Az olaszok általában etalon dolgokat tudnak létrehozni főleg ha designról van szó. Nos ez nem az. Pedig műszakilag figyelemreméltó.
FM Bike. Kis olasz cég, akik kézzel készült, egyedi, és leginkább könnyű karbon cuccokban utaznak. Minden évben 1 db kerékpárjuk van kint az Eurobike-on. Ami évről évre egyre könnyebb, de a szépsége valahogy nem akar javulni. Bár mostanra már legalább egységes a design. A gép legnagyobb erénye, hogy a 29-es kerékméret ellenére a tömege mindössze 6528 gramm. Az alacsony tömeg hátterében – a karbon bőséges alkalmazása mellett – a magas fokú integráció áll.
Nincs felni és gumi perem, csak szingós karbon felni, ami össze van ragasztva a Dugast szingóval. Nincs nyeregcső bilincs, de még klasszikus nyeregcső sem, mert az is össze van integrálva a nyeregvázcsővel. Nincs első váltó és váltókar mert 1×10-es a Sram XX hajtás rendszer. Nincsenek monoblokk csészék, mert BB30-as a közepe, közvetlen csapágy felfekvéssel. Természetesen a PMP hajtómű is integrált tengelyes. Nincs kormánybefogó bilincs, mert a kormány és a stucni ,és a kormánycsapágy kupak egy egységet képez.
Annak ellenére, hogy az össztömeg eléggé nyálcsorgató, azért van néhány dolog, ami nem teljesen tiszta, hogy miért olyan, amilyen? Itt van pl. a váz és a villa. A váz X12-es átütőtengelyt fogad hátul, viszont a villa elöl gyorszáras… Pedig a fék hatásnak bizonyára nem jönne rosszul elöl is egy átütős első agy. Aztán ott van az elképesztően drabális átmérőjű nyeregvázcső, ami ráadásul háromszög keresztmetszetű. Bármibe lefogadom, hogy ezen átmérők mellett nem egy jól csillapított, rugalmas fajta.
Az 568 grammos első villa is érdekes darab. Formára nagyon hasonlít az MTB-k őstörténelméből származó Klein alu villákra, amikkel az Adroit és az Attitude vázakat szerelték, és amelyikből szinte mind szétrepedt, de a létező legtöbb helyen. Eléggé megterheli ez a szögletes forma a hajlatokat. A karbon pedig nem nagyon komálja az éles szögeket. És hát ott van ugye a design. Itt egy műszakilag sok részletében igen jól összerakott cucc, ami az elképesztő tömeg adatai ellenére sem kelt „most azonnal akarom” érzetet, és birtoklási vágyat bennem.
Ti hogy vagytok vele? Csak szívesen kipróbálnád (ki nem?), vagy akár hajlandó lennél kifizetni az árát is?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog