fbpx

Alkatrészteszt: 3T Dorico nyeregcső

Immár három éve megszokott jelenség, hogy ha jön a tavasz, akkor érkeznek a friss 3T tesztcuccok. A tavasz ezúttal némileg késik, nem úgy az új alu-karbon csemegék. Elsőnek a cég hagyományos, 25 mm-es hátranyúlású Dorico nyeregcső-szériájából a Team változatot vettük górcső alá.


Aki nem járatos a 3T háza táján, annak álljon itt egy kis gyorstalpaló a termékpalettán való eligazodáshoz. A cég három minőségi osztályban gyárt alkatrészeket, ezek a PRO (költséghatékonyabb és némileg túlépített alkatrészek – fehér grafikával), a TEAM (súlyban és teljesítményben a Pro Tour szintre belőtt cuccok – piros grafikával) és az LTD (a gramm-mániások kegyeit kereső motyók – ezüst grafikával) fantázianévre hallgatnak. LTD, azaz limited változat nem minden egyes termékből létezik, bizonyos esetekben az elérhető maximumot a TEAM verzió képviseli.

A cég 2007-ben a kormány vidékéről indulván kezdte meghódítani a kerékpárpiacot. Nem volt könnyű kitűnni a mezőnyből, hiszen alacsony tömegű, funkcióját kiválóan ellátó és ennek tetejébe még jól is kinéző alkatrészekből annyi volt/van a piacon, mint a nyúlürülék. Mi lehet a megoldás? Az új termék legyen könnyű, funkcióját lássa el kiválóan, és mindennek tetejébe ne csak egyszerűen jól nézzen ki, hanem annyira jól, hogy az ember egy szempillantás alatt beleszeressen. Sok minden nem kell ehhez: mindössze egy formatervező meg egy grafikus, aki egy az egész cégre kiterjedő arculatot tervez. Mert tegyük a szívünkre a kezünket, ha két azonos műszaki paraméterrel rendelkező alkatrész között kell választanunk, mi alapján hozzuk meg a döntést? Na ugye, hogy az esztétikum alapján… A sikerhez pedig egészen kevés dolog kell; mindössze egy jó logó, egy jó kiegészítő betűtípus, meg termékcsoportonként egy szín. Ezt látván a magamfajta minimalista jellem egyből a mennyekben érzi magát, hiszen végre nem hullámok, lángnyelvek és hálómotívumok köszönnek vissza mondjuk a nyeregcsőről, hanem egy nyílegyenes, szép arányú, homogén festett sáv. Olykor ilyen kevés is elegendő a boldogsághoz.

Lényeg az, hogy ennek a koncepciónak legújabb szüleményeként torinói barátaink a hátranyúlás nélküli Doric család mellett megalkották a hagyományos, 25 mm-es hátranyúlással rendelkező Dorico modellcsaládot. Doricóék is hárman vannak, LTD, TEAM és PRO verziót egyaránt vásárolhatunk belőlük. A fekete/piros színkombináció iránti vonzalmamból adódóan ezúttal a TEAM változatra esett a választásom. Döntésemben az is befolyásolt, hogy a LTD 162 grammja mellett a TEAM 182 grammja sem hangzott rosszul. Aztán később kiderült, hogy az annyi valójában nem is annyi…

A karbon csőbe ragasztott alu fejjel rendelkező kétcsavaros nyeregcső kidolgozása ezúttal nem hagy maga után kívánnivalót. Két éve a jóval drágább Doric LTD-vel nem voltak ilyen pozitívak a tapasztalatok, ott bizony voltak furatközpontossági pontatlanságok a fejnél. A szépen ívelt fej miatt a hátranyúlás nagyobbnak néz ki, mint 25 mm, de utánamérve igazolva látszik a gyári adat. Nem ez a helyzet azonban a tömeg terén, a tesztelt 280 mm / 31,6 mm felállásra megadott 182 grammos gyári adatnál ugyanis majdnem 20%-kal többet mutatott a mérleg. Ez abban az esetben nagyon kellemetlen, ha valaki éppen a súly miatt dönt e termék mellett – ejnye-ejnye, a vevőt átverni nem szép dolog, már ott is van ezért a feketepont az értékelésnél.

A nyeregpálcát a befogó alsó idom hosszan és biztosan támasztja, felülről pedig két filigrán, egymástól független keresztidom pálcánként gyakorlatilag egy-egy ponton tart mindennek ellen. Ezeket a keresztidomokat ránézésre kicsit alulméretezettnek találtam, ezért érzéssel szorítottam meg a csavarokat. Később kiderült, nem ez a helyes hozzáállás. A rozsdamentes acél imbuszcsavarok esetében a 4 mm-es belső nyílást amúgy kevésnek találom ahhoz a nyomatékhoz, amivel egy nyeregcsőfejet meg szokás szorítani. Itt jegyezném meg azt is, hogy a cég szokásával ellentétben ezúttal nem adott meg meghúzási nyomatékokat.

Az első tesztút során az tűnt fel, hogy mintha jobban csillapítana a gép hátsó fertálya nyergestül/csövestül, ami a 31,6 mm-es átmérő fényében furán hangozhat. Nem tudom, ezt valóban jól érzem-e, vagy csak beképzelem, de tény, hogy a Dorico Team egy monocoque karbonfejes, vastagabb falú csővel rendelkező elődöt váltott fel. Emellett a 3T is hangsúlyozza a cső rezgéselnyelő képességét.

A második tesztút után viszont az tűnt fel, hogy mintha szögben nem így állítottam volna be korábban a nyerget. Korrigáltam hát, de a meghúzási nyomatékokra túl sok figyelmet ismét nem szenteltem. A második diszkrét lefittyedésnél már előkerült a nyomatékkulcs. Túl könnyű dolgom így sem volt, tekintve, hogy az első csavarhoz a cső miatt még adapterrel sem nagyon fértem oda. A megoldás végül 8-8 Nm lett mindkét csavar esetében, de játszottam velük egy ideig, hogy a nyereg szöge is jó legyen, meg a csavarok is kellőképpen és egyenletesen feszítettek legyenek. Ezután elmozdulást már nem tapasztaltam. Ezt a beállítás viszont nem volt túl egyszerű, így túl sűrűn nem szeretném eljátszani, de mivel hegyi időfutamok előtt nyeregpozíciót szoktam változtatni, meg olykor a nyerget is kicserélem, ezért úgy tűnik megúszni nem fogom…

Aki ezzel szemben legközelebb akkor nyúl a nyergéhez, amikor a kukába hajítja és újat tesz a helyébe, emellett pedig az alábbi értékelésnél a pozitívumok meggyőzőbbnek bizonyulnak számára, az szerezzen be egyet. Hogy honnan? A 3T-nek hivatalos hazai forgalmazója továbbra sincsen, az internet világa ellenben határtalan…

Értékelés:

Pozitívumok:
+ átmérőjéhez és hosszához képest még mindig alacsony tömeg
+ első osztályú kidolgozás, esztétikumból ötös
+ a nyereg szögállása tizedfokra pontosan, fokozatmentesen állítható
+ a felső befogópofák alacsonyak, így hátratolt nyereghelyzet esetén sem érnek bele a nyeregváz oldalába
+ centiméterskála a hátoldalon

Negatívumok:

– a gyári tömegadat nem valós (+ 20%)
– a csőhöz közelebb eső csavar nehezen hozzáférhető
– egyenletes meghúzási nyomatékra érzékeny csavarok
– mindössze 4 mm-es belsőnyílású csavarok

3T Dorico Team nyeregcső, részletes műszaki adatok:

Átmérő: 31,6 mm
Hossz: 280 mm
Hátranyúlás: 25 mm
Cső falvastagsága: 2,1 mm
Mért tömeg: 217 g

További információk: http://thenew3t.com

Szöveg és fotó: HBalage

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo