Az idei Mali katalógust nézegetve és tesztbringákról álmodozva megakadt a szemem egy durva kinézetű városi fenevadon. Robosztus merevvilla, tárcsafékek, sportos geometria. Mindez dögös matt szürke színben. Mint egy tank. Egész megjelenésében nagyon vagány volt. Aztán egyszer csak ott állt nálam az előszobában… Néha ilyen az élet. Azóta más egyéb érdekességei is kiderültek.
Szóval a kinézet. Vadítóan dögös a megjelenése, amit a fent említetteken túl csak erősítenek a teljesen fekete kerekek és a nagyméretű platformpedálok. Mindenhol megnézték, ahol csak megfordultam vele, tehát a szürke-fekete színösszeállítással sem egy snassz jószág. Na de milyen géppel is állunk szemben? A katalógus szerint „városi sportgép”, a gyártó honlapján viszont a „commuter” besorolást kapta. Szerintem is nehéz besorolni, hiszen lehet valóban sportcélú gép – avagy fitneszbicikli, ahogy mostanában hívják -, de akár munkába járáshoz használt bringa is, habár sárvédőknek nem találunk rögzítő szemeket rajta, csomagtartónak annál inkább.
A vázról kicsit részletesebben: 6061-es aluból készült, közepesen szép hegesztésekkel, de ez a használhatóságot nem befolyásolja. V-fék csonkok nincsenek rajta, így csak a tárcsafék jöhet szóba. Ami kevésbé szembetűnő elsőre – ám nagyon lényeges -, az az excenteres középrész, mellyel egysebességes felhasználás esetén a lánc feszességét tudjuk beállítani. Ennek a gépnek létezik ugyanis egy egysebességes verziója is. A hátsó papucsok kissé ellentmondásosra sikeredtek, a bal oldalon nincs is gond vele, masszív alapot szolgáltat a tárcsaféknek, ellenben a jobb oldali párja ebben a formában nem igazán barátkozik a hátsó váltóval, püfölik is egymást rendesen. Ez nagyon drasztikus hanggal jár, ami kockakövön már egyenesen elviselhetetlen, de egy-egy rosszabb minőségű úton is folyamatosan tudatja velünk létezését a váltó. Értem, hogy így alacsonyra került a láncvilla, és ezért azt nem nagyon éri a lánc, de hát azért mégis… Persze egy kábelkötegelővel felrögzített gumiütköző megoldja ezt a problémát. Igazából így végignézve a vázon minden jel arra utal, hogy eredetileg egysebességes felhasználásra tervezték, és csak ezután döntöttek a tervezők egy láncváltós verzió piacra dobása mellett.
A villa – ahogy említettem – az egyik szexepilje a gépnek. Ez a hangzatos Saso nevű darab, mely olyan benyomást kelt, mint ami dinoszauruszokkal táplálkozik. Szintúgy csak tárcsaféket fogad, de nem is jön zavarba annak csavaró hatásától. Bitang merev, ami a menetkényelmet is érinti, mivel a hagyományos hajlított merevvillákkal szemben semmit sem mozog ki. Abszolút semmit. Beépítési magassága egy telóéhoz közelít. Ha egy ilyen felhasználású gépnél van értelme sárférőhelyről beszélni, akkor az itt hatalmas.
A kerekek elég stabil daraboknak tűnnek. Az Alex tárcsás felnik ugyan nem a legkönnyebbek, de a célnak tökéletesen megfelelnek, és erősségüknél fogva úgymond kompatibilisek a hazai útviszonyokkal. Az agyak már center lockos rendszerűek, a küllők pedig az összkép kedvéért fekete színűek. A külsők abszolút aszfaltra szánt típusok, sima futófelülettel és némi vízelvezető mintázattal. Tapasztalataim szerint nagyon kis gördülési ellenállással teszik a dolgukat, és nem is csúsznak különösebben nedves felületen sem. Mindezek tetejébe még egy beszédes nevű Safety System defektgátló rendszert is rejtenek. Eddig sem a kerekek alatt ropogó üvegszilánkok, sem pedig az akácosban tett kirándulás során sem volt gondom velük.
A meghajtás terén egy majdnem teljesen egységes Deore szettel állunk szemben. A kivételt a hajtókar jelenti, mely egy ISIS-es FSA Alpha Drive, fogszáma pedig 26/36/48, melyet hátul egy 12-25-ös országúti hátsó lánckeréksor egészít ki. Ez így együtt a nagy kerekekkel elég lendületes haladás lehetőségét rejti. A pedálok saját márkanevet viselő jókora méretű darabok, jól tapad rajtuk a cipőtalp, az biztos. Apró újdonság, hogy a váltókat az immár 2Way-Relaese rendszerű Deore váltókarokkal üzemeltethetjük, mely azt jelenti, hogy a kioldókart bármelyik irányban nyomva tudunk lejjebb váltani. A fékek a Shimano BR-M485-ösei a hozzájuk tartozó fékkarokkal, ahogy annyi más hasonló árkategóriájú tesztbringán mostanában. Ahogy már több tesztben is leírtam, nagyon jó fékerő, kiváló adagolhatóság, és a drágább fékekhez képest némi többletsúly jellemzi.
Ahogy ebben a szegmensben lenni szokott, a kiegészítők között jelölés nélküli, illetve a gyártó saját nevét viselő komponenseket találunk. A nyereg ugyan Mongoose néven fut, de az alján lévő logó tanulsága szerint a WTB szállítja. Amúgy meglehetősen széles darab, szerintem kevés vásárlónak lesz megfelelő. A kormány szintén a Mongoose nevet viseli, 610 mm-es méretével az egyenes kormányok egyik legszélesebbike. Nagyon kényelmesen, jól irányítható vele a gép, de a legtöbb embernek már túlzottan is széles és szerintem városban használva nehézséget jelent a kocsisorok közt lavírozni vele. Ezen a problémán azonban egy fűrész gyorsan segíthet. Az ergonómikus markolatot egy pár szintén ergonómikus kialakítású kormányvég egészíti ki, mely valóban kényelmes és biztos fogást ad. A kiegészítők sorából nem felejthetjük ki az alu termokulacsot sem, mely jól passzol a gép stílusához. Ilyet elég ritkán kapunk egy kerékpárhoz, pedig a nyári hőségnapokon vagy éppen a téli zimankóban igen jó szolgálatot tehet.
Menet közben a már említett váltócsattogást leszámítva nem lehet csalódni a gépben, bár a ballonos gumik tömege kicsit érezhető gyorsításoknál, azért összességében jól lehet haladni vele. Az áttételskála kifejezetten lendületes kerékpározást tesz lehetővé. A gumik mérete megengedi, hogy alacsonyabb nyomást alkalmazva vigyünk némi komfortot a brutálisan merev villa jelentette útminőség-ellenőrzésbe. Szerencsére az alacsony váz miatt jól kihúzott nyeregcső a 27,2 mm-es átmérőjével érezhetően csillapítja az útegyenetlenségeket. Egy a saját altájunknak megfelelő nyereg installálását követően komoly túrákat is tehetünk vele. Az egységes meghajtási rendszer működésében nem tudtam belekötni semmibe sem. Úgy működik, ahogyan kell.
Ha úgy gondolod, hogy egy többféle felhasználásra szánt gépre van szükséged, amivel egy nagyot kirándulni, meg edzeni is lehet, néha még munkába is azzal mennél, ráadásul nem engedsz a stílusosan vagány megjelenésből, akkor jó helyen keresgélsz a Sabrosa háza táján. Ha később a városi vagányok nyomán átépítenéd egysebességesre, ahhoz is adott az alap. Ha túl merev a villa, akkor cserélhetjük akár telóra is. Ez esetben egy 29-es montiszerű szerzeményt kapunk, amit egy pár 622-es terepmintás gumival akár krosszgépként is használhatunk. Amennyiben inkább az aszfaltos tekerés mellett maradunk, akkor egy pár vékonyabb külsővel dobhatunk a teljesítményen. Tehát több irányba is el lehet indulni a sokoldalú Sabrosával, így csak rajtunk áll, hogy merre húz a szívünk…
[poll id=”87″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. augusztusi lapszámában.
Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 189.900 Ft
Váz: 6061 Alu
Villa: Saso 7075 alu merevvilla
Hátsó váltó: Shimano Deore
Első váltó: Shimano Deore
Váltókarok: Shimano Deore Rapidfire Dual Release
Fékek: Shimano BR-M485; 160 mm-es tárcsa elöl-hátul
Fékkarok: Shimano BR-L485
Hajtókar: FSA Alpha Drive ISIS; 26/36/48 fog
Középcsapágy: ISIS Drive
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50-9; 12-25 fog
Lánc: KMC Z9200
Első agy: Shimano HB-RM65
Hátsó agy: Shimano FH-RM65
Felnik: Alex rims TD-24 Disc; 32 furat
Küllők: „R”; 2 mm fekete
Külsők: Continental CityContact Safety System; 47-622
Kormány: Mongoose 6061 alu; egyenes; 610 mm / 25,4 mm
Kormányszár: Alu 2+4 csavaros; 25,4 mm
Kormánycsapágy: Ritchey Logic Zero
Kormányvég: BioTuned Ergonomic
Markolat: Ergo Comfort
Nyereg: WTB
Nyeregcső: Kalloy; 1 csavaros fej; 350 mm / 27,2 mm
Nyeregcsőbilincs: alu; csavaros
Pedál: Mongoose alu platform
Extrák: Alu termokulacs
Geometria adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Ülésvázcső-szög: 74,0 fok
Ülésvázcső-hossz (tetejéig mérve): 460 mm
Felsőcsőhossz: 575 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 590 mm
Tengelytáv: 1105 mm
Láncvillahossz: 445-455 mm
Középcsapágy magasság: 294-304 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Súly: 13,40 kg (pedállal)