A lengyel Kross gépek már kaphatók egy ideje itthon, de tesztelésre először csak most került hozzám egy elsőre belépő szintűnek tartott gép. Aztán elgondolkoztam azon, hogy mi is az a belépő szint. Nem is olyan egyszerű meghatározni, hiszen függhet a pénztárcánktól, meg a tudás- és edzettségi szintünktől is. Ráadásul a V8-ról, nem éppen a kezdőség, meg a finomkodás jut az ember eszébe. És valóban – ahogy sejthető volt -, ez a gép a cég MTB XC, MTB és Comfort kategóriái közül a középsőnek a csúcsmodellje…
Az ideális felhasználó olyan bringás lehet, aki sokrétűen használja a gépet, azaz ezzel jár mondjuk dolgozni és/vagy bevásárolni, de időnként kiteker a Rómain és a Lupán át Szentendrére, ahol felteker még a Kő-hegyre a büféhez is. Azaz megy aszfalton is, de olyan terepen is, ami egy trekkingnek már sok, komolyabb terepes ambíciói viszont nincsenek.
Mi is kell ehhez? Először is egy átlagosan sportos testtartást biztosító váz, ami ma már kötelezően alu. A lengyelek ezt ugyan nem csicsázták agyon, de a varratok ebben a kategóriában szokatlanul szépek és egyenletesek. Félintegrált a kormánycsapágy és szép egyenes, hajlítgatás mentes minden cső, ami nekem nagyon tetszik, és a váz így egy megfelelően merev alapot biztosít.
A gép amúgy inkább hosszú, mint átlagos. Ez kezdőknek talán már kényelmetlenül előrenyúlós lehet, amit a nagyon erősen hátrahajló kormánnyal próbáltak kompenzálni. Ez a fajta trekkinges hajlítás elsőre nagyon szokatlan volt, de aztán egyenletes talajon kijöttek az előnyei is. A nagy hosszúsághoz viszont nem párosítottak megfelelő nyeregcsövet, a 300 mm-s hossz ugyanis kissé rövid – 180-185 cm fölött már mindenképpen.
A középrész átlagosan alacsony, de azért biztos, ami biztos egy a megszokottnál kicsit rövidebb hajtókart tettek bele, hogy a kezdőknek könnyebb legyen technikásabb talajon is boldogulniuk, azaz ne érjen le olyan könnyen a kar.
Ha már ily módon segítenek, akkor igazán gondolhattak volna arra is, hogy a 71 fokos fejcsőszög kissé ideges irányítást ad, amit egy versenyző a csiki-csukikban lehet, hogy díjazna, de egy rutintalanabb embernek lassabb tempónál már zavaróan sokat kellhet korrigálnia, ami fárasztó.
A villa szokás szerint remekül mozgott befelé. Fura, hogy egy ilyen olcsó szerkezet finomabban tud megindulni, mint némely nagy gyártó sokszor drágább modellje. Ugyanakkor ezzel minden előnyét el is mondtam, mert kifele sajnos semmi csillapítás nincsen, azaz kirúg, ráadásul fémesen nyekergett is bemozgáskor. Persze, amikor egy komolyabb villa a komplett gép árában van, akkor itt nem is várhatunk űrtechnikát.
A kerekek nehezek, de tuti, hogy mindent kibírnak, amit ezzel a géppel adni lehet nekik, mert a felnik már enduró szélességűek, és a 36 küllő sem a gyengeség jele.
Direkt a végére hagytam a legjobb dolgokat: a váltást és a fékeket, amelyek mind az Alivio családból kerültek ki. Emlékszem még, amikor sok éve piacra kerültek az első modellek. Azóta viszont annyit fejlődtek, hogy szerintem simán vernék az akkori XT is. Könnyed a nyomás a váltókarokon, és pikk-pakk fent vagy lent van a lánc. És még az első váltó is gyors, és a kategóriához mérten pontos is. A fékek viszont már túllógnak a kezdő szinten. Már többször mentem ezekkel a modellekkel, és mindig megdöbbentettek, hogy mennyire erősek és harapósak. Szóval, akinek ez lesz az első tárcsaféke, az elsőre csak óvatosan húzza, mert fejre állhat velük, ha nem figyel…
Tehát a bő százezrünkért kapunk egy elegáns, de egyszerű vonalvezetésű, mégis okosan megtervezett (felsőcső alatt vezetett kábelek, két kulacstartó szem) és a piros mintákkal szépen feldobott, merev vázat, nehéz, de strapabíró kiegészítőkkel, és nagyon jó váltással, csúcs fékekkel, amivel munkába is gyorsan beérünk, hazafelé meg átvághatunk a hegyen.
Aztán a használat során mindenki eldöntheti, hogy inkább a városi vagy a terepes irányba fejleszti. Utóbbi esetben a gumik, a stucni és a kormány cseréje javallott, nagyberuházásként meg egy csillapított villa.
InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Tervezés / design / összeszerelés: Lengyelország, vázgyártás: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 17”, 19” (tesztelt), 21”
Elérhető színek: matt grafit vagy fehér
Ajánlott fogyasztói ár: 122.900 Ft, de most akciósan csak: 109.900 Ft
Váz: alu 6061 – alumínium
Villa: SR Suntour SF-11-XCT-V3; előfeszítés
Első váltó: Shimano FD-TY10
Hátsó váltó: Shimano Alivio
Váltókar: Shimano Alivio
Fékek: BL/BR-M445; 160/160 mm
Hajtómű: SR Suntour CW9-XCM; 170 mm, 42/32/22 fog
Középcsapágy: Thun GO(A)L
Lánc: Shimano CN-HG40
Lánckeréksor: Shimano Alivio; 11-32 fog
Agyak: JoyTech Disc; 36 furat
Felnik: Kross R; 36 furat
Küllők: 2,0 mm; rozsdamentes; fekete
Külsők: Impac; 26 × 2,1”
Kormány: MTB-153; 600 mm
Kormányszár: TDS-C41-8; 90 mm; 2 csavaros
Kormánycsapágy: A-Head 1 1/8”
Nyeregcső: Kross alu; 27,2 mm / 300 mm
Nyereg: Selle Royal
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 480 mm
Felsőcsőhossz: 580 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 594 mm
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Kormányszárhossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Összsúly: 14,5 kg (pedál nélkül)
Szöveg és fotó: KGÁdám