Négy éve egy minden eddiginél gyorsabb versenykerékpár megalkotása céljából kezdte meg a közös munkát a Formula 1-ben is sikeres McLaren és az amerikai kerékpárgyártó, a Spacialized. Az együttműködés azonban tartósnak bizonyult, és fejlesztéseik azóta is meghatározóak a kerékpársport világában.
Minden a forradalmi S-Works McLaren Venge kerékpárral, a világ leggyorsabb országúti bringása, Mark Cavendish fegyverével kezdődött, amikor a Specialized versenykerékpárok területén felhalmozott tudását egyesítették a McLaren karbon kompozit anyagokkal és az aerodinamikai tervezéssel kapcsolatban szerzett tapasztalatával. Az eredmény egy korszakalkotó, kiváló menettulajdonságokkal és légellenállási mutatókkal rendelkező bringa lett, és 2011 óta már egy önálló szegmenssé nőtték ki magukat az aero-kerékpárok az országúti piacon.
A közös fejlesztések hasonlóan kezdődtek, mint a Forma 1 hőskorában, a tervezői elképzeléseket a versenyzők tesztelték a prototípuson, és visszajelzéseik alapján haladtak tovább, közben a McLaren laborban megtanulták, milyen követelményeknek kell megfelelni egy high-tech versenykerékpárnak. A következő lépésben pedig új szintre helyezték a fejlesztést, bevonva a McLaren egyedülálló know how-ját. A Specialized meggyőzően hangzó közleményében a McLaren Applied Technologies szimulációs mérnöke, David Belo beszél a titokról, aminek köszönhetően a Venge évről-évre a világ egyik legjobb versenykerékpárja:
A McLarennél gyakorlatilag képesek vagyunk a legapróbb faktorokat is analizálni, melyek befolyásolják egy versenyautó teljesítményét. A széltől kezdve az időjárási körülmények változásán át egészen odáig, hogy 50 grammnyi plusz festék hogyan befolyásolja a légellenállást.
A kerékpározással kapcsolatban nem voltak meg kezdetben ezek a formulák, de két év alatt a Specializednek és a McLarennek sikerült kidolgozni a szimulációkat, amiben a mérnöki tudáson kívül a világ legjobb versenyzői is segítségükre voltak.
Az eredmény egy olyan szimulációs program lett, ami képes elemezni a kerékpár merevségét és menettulajdonságait, a kerékpár és a kerékpáros tömege szempontjából, vagy a különböző gumiktól függően. Figyelembe veszik a kerékpáros különböző kerékpáron elfoglalt pozícióit, az emelkedő vagy lejtő utat, a különböző szélirányokat és sebességeket, az útburkolat tulajdonságait, és bármit, ami befolyásolja a kerékpáros teljesítményt. Ilyen szintű analízist korábban soha nem végeztek a kerékpársportban, és forradalmasította mindazt, amit a kerékpárokról tudunk, s főképpen arról, milyen kölcsönhatások keletkeznek a kerékpár és a kerékpáros között.
Ez a szimulációs technológia számtalan lehetőséget nyit meg, hiszen annyi tényező befolyásolja, hogy a kerékpár és a kerékpár hatékony egységet képezzen, hogy egy ilyen szimulációs modell fejlesztése a kerékpáripar számára nagyon izgalmas feladat – teszi hozzá Belo.
A szimulációs programok révén lehetséges analízisek mára túlmutatnak az S-Works Venge kerékpáron, és lehetségessé válik, hogy minden kerékpármodell, amit így terveznek, mindig az optimumot nyújtsa felhasználási területtől függően. Nem csak az aerodinamika vagy a merevség lehet a fő szempont, hanem akár az is, hogy a Párizs-Roubaix kockaköves pavéin nyújtson maximális teljesítményt a kerékpár és a kerékpáros.
.