fbpx

Téli gumi a kerékpáron – a bringán is érdemes lecserélni

Téli kerékpár gumi – olyan értelemben mint az autókon – nem létezik, de természetesen össze lehet gyűjteni számtalan jó tanácsot, milyen kerékpár gumi az optimális a novembertől márciusig szokásos útviszonyok között.

teli_gumi_kerekpar_3

A téli gumi kérdése tipikus fórumtéma, sok kerékpárosnak van sokféle meggyőződése, s valóban nincs egyöntetű megoldás, különböző kerékpározási szokásokat tekintve különbözhet az ideális recept. Még akkor is, ha főleg csak aszfalton, országúti használatról beszélünk – mint jelen írásunkban – terepen ugyanis annyira eltérhetnek ízlések és pofonok, hogy nehéz lenne ugyanabban a szakcikkben rendszerezni a gondolatokat.

Persze országúton is a bringás szokásaitól függ az optimális megoldás, hogy extrém példát vegyünk, ha valaki télen mondjuk csak görgőzik és nem megy ki 10 fok alatt sportolni, akkor vegyen a hátsó kerékre speciális görgőkhöz tervezett gumit… Nyilván az sem mindegy, hogy valaki főleg sportolásra használja-e a bringát, kimegy-e tekerni esőben is, vagy csak szárazabb időben, de mondjuk a komoly fagyok sem zavarják.

Azt is szögezzük le az elején, hogy – bár különböző kerékpár gumi gyártóknál már léteznek olyan keverékek, melyek jobban teljesítenek nedves úton vagy hidegben – olyan értelemben mint az autóknál nem létezik biztonságos téli gumi. A két virsligumi tapadási felülete ugyanis annyival kisebb, hogy az készüljön bármilyen anyagból, nedves úton sokkal nagyobb mértékben elveszíti a tapadását, mint a négykerekűek sokkal nagyobb tapadófelülete.

Lehet jönni persze a tuti tanácsokkal és valóban vannak speciális versenygumik – nekem hirtelen a Michelin és a Vittoria ilyen modelljei ugranak be – melyekkel tényleg jobban be lehet dönteni a kanyarokban nedves úton, de ezek a különbségek inkább versenyszituációkban lényegesek, az ónos esőben ezekkel is pont egy pillanat alatt dobunk szaltót, ha behúzzuk a féket. S persze a másik oldalon vannak nedves vagy jeges úton speciálisan rosszul teljesítő gumik is (csak hogy ugyanabból a márkából említsek negatív példát: Vittoria Zaffiro).

teli_gumi_kerekpar_1

Maradjunk annyiban, hogy igen, minimálisan jobban teljesítenek bizonyos gumikeverékek téli viszonyok között az országúti kerékpáron és igen, minimálisan különbséget jelent a mintázat is. Utóbbi még az anyagösszetételnél is kevésbé befolyásolja a tapadást, országúti gumiknál szinte nem is érdemes a mintázattal foglalkozni ahhoz képest, mint amennyire terepen számít. A virsligumikon egyszerűen nem lehet olyan rovátkákat kialakítani, melyek érdemben gondoskodnának az úttartásról. (Személy szerint sokat használom a cyclocross gumikat télen, de még ez a mintázat sem segít sokat a csúszós aszfalton, csak univerzálisabban használható vele a kerékpár.)

Ha tehát szempontrendszert akarnánk felállítani, akkor igen, érdemes figyelembe venni a külső felületét, aminél kicsit jobban számít a gumiösszetétel, ami azonban igazán fontos, hogy milyen alakváltozásra képes menet közben a gumi, mekkora felületen tapad az útra. Utóbbi szempontból pedig oda lyukadunk ki, hogy minél alacsonyabb nyomást érdemes használni télen, értelem szerűen ezt minél ballonosabb gumival tehetjük meg, továbbá a szingós és a belső nélküli rendszereknél eleve jobb az úttartás.

Nyilván ha ezt végiggondoljuk, az ideális téli gumi kerékpárra ugyanolyan drága lenne, mint a szuper szingók pályára, nagyjából a Párizs-Roubaix-n használt speciális modellekről beszélnénk (nem a Paris-Roubaix logóval ellátott konfekciótermékekről). Tudjuk, hogy Magyarországon nem sok bringás számára realitás ez az irány, ne is menjünk ezért bele ezek elemzésébe. A tubeless, azaz belső nélküli rendszerekkel más a helyzet, illetve fogalmazzuk át más „lesz” a helyzet pár éven belül, ha így alakulnak a trendek.

Országúton a nyugati jóléti társadalmakban azért nem terjed a road tubeless, mert aki komolyan gondolja a kerékpározást, az szingót használ, nem vágják falhoz a költségek. A hétköznapi bringásoknak pedig megfelel a pofonegyszerű külső-belsős megoldás. A belső nélküli rendszer tulajdonképpen kicsit több macerával, de elérhetőbb áron kínálja a szingók előnyeit, vagyis a gumi jobban idomul a talajhoz (nincs plusz egy külön „zavaró” réteg a felni és a külső között), jóval kisebb a felütés kockázata, így jóval alacsonyabb nyomáson is használható, aminek következtében sokkal jobb a tapadása, mint egy belsős rendszernek.

teli_gumi_kerekpar_2

Manapság komoly országútikon – különösen a tárcsafékeseken – egyre divatosabbak a 28, 32 mm-es gumik, ami kedvez a road tubelessek elterjedésének, ennél a ballonosságnál már nem jelent kihívást a technológia szempontjából, hogy biztonságos rendszert gyártsanak, ami mondjuk 3-4 bar nyomáson is jól használható. Amíg az országúti kerékpár egyet jelentett a 19-23 mm-es gumikkal, addig ez elég utópisztikusnak tűnt. Mivel 3 bar nyomással egy külső-belsős rendszerrel nagyjából minden harmadik vasúti átjárónál felütnénk, ennél a ballonosságnál egyértelmű a tubeless gumi előnye.

Ott tartunk tehát, hogy téli útviszonyok között érdemes minél ballonosabb gumival, minél alacsonyabb nyomáson közlekedni és ennek megfelelően kiválasztani a téli gumikat. Ha a váz engedi, én az említett 28-as, akár 32 mm-es szélességet javasolnám, ha módunk van rá belső nélküli rendszerrel a fent említett előnyök miatt. A nyomás kerékpározási stílustól és testtömegtől is függhet, de azt mondom, hogy egy 28-as gumit egy 80 kilós bringás nyugodtan használhat 4-5 bar-on a felütés különösebb kockázata nélkül (már ha figyel az útra). Ez a nyomás már lényegesen jobb tapadást ad, mint a nyári versenykerekekbe fújt 7-10 bar.

Sokszor került szóba a defekt kockázata, amit nem csak felütésre, hanem szúrásra is értendő. Télre sokkal inkább érdemes jó defektvédelemmel ellátott gumit választani, mint a versenyszezonra, hiszen edzésen nem számít a nagyobb tömeg, ugyanakkor defekt esetén 5 fokban sokkal nagyobb szenvedés egy gumicsere az út szélén, Vagyis a jó tapadás biztosításán kívül elemi érdekünk elkerülni ezeket a kényszerpihenőket, ami közben lefagyhat a kezünk. A tubelessek defektgátló folyadékkal ebből a szempontból is nyerők, országúti külsők közül a Continental GP 4 Season jut eszembe példának, ami nem olcsó, de „all in one”, azaz ballonos, jól tapadó felülettel ami még tartós is, és a defektvédelme is kiváló.

Egy hétköznapi kerékpáros, aki nem edz, sportol, hanem inkább csak közlekedésre használja a kerékpárt télen, reméljük ugyanúgy levonhatja a tanulságokat a fentiekből, mint a megszállottak. Nyilván közlekedéshez máshogyan alakulnak az árkategóriák, mint sportoláshoz, de tartsuk szem előtt, hogy a kerékpárgumi télen az egyik legfontosabb alkatrész a teljes kerékpáron, ami biztonságosabbá teheti a bringázást, így spórolni itt a legkevésbé sem szabad, ha használod a kétkerekűt!

Egy mondatot a szöges gumikról is érdemes írni, hiszen jeges úton ezek jelentik az egyetlen biztonságos megoldást. Pont. Egyébként meg nehezek, nem jeges úton borzasztó haladni velük, de a tükörjégen nem kerülsz a hátadra az első kanyarban.

Reméljük, olvasóinknak sem szegi kedvét a hűvösebb, nedvesebb időjárás és felteszik – vagy már feltették – a téli szettet… A “titi tanácsokat” pedig szokás szerint szívesen fogadjuk kommentben!

téli kerékpáros cikkek a Bikemagon: https://bikemag.hu/rovat/magazin/teli_kerekparozas_edzes_tel

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.