fbpx

Bike Brno: “Támadnak a csehszlovákok!”

A lényegesen nagyobb Eurobike után – mivel a legismertebb nemzetközi márkák 2012-es újdonságainak megismerésén már túl vagyunk – a Bike Brno kiállítás főképpen a régi Keleti Blokk kerékpáriparának kínálatával kápráztat el. Őszintén szólva kis irigységgel vegyesen, hiszen a csehek, szlovákok olyan szintű bringákat kínálnak bármilyen kategóriában, melyek a világon bárhol megállják a helyüket.

Keleti Blokk a Bike Brno kiállításon - a szlovák CTM 2012-es kollekciója

A két kiállítói pavilon területének körülbelül a felét a hazai márkák foglalták el, jobban mondva ez az arány csak az alábbiakban bemutatott kerékpárokra igaz, mert például a ruházati termékek vonalát szinte totálisan uralták a cseh és szlovák gyártók.

Bike Brno 2011.

Részben a hazai ipart támogató állami háttér, részben a költséghatékony hazai előállítás, valamint a vásárlók tudatossága is hozzájárul, hogy a piacot nem a kerékpáros ruházati óriásbrandek dominálják, hanem az Eleven, a Moira és társaik, egészen a „garázscég” méretű saját márkákig.

Új utakon a csehek: csajokkal tudjuk, hogy eladható a kerékpár, de kutyákkal is?

Ugyanakkor az európai válság ebben a szegmensben is érezhető, bizonyos szempontból talán még visszalépést is tapasztalhattunk Brnóban a tavalyi évhez képest, hiszen hiányoztak meghatározó gyártók, mint például a Scott, Cannondale, Merida. A regionális képviseletnek az óriásstand már úgy tűnik, nem fér bele a költségvetésbe, egy 50 négyzetmétere pavilon pedig inkább rombolná, mint építené az imázsukat.

A cseh MRX már 29-es karbon mountain bike-ot is kínál

A hazai kerékpáripar fejlettségét azonban mi sem jelzi jobban, minthogy már különböző szintek is kialakultak. Vannak, akik csúcstechnológiát is kínálnak, például a  Pells, Kellys, Superior, és van egy második vonal, az Apache-csal, 4everrel, Kenzellel, Amulet és társaikkal. Utóbbiak közül az erősebbek szépen közelítik az „előkelőbb” márkák presztízsét.

A Festka országúti üdvöskéje, a Numbers egyenesen az álmom (nem kell külön leírni az adatait)

Kézi manufaktúrák is megélnek, üde színfolt volt például a kiállításon a Festka standja, hiányzott viszont az RB. A Festka nagyon ügyesen ötvözi a „handmade” minőséget a fixi-őrülettel, az egyedi, muffolt acél és karbon(!) vázakat, kézi, egyedi festést átültették a divatos városi bringákra, melyekért manapság sikk nagyobb összegeket kicsengetni.

Az Authornak csak az extrém-vonala jelent meg, az AGang, a helyi letoltgatyások örömére

Nyilván a válság és a verseny következtében akadnak, akiknek kevésbé megy az iparágban, nem csak az RB hiányzott, eltűnőben van a Duratec, a másodvonalas Panther, vagy a Mrazek, és meglepő módon Author márkanévvel ellátott standot sem láthattunk, a cseh gyártó csak az extrém vonallal, az AGanggal képviseltette magát.

A szlovák Novatec-CTM csapat versenygépe

A szláv brandek között megfigyelhető a szegmentálódás is, ennek a jelenségnek érdekes képviselője a CTM. A szlovákok az extrém-, all-mountain vonalon látták meg a rést. Továbbra is kínálnak középkategóriás modelleket az egyéb szakágakban, viszont előálltak egy nagyon erős lejtőzős palettával, melyen DH-versenyzésre, kemény freeride-ra is alkalmas gépek is szerepelnek.

Pells Seven 29-er, háttérben a tekintélyes standdal

A szakértő zsűri szerint otthon a Pells a nyerő, Seven névre hallgató 29-es gépük nyerte el a Bike Brno Prestige „nagydíjat” a legjobb cseh termék kategóriában. Mivel a Bikemagé volt a megtiszteltetés, hogy benne lehettünk az elbíráló bizottságban, annyit azért elárulhatunk, hogy a kategóriában kevés kerékpár pályázott.

A Pells új könnyű all-mountain gépei: a Tarpanok

A Pells mindenesetre komoly „hátszéllel” rendelkezik otthon, ennek bizonyítéka a legjobb helyen, a pavilon közepén a legnagyobb stand, melyen impozáns kínálatot vonultattak fel. 2012-re saját néven – Tarpan – all-mountain brandet hoztak létre, karbon csúcsgépeik pedig akár a német ízlést is kielégítik.

A Superior stand a Bike Brno kiállításon

Ha már díjazás, cikkünk végére megítélnék egy „legszebb szláv stand” címet Superiornak, bár a fényképezőgépem biztosan más véleményen van a világítás és a reflexek iránya miatt, de örüljön az öreg, hogy nem csaltam meg egy kompakttal, mint az Eurobike-on. Ha már elcipeltem, legalább a „teljes káptűr” hozzájárulhatott a problémásabb ellentétek kiegyenlítéséhez. Folytatjuk!

Szöveg és fotók: Takács Tamás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.