülmények között rendezett Salzkammergut Trophy gravel távja, egy Vasvár Gravel Magyar Kupa szakadó esőben és másnap egy Őrség Gravel Magyar Kupa egy klasszikus gravel pályán.

A nyomáson túl sokat nem variáltam, elöl 2,2-2,4 baron használtam, hátul pedig 2,4-2,6 baron, nekem általában ez válik be ekkora gumiméretnél vegyes felhasználás mellett, amikor terepre is kell mennem.

Az első használatkor az első benyomásom az volt, hogy nagyon halad a gumi, gyorsabb volt mint az eddig használt gumim, ami annyira nem meglepő hiszen a County-nak teljesen slick a közepe ezért nem kérdés, hogy jól gurul, sőt nagyobb nyomáson (3-3,5 baron) valószínűleg még jobban gurulna aszfalton. A kanyarodással sem voltak gondjai aszfalton, bátran mertem döntögetni a bringát a körforgalomban, nem kezdett el kimászni alólam mint egy-két erősebb oldalmintás guminál. Nekem fontos egy gravel guminál, hogy aszfalton is jól használható legyen, mert kb 50%-ban aszfalton használom és ne kelljen azon aggódnom, hogy vajon kicsúszik-e alólam a kanyarban. Fentről ránézve szinte olyan a gumi a formája, mint egy országúti gumié, nem vállasodik ki, középen slick, aztán egy pici minimál barázda (mint egy outi gumin), az oldala felé haladva érdes minta és teljesen oldalt pár szögletes nagyobb minta, ami nem áll ki a gumiból erőteljesen. Kicsit olyan mintha negatív mintás gumi lenne.

A száraz nyári időben felénk többnyire vagy betonkeményre vannak száradva az utak vagy erősen porosak, homokosak, kb mintha ezekre találták volna ki a County-t. A kemény talajon nagyon jól halad és kanyarban is szuper a tapadása, a homokban meg úgy viselkedik mint minden gumi, süllyed, és csak a bringáson múlik, hogyan tudja átvezetni rajta. A kevés mintát azért egy-egy helyen észrevettem a Velencei-hegység laza, sodrós talaján, amikor nekitámasztottam a gumit az út szélének akkor kicsit jobban mászott le rajta a gumi, mint a réginél, de bőven kontrollálható volt és ezek a részek már messze nem gravel szakaszok voltak 🙂 . Szoktam élvezni az őrültködést terepen az ilyen minimál mintás gumikkal, bár már megtanultam, hogy köves terepre nem szerencsés gravel gumit vinni, mert többnyire kiszakítom őket. A County-nak egyébként nem lett semmi baja. 😉

Az első nagy feladat a Salzkammergut Trophy C gravel távja volt a gumi számára és persze nekem is, nem igazán tudtam, hogy mi vár rám az Alpokban, milyen utakon fogunk menni, de bíztam benne hogy meg tudom oldani a County-val. A verseny előtti kiadós eső kicsit elbizonytalanított, de azt mondták, hogy itt gyorsan elfolyik a víz, így ne számítsak sárra. A gravel utak azért nem teljesen olyanok voltak mint képzeltem, mert sokszor süllyedtem a kavicsokba, egy szélesebb (mtb méretű) gumi jól jött volna ezeken a helyeken és a County fékezhetősége is korlátozott lefelé az alpesi kavicsos gyors lejtőkön. Sehol nem hagyott cserben, de óvatosan bringáztam. Egyébként ide a gyors mtb gumik az optimálisak hiába hívják gravel távnak. Volt még egy kis sár és single track is, ahol elsőre elgondolkoztam, hogy biztos le tudok-e itt menni, de abszolút kontrollálható volt végig a gumi. És nagy köveken sem sikerült szétütni, pedig kapott rendesen és sokan szereltek az út szélén.

Ezután a Vasvár Gravel MK következett, ami szintén nem volt optimális, egy jókora esőt kaptunk a verseny idejére, teljesen szétázott a pálya, de igazából a szántóföld melletti dagonyától eltekintve sehová nem igényeltem volna másik gumit. Nem gyűjtötte a sarat extrémen, a köves, kavicsos utakon vizesen is jól haladt és ami fontos, hogy vizesen is tapadt. És még lényeges, hogy a gumi miatt sehol nem kellett leszállnom.

Másnap az Őrség Gravel MK következett a County számára (és számomra), többnyire aszfalton és gravel utakon haladt a pálya, ahol nagyon jól muzsikált a gumi, ez az igazi terepe. Az előző napi eső nyomai az erdőben még megvoltak, de a nedves kavicsos talajt is szerette a County és ami még fontos, hogy a slick közepe miatta nem húzta vissza a talaj. A szántóföldi dagonyánál is hibátlanul lehetett vele menni, kb 2×10 méter volt a pályában ahová igényeltem volna középre egy kis mintát.

A tartósság még egy érdekes kérdés, de annyi biztos, hogy nem fog lekopni a minta a gumi közepén és egy átlag bütykös guminál biztosan jobban fogja bírni.

Összefoglalva

Ha sokat mész aszfalton, murvás, kavicsos utakon és kerülöd az mtb terepet akkor a Goodyear County lehet a te gumid. Aszfalton és kemény utakon gyors és jól tapad, de nehezebb körülmények között is megállja a helyét, mint ahogy a tesztben is olvashatjátok alpesi gravel versenyt és rommá ázós magyar kupát is lehet vele teljesíteni, ahol nem a gumi a szűk keresztmetszet. Ezenkívül világot átszelő csomagos túrázáshoz is jó választás lehet, és a gravel bringákon kívül trekking bringákra is merem ajánlani, akár egy tókerülésre sem rossz döntés ha nem csak aszfalton megyünk.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo