Nos, ez egy meglepetésjószág. Bizony igen izgatottan vártam az érkezését. Éreztem, hogy ez most valami egészen új lesz. Kicsit úgy néz ki, mint a „big foot”, az amerikai óriáskerekű terepjáró. Mára a jelentősebb gyártók nagy részének kínálatában megtalálhatók a 29-es kerekű gépek, ám óhatatlanul felrémlik bennem a 24-es kerékszabvány példája, melyet leginkább DH, street gépekben erőltettek, ám a kezdeti lelkesedés dacára mára szinte teljesen eltűntek. Valóban tudnak ezek nagy gurigák valamit, vagy csak újabb divathullámról van szó?
A gép összképét alapvetően meghatározzák a nagy kerekek. Kissé eltér a geometria a szokványos, már kiforrott Kona geometriától, de nem néz ki olyan bután, mint az első 29-esek. A fejcsőhossz is a szokásos, nem az a korai 29-esekre jellemző ultrarövid. A gép koncepciójába belevették az egysebességes felhasználást is, így tárcsakonzollal egybeépített állítható papucsokat kapott az amúgy papírvékony csövekből készült Scandium váz. Bizony puszta kézzel is benyomható az alsó- és felsőcső! Az említett csövek egyébként négyszög keresztmetszetűvé válnak a fejcső környékén, és minőségi varratokkal kapcsolódnak egymáshoz. A szín már más kérdés, erősen megoszlottak a vélemények a barna-fehér színkombinációval kapcsolatosan. A 29-es kerékméretű gépek vázánál neuralgikus pont a láncvillák középcsapágy-házba csatlakozása. Itt ezt a problémát egy szép CNC-zett yoke-kal oldották meg úgy, hogy maradt még elég sárférőhely is. Amúgy csak tárcsafékkel használható a váz, mivel V-fék tüskéket nem találunk rajta. Szintén a nagy kerekek miatt elég magasra sikerült a középcsapágyház is, viszont így legalább nem kell aggódni amiatt, hogy a lánctányér a nagy nyomulás közben leér valahol. Szóval az egész váz nagyon véggondolt, profi darab, méltó alapja lehet a gép komolyabb továbbfejlesztésnek.
Az alkatrészek terén is megtalálunk minden elvárható korszerű megoldást: integrált tengelyes FSA hajtókar, az új XT Shadow hátsóváltó, 31,8 mm-es kormányátmérő, hidraulikus tárcsafékek. A kormány egyébként meglehetősen széles, ami jól jön a nagy kerekek nagyobb tehetetlenségének ellensúlyozása gyanánt. A pedál a már bolti forgalomban régóta nem kapható 505-ös Shimano modell, mondhatnám jól bevált darab, gond nélkül működött.
Már amikor először mozdítottam meg a gépet, érezhető volt a tetemes súly, Scandium váz ide, új XT váltó oda. Ezzel elértünk a 29-es kerékméret fő negatívumához: jelentős többletsúllyal jár az új szabvány. Nem is beszélve a nagyobb átmérő miatt a felnik és gumik jelentette komolyabb tehetetlenségről, gyorsítani bizony ezekkel sokkal combosabb mutatvány. Nem egyszerű sprintelni sem vele. Ennyit a szabvány árnyoldalairól. És mit kapunk cserébe?
Már a városban megtett első méterek során feltűnt valami furcsaság. Történetesen mintha újraaszfaltozták volna valamennyi fővárosi utunkat egyik napról a másikra. Pedig nem. Ááá! A nagy kerekek kisimítják az útegyenetlenségeket, feleannyira érezni minden kátyút, gödröt. Ez már előrevetítette a terepen várható teljesítményét. Igen, a köves, gyökeres, vízmosásokkal súlyosbított ösvényeken van igazán elemében a gép! Tank módjára megy át mindenen… Egy-egy eső után sokkal bátrabban mentem le vele a vízmosás szaggatta ösvényeken, mivel tudtam, úgyis átgurul minden akadályon, ott is, ahol a normál monti kereke meg-megakad. A süppedős, sóderes utakon szintén érezhetően jobban, stabilabban gurul. Szóval itt mutatja meg igazán, mit is tud. Lépcsőzni is már-már élmény vele. Csak felfelé ne kelljen sokat hajtani! Síkon ha sikerül felpörgetni, akkor már nem olyan gáz. A Hayes új Stroker fékei a bekopást követően a nagy kerekekhez társuló csupán 160 mm-es tárcsák ellenére is igen hatásosan tudták lassítani a gépet. Szerintem csak 80 kilós testsúly felett kellhet egy 180-as tárcsa előre. A 29-es Tora villa is szépen mozogva egészíti ki a nagy kerekek már említett csillapító hatását.
Itt kell megjegyeznem, hogy a nagy kerekek az áttételre is hatással vannak. Mivel a meghajtás érintett elemei – tehát lánckeréksor és a hajtómű – ugyanazt a fogkiosztást használják, mint a 26-os gépek esetén, így a 29-esen mindig egy-két fokozattal eltérő áttétellel hajt az ember.
Mivel a tervezők az árat próbálták elérhető szinten tartani, így gyárilag olcsóbb, 780 grammos acélperemes külső feszül a kerekeken. Utólagos tuning gyanánt egyből adódnak is a könnyebb kevlárperemes külsők, mellyel sokat dobhatunk a gép menettulajdonságain.
Mindent összevetve a gép javasolt felhasználási területe a kényelmes all-mountain tekerés. Nekem kicsit amolyan „össztelós pótléknak” tűnik, bár annyira azért nem simítja ki a terepet, mint amaz, de nincs is bonyolult karbantartást igénylő rugóstag és forgáspontok. Tehát újdonságokra fogékony, amolyan mindenen átmegyek montisoknak javaslom akár hétvégi, akár mindennapos nyomulásra. Biztosan nem fognak benne csalódni!
[poll id=”62″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. májusi lapszámában.
Forgalmazó: X-Factor
Vázgarancia: 4 + 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 16”; 18” (tesztelt); 19”; 20”; 22”
Ajánlott fogyasztói ár: 399.900 Ft
Váz: Race Light Scandium Butted
Villa: Rock Shox Tora 318 29; lock-out
Hajtókar: FSA Moto CK-7150; integrált tengely; 22-32-44 fog
Középcsapágy: FSA
Hátsó váltó: Shimano XT 2008 Shadow
Első váltó: Shimano Deore
Lánckeréksor: Shimano Deore CS-HG50-9; 11-32 fog
Lánc: Shimano CN-HG53
Váltókarok: Shimano Deore
Kormány: Kona XC 282 6061 alu; 660 mm / 20 mm emelés
Kormánycsapágy: TH Industries
Kormányszár: FSA OS-190; 2 + 4 csavaros; 31,8 mm
Markolat: Kona Race Light
Fékek: Hayes Stroker; 160 mm-es tárcsák
Első agy: márkajelzés nélkül
Hátsó agy: Shimano FH-M525
Felnik: Sun Equalizer 29er
Küllők: DT; 2 mm
Külsők: Maxxis Ignitor; 29 x 2,1
Nyereg: WTB Rocket V
Nyeregcső: FSA FR270; 2 csavaros fej; 27,2 mm / 400 mm
Nyeregcsőbilincs: csavaros alu
Pedál: Shimano PD-M505
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,6 fok
Ülőcsőszög: 73,6 fok
Felsőcsőhossz: 570 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 588 mm
Nyeregvázcső-hossz (tetejéig mérve): 455 mm
Láncvillahossz: 433-448 mm
Középcsapágy-magasság: 317 mm
Tengelytáv: 1086-1101 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Súly: 13,24 kg (pedállal)