Kerékpárgyártás a „Weiss Manfréd Acél és Fémművei Rt.”-nél

2008. júliusi lapszámunkban mutattuk be Varsa Endre kerékpárgyűjtőt és szakírót, akinek „Magyar kerékpárok” című könyve előreláthatólag karácsony előtt már elérhető lesz. A könyvből most egy előzetes szemelvény következik, melyből az egyik legpatinásabb magyar kerékpárgyárról derül ki számos olyan érdekesség a második világháborúig bezárólag, ami a hazai kerékpárrajongókat érdekelheti…

1. kép

(…)
A XX. század első negyedében a kerékpár népszerűsége nőtt, hazai tömeggyártás nem volt, így a piac gondos felmérése után (1927-ben 68.000 kerékpárt importáltak Magyarországra, 5.396.000 pengő értékben) a Weiss Manfréd Acél és Fémművei Rt. (a továbbiakban: W.M.) vezetői felismerve a kerékpárgyártás jelentőségét, célul tűzték ki a gyártás gyors bevezetését.

Éppen ezért 1928. december 12-én megállapodás jött létre a grazi Puch- Művek Részvénytársasággal (a továbbiakban: Puch) kerékpárlicenc megvásárlása tárgyában. Az osztrák gyár 25.000 schillingért átadta a kerékpárgyártáshoz szükséges műszaki és kereskedelmi dokumentációt, beleértve a beszállítók jegyzékét és árait, valamint a gyártási titkokat is. A megállapodás szerint a gyártás első öt éve során 50.000 kerékpár után a W.M. köteles volt darabonként 5 schilling licencdíjat fizetni, a tényleges gyártás ütemének megfelelően, de akkor is ki kellett volna fizetnie ezt az összeget, ha ennél kevesebb kerékpárt gyártottak volna, vagy ha megszüntették volna a gyártást. A kerékpár licenccel párhuzamosan a gyártáshoz szükséges speciális termelő berendezéseket is ez a cég szállította, illetve szerelte fel. A megállapodás érdekessége, hogy szóban történt, és öt nappal később egy négyoldalas levélben igazolták vissza. Aligha valószínű, hogy egy ilyen volumenű megállapodás manapság ennyire egyszerűen jöjjön létre…

A gyártási joggal együtt a W. M. állítólag 10.000 komplett kerékpárt is megvásárolt alkatrész állapotban, melyeknek összeszerelésével indult meg 1929 júliusában a kerékpárgyártás. Ebből az első 200 Grazban készült el és „Csepel” név alatt került forgalomba. Kezdetben Csepelen készültek a vázak, az abroncsok, a sárvédők, a villavállak, a középcsapágyházak, míg az összes többi alkatrészt a Puch gyártól vették. A licenc-megállapodás kitért arra is, hogy amennyiben a gyártáshoz a W.M. a Puchtól kerékpáronként 25 schillinget meghaladó értékben vásárol alkatrészeket, abban az esetben az árból az 5 schilling licencdíjat levonják. A gyár a legelső időktől kezdve törekedett arra, hogy a gumi és bőr alkatrészeken kívül lehetőleg mindent maga állítson elő. Ennek köszönhetően 1931-re elérték, hogy egy kész kerékpár árának mindössze 8,3%-át tette ki a hozzá felhasznált import alkatrészek értéke.

A kerékpárokat, a kor szokásainak megfelelően plakátokon is reklámozták. Az 1. képen látható plakát 1929-ben készült és ismereteink szerint ez az első magyar kerékpárplakát, ami hazai, gyári termékre hívta fel a vásárlók figyelmét. A gyártás kezdete és a második világháború vége között 1939-ben gyártották a legtöbb kerékpárt – összesen 91.706 darabot -, a napi átlagteljesítmény pedig elérte a 240-et. A W.M. volt az időszak legnagyobb magyarországi kerékpárgyártója. A gyártás 1930-ban 150-200 fővel folyt, és 33.746 kerékpár készült el. Napi átlagban 120 biciklit gyártottak. A kerékpárgyártás beindulása jelentős volt a magyar kereskedelmi mérleg javítása szempontjábó1 is, ugyanis a kerékpár- és alkatrész import a csepeli gyártást megelőző öt évben átlagosan 4,7 millió pengőt tett ki.

2. kép

Az 1932-es gazdasági világválság következtében komoly raktárkészlet halmozódott fel a W.M. gyárban kerékpárokból, és a kerékpárok készre szerelését leállították. Tíz pengő lefizetése esetén heti 1 pengős részletekre is adtak el ebben az időben kerékpárokat, majd 1934-ben a W.M. Kerékpár Osztályán újraindult a munka, a gyártóterületet bővítették. A gyárban 1932-ig mindössze egyféle női és férfi gép készült. Ezt azonban az követte, hogy 1944-ig mintegy 500 kerékpár elnevezését védjegyeztették. A vélhetően 1932-ből, vagy 1933-ból származó négynyelvű gyári prospektus már 5 férfi, 1 női, 1 fiú, 1 leány, 1 kisgyermek és 1 árukihordó kerékpárt kínál, ami az eredeti választékot 10 típusra bővítette. A 2. képen a prospektus rajzai láthatók. Bal oldalon található a legelterjedtebb típus a Csepel-Ballon, mely apró részletektől eltekintve azonos az 1929-ben gyártott első modellel. Mellette a Fecske országúti versenykerékpár, míg jobb oldalon a választék egyetlen női kerékpárja.

3. kép

A gazdasági világválság idején a gyár nemcsak plakátokon, hanem vidéki kerékpárversenyek szervezésével is népszerűsítette kerékpárjait, a versenyek győztesei egy-egy Csepel kerékpárt kaptak ajándékba. A gyár 1934. évi prospektusa szerint 15-féle férfi, 1 áruhordó, 7 női és 5-féle gyermekkerékpárt kínáltak, tehát összesen 28 típust. E kínálatban a következő márkanevek szerepeltek: Csepel, Diadal, Csoda, Extra, Luxus, Super, Rapid, Corvin, Sparta, Villám, Fecske, Csepel-Ballon, Csoda-Ballon, Csepel-Félballon, Leányka és Pajtika. A 3. képen a cégtulajdonosok gyermekei láthatók 1935-ben: Chorin Ferenc, Weiss Aliz és Weiss György. Kerékpárjaikról megállapítható, hogy Csepelen készültek; a férfi kerékpárban Fichtel & Sachs kétsebességes, kontrafékes hátsóagy látható.

A sokféle elnevezésű kerékpár nem sokban tért el egymástól. Volt férfi, női és gyermekkerékpár – amelyek általában kontrafékes hátsó aggyal készültek -, s volt félverseny, verseny, áruhordó, valamint széles gumijú, úgynevezett „ballon” kerékpár is. A különbség, döntően a kikészítésben, a díszítésben és a márkajelzésben mutatkozott. A W.M. gyár emellett egyes nagykereskedők kívánságára, megrendelésre legyártott olyan a lánckerekeket és csengőket, amelyeken a kereskedő nevét tüntették fel, és a kereskedők saját márkanévvel hozták forgalomba a javarészben Csepelen gyártott alkatrészekből összeszerelt kerékpárokat.

4. kép

Bár – mint rámutattam – a sokféle márkanéven gyártott kerékpár között kevés érdemi különbség volt, különösen sikeresnek kell tekinteni a Csodát, amelynek gyártását a háború után is sokáig folytatták. A Csoda 28″-es gép volt, feketére zománcozott kivitelben, jellegzetes piros csíkkal az abroncson. Készült harangcsapágyas négyszögletes végű tengellyel és ékes hajtóművel egyaránt, „Csoda” áttört feliratú lánckerékkel, vagy más lánckerékkel, normál- (1/2″ × 1/8″) és széles láncú (1/2″ × 3/16″) kivitelben. Ennek egy érdekes darabja a szerző gyűjteményében található és a 4. képen látható. Az 1941-ben készült példány ifj. Majthényi Béla gépészmérnök tulajdona volt, aki 1929 és 1945 között képviseleti és szervizelési joggal rendelkezett, a W. M. gyár által hivatalosan elismert szervize volt. Majthényi a kerékpárok mellett W.M. motorkerékpárok eladásával, szervizelésével és javításával is foglalkozott. Az övé volt az első Csepel szerviz, ez kezdetben Budapesten, IX. ker. Üllői út 55. alatt, az SKF házban működött, majd átköltözött ugyanezen kerületben a Viola u.31. alá. A szerviz 1939-es állapotát mutatja az 5. kép. A kirakatban álló W.M. kerékpárok ára 120 és 160 pengő közt változott, miközben egy korabeli kubikos napszámdíja 1,20 pengő volt. Ebből is jól látszik, hogy milyen hatalmas érték lehetetett akkoriban egy kerékpár. (…)

Megjelent a Bikemag 2008. augusztusi számában
Szöveg: Varsa Endre
Fotók: a szerző archívumából

5. kép


Megvennéd a könyvet?

Varsa Endre „Magyar kerékpárok” című készülő könyve – melyből egy részletet mutat be a fenti cikk – egyedülálló és hiánypótló munka, amely felöleli a hazai kerékpárgyártás történetét a kezdetektől Yasecig bezárólag. A könyv igényes, nagyméretű, keménytáblás kiadásban 300 oldalon mintegy 400, zömmel színes fotóval illusztrálva örök darab lehet a könyvespolcodon melynek tartalma nem avul el, ezért 50 év múlva is szívesen forgatod majd. Megjelenési időpontja miatt karácsonyi ajándékként is kitűnő lehet biciklirajongó ismerőseid, na meg persze saját magad számára. A könyvet a Bikemagnál tudod majd megvásárolni, és ha gyorsan visszajelzel, a várhatóan 6.500 Ft körüli árból Neked, mint olvasónak és előrendelőnek 10% kedvezménnyel tudjuk előjegyezni a könyvet. Az előjegyzés nem jelent kötelezettséget részedről, mindössze arról szól, hogy amint a könyv elkészül, Téged értesítünk először, ekkor dönthetsz majd arról, hogy ténylegesen megrendeled-e az általunk kínált kedvezményes áron.

Tisztelt érdeklődők!

A könyv Bikemagos előjegyzését lezártuk. A „Magyar kerékpárok” című kiadvány előreláthatólag 2008. december 10-én kerül a könyvesboltotokba 6.490 forintos kiskereskedelmi áron.

A könyv bemutatójára és dedikálására 2008. december 16-án 16 órakor kerül sor a Bringavilág Kerékpárbolt és Sportközpontban. A helyszínen (1054 Budapest Vadász utca 10.) lehetőség nyílik a könyv megvásárlására és dedikálására, valamint megtekinthető néhány kerékpár a gazdag fotóanyagon szereplők közül. Azok, akik a Bikemagon keresztül rendelték elő a kiadványt, a könyvbemutató során is átvehetik 10%-os kedvezménnyel, akik nem tudnak jelen lenni, azoknak postázzuk a könyvet.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.