Nagy divat mostanában a DH gépeken az integrált kormányszár. A hagyományos megoldás sem tömeg, sem merevség tekintetében nem veheti fel vele a versenyt.
Nőnek a kormány szélességek, de piszkosul. Néhány éve, még a 680-as kormány volt a DH vonalon a standard, és a 700-as, netán a 720-as kormány már extra szélesnek számított. Telt-múlt az idő, és elkezdtek megjelenni a szélesebb kormányok. Az az érdekes, hogy először a BMX-es vonalon kezdtek rájönni a srácok, hogy nem hülyeség a széles kormány. A DH-ban is egyre nő a sebesség, zúzósabbak a pályák, durvábbak a trükkök, így valós igény jelentkezett a szélesebb kormányokra.
A gond, hogy a kormányszélesség növekedésével nő annak rugalmassága is. 720 mm fölött, pedig már egy könnyű DH-s kormány is tud rugalmas lenni, hiába 31,8 mm-es a befogó átmérő. Főleg ha hagyományos stucnival használják, amelyeknek max. 50-55 mm szokott lenni a befogó szélessége. A DH villák felső vállára közvetlenül felcsavarozható integrált stucnikkal a befogó szélesség jelentősen megnövelhető, akár 80 mm-ig is, ami már fokozottan stabilabb komány-stucni kapcsolatot eredményez, és ez jó hatással van az irányításra is.
A kormányok viszont tovább szélesedtek… Egészen 800 mm-ig. 2 évvel ezelőtt a Deda országúti vonalon előjött a 35 mm-es befogó ötletével, mivel egyes sprintereknek állítólag szüksége volt a megnövelt merevségre. Az országúti gépek 35 mm-es kormánnyal és befogóval elég bumszlin néznek ki, főleg hogy a villanyak felül továbbra is csak 28,6 mm-es. De a 35 mm-re rástartol még néhány cég, köztük az Easton is.
A Havoc 35 néven futó integrált stucnijuk különlegessége a 35 mm-es befogó méreten felül, hogy az egyik legkönnyebb a piacon, mert a tömege mindössze 110 gramm! Ez bizony kb. 60-100 grammal könnyebb, mint egy ekkora hosszúságú normál DH stucni, + a hosszabb villanyak. A cucc Fox 40 és Boxxer kompatibilis. Van hozzá mindössze 220 g-os 35 mm-es befogójú 800-as karbon kormány kis. Ezekről itt is olvashatsz még.
Vajon lesz további szélesség és befogó méret növekedés, vagy megállunk a 35 mm / 800 mm-nél?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog