A Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség (MKSZSZ) a december 15-ei MKSZ (Magyar Kerékpársportok Szövetsége) alapszabály módosító és tisztújító közgyűlés előtt a következő sajtóközleményben foglalja össze a kidolgozott programcsomag elemeit:
A programcsomaggal kapcsolatban a Magyar Olimpiai Bizottság kérte, hogy a három szövetség (országút, mountain bike, BMX) készítsen el egy költségvetést, azt összesítse, és egységes egészként küldje tovább. A három szakági szövetség ennek részleteit elkészítette önállóan, majd ezt többszörös egyeztetés során összesítette. Ebben Madarász elnök úr (MKSZ) nem vett részt. A szakági szövetségek vezetői felajánlották számára, hogy amennyiben egyetért vele, aláírhatja. Ezzel a lehetőséggel ő élt is. A szakági szövetségek, mint korábban, úgy most is, ha a szükség úgy hozza, jól együtt tudnak működni. Ez az anyag is bizonyítja.
Tájékoztatok mindenkit, hogy sem most, sem korábban nem kívántam lépéseket tenni az MKSZSZ önállóságának megszűntetése, feladása érdekében. Téved az, aki ezt hiszi.
A beterjesztett program-csomag összesen 497.627.000 Ft értékben tartalmaz célirányos költségeket:
– Működési támogatás (33.217.000 Ft)
– Sportági verseny és utánpótlás támogatás (285.500.000 Ft)
– Szabadidősport létesítmény fejlesztés, programok (178.910.000 Ft)
A koncepcióban nem részletezett sorok esetén a három szakági szövetség megállapodott, hogy a 40-40-20 %-os felosztási elvet (országút, mountain bike, BMX) követi a tervezés és a későbbi elosztás során.
Az utolsó tétel-sorban 3 MTB, 1-1 BMX valamint pálya fejlesztési program is került beterjesztésre.
A kerékpársport érdekében az MKSZSZ elkészített egy, a rendszer szükségleteihez igazodó alapszabály tervezetet. Erről tájékoztattuk a másik két szakági szövetség elnökeit. A javaslat tartalmaz minden, a törvényi előírások szerinti kötelező változtatást. Egy szakági képviselőket megfelelően reprezentáló, egyértelmű és működését automaticizmusok által garantáló küldöttgyűlési forma jön létre. Ebben a formában működik egyébként a MOB és az UCI is. Ez tulajdonképpen egy laza holding szerkezet, amely megfelelően kontrollálható. (Ehhez nagyon hasonló működött 2001-ig. Az akkori rendszer egyetlen hibája az volt, hogy az egy egyesület egy szavazat elve még nem érvényesült. Természetesen ebben a javaslatban érvényesül.)
Szeretném felhívni a figyelmet a javaslat 2 nagy előnyére:
1. A mindenki által igényelt tiszta működés. Garantálja, hogy a források ne személyes érdekek mentén kerüljenek felhasználásra, egy szűk vezetői kör érdekei mentén. (Ha nem így lesz, soha nem kapunk többet ilyen lehetőséget).
2. Biztosítja azt, hogy a nem olimpiai szakágak is forrásokhoz juthassanak. Az egyes kiemelkedő tehetségű versenyzők, hatékonyan működő egyesületek, válogatottak utaztatása is megoldható legyen azáltal, hogy a szakmai felelősség párosul egy keretszámok közötti önálló gazdálkodás és elszámolás kötelezettségével.
A miniszterelnöki meghallgatáson elhangzottak szerint az állam a kerékpárportok eddigi tartozásait átvállalja.
Ha a projektet teljes összeggel elfogadják, akkor sem nyújt teljes fedezetet az összes szakmai kiadásra (nem is ez volt a célja, hanem az utánpótlás fejlesztésének elősegítése). A szakági szövetségeknek a kieső részt szponzorációból vagy pályázati úton kell majd pótolni. Ehhez viszont a szakági önállóság elengedhetetlen. (Az elmúlt 10 évben az MKSZ által bevont szponzoráció, beleértve a jelenleg regnáló vezetés időszakát is 0 Ft volt!)
A továbbiakban is szükséges a szövetségek együttműködése, de nem azonosak a gondjaink. Hiszen az MKSZSZ 14 + 7 (para) olimpiai számra, 33 férfi és 31 női világbajnoki versenyszámra, az MMTBSZSZ 2 olimpiai versenyszámra, 9 világbajnoki versenyszámra, míg az MBMXSZSZ 2 olimpiai versenyszámra, 5 világbajnoki versenyszámra készít/kellene, hogy felkészítsem versenyzőket.
Így a tét óriási. Bízunk a sportágban tevékenykedő sportegyesületek,/sportszervezetek vezetőinek bölcsességében.
Törzsök Zsolt – a Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség elnöke
Csatolt dokumentumok: