fbpx

A Joe’s No Flats belsőgumi nélküli rendszer üzembe helyezése

Még a profi versenyzők körében is – főleg a mountain bike szakágakban – az egyik legkényesebb kérdés, hogy milyen gumit használjanak, milyen nyomáson, milyen belsővel, belső nélkül stb… Mi most a Joe’s No Flats tömlő nélküli rendszerét és beüzemelését mutatjuk be – ez a notube szett sokaknál bizonyított az XC/maraton mezőnyben.

Szögezzük le az elején, tökéletes megoldás nincs, defektet bármivel lehet kapni, de a fordítottja is igaz, ismerünk olyan – mellesleg kerékpárt meglehetősen jól kezelő – versenyzőtársat is, aki a bármilyen gumijával, 500 Ft-os belsővel, 1,5 bar nyomással sem szokott kilyukadni. Szponzorált versenyzők számára is általában a gumi a legutolsó dolog, amihez ragaszkodnak, ki, miben hisz, sokszor látni világversenyeken lesatírozott logókat… Mégis van ilyen is, olyan is, ki a tubelessre esküszik, más a latexra, ki 50 ml löttyöt tesz a gumiba, más a dupláját.

Az alábbiakban bemutatott Joe’s tubeless átalakító szett és tej a belső nélküli rendszerek előnyeit kínálja hagyományos felnihez. Jobb erőátvitel, jobb tapadás, alacsonyabb nyomáson használható a felütés kisebb kockázatával, mint a belsős rendszereknél. Cserébe macerásabb a szerelése, de valamit valamiért.

A szett: szeleppel ellátott gumiszalag, szigetelő öntapadó felniszalag, tartalék szelepek, szelepkitekerő szerszám, egy flakon defektjavító tej. Azt kell mondjuk, ez a rendszer biztosabb pontja, hiszen fontos, hogy milyen felnit és milyen gumit használunk notube rendszerünkhöz. Én eddig háromféle Mavic felnivel használtam Joe bácsi átalakító szettjét, s mindhárommal jól összeforrt a rendszer, most a 29-essel is. Gumiból Tubeless-ready feliratossal érdemes próbálkozni, de ez sem mindig nyerő, volt, hogy már harmadjára töltöttem utána a tejet, de az oldalfalon továbbra is újabb és újabb rések jelentek meg, ahonnan elszökött a levegő. Szándékosan nem írok most márkát, típust, ugyanis általam atombiztosnak hitt külsőről is kiderült, hogy mások kifogtak belőle hibás szériát.

Figyeljünk arra is a vásárlásnál, hogy az átalakító szalag szélessége passzoljon a felnihez (a 29-esek megjelenésével ugye még több esélyünk van tévesztésre), ezt a csomagoláson olvashatjuk le.

A felhelyezés a felni megtisztításával kezdődik, tiszta ronggyal tisztítsuk meg a felnit mosószeres vízzel (vagy egyéb erre alkalmas folyadékkal), hogy teljesen por és szennyeződésmentes legyen. Ugyanezt tegyük meg a gumival is (utóbbi azért különösen fontos, mert különben nem biztos, hogy megfelelően megtapad a gumi belső felületén a defektjavító folyadék).

Az átalakító gumiszalag alá ragasszuk fel a nagy nyomást kibíró, celluxszerű szalagot. Ügyeljünk rá, hogy a szelep környékén kezdjük el rásimítani a felnire és ott is fejezzük be a műveletet. A szalagnak légbuborékmentesen kell tapadni.

Jöhet a gumiszalag felhelyezése, értelem szerűen a szelepnél kezdjük (fúrjunk kis lyukat olló hegyével a szalagon) és figyeljünk rá, hogy ne gyűrődjön be vagy lógjon túl sehol. Tulajdonképpen hasonló a feladat, mint amikor egy egyszerű felniszalagot teszünk fel. Ujjunkkal adjuk meg mindig az irányt, hogy már eleve középre kerüljön a szalag, akkor kevesebbet kell majd korrigálni.

Fontos: szalagot igazgassuk el úgy, hogy pontosan illeszkedjen a felni pereméhez. Itt nagyon lényeges a precíz munka, mert ha valahol nem passzol a szalag, ott később engedni fogja a levegőt.

Tegyük fel a külsőt. Ezen a ponton mindenképpen kompresszort kell használnunk, műhelyben vagy benzinkútnál, mert be kell fújni egy akkora löketet, hogy a gumi pereme rátapadjon a felni peremére. Ennek hiányában patron is segíthet.

Felfújás előtt a mellékelt kis szerszám segítségével érdemes kicsavarozni a szeleptestet, így még gyorsabban áramlik be a levegő. A szeleptestet amúgy is ki kell csavarni majd, amikor a szelepházon keresztül betölthetjük a tejet.

Használat előtt alaposan rázzuk fel a flakont, hogy elkeveredjenek az apró rostok. Az adagolóedényben ellenőrizhetjük a tej mennyiségét, a nem tubeless-nem tubeless felni-gumi kombinációnál azt javaslom, ne sajnáljuk a löttyöt, töltsünk bele a 250 ml-es flakon felét egy 2,1-es 29-es gumiba. Ha tubeless felnivel használjuk külsőt, elég a 100 ml is, ugyanez az érték szerintem 26-osnál 100/70-80 ml.

Ha bent van a tej és a külső is illeszkedik a felnire, ismét hívjuk a kompresszor segítségét és fújjuk fel a gumit a szokásosnál nagyobb nyomásra. Ne lepődjünk meg, ha a tej itt-ott fröcskölni fog kifelé, hiszen erre találták ki, ahol egyszer kispriccel, ott már gumivá alakul, betömve az apró réseket.

Pörgessük a kereket, hogy mindenhová eljusson a tömítő anyag. Valószínű, hogy az első fújás után le fog engedni valamennyire a kerék, aggodalomra semmi ok, ez normális. Igazából az első tekerés alkalmával érik össze a dolog, amely során párszor meg kell állnunk majd pumpálni. A jelenség oka, hogy a folyékony anyag a centrifugális erő hatására tapad fel a gumi falára, vagyis akkor tömít igazán, amikor forog a kerék.

Ha összeérik a rendszer, sokáig használhatjuk defekt kisebb kockázatával, mint egy belsőst, ugyanakkor élvezve a tubeless kerekek menettulajdonságait. Időnként fontos, hogy utántöltsük tejjel a kerekeket, megrázva ellenőrizhetjük, mennyi folyadék lötyög még benne. A tubeless felnin használt tubeless gumiba is érdemes Joe’s löttyöt tölteni, ekkor szinte bombabiztossá válik kerekünk, persze ez esetben kisebb mennyiség is elég.

Termékinformáció:

http://www.no-flats.hu/

http://www.4sale.hu/squeezy.hu/

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.