fbpx

Vasárnap Milano-San Remo: La Classicissima! – előzetes

Vasárnap 104. alkalommal rendezik a világ egyik leghíresebb profi kerékpárversenyét, a Classicissima néven is emlegetett Milano-San Remo-t. A közel 300 kilométeres olasz klasszikus megnyerése – melynek története ide kattintva olvasható – a világbajnokság után talán a legértékesebb győzelem egy országúti kerékpárversenyzőnek, ennek megfelelően már a Tirreno-Adriatico alatt is arról szóltak a hírek, ki, milyen formát mutat a szezon első WorldTour-egynaposa előtt…

Mindenek előtt néhány szó a pályáról: Mielőtt bárki a verseny döntő harmadának szintrajzát kezdené vizsgálni, ne feledkezzünk meg arról, hogy a Milano-San Remo versenyen 298 kilométert kell teljesíteni, ami a profi kerékpársportban is komoly megmérettetés, meghatványozódik a favoritok mögött (illetve előtt) felsorakozó csapat szerepe, nagyon sok múlik azon, hogy a versenyzők minden lehetséges Wattot megspóroljanak, amit csak lehet. Nyilván a tengerpart mentén a szélirány is fontos szerepet játszhat a taktika kialakításánál.

Milano-Sanremo-2013-percorso-e-altimetria

A verseny 200 kilométeres fárasztás után tulajdonképpen a La Manie emelkedőjénél kezdődik, a tempótól és a különböző taktikáktól függően a klasszikus sprinterekre, mint Mark Cavendish vagy Andre Greipel már itt ráolvashatnak. Fontos megjegyezni, hogy korábban több csapat rendelkezett hasonló képességű sztársprinterekkel, így sokak érdekében állt a mezőnyhajrá, az utóbbi években viszont – Cavendish mindenkit felülmúló gyorsasága miatt – változott a követendő taktika, több csapat érdeke a szelekció az emelkedőkön.

(Fotó: Stefano Sirotti - sirotti.it)

Cavendish a Tirrenón úgy nyilatkozott, ő most nem tudja megnyerni a SanRemót (Fotó: Stefano Sirotti – sirotti.it)

Erre a Milano-San Remo hajrájában bőven van lehetőség, hiszen ott a két híres domb, a Cipressa és a Poggio – utóbbi hét kilométerrel a cél előtt. Ha a többség érdeke úgy kívánja, a klasszikus sprintereknek ezek után nem teremhet babér. Van viszont egy érv idén amellett, hogy visszaálljon a Zabel és Freire nevével fémjelzett korszakban megszokott rend, és ez az érv nevesítve Peter Sagan, aki – amennyiben a klasszikus sprintereket sikerül elrázni – gyakorlatilag verhetetlen egy szűkebb főmezőny élén.

(Fotó: Stefano Sirotti - sirotti.it)

Sagan, a topfavorit (Fotó: Stefano Sirotti – sirotti.it)

A 23 éves korára a legnagyobb sztárok közé emelkedő szlovák bajnok tehát idén a „man to beat” vagyis akit le kell győzni, és ez óriási próba lesz Sagan és csapata számára. Ha sikerül megbirkóznia ezzel a teherrel az egyik legfontosabb profi egynaposon, akkor valóban bekerül a legfelső elitbe. A feladat nem egyszerű, hiszen mindenki tudja, hogy egy Poggio szintű emelkedőn Sagant szinte lehetetlen elrázni, és a mezőnyhajrán is csak maximum öt klasszikus sprinternek van ellene esélye. Az egyetlen dolog, ami ellene szól, talán csak a táv, kora miatt még többet kivesz belőle 300 kilométer, mint legnagyobb ellenfeleiből, de a másik oldalon csapata, a Cannondale nagyon erős, tudják, hogyan kell kímélni líderüket.

(Fotó: Stefano Sirotti - sirotti.it)

Sagant egy klasszikus pályán iszonyú nehéz leszakítani (Fotó: Stefano Sirotti – sirotti.it)

Sagan toronymagas esélyessége lévén sok csapat gondolkozhat egy olyan forgatókönyvben, amit rég láthattunk a Calssicissimán, vagyis egy szökevénycsoportba kevert ember révén megszerezni a győzelmet. Abban biztosak lehetünk, hogy ha összeáll egy jónak tűnő elmenés (kiegyensúlyozott erőviszonyokkal, több csapatból két-két emberrel), a Cannondale rá lesz kényszerítve a vezetésre, ami sokat kivehet belőlük, csökkentve energiájukat a végjátékra, ahol Sagant kellene játékba hozni. Az ebből adódó matekozás akár meglepetést szülhet, vagyis egy nem a legnagyobb sztárok közé tartozó versenyző sikerét szökésből.

(Fotó: Stefano Sirotti - sirotti.it)

Cancellarának már nem kell bizonyítania, mégis szeretne… (Fotó: Stefano Sirotti – sirotti.it)

Ha a Poggio-ra mégis nagyjából együtt érkezik a főmezőny – ahogy az utóbbi években megszokhattuk – óriási tempó és ebből még támadások várhatók, és itt is igaz, hogy ha nem lesz az akcióban Cannondale-versenyző, akkor Sagan csapata lesz rákényszerítve az üldözésre. A San Remo egyik korábbi győztese, a szintén esélyes Fabian Cancellara például nyíltan kijelentette, őt irritálja Sagan stílusa, és egy métert nem fog menni, ha ezzel a fiatal szlováknak kedvez. A svájci klasszisban még mindig benne van a tüske a tavalyi Tour első szakaszán történtek miatt, amikor gyakorlatilag kikaparta a gesztenyét Sagannak (neki kellett a sárga trikó), a szlovák fiú viszont megalázó gesztusokkal ünnepelt a célban, miután lehajrázta a végén.

Cancellara Simon Gerrans-t, a tavalyi győztest sem zárta szívébe, az alábbi videóból is kiderül miért:

Ha tehát összeáll a Poggio tetején egy kisebb sor, amiben nincs erős Cannondale versenyző, az könnyen hazaérhet a lejtmenetet követő utolsó 5 kilométeren, akár a világbajnok Gilberttel, Cancellarával, Pozzatóval, Viscontival, Pellizottival, Chavanellel vagy hozzájuk hasonló klasszikus menőkkel (előkerülhet  akár a szezont mérsékelten kezdő Tom Boonen is). Persze alakulhat úgy is, hogy több jó sprinter kibírja jó erőben a 150 méter szintet jelentő Poggio-t, és csapatuk a hajrá előkészítése mellett dönt. Érdekes a Team Sky összeállítása, melyben Boasson Hagen mellett a fél csapat nagyon gyors emberekből áll.

(Fotó: Stefano Sirotti - sirotti.it)

Belletti és Goss is remek formában (Fotó: Stefano Sirotti – sirotti.it)

Ha mégis mezőnyhajrára kerül a sor, Sagannak még mindig van esélye, de ebben az esetben is ellene fog menni a fél mezőny… A rutinosabbak, akiknek nem idegen a 300 kilométeres táv, talán több esélyük van a győzelemre, gondolok itt Mark Cavendish-re, Matthew Goss-ra, Andre Greipelre, Alessandro Petacchira, de a mezőnyben rengeteg a jó sprinter: Manuel Belletti, Sacha Modolo, Mark Renshaw, Elia Viviani, Arnaud Demare, Roberto Ferrari, Jurgen Roelandts, Francisco Ventoso, Jose Joaquin Rojas, Daniele Bennati, Oscar Gatto… (sajnos John Degenkolb – bár rajthoz áll – izomsérüléssel küszködött a héten)

Végezetül érdemes megnézni külön azokat a párosokat (triókat) is a több kapitánnyal dolgozó csapatokban, akik a végjátékban az előbb említett két végkifejlet közül bármelyiket le tudják menedzselni győzelmi eséllyel. Például:  Mark Renshaw-Lars Petter Nordhaug-Tom-Jelte Slagter (Blanco),  Peter Sagan-Moreno Moser-Elia Viviani (Cannondale), Philippe Gilbert-Taylor Phinney-Greg Van Avermaet (BMC), Filippo Pozzato-Roberto Ferrari-Alessandro Petacchi (Lampre-Merida), Matthew Goss-Simon Gerrans (Orica-GreenEdge), Giovanni Visconti-Fran Ventoso-José Joaquín Rojas (Movistar),  Tom Boonen-Mark Cavendish-Sylvain Chavanel (Omega Pharma-Quick Step), Mauro Santambrogio-Oscar Gatto (Vini Fantini).

Rajtlista:

ORICA GREENEDGE
1 Simon Gerrans
2 Matthew Goss
3 Baden Cooke
4 Daryl Impey
5 Sebastian Langeveld
6 Stuart O’Grady
7 Jens Keukeleire
8 Jens Mouris

AG2R LA MONDIALE
11 Davide Appollonio
12 Manuel Belletti
13 Maxime Bouet
14 Steve Chainel
15 Romain Bardet
16 Hugo Houle
17 Ben Gastauer
18 Matteo Montaguti

ANDRONI GIOCATTOLI
21 Franco Pellizotti
22 Riccardo Chiarini
23 Fabio Felline
24 Tomás Aurelio Gil
25 Diego Rosa
26 Jackson Rodríguez
27 Miguel Ángel Rubiano
28 Emanuele Sella

ASTANA PRO TEAM
31 Vincenzo Nibali
32 Borut Bozic
33 Enrico Gasparotto
34 Francesco Gavazzi
35 Andriy Grivko
36 Maxim Iglinskiy
37 Simone Ponzi
38 Alessandro Vanotti

BARDIANI VALVOLE – CSF INOX
41 Sacha Modolo
42 Francesco Manuel Bongiorno
43 Enrico Battaglin
44 Nicola Boem
45 Marco Canola
46 Sonny Colbrelli
47 Filippo Fortin
48 Andrea Pasqualon

BLANCO PRO CYCLING TEAM
51 Mark Renshaw
52 Rick Flens
53 Paul Martens
54 Lars Petter Nordhaug
55 Tom Jelte Slagter
56 David Tanner
57 Maarten Tjalllingii
58 Maarten Wynants

BMC RACING TEAM
61 Philippe Gilbert
62 Thor Hushovd
63 Klaas Lodewyck
64 Daniel Oss
65 Taylor Phinney
66 Manuel Quinziato
67 Mciahel Schär
68 Greg Van Avermaet

CANNONDALE PRO CYCLING
71 Peter Sagan
72 Maciej Bodnar
73 Damiano Caruso
74 Alessandro De Marchi
75 Kristjan Koren
76 Paolo Longo Borghini
77 Moreno Moser
78 Elia Viviani

EUSKALTEL EUSKADI
81 Gorka Izagirre
82 Jorge Azanza
83 Garikoitz Bravo
84 Ricardo García
85 Egoi Martínez
86 Miguel Mínguez
87 Ioannis Tamouridis
88 Robert Vrecer

FDJ
91 Arnaud Demare
92 William Bonnet
93 Mickael Delage
94 Murilo Fischer
95 Mathieu Ladagnous
96 Yoann Offredo
97 Anthony Roux
98 Arthur Vichot

GARMIN SHARP
101 Tyler Farrar
102 Back Bouer
103 Alex Howes
104 Robert Hunter
105 David Millar
106 Ramunas Navardauskas
107 Johan Van Summeren
108 Fabian Wegmann

IAM CYCLING
111 Marco Bandiera
112 Stefan Denifl
113 Martin Elmiger
114 Heinrich Haussler
115 Dominic Klemme
116 Gustav Erik Larsson
117 Thomas Lovkvist
118 Aleksejs Saramotins

KATUSHA
121 Luca Paolini
122 Maxim Belkov
123 Xavier Florencio
124 Vladimir Isaychev
125 Alexander Kristoff
126 Aliaksandr Kuchynski
127 Angel Vicioso
128 Eduard Vorganov

LAMPRE-MERIDA
131 Filippo Pozzato
132 Davide Cimolai
133 Roberto Ferrari
134 Massimo Graziato
135 Adriano Malori
136 Alessandro Petacchi
137 Daniele Pietropolli
138 Diego Ulissi

LOTTO-BELISOL
141 Andre Greipel
142 Lars Ytting Bak
143 Adam Hansen
144 Gregory Henderson
145 Vicente Reynés
146 Jurgen Roelandts
147 Marcel Sieberg
148 Frederik Willems

MOVISTAR TEAM
151 Giovanni Visconti
152 Andrey Amador
153 Jonathan Castroviejo
154 Pablo Lastras
155 Angel Madrazo
156 Jose Joaquin Rojas
157 Eloy Teruel
158 Francisco Ventoso

MTN – QHUBEKA
161 Gerald Ciolek
162 Sergio Pardilla
163 Martin Reimer
164 Kristian Sbaragli
165 Songezo Jim
166 Andreas Stauff
167 Jay Robert Thomson
168 Jacobus Venter

OMEGA PHARMA-QUICK STEP
171 Mark Cavendish
172 Tom Boonen
173 Sylvain Chavanel
174 Michal Kwiatkowski
175 Zdenek Stybar
176 Niki Terpstra
177 Stijn Vandenbergh
178 Martin Velits

RADIOSHACK-LEOPARD
181 Fabian Cancellara
182 Danilo Hondo
183 Maxime Monfort
184 Giacomo Nizzolo
185 Yaroslav Popovych
186 Grégory Rast
187 Hayden Roulston
188 Jesse Sergent

SKY
191 Edvald Boasson Hagen
192 Bernhard Eisel
193 Vasili Kiryienka
194 Salvatore Puccio
195 Gabriel Rasch
196 Kanstantsin Siutsou
197 Ian Stannard
198 Geraint Thomas

TEAM ARGOS-SHIMANO
201 John Degenkolb
202 Roy Curvers
203 Koen de Kort
204 Tom Dumoulin
205 Johannes Fröhlinger
206 Simon Geschke
207 Cheng Ji
208 Matthieu Sprick

TEAM EUROPCAR
211 Thomas Voeckler
212 Jerome Cousin
213 Yohann Gène
214 Vincent Jérôme
215 Davide Malacarne
216 Björn Thurau
217 Sébastien Turgot
218 David Veilleux

TEAM SAXO-TINKOFF
221 Daniele Bennati
222 Manuele Boaro
223 Matti Breschel
224 Jonathan Cantwell
225 Jonas Aaen Jørgensen
226 Michael Morkov
227 Michael Rogers
228 Matteo Tosatto

VACANSOLEIL-DCM
231 Juan Antonio Flecha
232 Kris Boeckmans
233 Grega Bole
234 Sergey Lagutin
235 Bertjan Lindeman
236 Mirko Selvaggi
237 Boy van Poppel
238 Frederik Veuchelen

VINI FANTINI
241 Francesco Chicchi
242 Mauro Finetto
243 Oscar Gatto
244 Kevin Hulsmans
245 Jonathan Monsalve
246 Alessandro Proni
247 Matteo Rabottini
248 Mauro Santambrogio

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.