Az Eurobike-on vannak messziről is nagyon látványos aszfaltszaggatók, hatalmas rugóúttal rendelkező brutális DH masinák, ultrakönnyű XC gépek, presztízst jelentő titáncsodák, de van pár kis cég, akik elsőre nem tűnnek túl érdekesnek, mégis mindig visszatérünk hozzájuk. Ilyen cég a Dahon, az összecsukható gépek immár világhírű specialistája…
Ők mindig kitalálnak valami kis apróságot, valami új trükköt, amivel addig megoldhatatlannak tűnő problémákat oldanak meg, összekombinálnak összekombinálhatatlan alkatrészeket, akkorára csukják össze gépeiket, amekkorára nem is lehet, és még sorolhatnám. Ha az egy négyzetcentiméterre eső szabadalmak száma alapján akarnánk győztest hirdetni a kiállításon felvonuló cégek között, akkor bizony ott lennének valahol a sor elején. Az is lehet, hogy a legelején…
A Dahon cég ugyebár az összecsukható kerékpárokra szakosodott. Ezt mi sem szemléltethetné jobban, minthogy mindenfelé ilyen „dobozokba zárt” kerékpárok szegélyezték a standjukat. Valóban elég kicsire összehajthatók. Az igazi nagyvárosokban, ahol sokan kénytelenek kombinálni a különböző utazási módokat, ezek bizony igencsak megbecsült célgépek. Nem csoda, hogy leggyakrabban a japán és kínai megapoliszokban találkozhatunk velük, de Amerikában és Európában is mind több hívet hódítanak meg.
A stand dekorációja is kiemeli ennek fő jelentőségét, a könnyű szállíthatóságot, mely főként a közösségi közlekedési járműveken neuralgikus pont. A képen az egysebességes Mu Uno típusuk látható, melynél az alacsony súly is tervezési cél volt: mindössze 9,9 kg.
Az IOS nevű modelljük egy igazán letisztult kinézetű gépezet, semmi sallang, csak nyers funkcionalitás. Ezt ismerte el az iF Design Award zsűrije is, mikor a legjobb 8 termék közé választotta ezt a kerékpárt. Tényleg a városi egyéni mobilitás példaképe lehetne. A háttérben egy kicsit gazdagabban felszerelt verziója látható tárcsafékkel, agyváltóval, valamint agydinamóval. Utóbbiról iPhone is tölthető, csak rá kell dugni a beépített csatlakozóra!
A Dahon a praktikus, trükkös megoldásokban az élen jár. Ez itt az IOS stucniba integrált lámpája. Ezt biztosan nem felejted otthon…
Miért pont a Dahonnak ne lenne elektromos rásegítésű kerékpárja? Természetesen van, a Boost. Háromsebességes Sram iMotion agyváltóval szerelték fel, plusz 3 üzemmódja van az elektromos motornak, ami így összesen 9-féle üzemmódot jelent használójának.
Ki mondta, hogy egy kis összecsukható kerékpár nem lehet szép? Bár sokaknak a régi Csepel Camping emléke is könnyeket csal a szemébe, de ez az időfutamkormányos különlegesség tényleg esztétikusra sikerült. Egyszerre agyváltóval és láncváltóval egyaránt felszerelték, melyeket országúti fékváltókarok működtetnek.
A Dahon gépek mustrája azért izgalmas, mert mindenféle ehhez hasonló kis praktikus okosságok tarkítják a gépeiket. Ez a V-fékre applikált áttételmódosító görgő, amire azért volt szükség, hogy a szokatlan országúti fékváltókar és a V-fék közti, a bowdenhúzás eltérő mértékéből fakadó kompatibilitási problémát feloldják. Ügyes, na…
Egy egyszerűnek ható forgáspont. Valójában innovációk sorát tartalmazza. Ezeknek mind jól hangzó nevet is adnak. A képen ezek közül az alábbiak láthatók: Sonus Tubing, Vise Grip Folding Technology, V-Clamp, DoubleLok Technology. Az első az egycsöves fő „vázháromszög” merevségéért felelős speciális csőformálást jelenti, a második a könnyű zárásért-nyitásért, míg a harmadik és negyedik a rögzítés biztonságáért felel. Utóbbi annyit tesz, hogy a fő záró kart rögzíti még egy második kis kar is, biztossá téve a csuklópontot a véletlen szétnyílás ellen.
Na ez sem piskóta! Lehet, hogy a Jetstream EX „csak” egy összecsukható kerékpár, de mutatja felhasználója igényességét, tehát mondhatjuk, hogy presztízsmodell. Nem kifejezetten spóroltak az alkatrészeinek összeválogatásakor. Alapból összteleszkópos kialakításról beszélünk. Elől egy German Answer paralelogrammás villa figyel. Sram X9 hátsó váltó, plusz a 3 sebességes agyváltó, a fékerőről az Ashima új hiperkönnyű tárcsafékei gondoskodnak, szóval csupa finomság.
Hasonló árfekvésű társa aszfaltorientáltabb kerékpárosoknak. Sram Red váltószett (még a kazetta is az), karbon FSA SL-K hajtómű, 14 és 16 küllős kerekek. Az Ergon markolatok már szóra sem érdemesek. 20 sebességes, 8,8 kg, Tőlünk nyugatabbra van, aki ezért megad 2100 fontot (kb. 730.000 Ft)
Ez egy nagyon nagy ötlet! Láncborítás újragondolva. A lényeg, hogy a lánc egy hosszanti nyílással rendelkező, a porszívó gégecsövéhez hasonló rugalmas műanyag borítást kapott, mely együtt fut a lánccal. Természetesen egysebességes, illetve agyváltós gépeken működik, és BioLogic FreeDrive névre hallgat a Dahonnál. A haszna elsősorban a ruházat lánckenőanyagtól, egyben a lánc kosztól való védelmében rejlik, de a gyártó szerint ezen felül a lánc vibrációját és az általa keltett zajt is csökkenti.
A Dahon nemcsak a montis szemmel nézve kissé furcsa kiskerekű járgányok terén van otthon, hanem ilyen „normál méretű” kerékpárokat is kínál. Ez itt egy szétszedhető monti acél vázzal, SID villával, Sram X.9 szettel, ultrakönnyű Ashima tárcsákkal, tehát nem az a spórolós fajta. Szétszedni az nyeregvázcső-támvilla-felsőcső találkozásnál, illetve az alsócső középcsapágyba csatlakozásánál elhelyezett csatlakozó elemeknél lehet. A FLO koncepciójának lényege – merthogy így hívják – az volt, hogy egy olyan kerékpárt alkossanak, mellyel szinte bárhová el lehet menni, bárhová magunkkal tudjuk vinni. Csak az volt kissé zavaró, hogy olyan „valahol már láttam” érzésem volt tőle.
…aztán a vázba beleütött logó lebuktatta a gépet. Ez bizony Tom Ritchey műve. Éveken át árulta saját nevén a modellt, és úgy tűnik most egy erre specializált cégnél lelt új otthonra a típus. Amúgy a felirat szerint Joe Murray tervezte a vázat, ami Reynolds Cr-Mo csövekből készült. A vázmatrica azt is elárulja, hogy Ritchey bácsi engedélyével történik a gyártása, és hogy még mindig szabadalom védi. Bár elnézve a kínai pavilont, ez aligha szegi kedvét a vállalkozó kedvű vágott szeműeknek, de erről majd később…
Több drága felszereltségű Dahon gépen láttuk a Kore T-beam rendszerű nyereg-nyeregcső kombóját. Az egysínes megoldásnak állítólag a nagyobb mértékű állíthatóság és a jobb erősség/súly aránya a fő erélye.
A Capriolo főleg a kerékpárpiac középső-alsó szegmensét célozta meg, és nagyon jó ár/érték arányuk révén lettek népszerűek. Ez itt a Gila nevű modelljük az alsó-közép kategóriából. Alu váz, Alivio-Altus váltórendszer, egyszerű Suntour villa, valamint a kiemelkedően jó ár/érték arányú KryptonX kerekek és Rubena külsők jellemzik, és azért egy Avid fék is befigyel a képbe. Hogy minek a Tubeless külső, arra nem jöttem rá…
Ez meg egy egész szépre sikerült BMX-ük, a Totem. Jól sikerült támvilla becsatlakozás és szerintem jól eltalált design jellemzi. Felszerelését (rotor és PEG-ek), valamint a váz anyagát (Hi-Ten acél) elnézve a kezdő flatlandeseknek készült. Acél ide, acél oda, azért ez a szakág meghálál némi erősítést, így kapott is rendesen a fejcső környékén.
A Totem felsőcsöve és támvillái így találnak egymásra jókora hegesztési felületet eredményezve…
A „Collection Style Star” sorozattal a stílusra törekvő városi kerekesek szívét próbálják meghódítani. Teljesen felszerelt mindennel, ami csak szóba jöhet a sárvédőtől a láncburkolaton és csomagtartón át a rugós nyeregcsőig és világításig, lehetőleg a vázhoz passzoló színben. Plusz pont jár a szép bőr markolatért is.
…és a fenti Cyclechic kerékpár hölgyeknek szánt párja hasonló színösszetételben, hogy a munkába igyekvő párocska együtt is stílusosan tudjon megjelenni.
A KryptonX kerékkínálata. A márka elsősorban verhetetlen ár/érték arányával hódít híveket az olcsóbb felnik kategóriájában, illetve most már komplett kerekek terén is.
A képen látható felni típus mind 20, 24, 26, valamint 28”-os verzióban elérhető példaként a 26-os kerek 2 rongyért! Semmi technológiai virtuózkodás, egyszerű, mint a bot, mégis egyre népszerűbb, mivel masszív és olcsó. Városi „széthajtom úgyis” bringába tökéletes választás.
A Capriolo, Dahon és KryptonX termékek hazai forgalmazója a Velobike Kft. – www.velobike.hu.
A Capriolo, Dahon és KryptonX termékekről készült további képek galériája ide kattintva érhető el.
Szöveg és fotó: gg
(x)