Nem véletlenül beszélünk többesszámban, hiszen két Cannondale Slate is a kezünk közé akadt. Egyiket még a Eurobike Demo Day-en próbáltuk ki, mint “kategóriateremtő” kerékpárt, a másik pedig egy rövid látogatást tett a hazai kiállítás előtt.
A Slate egy teljesen új kategória lett tavaly a Cannondale országútik kínálatában. Igazából nem is oda sorolták, hanem létrehozták a „new road” kategóriát hiszen nem egyszerűen egy gravel bike-ról beszélünk! A Slate sokkal több ennél. Aki „országútis szemmel” ül fel a nyergébe, valószínűleg csalódni fog, mert nem azt kapja amire számít. Amikor viszont egy montis ül fel a nyergébe, akkor széles lesz a vigyor a szája szélén.
Ennek főleg az az oka, hogy a Slate nem egy „sima” gravel bike, hanem egy ducigumis hajlított kormányos, „országúti” szettes bringa, de van, aki szerint “koskormányos mountain bike” gravel gumikkal. Az országútit azért tettük idézőjelbe mert az eredetileg cyclocross felhasználásra szánt SRAM Force CX1 inkább illik egy montira mint egy gravel bike-ra, de erről később. Van benne egy Lefty teleszkóp is, ami szintén fura látvány egy koskormányos gépen.
Kellően összekuszáltuk a definíciót? Akkor próbáljuk meg tisztába tenni, mire való a Cannondale Slate!
A Cannondale Slate 6069-es SmartForm alumínium vázra épül, melyet Di2 elektromos váltórendszerek fogadására is előkészítettek. BB30-as középrésszel készül, és már az új flat mount Shimano fékfelfogatással gyártják.
A Lefty villa 30 mm-es úttal rendelkezik, de ez is bőven elegendő a rossz utakra. A Force CX1 kivitel nevéből adódóan az új 1×11 sebességes váltórendszert viseli, melynek fogkiosztását elöl a Cannondale Hollowgram Si hajtókarra tett 44-es lánckerék és a hátsó 10-42-es sor adja.
Még a Eurobike-on próbáltuk a Slate Ultegrát, ami Ultegra/105/R685 mixel szerelve. A fékrendszer itt a 105-ös szintű, de szérián kívüli R685 volt, ami szintén hidraulikus működtetésű. Nézzük először a csúcsmodellt!
Tufi:
A Cannondale Slate-et szerettem volna először kipróbálni a 2015-ös Eurobike-on, ez a kerékpár volt az a nagyobb gyártók kínálatából, ami a legkevésbé hasonlított az eddig ismert kategóriákba sorolható bringákra. Napjainkban bátran megvalósítanak bármilyen újítást, ismét sok a kísérletezés a kerékpáriparban (vannak pozitív és kevésbé pozitív innovációk), engem kimondottan izgat, hogy képes-e valaki előrukkolni a bizonyos “mindenre jó bringával”. Nem kergetek illúziókat, valószínűleg 5 év múlva is 5 bringa teljesít majd szolgálatot a flottámban, mert miért ne használjak különböző célokra az adott célnak leginkább megfelelő célgépeket, de – talán szakmai érdeklődésből is – keresem azt a bringát, amivel ki tudnék egyezni, hogy országúton, terepen és közlekedésre is alkalmazom. Nyilván itt már maga a “kiegyezni” kifejezés sántít, hiszen kompromisszumkötésről van szó, de ha éppen a Bikemag révén nem lenne lehetőségünk hozzájutni bármilyen gépekhez, bizony a piszkos anyagiak arra kényszeríthetnének, hogy egyetlen jó bringát engedhessek csak meg magamnak.
A Cannondale Slate az egyik aspiráns az “all in one” kerékpárra, s hamar kiderült, hogy vállalható kompromisszumról van szó. Kérdés, hogy valóban csak magas árcédulával működik-e mindez? Az összehasonlítási alapomat a saját cyclocross bringáim jelentik, melyek között természetesen szerepelt olyan, ami fele annyiba került, mint egy csúcs Slate. Mi a különbség? Az, hogy egy cyclocross bringában semmiképpen nem találod meg a “mountain bike felinget”, egy cx/gravel bike olyan gép, amivel tudsz cx pályákon versenyezni, vagy tudsz terepen menni. A “tudsz terepen menni” pedig közel sem ugyanazt jelenti, mint az, hogy hegyikerékpározol. A Slate geometriája kombinálva a Lefty villával viszont megajándékoz egy kvázi mountain bike-kal, ami nem durva talajviszonyok között lehetővé teszi a hegyikerékpározást, koskormánnyal is! A hangsúly utóbbi kitételen van, igen, hajlított kormánnyal is úgy tudod tenni-venni a gépet, mintha egy könnyű XC-gép lenne alattad.
A hegyikerékpáros érzésnek viszont ára van, országúton picit veszítesz az aszfaltszaggató jegyekből még egy cyclocross bringához képest is, de még mindig ég és föld egy egyenes kormányos mountain bike-hoz, vagy fitness bike-hoz képest. Ha kiállsz a nyeregből, kicsit furcsán csuklik a Lefty villa, mellesleg a kiállításon próbált modellnél nálam a lockout is bizonytalankodott, lezárás nélkül pedig nem az igazi aszfalton. Ez persze a geometria velejárója, a Slate-et nem 60 km/h fölötti sprintekhez tervezték. Aki országúti versenyekre jár, nem ez lesz a célgépe, de ha “csak” egy ilyen bringád van, azért simán elmehetsz vele “tókerülő megmozdulásokra”. Szóval hobbi sportoláshoz, túrázáshoz teljes értékű országútiról van szó. A másik oldalon pedig tényleg kapsz egy “fun bike”-ot, ami teljesen más távlatokat nyit meg terepen, mint egy CX/gravel bike. Fontos kiemelni, hogy mindezen jó tulajdonságokat az alacsony tömegnek is köszönheti, amit csak magas árú specifikációval lehet kihozni. Egy mondatban összefoglalva, ha valaki csak egyetlen igazán menő bringát szeretne tartani, amit minden nap használni is kíván, ráadásul nem sajnálja az ehhez mért árat, akkor ajánlom neki a Slate-et!
Thommey:
A Cannondale Bad Habit tesztnél azt írtuk, hogy sajnos havas körülmények között került rá sor, itt viszont valamennyire örültem ennek. Havas, saras szakaszok is tarkították a tesztkört, de ez egyáltalán nem okozott gondot a 650B-s kerekű, és 42 mm széles gumikon gördülő gépezetnek. Aki egy gravel bike fürgeségét és könnyedségét keresi, az nézzen szét más modellkategóriában, a Slate ugyanis teljesen más állatfaj! Széles gumijainak köszönhetően, még a pár centis hóban is lehetett vele haladni (ugyan lendületből), ugyanitt a 25-28-as gravel gumik biztosan csődöt mondtak volna. Az egész út alatt az volt az érzésem mintha egy országúti kormányos F-Si nyergében ülnék. Olyan montis feeling volt, de sportos, versenybringákra hajazó attitűdökkel.
A teleszkóp bőven többet adott, mint egy rugalmasabb karbon merev villa. Ha jól lövöd be a nyomást, akkor csak kátyúknál, nagyobb úthibákon mozdul be. Persze beállíthatod nagyon aktívra is, de nekem az kevésbé jött be, elvégre nem montival akarok menni. A nedves, helyenként saras részeken nem árt figyelni, mert a gumik igazából nem tartalmaznak bütyköket. De el lehet boldogulni vele így is. A borzalmas minőségű, de kerékpárúttá nyilvánított pilisi aszfalton több mint megnyugtató volt a viselkedése. Többször kaptam el kátyút, repedést, de nem kellett a defekttől tartani, vagy éppen az esemény után belsőt cserélni. Kavicsos utakon is lazán lehet vele veretni, ahol egy „igazi” gravel bike már kényelmetlen lenne. Ha egy bringát kéne választanom „mindenre”, akkor telitalálat lenne a Slate.
Csak ne lenne ez a fránya Force CX1 szett. Egy montin kiváló választás az 1×11, de egy országúti stílusú gépen nem igazán nyerő. Túl nagyok az ugrások hátul, így amikor csak egy kicsit kisebb, vagy picit nagyobb áttétel kellene, akkor tuti nem azt kapod amire számítasz. Még az első váltás hiányával meg is lehetne küzdeni, de hátul elég reménytelen a helyzet. A SRAM Force CX1 azt az érzést nyújtja váltási erősségre és határozottságra, mint az XX1/XO1 szettek, aki szereti a masszív dolgokat, ezt is imádni fogja. Amennyiben viszont magamnak kéne vennem egy ilyet, én simán az Ultegrásat választanám. Műszert a műszerhez 🙂 Most pedig átadom a szót Bencének!
Bence:
Ültünk az irodában. Lefőtt a kávé, a reggeli rutin szerint böngésztük a nemzetközi kerékpáros oldalakat, általában semmi extra, semmi új. Aztán elindítottunk egy videót, teaser a Cannondale új „gravel” bringájáról. Lejátszottuk, még egyszer és újra. Ezt azonnal ki kell próbálni! Az első lehetőség az Eurobike kiállítás tesztnapján adódott, ahol egyből nyitást követően sikerült lecsapni egy Ultegra szettes Slate-re egy gyors próba erejéig. Az M-es méret tökéletesnek bizonyult nekem, geometriát tekintve valahol félúton van az MTB és országúti bringák között, a sloping fogalmát végletekig kimerítve. A 45,4 cm-es nyeregvázcsőhöz 54,5-es felsőcső párosul, a 90-es években ez majdhogynem elment volna egy merevfarú mountain bike-nak. Sőt, mivel 650B kerekekkel kompatibilis, extrém rövidek a láncvillák, ez meg is mutatkozik a kerékpár viselkedésében.
Az MTB rokonságot erősíti a speciális Lefty Oliver villa is, ami 30 mm mozgásra képes. Gyakorlatban ez úgy mutatkozott meg, hogy egy rövid aszfaltos kör után, ami alatt kiderült, hogy nekem jól működik a lockout és a speciális 42-es slick gumik kifejezetten hatékonyak és kényelmesek, terepen folytattam a nyúzást. A murvás emelkedő és döntött kanyaros lejtő egyáltalán nem okozott kihívást, ahogy a pumptrack sem. A bringa remekül gyorsítható, viszont a kormányzás nem a versenyzésre szánt országútik pengeéles irányíthatóságához hasonlítható. Inkább a stabilabb, biztonságosabb kezelhetőség mellett tették le a voksukat a fejlesztők, ami a bringa összképét markánsan meghatározza. Ugyanez igaz a Lefty villával kapcsolatban is, ugyan nehezebb, mint egy merevvilla és valószínűleg a magasabb árképzésben is jelentős szerepet játszott, nélküle nem lenne teljes a kép.
A 30 mm rugóút kevésnek tűnhet, de ha nem tervezünk kifejezetten technikás, köves/gyökeres lejtőkön veretni bőven elegendő, gyakorlatilag az Eurobike Demo Day tesztpályájára se kellett több a köves szakaszon sem. Tulajdonképpen élménybringának tökéletes lenne arra a környékre, ahol mostanában 26”-os MTB-t használok, viszont pár dolgot mindenképp tüzetesen megnéznék vásárlás előtt. Az Ultegra szettes gép áttételét egyáltalán nem értettem, 52-36 11-28-as lánckeréksorral nem való erre a biciklire, nem tudom elképzelni milyen megfontolásból kötöttek ki ennél a specifikáció kitalálói. Bár a 650B kerekek 42-es gumikkal meglehetősen jól működnek terepen is, megmérném, hogy beférnének-e (a divatból kiment, olcsó) 26”-os MTB kerekek 2.0-ás gumikkal, mert összességében a bringában több lehetőséget látok. A Cannondale alumínium vázak gyártása terén az élmezőnyben van, a Slate esetében is bevetettek mindent, de kíváncsi lennék, mit tudnának kihozni ugyanebből a konstrukcióból karbonból.
Forgalmazó: Mali Kft.
Elérhetőség: www.mali.hu
Slate CX1
Váz: Slate, SmartFormed 6069 Alloy,SAVE Plus, Di2 ready, BB30A
Villa: Cannondale Lefty Oliver Carbon w/PBR, 30mm travel, 45mm offset
Méretek: S, M, L, XL
Hajtókar: Cannondale HollowGram Si, BB30a, w/OPI SpideRing 44T
Lánc: Sram PC1170, 11-speed
Középcsapágy: FSA BB30 Bearings
Váltókarok: Sram Force CX1 Hydraulic Disc
Fogaskeréksor: Sram X1 XD Drive, 10-42, 11-speed
Hátsó váltó: Sram Force CX1 Long Cage
Felnik: Slate Disc, 650b, 28hole, welded
Agyak: Lefty 50 Road front, Formula 142x12mm thru rear
Küllők: DT Swiss Aerolite
Gumik: Cannondale Slate Folding TRS tubeless, 650x42c, by Panaracer
Fékek: Sram Force CX1, 160/140mm
Fékkarok: Sram Force CX1 Hydraulic Disc
Kormány: Cannondale C1 Ultralight, 7050 Alloy, Compact
Stucni: Cannondale C1, 6061 Alloy, 31,8mm, -5deg
Kormánycsapágy: Tange Seiki Head Shock Integrated
Markolat: Cannondale bar tape w/gel, 2.5mm
Nyereg: Fabric Scoop Radius Race, Ti rails
Nyeregcső: Cannondale C1, Alloy 27.2x350mm
Súly: 8,94kg
Ajánlott fogyasztói ár: 1.279.990 Ft
Slate Ultegra
Váz: Slate, SmartFormed 6069 Alloy,SAVE Plus, Di2 ready, BB30A
Villa: Cannondale Lefty Oliver Carbon w/PBR, 30mm travel, 45mm offset
Méretek: S, M, L, XL
Hajtókar: Cannondale hollowGram Si, w/OPI SpideRing, BB30a, 52/36
Lánc: Shimano HG700, 11-speed
Középcsapágy: FSA BB30 Bearings
Váltókarok: Shimano R685 Hydraulic Disc
Fogaskeréksor: Shimano Ultegra 6800, 11-28, 11-speed
Első váltó: Shimano Ultegra 6800, 31.8 clamp
Hátsó váltó: Shimano Ultegra 6800
Felnik: Slate Disc, 650b, 28hole, welded
Agyak: Lefty 50 Road front, Formula 142x12mm thru rear
Küllők: DT Swiss Champion
Gumik: Cannondale Slate Folding TRS tubeless, 650x42c, by Panaracer
Fékek: Shimano BR785/805, 160/140mm
Fékkarok: Shimano R685 Hydraulic Disc
Kormány: Cannondale C2 Compact
Stucni: Cannondale C1, 6061 Alloy, 31,8mm, -5deg
Kormánycsapágy: Tange Seiki Head Shock Integrated
Markolat: Cannondale bar tape w/gel, 2.5mm
Nyereg: Fabric Scoop Radius Race, Ti rails
Nyeregcső: Cannondale C2 Carbon 27.2x350mm
Súly: 9,72kg
Ajánlott fogyasztói ár: 1.119.990 Ft
Geometria