Az Eurobike kiállításon legalább 10 olyan gépbe futottunk bele, mint amilyen ez is. Nem, nem pusztán karbon gépbe. Hanem olyan bicajba, amin első ránézésre mintha nem is lenne fék.
Az extrém módon aerodinamikus kialakítású időfutam gépeknél ez eléggé általános megoldásnak számít, viszont mostanában terjed a trend az egyéb, „normál” országúti vázaknál is.
Persze van fék ezeken a gépeken, elől és hátul is, viszont ezek rejtve vannak, és a legtöbbször valami hasonló elrendezésben, mint ahogyan ezt ezen a Storck gépen is láthatod. Az első fék szinte minden esetben a karbon villa hátsó-belső oldalára kerül, míg a hátsó fék többnyire a láncvillákba rejtve, néha – mint itt is – a támvillák szárai között bújik meg. Ezen fékek nagy része nem az országúti gépeken elterjedt patkó fék, hanem szinte minden esetben valamilyen V-fékkel van dolgunk.
Vegyük sorra az előnyöket, és a hátrányokat:
Előnyök:
– Ha esztétikusan oldja meg a gyártó, akkor jól tud kinézni egy ilyen kerékpár.
– Egyszerűbb a szerkezet, mint a hagyományos patkó.
– Könnyebb féket lehet belőle kihozni, mint a patkó fékből, így a komplett gép is könnyebb lehet.
– Ha rejtve helyezik el, akkor áramvonalasabb tőle a kerékpár. Mondjuk ez csakis versenyzőknél, és csakis verseny helyzetben jelentkezik előnyként, ha éppen az első 3 helyért meccsel valaki.
– A közvetlen húzású V-fékből – a felépítésüknél fogva – egyszerűbb nagyobb fékerőt kihozni, mint a patkó fékekből, de csak akkor, ha…..
Hátrányok:
– A fékpofák precíz szögállítási lehetőségét, majdnem biztos, hogy el lehet felejteni, így viszont nem garantált a nagyobb fékhatás.
– Ha hányaveti módon oldják meg a tervezést, akkor gázul néz ki az egész gép.
– A fékkarbantartás, és a fékpofák beállítása ultrahorror lehet… Kerék kivesz, fék félig kiszerel, fékpofa – érzésre! – arrébb állít, fék visszaszerel, kerék visszarak, megnézi, hogy sikerült-e. Ha nem, akkor kezdheti elölről.
– A támvillák rezgéscsillapító képességét, és így a váz kényelmét garantáltan rontja a „felhizlalt” és az oldalsó nyomóerőkkel szemben is ellenállóvá tett támvilla.
– A váz tömege garantáltan nő, egyrészt a V-fék oldal irányú terhelése miatt, másrészt pedig az aero felépítés okán.
Nos? Nálad a mellette, vagy az ellene érvek nyomnak többet a latban? Szívesen mennél ilyen rejtett V-fékkel szerelt gépen, vagy maradsz a hagyományos patkófékek mellett?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog