Buruczki Szilárd, a Merida-Kőbánya TC versenyzője hazánkban ritkán látható technikai háttérrel állt ki versenyezni a salgótarjáni és az ózdi SuperCross futamokon, két karbongép, melyek közül az egyik tartalékkerékpár, karbon tartalékkerekek, segítők…
Alábbi cikkünkben a többszörös magyar bajnok által használt új tárcsafékes krosszgépet, a Merida Cyclo Cross Carbon kerékpárt mutatjuk be Szilárd segítségével, aki – korábbi cikkünkhöz is kapcsolódóan – elmondja azt is, miben más a tárcsafék használata cyclocrossban.
Mint ismeretes, nemzetközi szövetség idéntől engedélyezi versenyein a tárcsafék használatát, így több nagy gyártó is előrukkolt tárcsás versenygépekkel. A fejlesztés nem lehetett egyszerű, lévén ha végletekig könnyített karbon vázakat egyszerűen csak tárcsafék rögzítő szemekkel látták volna el, a villákra aszimmetrikusan ható fékezőerő okozta terhelést nehezen viselte volna az eredeti konstrukció. Újra kellett tehát gondolni a vázakat, legalábbis a hátsó traktust és a villát, így tettek a Meridánál is.
Persze a bringán kitartottak a márkára jellemző technológiák mellett, amilyen a terepen magas szintű menetkomfortot biztosító FlexStay tám- és láncvillák, vagy a Nano Matrix karbonszövet, s persze a Merida krosszgépén található legjellegzetesebb megoldás, a leszerelhető lemez alatt futó bowdenek.
A Merida-Kőbánya TC versenyzőjének tapasztalatai a versenyekről az új „karbon csodával”: „Az új, tárcsafékes Merida Cyclocross Carbon Team gépet nagyon könnyen lehetett kigyorsítani a kanyarokból, illetve a rajt gyakorlatoknál is gyorsan elértem az utazó sebességet a könnyű, szingós kerekeknek és a 8 kg összsúlynak köszönhetően.
A vállra vétel is nagyon kényelmes a nagy felületű felső cső kialakítás miatt. A legjobban a tárcsafékek teljesítménye lepett meg: drasztikusan lecsökkent a fékút és nem fárad el a kezem a fékkar tépésében, mint a kanti fékeknél. Gyors tempóról nullára lassítós visszafordító kanyaroknál látványos a rövidebb fékút kihasználása, mint pl. salgótarjáni SuperCross pálya elején 4Okm/h-ról kell szinte nullára lassítani!
Amit még nagyon éreztem, az a váz merevsége. Nagyon brutális az eddigi aluvázakhoz képest és nem rázza ki a vesekövemet a durvább pályákon. Rázós terepen nagyon komfortos a kerékpár a FlexStay váznak, valamint a karbon Ritchey WCS üléscső és ülés kombónak köszönhetően.
Nagyon jól kormányozható a gép, a vázgeometriát remekül eltalálták. A 100mm hosszú, Ritchey Carbon WCS stucni és a 44cm széles kormány is nagyon jól passzol a gép karakterisztikájához, nagyon kényelmes fogást biztosít. Nagyon rendben van a gépsárkány, eddig a legjobb gép, amit használtam, és a jóhoz gyorsan hozzá lehet szokni! 🙂
Cseregépnek szintén rendelkezésre áll egy Cyclocross Carbon Team, kantifékes verzióban, ugyanolyan alkatrészekkel, mint a tárcsafékes verzió: Sram Force szett, Ritchey WCS Carbon kiegészítők és a szuper könnyű KMC X10SL aranyszínű lánc ékesíti a karbon csodát.
Nemrég próbáltam ki a Ritchey WCS Carbon szingós kerekeket is terepen. Meglepett a gyorsításoknál a hirtelen sebességváltozás és a bringát is könnyebben emelgettem az akadályok fölött. Azzal szemben, hogy könnyű kerékről van szó, merev az oldalirányú terhelésre. A karbon felni jobban kiegyenlíti a terep egyenetlenségeit, mint az alu társa és még merevebb is. Egyelőre még csak a csere bicajban kapott helyet a kevés tesztelés miatt.”