Wahoo X – Virtuális edzőtárs és edzéstervező alkalmazások

Ha ki szeretnénk használni az okosgörgők nyújtotta technikai előnyöket és élményeket a téli edzések során akkor maga a görgő önmagában kevés, mindenképpen szükséges hozzá a szoftver, ami elvisz minket a virtuális kerékpározás valóságába vagy legalábbis levezényeli az edzésünket. A Wahoo a kerékpározást szimuláló különböző eszközein túl alkalmazásokat is kínál, melyekkel versenyezhetünk, bejárhatunk híres emelkedőket vagy akár egy komplett téli edzéstervet is elkészít nekünk.

Az elmúlt években többször írtunk már arról, hogy mennyit fejlődtek a görgők, az okosgörgők megjelenésével új dimenzió nyílt meg a téli, szobában végzett edzések terén. Minden gyártó az abba irányba viszi a fejlesztést, hogy az eszközei minél jobban szimulálják a valódi kerékpározást. Mi is írtunk már például a Wahoo csúcs okosgörgőjéről (Kickr), amihez kapcsolható menetszél és emelkedőmeredekség szimulátor is, vagy éppen legutóbb az amerikai márka okos félszabadgörgőjéről (Kickr Rollr) írtunk tesztet, amit szintén azért fejlesztettek, hogy a szobában töltött idő még jobban élvezhető legyen és a normál okosgörgőkhöz képest jobban hasonlítson a valódi bringázáshoz. A hardver természetesen önmagában kevés, hiszen az okosgörgők már nem olyanok, hogy csak rátesszük a bringát és elkezdünk tekerni, hanem valamilyen alkalmazás, program vagy bringás komputer kell, ami vezérli az ellenállást, rögzíti az adatokat, és ha már a valódi kerékpározás szimulációjáról beszélünk akkor vizuális élményeket, kihívásokat biztosít. Jelenleg már eljutottunk arra a szintre, hogy ezekben az alkalmazásokban versenyeket rendeznek (pl UCI világbajnokságot) és profi csapatok is a virtuális térben nyújtott teljesítmény alapján válogatnak a versenyzők között. Természetesen a harmadik fél által készített szoftverek mellett minden nagyobb okosgörgő gyártó is fejleszt alkalmazást, mellyel egyrészt extra bevételt generál magának, másrészt komoly marketing tevékenységet végez. A Wahoo például egy alkalmazáscsomagot kínál Wahoo X néven, melyben kétféle alkalmazás használatához férünk hozzá, a Wahoo RGT-hez, ami egy interaktív, virtuális kerékpáros alkalmazás, és a Wahoo SYSTM-hez, ami egy edző és edzéstervező program. Én most ezeket próbáltam ki az elmúlt időszakban.

Wahoo RGT

Klasszikus interaktív bringás alkalmazás, amit le tudunk tölteni a számítógépünkre, telefonunkra és a tabletünkre egyaránt, sokban hasonlít a kategória piacvezetőjére. Az alkalmazáshoz internet kapcsolatra van szükségünk, mert a pályák egy közös, nagy, virtuális térben vannak, amiket másokkal közösen tudunk használni, – egyidőben mások is lehetnek az adott pályán, pont úgy mint a valóságban.

Az alkalmazás első elindításakor létre kell hoznunk egy felhasználót, megadva a paramétereinket (pl testtömeg), amik a kerékpáros szimulációnál lesznek fontosak. Ezenfelül ki tudjuk választani, hogy milyen kerékpárt, ruházatot, fejvédőt, szemüveget szeretnénk használni a “játék” során. A szenzorok menüpontban tudjuk párosítani a görgőnket, pulzuspántunkat és a többi kiegészítőt, amit használunk, és itt tudjuk beállítani, hogy a telefonunkat szeretnénk-e távirányítóként használni, ami abban az esetben jön jól ha nem közvetlenül előttünk van a laptopunk vagy ha a TV képernyőjét használjuk, ebben az esetben a telefonra letölthető távirányító alkalmazással tudunk a menüpontok között lépkedni anélkül, hogy leszállnák a görgőről, meg még egy rakás funkció elérhető innen.

Az alkalmazásban választhatjuk a “Just ride” menüpontot, ahol különböző pályákon bringázhatunk (és mint már említettem más bringások is vannak ilyenkor a pályán), az alkalmazás a pálya szintgörbéjének megfelelően vezérli az okosgörgő ellenállását szimulálva a valóságos körülményeket . Ilyenkor ugyanúgy kell használnunk a váltóinkat mintha kint bringáznánk. A sensors menüpontban tudjuk állítani, hogy a valósághoz mérten hány %-ban nehezítse a program az ellenállást, ez azért fontos, mert vannak olyan emelkedők az RGT-ben, amire egy hobbi bringás a valóságban nem tud feltekerni, görgőn meg még inkább nem. Ugyanitt be tudjuk kapcsolni az ERG módot is, tehát előre megadott teljesítményre vezérel minket a program. Az RGT útvonalain túl saját gpx fájlt is fel tudunk tölteni útvonalnak, amit szimulálni fog az alkalmazás.

Az Events menüpontban különböző eseményeken, versenyeken tudunk részt venni, ezek jó motivációt szolgáltatnak arra, hogy miért üljünk fel a görgőre, ezenkívül mi is tudunk létrehozni eseményeket, közös virtuális bringázásokat, ahol pl barátainkkal tekerhetünk együtt. Ezek leginkább a program szociális és motivációs funkciói.

Nagyon fontos, hogy a Workouts menüpont alatt komplett megírt edzéseket találunk, ezeket csak ERG módban, azaz tisztán teljesítményre vezérelve tudjuk megcsinálni valódi edzésként a “játékon” kívül. Tényleg nagyon sok feladat közül válogathatunk, amit az FTP-nkhez arányosítva vezérel le a program. Itt is választhatunk több pálya közül, de elsősorban itt már a wattok számítanak és maga a feladat fogja lekötni a figyelmünket, nem a pálya. Saját edzést is fel tudunk tölteni, bár a létrehozása “kicsit” problémás, mert meg kell írnunk egy külső szoftverben, elmenti fájlként, emailben elküldeni a Wahoo egy megadott emailcímére, ami max 1 perc alatt automatikusan feltölti a profilunkhoz és máris tudunk edzeni.

Teszt közben

Az elmúlt időszakban eltöltöttem jó pár órát az RGT-vel, bekényszerültem a szobába megfázás és esős idő miatt. Az alkalmazás működik, szépen vezérli a pályának megfelelően a görgőt, a Wahoo beletett jó pár olyan funkciót, amik feldobhatják a közösségi virtuális bringázást, pl van hangalapú chat RGT-zés közben, ami ráadásul a távirányítóról is elérhető. Lehet versenyezni, van miért felülni a görgőre nap mint nap. De ha az őszinte véleményemet kell elmondanom akkor a valóságtól nagyon messze van ez az egész, nagyon más mint kint tekerni, engem nem dob fel, hogy a képernyőn egy bringázó embert nézek, max csak akkor motiváló ha folyamatos versenyhelyzetben vagyok és azért küzdök, hogy ne szakadjak le vagy ne előzzenek meg. Just ride módban a folyamatos váltogatás, a lejtők engem kifejezetten zavarnak, inkább átváltok ERG módba ilyenkor mert akkor fix ellenállást kell hajtanom. De azt fontos elmondanom, hogy az okosgörgő számomra egy edzéseszköz és nem egy játék, elsősorban ergométerként tekintek rá, azaz előre megírt edzéseket hajtok végre rajta feladatokkal, így szép és jó a workout funkció, de én kb csak a wattot és a pedálfordulatot nézem közben, a tekerő figurát nem igazán. Ezért egy bringás komputer is szépen le tudja vezérelni nekem az edzést miközben TV-t nézek, mondjuk egy cyclo-cross világkupát, ami számomra kevésbé monoton mint egy bringás a képernyőn.

A mobiltelefonos távirányítós funkció annyiban érdekes még, hogy mikor már úszunk az izzadságban akkor azért nem egyszerű az érintőképernyőt kezelni főleg úgy, hogy nagy a késleltetés a telefon érintőképernyője és laptop/TV kijelzője között.

Ha valakinek kell egy téli sport elfoglaltság bringásként és szereti a játékokat akkor lehet szeretni fog a virtuális térben bringázni és számára jó választás lehet az RGT. Vagy azoknak is jó lehet az RGT, akik edzeni szeretnének vagy szeretik a különböző feladatokat, de nincs edzéstervük, ők tudják használni az alkalmazás gyári edzéseit, amik azért sokkal hatékonyabbak mintha nonstop versenyeznénk. És ha már az edzéstervek szóba kerültek akkor érdemes megemlíteni a Wahoo X másik felét, a Wahoo SYSTM-et, ami edzéstervet készít nekünk.

Wahoo SYSTM

A Wahoo X előfizetésért cserébe a másik alkalmazás a Wahoo SYSTM, amit kapunk, ez egy edző és edzéstervező alkalmazás. A program sok paramétert figyelembe véve, az igényeinknek és céljainknak megfelelően készít egy edzéstervet, amit az alkalmazáson belül levezérel nekünk, de akár az RGT-ben is megcsinálhatjuk ezeket az edzéseket vagy kint. A SYSTM egy speciális tesztet ajánl az edzésterv készítéséhez, amivel felméri a különböző képességeinket, tehát nem egy sima FTP teszt. Ez alapján tervezi meg az edzéseinket, figyelembe véve, hogy miben vagyunk jobbak vagy rosszabbak.

Nem teszteltem ezt az alkalmazást, legalábbis nem kezdtem el egy edzéstervet megcsinálni, csak generáltattam vele egy edzéstervet. Jelenleg is aktív edzőként érdekes volt látni, hogy mit tervez egy ilyen program. Mindenképpen pozitív, hogy nem hülyeségeket 🙂 , valószínűleg sablonok alapján dolgozik, mint jó pár hús-vér edző. Csak szubjektív véleményt tudok formálni a program által tervezett edzéstervvel kapcsolatban. Egyértelmű, hogy egy ilyen terv általában sokkal hatékonyabb, mintha magunktól bringáznánk, mert általában az amatőr kerékpárosok többsége edzésként nem megfelelő edzést végez, már ha lehet annak hívni amit csinálnak, ráadásul sokan ártanak maguknak. Viszont ott a másik oldal, egy jó edző tényleg személyre szabott tervet készít, követi a sportolót, kommunikál vele és ha kell akkor rendszeresen módosít a terven, kisebb a sérülés, túledzettség esélye, mint egy ilyen automatizált tervnél. Ha csak a költségeket nézzük akkor viszont a Wahoo X a nyerő, mert havi 15 dollárért kapjuk a két alkalmazást, míg egy edző ennek a többszörösébe kerül.

A Wahoo X regisztráció első 14 napja ingyenes, így ki tudjuk próbálni, hogy megéri-e előfizetnünk rá.
További információkat ide kattintva találtok: https://eu.wahoofitness.com/wahoo-x-membership