A tajvani giga-gyár, ezúttal egy kellemes meglepetéssel rukkolt elő. Merész dolog belenyúlni az All Mountain bringák világába, mert – többek között – nagy hangsúlyt kell fektetni a rugóút / váztömeg arányára, és ezáltal minőséget kell gyártani. Manapság már nem fordulhat elő, hogy a könnyítések miatt, pár hónap után repedjenek, vagy törjenek a vázelemek. Mert – bár az AM kerékpározás nem kifejezetten a keménykedésről szól – az tagadhatatlan, hogy elöl-hátul 140 mm körüli rugóúttal, 203-180-as tárcsafékkel, 2,35-ös külsőkkel, az ember, akaratlanul is jobban elereszti a gyeplőt és jóval keményebben ad a gépnek. A leginnovatívabb gyártók sikeresen birkóztak/birkóznak meg ezzel a nagy kihívással – vajon a Meridának is sikerül?!
A váz
Vázanyag és csőformázás tekintetében a 3000-es korszerűbb és elvileg könnyebb, a nála olcsóbb 500- és 800-as modelleknél. Az alapanyag 6066 „Prolite” alu, melyet 3 dimenziós, nagynyomású folyadékkal formáztak (HFS66). A végeredmény, szemre mindenképpen szép. A hegesztések a legtöbb helyen simára munkáltak, a matt fekete festés minőségi. Megemlítendő még az „Egg Shape” technológia, melytől a fejcső középen kigömbölyödik – ez a gyártó szerint stabilabbá, merevebbé teszi a bringa elejét, így javítva a menettulajdonságokon.
A felfüggesztés négy forgáspontos, mindenhol golyóscsapágyazott, a hátsó forgáspont pedig a támvillára került. A rugóút két állásban állítható, úgy, hogy a rugóstag felső befogatásának két furatot készítettek elő a himbakaron. Apropó himbakar: nagyjából ez az egyetlen, nem túl szerencsés megoldás a vázon. Bár a himbakarok között elhelyezett keresztmerevítések (2 db) jó megoldások, ezen vázelemhez nem ilyen vékony-, ráadásul olcsó, öntött alumíniumot kellene használni. A nagy, oldalirányú csavaró hatások miatt a kovácsolás lett volna az igazán jó megoldás, ráadásul nagyobb vastagságban. Még akkor is, ha ez nem egy freeride váz…
Rugózás
Elöl a már ismert Fox Talas RL található. Maximális útja 140 mm, mely három lépésben 100 mm-re csökkenthető, beépítési magassága 470- és 510 mm között állítható. A levegőrugózásnak és az alu nyaknak köszönhetően könnyű (1761 g, 195 mm-es nyakkal – saját mérés). Lockout-, csillapítás- és kompresszió állítási lehetőséget találunk benne, erős becsúszói 32 mm átmérőjűek. Hátul, az RP2-es állítható levegőrugózásán és csillapításán túl, a kompressziónak két állása van: ProPedal és lockout.
Alkatrészek
Teljes XT szettet találunk a gépen – ez nagyon dicséretes! Az XT pontosan az az alkatrészcsalád, mely a legtökéletesebben illik ehhez a stílushoz. Mindannyian ismerjük az XT erényeit: erős, tartós, robosztus, értékálló és még a súlya is jó.
Mi egyéb kellhet egy jó AM gépre? Még az agyaknál és az átdobónál sem spórolt a Merida, ami nyilván kicsit megdobja a bringa árát, de nagyon örülök, hogy nem a sunyi „olcsósítás” volt a cél, hanem a maximális megbízhatóság. Az egyéb kiegészítőkkel kapcsolatosan nem emelnék ki mást, mert az FSA, X-Mission, DT cuccok teszik a dolgukat, nincs semmi extra jó-, vagy rossz tulajdonságuk.
Menet közben
A váz geometriáját jól eltalálták. A tengelytáv kellemesen rövid, ezért fordulékony; a középcsapágy- és az átlépési magasság alacsony, ez jót tesz a súlypontnak. A fejcsőszög „AM-esen” 70 fok alatt, a nyeregvázcsőszög viszont okosan, 72 fok felett maradt. Előbbi a nagysebességű lefelé zúzásoknál-, utóbbi a mászáskor, hosszútávú tekerésnél előny.
A rugózás, a használat során egyre jobb lett, ahogyan a villa és a rugóstag kezdett bekopni. A villa már a kezdetekkor érezhetően érzékenyebb volt, de ezen nem is csodálkoztam, hiszen a Fox RP tagjait nem hiperaktív mozgásra tervezték. Ez – szerintem – mindenképpen hátrány például a Triadhoz képest, melyen a ProPedal kikapcsolható. Ezzel szemben az RP-n csak két állásban kapcsolható kompresszió van, ami azt jelenti, hogy a ProPedal minden esetben fékezi a mozgást kissé. Ezt durván köves, gyökeres lejtőzések során érezhető is volt. A hátsó rész mozgáskarakterisztikája miatt – érzésem szerint – az AM-3000 nem egy kemény zúzós gép, sokkal inkább mászáskor és hosszú túrákon jönnek ki erényei. Százalékban kifejezve azt mondanám, hogy 40%-ban a lejtmenet és 60%-ban a mászás vagy a túra az ő terepe.
Az előző megállapításnak homlokegyenest ellentmondanak a fékek. A differenciált átmérőjű (203-180) XT fékek durván többet tudnak annál, mint amire az AM-3000-et használni fogjuk. Ártani nem árt persze, ha van tartalék. A váltás messze felülmúlta az elvárásaimat. Az új XT váltókarok nagyon jók. Hihetetlenül pontosak és gyorsak, ráadásként pedig egészen új érzés a kapcsolás – olyan „zsírosan, halkan határozott”. Eddig csak az olyan váltókarokat szerettem, melyek fémes csattanással, határozottan, keményen dolgoztak, de az XT pont nem ilyen, de mégis tökéletes.
És végül még egy, a menettulajdonságokat nagyban befolyásoló tényező: a gumik. Hát, végre sikerült a nem éppen közkedvelt Ignitor/Dynomite pároshoz megtalálni a megfelelő terepet. Ez – talán meglepő módon – az olyan, éppen felszáradt sáros talaj lenne, mellyel letaposott turistaösvényeken találkozhatunk. Nem az a lucskos-, folyós-, de nem is az a mély-, laza-, bütykök közé beragadó fajta, hanem amelybe az említett Maxxisok kemény, alacsony mintái belekaphatnak. Na, ilyen körülmények között egész tűrhetően viselkedtek…
Utólagos tuning
Elsősorban a külsőket cserélném – nagyjából minden más jobb lehet ezeknél a Maxxisoknál.
Ízlés szerint, alacsonyabb emelésű kormányt tennék az irányítópultra, hiszen ez nem egy durvulós gép. Mászáshoz, túrához egy 1 cm-es emelésű jobb lenne – én át is hézagoltam a stucni alatti alátéteket, hogy ne legyen olyan magas. Ugyanebből az okból (nem durvulunk), a tárcsákat 180/160-ra cserélném, mert XT-ből az is bőven elég, és nem kéne plusz súlyt sem cipelni.
És végül a nyereg, mely már közel egy freeride típus, de egy AM gépre, hosszú távra kemény és kényelmetlen. Mozogni valóban jól lehet rajta, ám gömbölyded felülete pont középen nyom, erősített orr-része, pedig értelmét veszti AM felhasználás közepette.
Összefoglalva
{sidebar id=18}A Merida egészen jól megoldotta a feladatot, és egy értékesen felszerelt gépet alkotott. Minden fő alkatrésze és rugózó elemei az „örök élet + 1 nap” alapelveinek megfelelőek.
Olyanoknak ajánljuk, akik zömmel mászni, tereptúrázni szeretnek, de az is fontos nekik, hogy biztonságosan és gyorsan leérjenek a hegyről.
Pozitívumok:
+ jól sikerült AM geometria
+ alacsony átlépési magasság, nagyon jó kezelhetőség
+ igényes vázkivitelezés
+ pogózásmentes és lockolható rugózás
+ nagyon jó, könnyű, érzékeny és értékes villa
+ teljes ipari csapágyazás
+ differenciált méretű féktárcsák
+ nagy fékerő
+ rendkívül jó váltásteljesítmény
+ teljes XT szett
Negatívumok:
– a felhasználási területre nem alkalmas külsők
– alapból kicsit magas irányítópult
– öntött himbakar
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. áprilisi számában.
InfoBox
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 559.000 Ft
Vázszettként: AM 5000 D: 189.900 Ft vagy AM 800 D: 114.900 Ft
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M (tesztelt), L,
Vázanyag: AM-HFS-D7; 115-130 mm út
Rugóstag: Fox RP2 lockout; 190 mm szemtáv; 50 mm út
Villa: Fox 32Talas RL ; 100-140 mm út
Kormánycsapágy: BB410 Neck; 1 1/8”; félintegrált
Hajtómű: Shimano XT HTII ; 175 mm; 44-32-22 fog
Középrész: Shimano XT HTII
Lánckeréksor: Sram PG-970; 9 seb.; 11-32 fog
Lánc: Shimano CN-HG73
Hátsó váltó: Shimano XT ’07; Top Normal
Első átdobó: Shimano XT
Fék: Shimano 203 / 180 mm
Fékkar: Shimano
Váltókar: Shimano XT Rapidfire ’07
Első agy: Shimano XT CenterLock
Hátsó agy: Shimano XT CenterLock
Felnik: DT Swiss E540 disc; 32 furat
Küllők: PSR14 rozsdamentes fekete
Külsők: Maxxis Ignitor/Dynomite 2,35
Kormány: FSA XC 280BOS R40; 660 mm / 31,8 mm befogó
Kormányszár: FSA ST-OS170; 31,8 mm / 90 mm
Markolat: X-Mission Comp
Nyeregcső: X-Mission Pro SB20; 31,6 mm / 350 mm
Nyereg: Selle Italia NT1 Kit B
Pedál: Shimano M520
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0-70,5 fok
Nyeregvázcsőszög: 72,0-73,5 fok
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 435 mm
Nyeregvázcsőhossz: 430 mm
Felsőcsőhossz: 530 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 575 mm
Kormányszárhossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 320-332 mm
Súly: 13,34 kg, pedál nélkül