fbpx

Vázkörkép 2009 – dirt-street vázak

Ezúttal – 4 év után újból – a kerékpár legfontosabb alkotóelemét, a vázat vesszük górcső alá. Ha bringaépítésbe fogsz, az első és legfontosabb feladat a számodra leginkább megfelelő váz kiválasztása, mert ez határozza meg leginkább a komplett bringa tulajdonságait. A mai napig nehéz tájékozódni a hazai kínálatban, a forgalmazói információk mennyisége ingadozó, ezért megpróbálunk segíteni nektek az alább bemutatott 34 vázzal. Fontos kihangsúlyoznunk, hogy ez a vázbemutató nem teszt! A bemutatott vázakat nem próbáltuk ki, csak lemértünk rajtuk mindent, amire lehetőségünk volt.

Ezúttal is a már korábban kialakított egységes mérési- és szempontrendszert használtuk a táblázatokban, és az összes vázon végigmértünk mindent, amit csak lehetett. Igyekeztünk hasonló méreteket összeszedni, hogy korrekt legyen az eredmény.

Fontos: a vázról közölt adatok közül: a vázanyag, a méret, a színválaszték, a garancia, és az ár, a forgalmazó által közölt adat, az összes többi a saját méréseinket tükrözi (ahol mégsem, azt jelöltük).

– A tömegadatokat 5 kg-ig 1 gramm pontossággal dolgozó mérleggel mértük. A tömegadat mindig az integrált / félintegrált kormánycsapágy csészékkel és a kulacstartó csavarokkal együtt értendő. Amelyik váz V-fék csonk nélkül érkezett, azt úgy mértük, de amelyiknek tartozéka, abban benne hagytuk a fékcsonkot.
– Össztelós vázaknál a táblázatban a natúr váz tömege szerepel, csavarok és rugóstag nélkül, amelyek tömegét külön oszlopban jelöltünk.
– A csőszögeket elektronikus úton tizedfok pontosságig mértük. A közölt adatok a gép terheletlen állapotára vonatkoznak. Az XC és dirt vázak villáinál érdemes belekalkulálni a villák 10-15 mm-nyi beülését, azaz a SAG-et. Ez további 0,5-0,8 fokkal meredekebbé teszi a csőszögeket, mihelyt ráülünk a kerékpárra.
Az össztelós vázaknál a SAG elöl-hátul egyaránt jelentkezik, ideális állapotban nagyjából azonos mértékben, ezért a csőszögek ilyen esetben nem változnak, csak a középcsapágy magassága csökken.

A csőszögeknél eltérések lehetnek a gyári adatokhoz képest, attól függően, hogy azt milyen beépítési magasságú villával mérték.

– A tengelytávot tengelyközéptől tengelyközépig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A láncvillahosszt a hátsó tengelyközéptől, a középtengely közepéig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A nyeregvázcső-hosszt a középtengely közepétől a nyeregvázcső tetejéig mértük.
– A felsőcsőhosszt a fejcső tetejének középvonalától a felsőcső nyeregvázcsőbe kapcsolódásának magasságában, a nyeregcső középvonaláig mértük.
– A középcsapágy-magasságot a középtengely közepétől a talajig mértük. Az XC és dirt vázaknál az adat 47 mm magas-, országúti vázaknál 21 mm magas-, az AM / FR vázaknál 57 mm magas gumi használatával érvényes.
– Az átmérő és falvastagsági adatokat 5 század milliméter pontosságú tolómérővel mértük.
– A hosszúsági adatokat csőközéptől csőközépig, vagy tengelyközéptől tengelyközépig mértük nyúlásmentes fém mérőszalaggal.
– A vázakhoz a táblázatban szereplő beépítési magasságú villákat használtunk. Ettől eltérés azoknál a vázaknál van, ahol csak gyári adatok álltak rendelkezésünkre. Ezeket jelöltük a táblázatban.
– A hagyományos kormánycsapágyakat 14 mm beépítési magasságú műanyag alsó csészével, míg a félintegrált típusokat 3 mm beépítési magasságú alsó csészével modelleztük.
– A közölt ár sok esetben tartalmaz egyéb, a vázhoz adott alkatrészeket, (kormánycsapágy, nyeregcsőbilincs, nyeregcső, láncvillavédő neoprén, villa, stb…) ezt a tartozékok fülnél külön jelöltük.

A vázkörkép cikksorozat negyedik részében a dirt-street vázak következnek:

Dabomb C4

vazkorkep_dirt01a_

vazkorkep_dirt01b

Egyedi Dabomb felülhegesztés, leszerelhető rotor szem

Dirt Jump / street váz a nagyszerű Reynolds Cr-Mo-ból. A „bomba” alaposan túlépített, mindenhol jókora-, helyenként egyedi erősítéseket kapott. Szép munka ez a váz, különösen ezen az áron. Sok dicséretes részlet van rajta, mint például az XC vázakat megszégyenítően könnyű nyeregcsőbilincs. Egy nem túl jó megoldást is találtunk sajnos: ez az olyan mértékben horpasztott láncvilla, hogy a két lemez középen összeér.
+ igényes, könnyű olajcső szemek, fejcső erősítés, integrált fejcső/alsócső erősítés, négyzetesített alsócső, leszerelhető V-fék szem és rotor szem, állítható tárcsa pozíció, van kábelrögzítő a felsőcső közepén is
– túlságosan lapított jobb oldali láncvilla, lehetne integrált a fejcsöve
Ára: 59.900 Ft
www.dabomb.hu, imi@dabomb.hu

Dabomb Sputnik

vazkorkep_dirt02a_1

vazkorkep_dirt02d

Fékkonzollal együtt állítható tengely

DS / Bike Park váz, szépen kivitelezett hegesztésekkel, okosan elhelyezett-, jó minőségű erősítésekkel, szellemes grafikával. „Sima” 7005-ös aluból készül, a tömege viszont egészen jó, annak ellenére, hogy nemcsak szétverhetetlennek tűnik, de biztos, hogy az is, mert ésszel készült. Mi főleg szlalom / 4X váznak ajánljuk, rontó Páloknak, mert tengelytávja viszonylag hosszú, de nagymértékben (2,5 centit) állítható – hosszú, gyors kanyarokban viselkedhet igazán stabilan.
+ hibátlan felsőcső / alsócső kapcsolat, könnyített yoke, tengellyel együtt állítható tárcsakonzol, leszerelhető váltófül, jó ár / tömeg / erősség arány
– nyeregvázcső-szög nagyon lapos, talán túl magasan van a középcsapágy
Ára: 59.900 Ft
www.dabomb.hu, imi@dabomb.hu

Dabomb Tora Bora Dirt

vazkorkep_dirt03a_

vazkorkep_dirt03c

A szétverhetetlen

A legszerteágazóbban felhasználható vázak egyike. Háromféle papucs-szett jár hozzá, ezért dirt, park, street és 4X használatra egyaránt alkalmas. Bár legutóbbira a rendkívüli túlépítettsége és emiatt a nagy tömege miatt a versenyzők biztosan hanyagolnák. Nem lesz jellemző, hogy a törött vázak listáján szerepelne – fejcsöve például a felülhegesztésnél 8 mm vastag. A drabális láncvillát alul végighegesztették, mivel nem egy hagyományos húzott cső, hanem egy lemezből hajlított, majd hegesztéssel csővé formált idom.
+ cserélhető, egysebességes- és thru12-es használatra egyaránt alkalmas papucsok, tökéletes fejcső / alsócső kapcsolat, rendkívül nagy terhelésnek kitehető váz, nagyon jó szín, metálfény
– a vízszintes papucs használatakor nem állítható tárcsafék és nincs V-fék szem – ez így fura kombináció.
Ára: 59.900 Ft
www.dabomb.hu, imi@dabomb.hu

Kona Shonky

vazkorkep_dirt04a_

Kecses

Kecses

Prémium minőségű Cr-Mo, 1 sebességes dirt váz rengeteg igényes részlettel, jó tömeggel. Szép hegesztési varratok, igényes fényezés jellemzi és nagy örömünkre integrált kormánycsapágyas (egyedüliként a mezőnyben). Az egész váz megjelenése kecses, az erősítő lemezek, áthidalások, a tárcsafékszem, a 3D papucs, mind-mind tökéletes összhangban vannak.
+ van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, integrált fejcső, etalon alsó-felsőcső felülhegesztés és 3D papucs, jó és szép támvilla-felsőcső-alsócső kapcsolat
– horpasztott jobb láncvilla (felesleges, mivel egysebességes használat lehetséges csak), nem állítható tárcsakonzol
Ára: 79.900 Ft
info@xfactornet.hu, www.xfactornet.hu

Neuzer Airborne

vazkorkep_dirt05a_

vazkorkep_dirt05b

A fal 7 milliméteres...

Az Airborne sokadik generációja, mely a 2. legolcsóbb dirt váz a mezőnyben. Amivel kiemelkedik a társaságból, az a váz elülső része, mely szépnek nem mondható megoldásokat tartalmaz, de a fejcső fala 7 mm, a felülhegesztés jó, így az mindent túlél majd. Ám hátrafelé haladva elbizonytalanodik az ember a koncepciót illetően…
+ fejcső falvastagság, az első háromszög merevsége, V-fék 26, 24-es kerékhez előkészítve
– az elejéhez képest alulépített hátsó háromszög, csúnya 26-24 fékkonzol, kulacstartó szemek az alsó csövön
Ára: 41.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu

NS Bikes Suburban 24

vazkorkep_dirt06a_

vazkorkep_dirt06d

Ennél szebb munkát ritkán látni

Tökéletesen letisztult, minden fölösleges részletet nélkülöző váz, trail ride, dirt, slopestyle felhasználásra. Létezik 26”-os kerékmérethez is. Új, speciális alsócső, integrált gussettel (a tavalyin még volt külső gusset a fejcsőnél), új, nagyon letisztult és könnyű fékcsonk rögzítési rendszer, megerősített hátsó háromszög (jobban bírja a „nem túl tökéletes” 180/360-akat), még rövidebb láncvilla (26”-osnál), a kezelhetőség fokozására, hőkezelt fejcső, középcsapágyház és papucsok.
+ letisztult konzol és szemmentes dizájn, belülről könnyített fejcső és papucsok, állítható tárcsakonzol, etalon hegesztési varratok, horpasztás nélküli jobb láncvilla, integrált nyeregrögzítő
– lehetne integrált fejcsöve
Ára: 109.000 Ft
www.bikediszkont.hu

NS Bikes Traffic

vazkorkep_dirt07a_

vazkorkep_dirt07b

Hibátlan felülhegesztés, belülről könnyített fejcső

Új, 2009-es modell, mely nagyrész az előző szériájú Suburban modell alapjaira épül kedvezőbb áron. Dirt / street használatra ajánljuk. Abszolút minőségi kivitelezés mind a hegesztéseket, mind a letisztultságot, mind a festést illetően. 24-26”-os kerékmérethez egyaránt használható.
+ alsócső-fejcső felülhegesztés, állítható tárcsakonzol, nincs horpasztás a láncvillán
– nincs kábelrögzítő a felsőcső közepén, lehetne integrált a fejcsöve
Ára: 84.000 Ft
www.bikediszkont.hu

Octane One Void 2.0

vazkorkep_dirt08a_

vazkorkep_dirt08d

Nincs horpasztás kívül - jó megoldás

Az NS Bikes vékonyabb pénztárcájú piacokra szánt „leánymárkája”. 24-26”-os kerékhez használható dirt váz, teljesen korrekt részletekkel, minőségéhez képest igen kedvező árral, 80 mm-t mozgó villához ajánlott.
+ alsócső-fejcső felülhegesztés; nincs horpasztás a láncvillán; szép és karcsú papucs, állítható tárcsakonzollal; leszerelhető V-fék szem
– nincs kábelrögzítő a felsőcső közepén, lehetne integrált fejcsöve
Ára: 58.000 Ft
www.bikediszkont.hu

Prodigy 9.81

vazkorkep_dirt09a-copy

vazkorkep_dirt09g

Állítható tárcsakonzol

Belépő szintű Cr-Mo dirt (nem street) váz, belépő minőségben, alacsony áron. A váltópapucs és a váltófül alapból a vázon.
+ dizájnos, lakk alatti matrica az alsócsövön, állítható tárcsa pozíció
– nem túl szép varratok, néhol igénytelen kidolgozás, túlzottan lapított jobb láncvilla, lehetne integrált fejcsöve, nincs kábelrögzítő a felsőcső közepén
Ára: 34.990 Ft
info@bemp.hu, www.bemp.hu

UMF Hardy 1 Team

vazkorkep_dirt10a_

vazkorkep_dirt10c

A yoke erős és könnyű + ISCG

Kedvező tömegű 26”-os dirt váz, 2009-re új hydroformingolt felsőcsővel és támvillával. Számos jó megoldás és apró figyelmesség került az új Hardyra. Kifejezetten szép lett a váz, főleg a jól eltalált színe miatt, de a hegesztés minősége sem utolsó. Kíváncsiak leszünk Jakesz véleményére az idei szezon után.
+ van kábelrögzítő a felsőcső közepén is, jó szín, kellően erős támvilla-nyeregvázcső kapcsolat, szép, jó és könnyű yoke, váltókopogás gátló gumi, ISCG
– drabálisan nagy-, egysebességes használatra alkalmatlan papucs, XC-s méretezésű félintegrált fejcső
Ára: 59.900 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu

Holnap folytatjuk, majd a végén letölthető lesz az összes váz összefoglaló táblázata is.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.

[poll id=”116″]

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.