fbpx

Trek Domane 4.3 Compact kerékpárteszt: valóban kényelmes

A Trek Domane az egyik olyan országúti komfort kerékpár, amelynél egyedi, nem csak rugalmas elmozdulást engedő megoldás biztosítja a kényelmet. Lássuk, többet tud-e a hagyományos vázaknál…

Trek Domane 4.3 kerékpárteszt

Trek Domane 4.3 kerékpárteszt

A rövid válasz: igen. Először is nézzük a Trek Domane vázak lelkét, az IsoSpeed csillapítást!

Az IsoSpeed fejlesztése összekapcsolható időben a tavaszi klasszikusok sztárja, a Fabian Cancellara Trek-es éveivel, az amerikai gyártónak Lance Armstrong és Alberto Contador után a svájci bringás volt a legnagyobb húzóneve az utóbbi években. Egy komfort országúti hitelességéhez természetesen kapóra jöttek a kockaköveken rendkívül sikeres profi kerékpáros győzelmei, ha valahol, a pavékon igazán számít, hogy mennyire tud friss maradni a test a hajrára.

Trek_domane_010

Országúti kerékpárokon általában a felhasznált karbonszövet tulajdonságainak változtatásával és a hátsó traktus, azaz a támvillák és láncvillák csőprofiljainak és csatlakozási pontjainak kialakításával próbálják biztosítani a kívánt komfortot. A megfelelő pontokon hajlított/lapított csövek tekintélyes rugalmas alakváltozásra is képesek, amennyiben ezt a karbonszövet anyagi tulajdonságai is lehetővé teszik. Nem jellemző egy külön rugalmas elem alkalmazása, a Trek mégis emellett döntött a karbon endurance gépeknél (az alumínium Domane-ek vázában nincs IsoSpeed betét).

Az IsoSpeed egy gyűrűs elasztomer segítségével rugózó rendszer, ami nem a támvillákat, hanem az ülőcsövet engedi elmozdulni a felsőcsőhöz képest. Az ülőcsővet és a felsőcsövet furatokon keresztül kötik össze egy csappal, amit rugalmas elasztomer ölel körbe. Ez a megoldás gyakorlatilag egy síkban engedi mozogni az ülőcsövet, ezzel együtt a nyerget, és jó hatásfokkal kezeli le a függőleges stresszeket, amiket például az úthibák okoznak. Az IsoSpeed miatt nehéz lenne a fékkábelt belül vezetni, agy a bowdenek vázon kívül futnak.

Az elasztomer önmagában egy olcsó, egyszerű alkatrész, így adná magát, hogy cserélhető, különböző rugalmassági tulajdonságú változatokat lehetne alkalmazni. Mi a gyári állapotában próbáltuk a Trek Domane 4.3-at, sajnos nem változtattunk a csillapításon. A szétszerelés, összerakás egyébként a mellékelt ábra szerint nem bonyolult, még egyszerűbb mint egy rugóstag cseréje mountain bike-okon. A Trek egyébként merevfarú csúcs mountain bike-jain is alkalmazza az IsoSpeed-et, láthatóan „bombabiztos” a gumitömítés is, nehezen juthat be sár, szennyeződés a rendszerbe.

Trek_domane_018

Az IsoSpeed rendszerrel kapcsolatban felmerül kérdésként a tartósság, vajon ugyanolyan „passzentos” marad-e évek múltán is, mint újkorában? Nos rövid menetpróbák alatt ez nem derül ki, de rákeresve a névre és fórumokra nem dobja az ember arcába az internet, hogy problémás lenne. Minimálisan nyilván növeli a váz tömegét mondjuk egy Emondához képest, de egy komfort országútinál ezek a grammok megbocsáthatók. A Domane 4.3-hoz használt karbon sem a legkönnyebb, az OCLV 400-nál vannak drágább szövetek (OCLV 600, 700…).

Trek_domane_004

Az IsoSpeed elhelyezési pontjának köszönhetően a felsőcső, alsócső, lánc- és támvillák alkotta paralelogramma egy átlagos komfort országútihoz képest igazán merevre tervezhető. A Domane hajtáshatékonysága sprinteléskor, vagy kiállva tekerve nagyobb, mint egy olyan komfort országútinál, ahol a támvillák hajlékonyságával kötnek kompromisszumot a kényelem javára. Ezt a menetpróba is igazolta, érdekes egyébként, hogy a nyeregből kiállva a köves úton pattog is a bringa a merev váz miatt.

Trek_domane_016

Ülve azonban szó szerint kisimítja az utat, és a komfort országútit vásárló bringások a kerékpáron töltött idő 95%-ában (saját reprezentatív kutatás alapján) a nyeregben ülve terhelik a pedált. Ritka az olyan aszfaltszaggató, amivel direkt azt próbálgatod, hogy ülve mész át a fekvőrendőrökön, de a Domane még ezt a helyzetet is kezeli, a borzasztóan rázós köves úton pedig tényleg markáns különbség van a hátsó traktus csillapításában egy mezei versenybringához képest.

Bár az első villát is a komfort jegyében hajlították, mégsem képes biztosítani olyan extra komfortot, min a bringa hátulja. Nyilván itt kompromisszumot kellett kötni, a további kényelem már a merevség, a stabilitás, a precíz irányíthatóság rovására ment volna. A közvetlenül a papucsok fölötti ív – ami nem jellemző egy átlagos országúti karbonvillára – árulkodik róla, hogy a tervezők próbáltak okoskodni, hogyan legyen harmonikus a kerékpár eleje és hátulja. Érdekesség, hogy a villán találhatunk sárvédő rögzítéséhez szükséges furatokat is, gondolva a túrázókra (vagy Cancellara téli kerékpározásaira).

Trek_domane_009

Az „endurance” geometriát nem ragoznám túl, főleg azért nem, mert számomra egy számmal nagyobb volt a tesztkerékpár. A Trek országútik eleve hírhedtek a rémisztően magas homlokcsöveiről, 58-as méretben a 19,5 cm számomra extrém, de az egyéb tekintetben hozzám illő 56-os méretben is 17,5 cm ez az adat, ami még mindig az országútihoz képest kimondottan „turistás” testhelyzetet segíti elő. Szögezzük azonban le, hogy a Trek Domane 4.3 főleg országúti túrázóknak, kevésbé teljesítmény-orientált bringásoknak készült, ők pedig szeretni fogják ezt a kialakítást.

Trek_domane_005

Ez a magas homlokrész a viszonylag lapos villaszöggel a kormányzásban is érezteti hatását. Ritka az olyan országúti kerékpár, amit nem esik jól agresszívan ráhúzni egy ívre szerpentinen, nos a Domane ilyen. Sokkal inkább túrázó, mint versenyző centrikus, aminek köszönhetően viszont stabil biztonságosabban fog vele haladni egy hobbikerékpáros. Ezt a jelleget a manapság nagyon hosszúnak számító, 425 mm-es láncvilla is erősíti. Versenyzők számára egyébként rendelhető kimondottan alacsony homlokcsővel és hosszú felsőcsővel rendelkező, „H1 Race Geometry” Domane vázszett, pirosban, mint amilyet Cancellara hajt.

A felszereltség egy ilyen különleges extrát, komfortot nyújtó karbonvázhoz képest alapfelszereltségnek nevezhető, nyilván annak érdekében, hogy az ár szempontjából bárki számára elérhető legyen a kerékpár (nyilván most az amerikai és nyugat-európai piacra gondolunk). A 689 900 Ft-ért viszont olyan szett jár, ami hibátlanul működik 8Shimano 105 váltórendszer), már 11 sebességes sort kínál, kompakt hajtóművel (50-34). A kerekek, egyéb kiegészítők Bontrager logós alkatrészek, még a valóban 25 mm szélességű gumi is. Fontos megemlíteni, hogy – a 425 mm-es láncvillának is köszönhetően – ballonosabb gumi, sárvédő is gond nélkül felszerelhető.

Végszóként annyit mondanék, hogy ez az országúti ebben a formájában nem a versenyzők szívét fogja megdobogtatni. Viszont miután Horvátországban huszonakárhány tesztbringát próbáltunk, egy mountain bike-ozó ismerősöm kérdezte, milyen országútit ajánlanék neki sportos, de nem versenyszerű használatra, és kapásból a Domane jutott eszembe a tesztelt gépek közül, mint a legkényelmesebb aszfaltszaggató.

Forgalmazó: Genomed Kft.

Elérhetőség: www.trek.hu

Ajánlott fogyasztói ár: 689 900 Ft

Műszaki adatok:
Váz: 400 Series OCLV Carbon, E2, BB90, IsoSpeed
Villa: Trek IsoSpeed carbon, E2
Méretek: 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62 cm
Kerekek: Bontrager
Gumik: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700x25c
Fékváltókar: Shimano 105, 11 s
Első váltó: Shimano 105,
Hátsó váltó: Shimano 105
Hajtókar: Shimano RS500, 50/34
Fogaskoszorú: Shimano 105 11-32, 11 s
Nyereg: Bontrager Paradigm 1
Nyeregszár: Bontrager Carbon, 2-bolt head, 27.2mm, 8mm offset
Kormány: Bontrager Race Blade VR-C, 31.8mm
Kormányszár: Bontrager Race Lite, 31.8mm, 7 fok
Kormánycsapágy: Integrált, 1-1/8″ – 1.5″
Fékek: kéttengelyes alumínium
Tömeg (mért): 9,1 kg

Geometria:

Trek_domaneGeometry_14790_Road

geo

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.