fbpx

PRO PLT Carbon Composite kormány és kormányszár teszt

Ezúttal a Shimano holdudvarába tartozó, a profi csapatok alatt is megcsodálható márka, a PRO országúti kormánya és kormányszára érkezett hozzánk tesztelésre. Az alkatrészek a más cégek termékpalettáján is megtalálható carbon alloy technológiával készültek, ami annyit jelent, hogy alumínium magon karbon szövetet találunk.

A technológia lényege, hogy a karbon szövet elvileg együttdolgozik a hordozó anyaggal, így az alkatrész merevsége nő, és ennek tetejébe még a megjelenés is extravagáns lesz. Hátrányként viszont megemlíthető, hogy ezek az alkatrészek hasonló paraméterekkel rendelkező, kizárólag alumíniumból avagy karbonból készült vetélytársaiknál szinte mindig nehezebbek.

PRO PLT Carbon Composite kormányszár

Első körben vegyük górcső alá a kormányszárat! Tetszetős darab, hibátlan, fényesre lakkozott karbon felülettel. Szerkezeti kialakítása már-már klasszikusnak nevezhető dogmákat követ: négycsavaros, elöl áttört előlap, kétcsavaros villanyakra rögzíthetőség, utóbbi csavarok egymással szembe forgatva. A stucni keresztmetszete nyolcszöget idéz, formája összességben véve esztétikus. A kormány beállítását elöl skálabeosztás segíti, mivel azonban ez az előlap legelejére került, így sehol sem esik közvetlenül egybe a kormány hasonló skálájával, így korlátozott mértékben használható csak ki.

Napfényben fürdik a PRO PLT Carbon Composite kormányszár

Napfényben fürdik a PRO PLT Carbon Composite kormányszár

A homloklap belső felülete rovátkolt, így a gyári 4 Nm-es meghúzási nyomatékot betartva jól megkapaszkodik a kormány lakkozott karbon felületén. Mérlegre helyezve a terméket kicsit lefittyed az ember szája széle, tekintve hogy 100 milliméteres hosszban 138 grammot mutat alatta a műszer, ami a fogyasztói árat is megszemlélve annyira nem kimagasló. Ez az érték a rozsdamentes acélcsavarok titánra cserélésével némileg javítható lenne. A súlytöbbletért a megjelenés és a megnövelt merevség kárpótolhat minket, hogy mennyire az a bele való kormány mélyelemzését követően derül ki.

Extra kapaszkodó – rovátkolás a homloklap belső felületén

Extra kapaszkodó – rovátkolás a homloklap belső felületén

Pozitívumok:
+ szép kidolgozás
+ atombiztos 4 + 2 csavaros felépítés
+ rovátkolt belső felületű előlap
+ merev konstrukció

Negatívumok:
– a teljes egészében alumínium konstrukciókkal szemben lényegesen magasabb tömeg
– nem túl jó ár / tömeg arány
– a szögállítást segítő skála rossz helyre került

PRO PLT Carbon Composite kormányszár

PRO PLT Carbon Composite kormányszár

Termékadatok:

Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; http://www.paul-lange.hu
A termék a gyártó honlapán ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 25.990 Ft

Alapanyag: 3D kovácsolt AL7075-T6 alumínium, karbonnal laminálva
Csavarok: rozsdamentes acél
Geometriai adatok: 31,8 mm befogó; +/- 10° szögállás; 1 1/8”-os villanyakakhoz
Méretválaszték: 80-140 mm
Tömeg: 138 g (a tesztelt 100 mm-es hosszban)

PRO PLT Carbon Composite kormányszár

PRO PLT Carbon Composite kormányszár

PRO PLT Carbon Composite kormány

Ha már van egy „carbon alloy” kormányszárunk, mi mást is tehetnénk bele, mint egy hasonló technológiával készült kormányt, főleg, ha a gyártó rendelkezik is ilyen modellel. A PRO PLT Carbon Composite egy anatómikus hajlítással rendelkező darab, ezen belül is a legfejlettebb technológiát hordozza, miszerint az alsó fogás még egy negatív ívet is kapott a kényelmet növelendő. A kormány felső íve a mai trendeknek megfelelően kicsi, előrehajlása közepes, mélysége az anatómikus kormányok között átlagosnak számít, a teljes mezőnyt nézve pedig a mélyebbek közé tartozik.

A számok élőben: 95 mm előrenyúlás, 145 mm mélység. A fékkart egy hangyányit rakhattam volna feljebb is – sebaj, majd legközelebb

A számok élőben: 95 mm előrenyúlás, 145 mm mélység. A fékkart egy hangyányit rakhattam volna feljebb is – sebaj, majd legközelebb

A kormány a befogásnál kapott egy karbon szöveterősítést, így a hozzá való stucnival együtt felszerelve egységes képet mutat a vezérlőpult. Érdekes, hogy bár manapság már az összes fontos gyártó a bandázs alatt vezeti a fékváltókar mindkét kábelét, valamint a váltóbowden vezetésére mindannyian adnak egy a kormány első- illetve hátsó felületén való vezetési lehetőséget is, ezen a kormányon csak elöl találunk hornyot. Tény, hogy szebb az elöl kivezetett fék- és váltóbowden, így lehetséges, hogy ezért döntött kizárólag emellett a gyártó. A kormány fényes fekete fényezése nem sikerült túl tartósra, erősebb ragasztójú bandázsok lefejtésnél helyenként leveles formátumban fog távozni a dukkózás – szerencsére ebből beszerelt állapotban nem látszik majd semmi.

PRO PLT Carbon Composite kormány

PRO PLT Carbon Composite kormány

Pozitívumok:
+ szép kidolgozás
+ a beállítást segítő vonalskála
+ a csővég vágásához segédvonalazás
+ merev konstrukció

Negatívumok:
– a teljes egészében alumínium konstrukciókkal szemben valamivel magasabb tömeg
– mindössze egy bowdenvezető hornyot kapott (elöl)
– a cső fekete, fényes, festett felületkezelése nem túl tartós

PRO PLT Carbon Composite kormány

PRO PLT Carbon Composite kormány

Termékadatok:

Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; http://www.paul-lange.hu
A termék a gyártó honlapán ide kattintva érhető el.
A Pro kormány geometriai táblázata ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 21.990 Ft

Alapanyag: AL-7075-T6 double butted alumínium, a befogásnál karbonnal laminálva
Geometriai adatok: 31,8 mm befogó; 95 mm előrenyúlás, 145 mm mélység
Méretválaszték: 420 és 440 mm (középtől középig mérve)
Tömeg: 272 g (a tesztelt 440 mm-es verzióban)

Igény esetén kurtítható

Igény esetén kurtítható

Menettapasztalatok

A stucni-kormány kombó kellőképpen merev egységet képez. Hogy pontosan mennyire, őszintén szólva azt nem tudnám megmondani, annak ellenére sem, hogy 31,8 mm-es rendszerekből volt már dolgom full karbon-full karbon, alu-alu és alu-fullkarbon stucni-kormány összeállításokkal egyaránt. Továbbra sem vagyok hitelesített merevségmérő műszer sajnos… A stucni nyekergésmentesen ül a helyén, és stabilan fogja a hozzá tervezett kormányt. Maga a kormány formailag nem tartozott a kedvenceim közé, de ez megint olyan téma, mint a nyereg kérdésköre: mindenkinek más jön be. Kevésbé kedvelem a kis felső ívű darabokat, mert alsó fogásban, sprinteknél beleér az alkarom, illetve nem szeretem az egy alsó fogásos alsó hajlításokat, márpedig ez pontosan ilyen. Itt arra gondolok, hogy a negatív ívvel komfortosabbá tett csőszakasz kényelmes ugyan, de mocorgásra nem ad esélyt, lejjebb csúsztatni nem tudjuk a kezünket a csövön. A fogás alatt van ugyan egy rövidebb egyenes csőszakasz, de ez sajnos olyan kurta, hogy még az én átlagos méretű, avagy kicsi kezemnek (viszonyítás kérdése) is rövid. Érezhette ezt a gyártó is, így a további kurtításhoz (ha nem tudom megfogni, akkor minek), segédskálával látta el a csővéget.

Kiknek ajánlható a PRO PLT Carbon Composite stucni-kormány kombó?

Azoknak, akik szeretik a karbon látványát, ámde a full karbon konstrukciók két- háromszoros árát nem akarják megfizetni. Abból, hogy a kormány csak a két szélesebbik, középtől középig 420, illetve 440 milliméteres méretben érhető el, arra következtethetünk, hogy a gyártó méretesebb, így egyben méretesebb kezű versenyzőknek szánja a típust – és valóban, ez a fajta forma a „lapátkezűeknek” tényleg be szokott jönni.

A cikk megjelenését a Paul Lange Hungary Kft. támogatta.

Szöveg és fotó: HBalage

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo