fbpx

Tubolito mtb belsők: 85 g – 82 g – 78 g. Maradhat?

Tubeless vagy tyúkbeles? Korai lenne még temetni a belső gumit, főként, ha olyan könnyű, hogy pora is alig maradna a hamvasztás után. Ha te sem vagy tubeless párti, ezt a tömlőt neked találták ki!


Egy új gumibelső megoldást forradalminak nevezni manapság kissé szokatlan. A Dunlop-féle tömlő az 1880-as években forradalmasította a kerékpár kerekét, a technológia azóta lényegében azonos maradt. Egészen a Tubolito tavalyi megjelenéséig…

A tömlő köznapi elnevezése gumibelső, ami ugyebár az alkalmazott alapanyagra utal. Bő 130 éve még természetes gumit használt az ipar, amit a 2. világháború alatt felváltott a szintetikus gumi. (A hajóblokád miatt Németország nem tudott Ázsiából kaucsukot importálni, így munkába léptek a “birodalmi” vegyészek…) A “butyl-forradalomnak” is immár közel 80 éve, azóta a szegmens további mérföldkövet nem ért el.

Ez utóbbi egyesek vitatkoznának, hisz az utóbbi évtizedben megjelentek a belső nélküli gumirendszerek. De nem véletlenül szerepel a “rendszer” többes számban! A kétségtelen előnyök mellett 15 év folyamatos fejlesztéssel sem kristályosodott ki a tökéletes megoldás, amely minden kerékpártípus, -felhasználás és igény számára kielégítő megoldást kínál. Éppen ezért a forgalomba kerülő új kerékpárok kevesebb, mint 0,1%-a alkalmaz belső nélküli gumirendszert… Manapság ott tartunk, hogy többféle belső nélküli rendszer közt választhatunk, de használatával nem tudjuk, melyik ujjunkba harapjunk. Emellett rendelkezésre áll az ősi tömlőtechnológia, de az is számos hátránnyal jár: nem könnyű, és/vagy nem defektálló.

Itt jön a képbe egy “vadiúj” fejlesztés, a Tubolito. A történet már-már mesébe illő: adott két Ausztriában élő mérnökember, akik egy neves nemzetközi vállalatnál mobiltelefon-hangszórót fejlesztenek, Mindkettő lelkes kerékpáros, közös bicajozásaik során gondolataik – ahogy az lenni szokott – szárnyra kapnak, és meglátják a lehetőséget a munkájuk során alkalmazott hártyavékony, pillekönnyű thermoplastic-elasztomer kompozit hangszórómembrán gumibelsőben történő alkalmazásában.


A gondolatot tett követi, a magyar származású Kertész Ákos és Christian Lembacher szabadidejükben kifejlesztik a szükséges gyártástechnológiát, amellyel a hártyavékony, kiváló légzáró képességű és ellenálló polimer alapanyag tömlővé alakítható. Az illesztések ultrahang-hegesztést kapnak, így már kész is az MTB tömlő, amely mindössze harmadannyit nyom a mérlegen, mint egy hagyományos gumibelső, 86 g a 29”-os, 82 g a 27,5”-os és 78 g a 26”-os kerékméretben. Ez annyit jelent, hogy egy 29-es mountain bike-on egy hagyományos belsőhöz képest kb. 150g-ot tudunk könnyíteni kerekenként, így a legfontosabb helyen tudunk jelentőset könnyíteni, ráadásul minimális befektetéssel.
300 gramm könnyítés egy pár keréknél radikális súlycsökkentést jelent, melyet ha magán a keréken próbálsz elérni, sokkal mélyebben kell a zsebbe nyúlnod…

Hab a tortán, hogy a Tubolito kétszer ellenállóbb, összehajtva pedig alig foglal helyet. A Tubolito a defektet nem előzi meg, hanem speciális alapanyagának köszönhetően a keletkezett nyílást szűkíti, így kevesebb levegő szökik, akár órákon keresztül működőképes marad a kerék. Ha pedig javítani kell, a Tubolito ehhez speciális foltot kínál, amely egy pillanat alatt felragasztható, tehát nem kell a vulkanizáló oldat szikkadását várni és várni…
Emelett a Tubolito még a belső nélküli (tubeless) rendszert használók számára is vonzó lehet: összehajtott méret a szokásos belsők negyede, a szelep kiszerelhető, azaz a nyeregtáskában, mezzsebben alig foglal helyet, defekt esetén pedig egy pillanat alatt a kerékbe kerülhet.

Új termékről van szó, de próbát már kiállta: számos versenyző és amatőr kerékpáros alkalmazza.
Itthon a Hajtány Kerékpárüzletben árusítják, de nemcsak eladják, hanem aktívan tesztelik is a belsőt: Ladányi Miklós üzletvezető a 2017-es szezont jórészt Tubolitoval szerelten versenyezte végig, defektmentesen tekerte vele a Salzkammergut Trophy 210 km-es extrém távját vagy a 24 órás zánkai versenyt szólóban, de rajta kívül a Merkapt SE több tagja is sikerrel használja az új belsőket, így nem zsákbamacskát árulnak.

A Tubolito kínálat dinamikus fejlődik, MTB használathoz jelenleg lényegében minden méret rendelkezésre áll – mindhárom kerékmérethez, 1,8″-2,4″ külsőkhöz, illetve Tubo-MTB-Plus (650b+ és 29″+) változat a ducigumikhoz. Nemsokára megjelenik az elképesztő  33 g-os országúti változat, ráadásul gyufásdoboz méretben! Ha már grammokkal dobálózunk, a Tubolito kétféle vastagságban áll rendelkezésre, – Tubo-MTB, illetve extrakönnyű, kompakt méretű S-Tubo-MTB -, az utóbbi 29″-os méretben mindössze 45 g-ot nyom a mérlegen!

Jellemzők:
-thermoplastic anyagú tömlő FV szeleppel
-szúrással szemben ellenálló (hasonlóan, mint a Latex belső)
-ellenáll a felütéseknek
-kiválóan tartja a levegőt
-öntapadós folttal javítható
Ár: 7990 Ft.

Videó a termékről: https://www.youtube.com/watch?v=cVEFD5AJCzY

Forgalmazó:
Hajtány Kerékpár
Budapest, Zsókavár u. 32
http://www.hajtany.hu/
https://www.hajtany.hu/kereses?c=&k=tubolito

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.