fbpx

Shimano 2012: újdonságok aszfaltra – 1. rész

Nemrég váltak publikálhatóvá a Shimano 2012-es újdonságai, meg is jelent ennek örömére itt nálunk a montis fejlesztések egy részét ismertető cikk. Ezúttal az aszfaltra (országúti sport- és versenysport) szánt fejlesztések ismertetése következik. A legfrissebb újdonságok lényegét talán így lehet összefoglalni: hatalmas nagy durranás nem igazán lesz, sokkal inkább az elmúlt évek fejlesztéseinek a modellpalettán lefelé való csorgatásáról van szó, emellett pedig sok-sok szérián kívüli okosság kerül képbe, benne számtalan valóban hasznos dologgal. Utóbbiról azonban majd csak a következő részben szólok.

A 2011-12-es újdonságok sajtóbemutatója rendhagyóra sikeredett. Egyrészt a korábbi évek gyakorlatával ellentétben nem volt alkalmunk kipróbálni az új szetteket, másrészt az előzetes hivatalos információk sokkal szűkszavúbbak, mint azt megszokhattuk. Éppen ezért, akinek a beszámolót olvasva hiányérzete támad, az ennek a számlájára írja mindezt.

Egyébiránt az összbenyomásom az volt, hogy a japánok termékpalettájának mérete és sokszínűsége évről-évre egyre zavarba ejtőbb lesz, brutális mennyiségű alkatrész és alkatrész-variáció érhető el. Továbbá a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egy bizonyos felhasználási területre szánt alkatrésznek minduntalan újabb és újabb mutációi jelennek meg, így végül ember legyen a talpán, aki el képes igazodni a típusok és kompatibilitási rendszerek útvesztőjében. No, de lássuk a nóvumokat, alulról felfelé!

Tiagra: 10 fokozat és új arculat

Teljes átdolgozás tekintetében ezúttal a Tiagrára került a sor, így meglehetősen radikálisan nyúltak hozzá a pillanatnyilag 9 fokozatú szetthez. Selymes ezüst felületkezelés (hivatalosan: „égszinkék ezüst”) váltja a jelenleg polír ezüstöt, a 7800-as Dura-Ace szett lágy formavilágát idéző külső helyét a 7900-as által kijelölt keményebb vonalak veszik át, a fokozatszám 10-re növekszik, és teljes értékű egyenes kormányos fitnesz-családdá is alakíthatjuk ezentúl a Tiagránkat. Mindehhez új logó is dukál, amiről nehéz eldönteni, hogy rosszabb-e a korábbinál, avagy jobb. Maradjunk politikailag korrekt megfogalmazást alkalmazva inkább annyiban, hogy más…

Shimano 2011-2012: Tiagra ST-4600 fékváltókar

Shimano 2011-2012: Tiagra ST-4600 fékváltókar

Az ST-4600-as fékváltókar alapjában véve a 7800-as Dura-Ace szett által 2004-ben kijelölt nyílt váltóbowden-vezetésű formavilágot követi, megfejelve egy bowdenfeszesség állító csavarral, ami praktikus lehet ugyan, de a kar megjelenését nem javítja. Az aktuális fokozatot továbbra is kis kijelzőn követhetjük figyelemmel.

Shimano 2011-2012: balról jobbra - Tiagra FC-4600; FC-4603; FC-4650 hajtóművek

Shimano 2011-2012: balról jobbra - Tiagra FC-4600; FC-4603; FC-4650 hajtóművek

Három hajtómű-variációt kínál az új szett, mindegyik kizárólag egy fogszám-variációban lesz elérhető. A normál furatkörös 52/39, a kompakt 50/34, míg a tripla 50/39/30 felállást kínál majd. A szokatlan kiosztású tripla variációról az új felületkezelésű Ultegra szett kapcsán írok részletesen. A karok egyébiránt integrált tengelyes kialakításúak, de nem üreges szerkezetűek.

Shimano 2011-2012: Tiagra RD-4600SS hátsó váltó

Shimano 2011-2012: Tiagra RD-4600SS hátsó váltó

A hátsó váltó rövid- (RD-4600SS) és hosszúkanalas (RD-4600SGS) változatban egyaránt kapható lesz. Mindkét kanálhosszal képes kezelni a váltó a hátul 30 fogas legnagyobb lánckereket, ezen túlmenően a rövidkanalas összesített kapacitása 34, míg a hosszúkanalasé 38 fog.

Shimano 2011-2012: Tiagra FD-4600 első váltó

Shimano 2011-2012: Tiagra FD-4600 első váltó

Két első váltó típus lesz elérhető: az FD-4600 a dupla tányéros hajtóműveket, míg az FD-4603 a triplát szolgálja ki. Ennek megfelelően előbbi 16, míg utóbbi 20 fog kapacitással bír. Természetesen mindkettő elérhető majd bilincses és konzolos változatban egyaránt.

Shimano 2011-2012: Tiagra BR-4600 féktest

Shimano 2011-2012: Tiagra BR-4600 féktest

A féktest BR-4600 névre hallgat, és feliratától valamint bowden állító csavarjától eltekintve nem sokban különbözik elődjétől a BR-4500-tól. Gondban is volt a gyártó, hogy milyen szlogent húzzon rá a termékre. A végeredmény a marketingszlogenek műfajának egyik talán legvidámabbika lett, hogyaszondja: „Enough braking power” – amit „elegendő fékerő”-nek lehetne talán fordítani…

Shimano 2011-2012: Tiagra CS-4600 lánckeréksor és CN-4601 lánc

Shimano 2011-2012: Tiagra CS-4600 lánckeréksor és CN-4601 lánc

A rendszerhez a CS-4600-as tízfokozatú sort és a CN-4601-es szintén a 10-es rendszerhez kifejlesztett láncot illeszthetjük. Előbbi három, a szokásosnál szélesebb áttételtartományt átfogó fogszám-variációban lesz elérhető: 11-25; 12-28 és 12-30. A felhasználási terület ismeretében mindhárom kombináció telitalálat lehet.

Shimano 2011-2012: Tiagra SL-4600 váltókar és BL-4600 fékkar

Shimano 2011-2012: Tiagra SL-4600 váltókar és BL-4600 fékkar

A Tiagra 2012-ben azok számára is nyújt alternatívát, akik nem koskormánnyal képzelik el az országúti suhanást. Az ő kegyeiket 10 fokozatú Rapidfire váltókarral (SL-4600/4603) és a hozzá tartózó fékkarral (BL-4600) kívánják keresni.

Shimano 2011-2012: Tiagra HB-4600 és FH-4600 agypár

Shimano 2011-2012: Tiagra HB-4600 és FH-4600 agypár

Amikor a prezentáció során az új 4600-as Tiagra agypár képe vetült a falra, nem mertem sokáig odanézni, inkább kínomban firkálni kezdtem a papíromra. Ezzel szemben az egyik újságíró kolléga átszellemült monológba kezdett… Valami olyasmi volt a mondandójának a lényege, hogy a kerékpáralkatrészek tervezése hihetetlen színvonalra emelkedik mostanság, némely komponens státuszszimbólum-jellege pedig lassan egy Armani zakó szintjét karcolgatja. Nem szó szerint ez hangzott el, de az adott szituációban hasonlóképpen nem volt értelme, hiszen éppen két – igen finoman fogalmazva – spártai küllemű alkatrész időzött a kivetítőn. Feltekintve csupán ennyit tudtam a dologhoz hozzátenni: „Ez most egész konkrétan a Tiagra agyakról jutott az eszedbe?” Mert valóban… A Shimano szettben kapható országúti  agyainak formavilága – a Dura-Ace-től eltekintve – az utóbbi 6-7 évben példátlan mélységeket járt meg. Igazából nem is értem, minek vesződnek vele, lassan már nincsen gyártó- és ember, aki ebben a kategóriában – meg úgy általában véve – fűzött kerekekkel bajlódik, akik meg mégis (például olyan rebellisek, mint jómagam), azok nem az alsó- közép kategóriából választják az agyat a projekthez. Ergó én a helyükben gyártanék Dura-Ace-t, meg egy középkategóriás szetten kívüli párost, amelyik aztán bármelyik csoport mellé társítható. Persze ez az én magánvéleményem, csak gondoltam színesítem vele a prózásított műszaki adathalmazt…

Ultegra 6700-as széria: már „fényes szürkében” – avagy feketében – is

Nem tudom, ki hogyan van vele, de nekem a 6700-as Ultegra felületkezelése, és ezzel együtt a szett megjelenése nagyon nem tetszik. Ez persze szubjektív meglátás, így nem mennék bele az okok feszegetésébe. Akik velem értenek egyet, azoknak azonban itt a feloldozás: 2012-ben megjelenik a 6700-as szett fényes/matt fekete változata is, amit a cég ugyan fényes szürkeként definiál (Glossy Grey), az viszont nem kérdéses, hogy nagyon ütősre sikeredett. Megjelenésében abszolút a nagytesót idézi, más kérdés, hogy annak a kinézete is erősen megosztóra sikeredett, de ezt most hagyjuk… Nézzük inkább végig szépen sorjában az egyes alkatrészeket, és lássuk, milyen műszaki paraméterekkel bírnak!

Az új színben/felületkezeléssel pompázó szettet ugyanaz a fékváltókar szolgálja ki, mint a korábbi, világos szürke verziót, ezért ennek a bemutatásától most eltekintenék. Akit érdekel, az a sima 6700-as szett bemutatóját ide kattintva olvashatja el. Az új felületkezelésű alkatrészeket sorozatszám tekintetében egy „G” betű különbözteti meg a korábbi, az újjal párhuzamosan kapható variációtól.

Shimano 2011-2012: Ultegra FC 6700 G és FC 6750 G hajtóművek

Shimano 2011-2012: Ultegra FC 6700 G és FC 6750 G hajtóművek

A hajtómű három változatban készül majd: normál furatkörös (FC-6700 G – 53/39; 52/39 fog), kompakt (FC-6750 G – 50/34 fog) és egy szokatlan áttételezésű tripla (FC 6703 G -50/39/30 fog). Mindhárom variáció négyféle hajtókarhosszal lesz rendelhető – 165, 170, 172,5 és 175 mm -, továbbá a nagytányér  mindegyiknél Hollowglide rendszerű. Érdekes, hogy a kompakt hajtóművek ellenére még mindig van létjogosultsága a tripla változatnak, logikus felvetés azonban, hogy ha valakinek szükséges a 30-as lánckerék előre, akkor nem biztos, hogy emellé 52-essel szeretne hasítani. Ebből azonban az is következik, hogy mivel a tripla hajtómű két legnagyobb lánckerekének 130 mm-es a furatköre, ezért az 50-es tányérral egyedivé tehetünk akár egy normál furatkörű, dupla lánckerekes darabot is, így létrehozhatunk akár egy gyárilag nem létező 50/39-es felállást. Hogy arról már ne is beszéljünk, mi van akkor, ha a matt világos szürke felületkezelésű Ultegránkat egy fekete (avagy sötétszürke, ki hogyan szeretné nevezni) Ultegra lánckerékkel tuningoljuk, vagy netán fordítva… Gondolatkísérletek rovatunkat azonban ezennel be is zárnám.

Shimano 2011-2012: Ultegra RD-6700SS G hátsó váltó

Shimano 2011-2012: Ultegra RD-6700SS G hátsó váltó

Megjelenés tekintetében hasonlókat lehet elmondani a hátsó váltóról is, mely rövid és hosszú kanalas változatban egyaránt elérhető lesz. A RD-6700-SS G rövidkanalas változat 16 fog maximális első fogszám különbséget tolerál majd (ez nem újdonság ugyan, de csak úgy a rend kedvéért számoljunk csak egy kicsit: ez mondjuk egy 39/55-ös felállás használatát is lehetővé teszi, már aki ilyesmire vágyik), és összkapacitása 33 fog lesz.

Shimano 2011-2012: Ultegra FD-6700 F G első váltó

Shimano 2011-2012: Ultegra FD-6700 F G első váltó

Ebben a színben a FD-6700 G első váltó kifejezetten Dura-Ace-es megjelenésű lett. Két változatban létezik majd, a 6700-as sorozatszámú a kéttányéros hajtóműveket hivatott kiszolgálni, míg a FD-6703 G a tripla verziót. Az új trendeknek megfelelően a terelőkeret ennél a modellnél sem bontható.

Shimano 2011-2012: Ultegra BR-6700 G féktest

Shimano 2011-2012: Ultegra BR-6700 G féktest

A BR-6700 G féktest is minden tekintetben a világos szürke változatot követi, erényei között az új fékpofa anyagösszetételt, a rugóerő állítási lehetőséget, az új Super SLR kialakítást és a minden irányban szögben állítható fékpofákat említi a gyártó. Persze ezek a dolgok Ultegra szinten már rég nem számítanak újdonságnak, csak megerősítést kap az ember afelől, hogy az új felületkezelés mellett a korábbi mechanikai erények is megmaradtak.

Shimano 2011-2012: Ultegra PD-6700-C karbon kompozit testű pedál

Shimano 2011-2012: Ultegra PD-6700-C karbon kompozit testű pedál

Pedál tekintetében színben passzoló darabot kap a szett a PD-6700-G személyében. Sokkal érdekesebb azonban, hogy PD-6700-C néven karbon kompozit testtel rendelkező modell is vásárolhatunk ezentúl Ultegra szettünk mellé, mely 260 grammos páronkénti súlyával a PD-6700-G-nél mintegy 54 grammal lesz karcsúbb.

Dura-Ace Di2: új szatelit kapcsoló

Korábban már szóltunk róla, hogy új, kifejezetten sprintereknek szánt szatelit kapcsolóval bővült a Dura-Ace Di2 kiegészítőinek sora. Most ezt megtekinthettük élőben is. Az SW-7972 néven futó kütyü két kapcsolót tartalmaz, és mindkettő a hátsó váltót kezeli. A jobb oldalra szerelhető segítségével lefelé lépdelhetünk a soron, míg a bal oldalival felfelé. Bővebben erről a kiegészítőről itt olvashattok. Friss hír amúgy, hogy a Di2 trófeagyűjteményében immár a Párizs-Nizza is helyet kapott Tony Martin (HTC-Highroad) jóvoltából.

Shimano 2011-2012: Dura-Ace Di2 SW-7972 váltókapcsolók

Shimano 2011-2012: Dura-Ace Di2 SW-7972 váltókapcsolók

Kerekek

Öt új országúti kerékszettet kínál a közeljövőben a japán óriás. Ezek közül némelyik egy-egy korábbi verzió újra dizájnolt változata, míg akad néhány újdonság is.

Shimano 2011-2012: Ultegra WH-6700 G kerékszett

Shimano 2011-2012: Ultegra WH-6700 G kerékszett

Az előzőekben ismertetett 6700 G szett mellé vásárolhatunk megjelenésben passzoló kerékszettet is akár, ez lenne a WH-6700 G. Az elöl 16 radiális, hátul 20 db két keresztre fűzött küllőből felépített kerékszett kompatibilis belsővel szerelt és belső nélküli országúti rendszerekkel egyaránt.

Shimano 2011-2012: Shimano WH-RS30-A kerékszett

Shimano 2011-2012: Shimano WH-RS30-A kerékszett

A középkategóriás közepes profilú szegmensben a WH-RS80-A-C24, a WH-RS30-A, a WH-RS20-A és a WH-RS10-A jelenti a friss kínálatot. Olykor a fehér szín is elérhető opcióként, míg újítások terén néha csupán olyan apróságok szerepelnek, mint az új matrica dizájn, vagy az újraformált porvédő.

Shimano 2011-2012: Shimano WH-R500-30 kerékszett

Shimano 2011-2012: Shimano WH-R500-30 kerékszett

Kifejezetten időfutam avagy triatlon gépekre ajánlják a WH-R501-es sorozatszámú kerékszettet és változatait, mely opcionális 30 mm-es felni profiljával az alsó kategóriában nyújt alternatívát a stopperóra elleni küzdelem szerelmeseinek (olykor szeretek sportújságírós közhelyhalmazokkal élni, ezért a perverziómért elnézést kérek).

Ennyi volt hát az első országúti merítés. A következő részben a szérián kívüli alkatrészekről és a komfort kategóriás termékekről válogatok.

A Shimano termékek hazai fogalmazója: www.paul-lange.hu

Szöveg: HBalage
Fotó:
Shimano

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.