Éppen jókor jött a felkérés, hogy tesztelni kéne az Alligator féktárcsákat és fékbetéteket. Egyrészt azért, mert pont volt nálam egy teszt kerék ami 6 csavaros féktárcsát fogad, másrészt jött két enduro verseny, amiből az egyik „nagy hegyek” között került megrendezésre. Ideális terep a féktesztre.
Az Alligator márka talán még kevésbé ismert itthon, pedig sok bringában futnak már a bovdeneik akár a tudtunk nélkül is, hiszen az 1976-ban, eredetileg 5 alkalmazottal alapított cég bovdenhuzal gyártással szerezte meg a hírnevét. És nem csak bringákhoz, hanem motorokhoz, és autókhoz is szállították termékeiket. 1997 óta már kereskedelmi (aftermarket) forgalomban is kaphatóak a termékeik, nem csak a gyártóknak szállítanak. Bringás vonalon a Bulletproof szettel indultak. Azóta kiszélesedett a paletta, és az európai ISO és TÜV szabványokon kívül a japán VIA-nak is megfelelnek a cuccaik.
Hazai viszonyok között nehéz is lenne fékalkatrészeket tesztelni, mert nincsen olyan pálya, ahol igazán meg lehetne terhelni a cuccot. A féktárcsa Starlite művésznéven fut, de pontos kódja HK-R19-DIY, ami 180 mm-es átmérőt, és rozsdamentes acél alapanyagot jelent. 120 grammos súlyával a filigrán kategóriába sorolható, inkább XC/AM gépekre ajánlható mint enduro-ra. Természetesen 160-as és 203 mm-es méretben is kapható. A legkisebb méret mindössze 90 grammot nyom!
Kaptunk hozzá való fékbetéteket, az XTR Trail fékekhez (de jó Shimano módra nagyjából az összes fékhez használható ez a betét), méghozzá a tartósabb „semi-metallic dual compound” azaz fél fémes kétkomponensűből. Elsőre úgy gondoltam, jobb lett volna a „műgyantás” ami jobban fog, de hamarabb kopik, végül a félfémes bizonyult jobb választásnak. A kinti pályákat nem lehet összehasonlítani az itthoni trailekkel. A Trans Julius enduro verseny második napján a brutál meredek, technikás szakaszon sikerült megsütni a fékemet, aminek több összetevője is volt. Az egyik magának az XTR-nek a felépítése. Minimális ásványi olajmennnyiség van benne (a DOT-os olaj jobban tűri a melegedést) és a gyári fékbetétje hűtőbordás, az Alligator-ból viszont enélkülit kaptunk. Egyébként létezik kétféle széria (Cool Series, és Turbo Series), amin rajta van a plusz hűtőborda. Másrészt 33 fok fölötti volt az alaphőmérséklet, ami mondható dögmelegnek. Végül ami talán az igazi döfést adta meg, az a folyamatos fékhúzás volt.
A kép önmagáért beszél, viszont hozzá kell tenni, hogy hiába színeződött el a tárcsa, visszahűlés után újra ugyanúgy fogott, sőt még forró állapotban is volt fékerő. Ez nem minden tárcsánál van így! A megoldás a rövidebb, de masszívabb féktávok vétele volt a második lejövetelkor. Így már simán elegendő volt a fékezések közötti hűtés, amit elvileg a tárcsa hullámos kialakítása is elősegít.
A szinteres, és félszinteres betétek általában tartósak, de kisebb fékerőt nyújtanak mint a gyantás tesóik. Itt is érezhető volt ez, de nem annyira fékerőben, mint inkább harapósságban. A gyári XTR betétek „digitálisak”, komolyat rántanak ahogy behúzod őket. A „semi-metallic” Alligator egyenletesen fékezi a bringát, nem harap annyira, de egy ujjal így is elég húzni bárhol. Én jobban szeretem a digitálisan fogó fékeket, kezdőknek biztosan jobb a lineáris, sőt talán a bringások nagyobb része ezt szereti. Visszatérve az összetételre…a fél fémes betétek esőben is jól fognak. Ezt az utolsó szakaszon, ahol 1100 méternyi szintet kellett abszolválni, felhőszakadásban. 40-50-es tempókról satufékezések, és a saras részeken folyamatos fékhúzás. Minden a helyén volt, nem fogyott el a betét, a fékerő is konstans volt, melegedni meg nyilván nem tudott a 15 fokban és a folyamatos vízhűtéssel.
A Trans Julius után jött még egy Mecsek Enduro, ami gyakorlatilag egyáltalán nem vitte el a féket a határáig, hiszen alig 200 m szint volt 1-1 körben. Tehát elmondható, hogy hazai viszonyok közé simán ajánlható a könnyű tárcsa, plusz „sima” fékbetét kombó, a kopás minimális volt, még az élettartama felét sem érte el a betét. Aki komolyabb pályákon bringázik, annak inkább a hűtőbordás betétet ajánlom, vagy azt, hogy ne fékezzen folyamatosan. Úgy gyorsabb is a tempó 🙂
Forgalmazó: Velostar Kft.
Elérhetőség: www.velostar.hu