Nemrég mutatták be az idei Tour de Hongrie rajt és célvárosait, aminek kapcsán a várható forgatókönyvet elemeztük kicsit a sajtótájékoztatón is jelenlévő Lovassy Krisztián, valamint a többi idegenlégiós, Dér, Kusztor és Pelikán segítségével.
Ami nyilván elsőre feltűnik mindenkinek, hogy nem lesz hegyi-befutó a Kékestetőn, de egyéb helyszínek tekintetében is változott az itiner a tavalyihoz képest. Idegenforgalmi és gazdagsági szempontok szerint pozitívnak ítélhetjük a változásokat és leszögezhetjük, hogy jó irányba tart a Tour de Hongrie. A versenyzők viszont nem biztos, hogy annyira örülnek a változásoknak, főleg annak fényében, hogy az Osztrák Körverseny (július 2-9.) fedi a TDH-t.
Azt bármilyen elemzés előtt fontos leszögezni, hogy nem beszélhetünk még útvonalról, hiszen a szakaszokat még nem jelölték ki a rajt és célhelyszínek között, de azért nagyjából látszik, mire számíthatunk. Ami a versenyzők szempontjából valóban fontos, hogy sok lesz a transzfer a helyszínek között.
A szombathelyi prológ után, Keszthely és Zalakaros között az első szakasz hozhatja a legizgalmasabb csatát. A zalai szőlődombok remek alkalmat adhatnak az akciózásra. Az első etap olyan lehet, mint egy klasszikus, ráadásul nagy lesz a tét, mert aki itt nyerni tud, esetleg időkülönbséget kiharcolni, akár meg is nyerheti később a versenyt – mondta Lovassy Krisztián a luxemburgi Differdange magyar versenyzője. Lovassy azt is hozzátette, csapata immár hagyományosan komolyan veszi a Tour de Hongrie-t, hiszen Tom Thill révén 2015-ben sikerült megnyerni a versenyt, ő pedig pontszerző helyen végzett.
„Évről évre az a célunk, hogy jó eredményeket érjünk el és fontos az is, hogy magyarként jól szerepeljek. Idén már Rózsa Balázs is a csapatunk tagja, tehát már kettőnkre vonatkozik mindez. Idén is biztosan itt leszünk és megpróbáljuk a maximumot nyújtani. Az első szakasz mellett a miskolci körözés lehet még izgalmas, hiszen ott a Bükk emelkedőire is fel kell mennünk, de a legtöbb napon tömeghajrára számítok, az összetettet vezető versenyző és a sprinterek csapatainak is ez lesz az érdeke.
A sok transzfer tény, hogy nem ideális, de az útvonal talán izgalmasabb versenyt hoz, az elmúlt években sem a Kékesen dőlt el a verseny. A negatívum a transzferek mellett, hogy Kuszti, Jani és Zsolt nem jönnének az osztrák kör miatt. Így Balázzsal ketten kisebb eséllyel érhetünk el jó eredményt, mintha mindenki indulna… Könnyebb öt magyar esélyessel odaállni, mint kettővel ugyanabból a csapatból. Gondolom senki nem haragszik meg, ha a többi magyart nem tartom esélyesnek, hiszen még ha talán van is egy két erősebb ember akinek kijön a forma, olyan csapat nem lesz mögötte, hogy nyerni tudjanak.”
Ha megnézzük a befutó helyszíneket, a résztvevő csapatoknak érdemes jó sprintereket hozni, hiszen jó lehetőségek adódnak a mezőnyhajrára és nem is olyan nehéz kontrollálni a szakaszokat. Ha pedig néhány erős csapat összefog a tömeghajrá reményében, a szökések nehezen élhetnek meg. Az első szakaszon nyílik majd sok lehetőség akciókra a dombokon, így könnyen előfordulhat, hogy az a csapat, amelyik Zalaegerszegen megszerzi a sárga trikót, hathatósan védeni tudja a verseny végéig, beleértve a miskolci „hegyes” etapot is. Talán egy kimondottan szeles időjárás keverheti meg a kártyákat az Alföldön, vagy extrém időjárás tehetné még nehezebbé a bringások dolgát.
Lovassy Krisztiánon kívül másik három idegenlégiósunkat is megkérdeztük, de lévén mindhárman osztrák kontinentális csapatokban versenyeznek, a Tour de Hongrie-val fedésben lévő osztrák körverseny miatt az ő csapatuk nem tervezi a Tour de Hongrie indulást…
A Tour of Hainan-on remeklő Dér Zsolt (Vorarlberg) – ha minden jól megy – ott szeretne lenni az osztrák körversenyen, ami csapata számára is az év legfontosabb eseménye. A Tour de Hongrie-val kapcsolatban ezt írta:
„Sajnos fedi egymást a két verseny. Remélem, hogy osztrák kört megyek, idén újra kiemelt kategóriás lesz valószínűleg, és ez nagyon fontos a csapatnak. Ha nem indulok Ausztriában, akkor válogatottal – ha lesz ilyen formáció – szívesen indulnék a Tour de Hongrie-n. Ami az eddigi információk alapján látszik, hogy sok a transzfer, ami fárasztó a versenyzőknek. A sík szakaszok eredményezhetnek izgalmasabb versenyt.”
A többszörös magyar bajnok, olimpikon Kusztor Péter is hasonló helyzetben van, lévén az osztrák Amplatz-BMC is a hazai körversenyt tekinti prioritásnak a magyar viadallal szemben.
„Én nem láttam útvonalat, csak hallottam róla, viszont ha jól tudom, akkor nem lesz valami szuper: nincs hegy, rengeteg utazás. Hazai szempontból nem kedvez, én versenyzői oldalról ezt nem gondolom előre haladásnak.”
A regnáló magyar bajnok, Pelikán János (Amplatz-BMC) szívesen versenyezne a Tour de Hongrie-n, de ez valószínűleg csak válogatott színekben lenne lehetséges:
„Mivel úgy néz ki, hogy idén stabilabb tagja leszek a csapatnak, valószínű, hogy az osztrák körre megyek majd. Ha mégsem, szívesen indulnék válogatott tagjaként – ahogy tavaly is tehettem volna, de nem rakott össze a Szövetség válogatottat.”