Nagyon jó volt újra egy világszínvonalú rakétán ülni, amit Emily Batty vagy Sergio Mantecon Gutierez is használ a világkupákon. Bár a Trek Procaliber 9.8 SL egy merevfarú XC versenygép, és ma 2015-ben a mountain bike-ról inkább a legjobb fullyk jutnak eszembe, de mit ne mondjak, ezt meg tudnám szokni!
Helyesbítés a kerékpár tömegével kapcsolatban: https://bikemag.hu/magazin/hirek/sulyos-adathiba-a-trek-procaliber-9-8-sl-nel
Nem tudom melyik olvasónk emlékszik még a „régi szép időkre” és Dave Ericcson Trek 9.8 OCLV bringájára? Bizony már 1993 környékén komolyan benne volt a Trek a karbon vázak gyártásában, és az OCLV technológia nagyjából a legmenőbb, legkönnyebb és legmerevebb vázat jelentette annak idején. Ezt a nagyon alacsony gyanta tartalommal dolgozó gyártási folyamatot azóta folyamatosan csiszolja az amerikai cég, és bizony ez már a sokadik generációja Dave vázának.
Nagyon sok mindent változtattak tavalyhoz képest a zászlóshajón. Egyrészt megkapta a Domane, és az új Madone vázakban használt IsoSpeed rezgéscsillapítási rendszert, ami kis mértékben mozogni engedi a nyeregvázcsövet a felsőcsőhöz képest. Egy merev monti váz esetében ez nagyon jelentős kényelem növekedést okoz anélkül, hogy az oldalirányú merevségével gond lenne.
Sőt, ezt még növelni is tudták a Boost 148/110-es rendszer használatával. Elöl 110 mm-es a papucstávolság, hátul pedig 148-as, ami pontosabb irányíthatóságot és hajtás irányban kevesebb veszteséget jelent. 29-es monti esetében ez még lényegesebb mint a régi 26-os, vagy a 650B-s esetében. Arról nem beszélve, hogy már 29-es keréknél is szeretünk 2.25-ös vagy vastagabb gumikat használni, a Boost szabvány pedig nagyobb sárférőhelyet biztosít.
A Procaliber G2 vázgeometriával rendelkezik, talán ezért is kellett elsőre megállnom és megnéznem, hogy tuti 29-es a bringa? A geo abszolult könnyen kezelhető, nem érezni rajta a „csuklósbusz” feelinget, technikás szűk ösvényen is könnyen fordul, és a tengelytávja is rövid. Persze nem is vártam mást egy világkupára tervezett váztól, főleg a mai technikás sziklakertes pályák ismeretében.
Aki látta már élőben Emily Battyt, az tapasztalta, hogy nem csak nagyon jó nő, de a sör is megáll… szóval nem túl magas 🙂 Akinek 13.5” vagy 15,5”-os vázra van szüksége az sem lesz gondban, mert ebben a méretben 650B-s kerekekkel készül a váz, míg a 17.5”-tól fölfelé 29”-os gurigákkal szerelik. Nem kevesebb mint hétféle vázméret közül választhatsz, ami nem gyakori az ilyen kategóriájú gépek között!
A Control Freak Cable Management belső kábelvezetés az összes jelenlegi mechanikus, elektromos, és hidraulikus rendszerrel kompatibilis, plusz a lockout, és dropper post elvezetésekkel is, illetve a madzagok megtörni sem tudnak. Szintén az integráció jegyében tervezték át a hátsó tárcsafék konzolt ami Balanced Post Mount Brake névre hallgat, és a felfogató tüskék a váz részét képezik, így biztosítva a maximális merevséget.
Felszereltsége sem egyszerű, ahogy illik is egy közel másfél millás montitól. Villája Rock Shox SID RL Solo Air rugózással, Motion Control csillapítással, és kormányról vezérelhetó lockouttal. A kerekek DT-Swiss X1700-asok és belső nélküli tubeless gumikkal is kompatibilisek, sőt a bringán is tubeless ready Bontrager XR1 Team Issue modellek voltak méghozzá 2.2”-os méretben.
A váltórendszer SRAM X1, ami szimpla tányéros és 11 sebességes, így spórolva komoly 100 grammokat a dupla rendszerekhez képest. Persze hiába a 10-42-es sor, elöl a 32-es lánctányérral sem árt ha jó erőben vagy amikor masszív szintkülönbség van a pályában! A kiegészítők Bontrager Race X Lite és Rhythm Elite cuccokból állnak.
Érdekesség, bár egyre több cégnél látjuk, hogy fékrendszerből nem SRAM-ot tesznek az egyébként ezzel szerelt bringákra, hanem Shimanót! Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy nem jók a SRAM hidrós tárcsafékek, de tény hogy valami miatt ezt a verziót választják a gyártók. Persze örülünk neki, mert az erre is felrakott XT fék mind fékerejében, mind minőségében, mind megbízhatóságában a felsőkategóriát jelenti.
Menet közben azt hozta a gép, amit vártam is tőle. Kiválóan gyorsítható mivel mindössze 10.8 kilót nyom 19”-os méretben és ugye 29-es kerekekkel! A kerekek is könnyű súlyúak a maguk 1680 gramm/párjukkal, ez szintén nagyon nagy mértékben javítja a gyorsíthatóságot, és persze a fékezhetőséget is.
A SID villán komolyan meglepődtem, amikor utoljára mentem ilyennel évekkel ezelőtt, és akkor mondjuk úgy nem nyűgözött le sem a merevsége, sem a mozgása. Úgy látszik nagyon belehúztak a telók fejlesztésébe, hiszen az RS-1 is minden ész érv, és műszaki paraméter ellenére egy brutálisan jó villa, és ehhez most már a SID is felzárkózott az xc vonalon. Még az én súlyom mellett sem éreztem rugalmasnak, és ez biztosan köszönhető a Boost szabványnak is. A mozgása is patent volt, nagyon könnyen megindul, bár nem annyira lineáris a mozgása mint mondjuk egy DT-nek. Ez viszont már ízlés dolga ki mit szeret.
A kényelem nem jellemzője a merev karbon gépeknek, de a Procaliber esetében a kényelmetlen szó több lenne mint csúsztatás! Az erősen slopingos vázkialakítás miatt ki kell húzni a nyeregcsövet, így a hosszú erőkarnak köszönhetően nagyon szépen csillapít az IsoSpeed. Az 1×11-es rendszereket imádom, legyen szó Shimanóról vagy SRAM-ról, bár ez utóbbi szerintem egy hajszállal jobb. Fura ez az én Shimano fanatikus számból, de valahogy a 11-es sornál jobban szeretem ha érezhető és határozott a váltás, mint a lehellet könnyű de kevesebb visszajelzést nyújtó XT vagy XTR esetében.
Kár lenne egy ilyen világszínvonalú gépet holmi hobby bringázgatásra elfecsérelni, de ha nem lennék fully megszállott, simán meg tudnám szokni. Egy régi softail Scalpel, vagy Morati csillapítását ugyan nem hozza, de az utóbbi években tesztelt merev karbon vázaknál egy fényévvel jobb! Igen, drága ez is akárcsak a többi Trek bringa. A döntés viszont a te kezedben van. Egy átlagos vázzal szerelt montit veszel, vagy közvetlenül a világkupa versenyzők alól?
Adatok:
Forgalmazó: Genomed Kft.
Elérhetőség: www.trek.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 1.450.000 Ft
Váz: OCLV karbon
Villa: RS SID RL
Fékrendszer: Shimano XT
Váltókar: SRAM X1
Hátsó váltó: SRAM X1
Hajtómű: SRAM X1
Kazetta: SRAM XG-1175
Kormány: Bontrager Race X Lite
Nyereg: Bontrager Montrose Elite
Nyeregcső: Bontrager Carbon
Kormányszár: Bontrager Race X Lite
Gumik: Bontrager XR1 Team Issue
Kerekek: DT-Swiss X1700