Tegnap a BMC sora nyerte a csapatidőfutam-világbajnoki aranyat, amivel kapcsolatban természetesen azt feszegetik legtöbben, hogy a változó időjárási körülményeknek köszönhető-e mindez?
Nos, az időeredmények alapján nehéz állást foglalni, nem is tennénk. Egyrészt tény, hogy a végén induló favoritok – akik már nagyobb széllel találták szembe magukat az utolsó emelkedőn, az utolsó lejtőn pedig lassítaniuk kellett a kanyarokban – valamennyi időt biztosan veszítettek a zivatarok miatt. Másrészt viszont a különbség a végén – több mint fél perc – meggyőző, ráadásul a BMC részidői a pálya elején is nagyon jók voltak, ahol még – és ebben a többiek is megegyeznek – nem befolyásolta a szél vagy az eső a versenyt.
Azt is látni kell, hogy a legjobbak azért elég közel vannak egymáshoz ebben a versenyszámban, elég csak a második Orica, harmadik Omega és negyedik Sky idejét megnézni, hiszen ők már közel hasonló körülmények között hajtottak. Ehhez képest a BMC fél perc előnye nagy különbség. Vagyis ha belemennénk a sportban végül is értelmetlen „mi lett volna ha”-játékba, mindkét oldalon vannak érvek.
A további fejtegetés helyett azonban álljanak inkább itt a verseny utáni nyilatkozatok, melyeket olvasva szerencsére inkább a sportszerűség világosodik ki:
Az utolsó kilométereken eleredő eső – amivel az Orica és az Omega is találkozott – előnyt jelentett nekünk, de nem ez döntött, mindenképpen mi nyertünk volna – mondta a szlovák Peter Velits (BMC), aki az egyetlen háromszoros csapatidőfutam-világbajnok kerékpáros, lévén tavaly és tavalyelőtt az OPQS gárdáját erősítette, eddig 100%-os a vb-k történetében.
Az eső nem könnyítette meg a dolgunk, különösen az utolsó lejtőn. A végén elveszített idő azonban nem mentség, azzal foglalkozzunk inkább, hogy az elején mit csináltunk rosszul, ne a végével – fogalmaz diplomatikusan és sportszerűen Tony Martin (OPQS), az időfutam regnáló királya.
Úgy gondolom, mindenképpen ez a három csapat állt volna a dobogóra, de egy óra alatt sok minden változott. Nyolc km/h-val lassabban mentünk az utolsó emelkedő végén, mint az edzésen, majd a szélvédett helyen újra fel tudtunk gyorsulni. Aztán az utolsó kilométeren is sokat veszítettünk, mert a kanyarok nagyon csúsztak – mondja a csapattárs, Tom Boonen.
A Sky honlapján is megemlítik, hogy a pálya utolsó szakaszában egyre csúszósabb utak az amerikai csapat kezére játszottak, de kiemelik, hogy nem ezen múlott a győzelmük. A Sky hamar elveszítette Salvatore Puccio-t és Geraint Thomas-t, ami után hiába végzett nagyszerű munkát a maradék négyfős sor, visszacsúsztak a negyedik helyre: A végén nem volt nagy eső, de ahhoz elegendő, hogy csúszós legyen az út és az biztosan jelentett néhány másodpercet a BMC javára, viszont az Orica és az Omega hasonló körülmények között hajtott, így a végeredményt kevésbé befolyásolta.
.