fbpx

Szezonstart júniusban? Hogy készüljünk fel? Egy elismert belga edző válaszol!

2020-ban egy teljesen új, váratlan helyzettel szembesülnek a kerékpárversenyzők: hivatalos bejelentés szerint biztosan nem rendeznek semmilyen kerékpárversenyt június 1-ig.

Magyarországon és Belgiumban a kerékpárosok még szerencsés helyzetben vannak. Megengedett a kinti sporttevékenység, de szigorú higiéniás szabályokkal (például tilos a szokásos bringás orrfújás vagy köpés edzés közben, stb.) és kizárólag egy háztartásban élők edzhetnek együtt. Mindeközben Olaszországban, Franciországban vagy Spanyolországban a legszigorúbb kijárási tilalom van érvényben egyelőre májusig. Tilos kerékpározni. Mindenkinek.

Olyan nevek mint Alejandro Valverde vagy Philippe Gilbert felkészülése jelenleg kizárólag az otthoni görgőzés, hosszú heteken keresztül.

Júniusban, ha egyszercsak elkezdődnek a különböző szintű kerékpárversenyek, hogy álljunk oda magabiztosan a rajtvonalhoz? Mit tehetünk meg annak érdekében hogy például a Nemzeti Bajnokságokon minél jobb formában legyünk? Versenynapok híján, közös csapatedzések nélkül?

Bikemag megkereste napjaink egyik legelismertebb belga edzőjét.

A 32 éves Sander Cordeel 7 éven keresztül volt World Tour versenyző. 2018 óta kerékpáros edző.
Belgium egyik leghíresebb sportlaborjában végez teljesítményteszteket, a Vitori Sport Medical Centerben.

Fotó: Sander Van Nieuwenhuyse

Bikemag:
Sander, köszönjük hogy elfogadtad a felkérést. Hogy látod ezt a rendkívüli helyzetet jelenleg a kerékpársportban?

Sander Cordeel:
Nagy kihívással nézünk szembe mindannyian. Nem csak a versenyzők, a csapatok és versenyszervezők, de mindenki akinek a megélhetését jelenti a kerékpársport. A sportág működése általánosan a szponzoroktól függ. A támogatók nagy része szintén krízishelyzetbe került és át kell tervezniük kiadásaikat…
Mindannyiunk érdekében remélem, hogy előbb-utóbb beindulhat a szezon. Inkább előbb, mint utóbb!!

Bikemag:
A lehetséges versenynaptárunk pillanatról pillanatra változik. Hogy edzed jelenleg a versenyzőid?

Sander:
Szerencsére a legtöbb versenyzőm elhagyhatja otthonát az edzés elvégzése érdekében. Ez egy nagyon nagy előny.
A mentális állapotuk, motiváltságuk függvényében fegyelmezetten követik az edzéstervet, amely most úgy fest, mint egy téli alapozó időszakra készített program. Az általános kilométer gyűjtés mellett most több időnk van foglalkozni a gyenge pontokkal és egyúttal fejleszteni az erősségeiket.

Bikemag:
Mint tudjuk, a gyakorlatban is nagy előnyt élvez aki szabad levegőn sportolhat. Remek feltöltődés fizikálisan és szellemileg egyaránt, ilyen szorongással teli időkben. A versenyzők egy része viszont nagyon rosszul viseli ezt a bizonytalanságot. Esetleg nehézséget okoz nekik az edzésre koncentrálni. Mit tanácsolsz nekik?

Sander:
Igen, természetes a bizonytalanság okozta céltalanság érzet. A motiváció hiánya. De az élsport sosem volt / lesz egyszerű. A kerékpársportban a legeredményesebb versenyzők mind nagyon erős karakterek, akik túl tudnak lendülni szinte bármely akadályon, élethelyzeten. Nincsenek kifogásaik a kemény munka elvégzéséhez.
Mindig van rá lehetőség elveszni a jelen problémáiban, ugyanúgy, ahogy lehetőség van kihozni a maximumot a helyzetedből és abból dolgozni “amit a gép dobott”. Az erős versenykarakter az utóbbit választja. Azért vált bajnokká, élsportolóvá, mert ő kifogások nélkül, minden helyzetben képes összpontosítani.
Azt tanácsolom állítsa fel mindenki a saját céljait (akár ha szükséges ezt most újra és újra áttervezni) és folytassa a kitartó munkát. Tűzze ki egy helyi emelkedőn a legjobb idejének a megdöntését, kövesse nyomon ahogy emelkednek az adott szegmensre a Wattjai vagy esetleg versenyezzen mások ellen a Zwift-en.
Én mint edző, figyelem a versenyző teljesítményének fejlődését az edzés Watt értékei alapján.
Mivel nem tudjuk pontosan egyelőre, hogy mikor kezdhetünk versenyezni idén, fontos hogy most ne terheljük túl intenzív edzésekkel magunk. Adjunk elegendő teret a regenerálódásnak.

Fotó: Pascal Vande Putte

Bikemag:
Fel lehet építeni egy csúcsformát versenynapok nélkül is? Akár júniusra?

Sander:
Előfordult már számos esetben, hogy a versenyzők remek formában szerepelnek a legelső megmérettetésen. Rohan Dennis hosszú ideig versenynapok nélkül időfutam világbajnoki címet szerzett! Lehetséges.
Sőt, elméletben még ideálisabb is lehet a felkészülés! Ha kizárólag edzéssel készülsz, jobban tudod kontrollálni a paramétereket, mint versenyzéssel, ahol mindig sokkal több a rizikófaktor és a kérdőjel. Ugyanakkor képes kell hogy légy megszenvedtetned magad ahhoz, hogy szintet tudj lépni. Sok versenyző nem tud olyan mélyre ásni magában egy edzésen mint egy versenyen.

Bikemag:
Fel lehet építeni egy csúcsformát kizárólag beltéri – görgős edzésekkel?

Sander:
A görgőzés minden esetben egy nagyon hasznos edzésforma. Néhány edzést még ideálisabb is görgőn elvégezni mint kint országúton / terepen.
A legnagyobb különbség az a mentális szegmens, ami jóval nagyobb kihívás a görgőn mint kint országúton.
Természetesen egy kerékpárversenyzőnek kiváló alap-állóképességgel kell rendelkeznie, hogy arra ezután felépítsük a forma csúcsát intenzitással. Az alap-állóképességi edzésekhez elengedhetetlen a hosszú időtartam a kerékpáron. Ez a legnagyobb nehézség fejben, ha ezt a görgőn kell elvégezni. Manapság az “okos” görgők már javarészt megkönnyítik ezt, összehasonlítva a 10 évvel ezelőtti lehetőségeinkhez.

Bikemag:
Más edzéstervet készítesz most egy Master-korú versenyzőnek, női és férfi sportolóknak, illetve utánpótláskorúaknak?

Sander:
Természetesen, minden versenyzőnek személyre szabott tervet kell írjak. Nem csak férfi és nő, de korosztály és képességek, fittség alapján is specifikus programot kell készíteni. Néhány sportolóm több alternatív edzésmunkát végez, például futás vagy más kardiomozgás. Szükségük van ezekre a tevékenységekre a kerékpározással párhuzamosan.
Más sportolóimnak van most lehetősége most napi 6 órákat kerékpáron ülni és ezt nagyon szívesen teszik. Van akinek most viszont a 2 óra is megterhelő, a csapattársak hiányában. Nem kategorizálhatom a versenyzőim, mindenkinek más-más programra van szüksége.

Forrás: Sander Cordeel

Bikemag:
Mi fog történni szerinted az első World Tour versenyen a koronajárvány elcsendesedését követően?

Sander:
Szerintem ugyanolyan lesz mint a korábbi fontos egynaposok. Talán egy kicsit több akcióval, próbálkozással, mert mindenki friss lesz a mezőnyben és nagyon akarnak majd mutatni valamit. Kevesebb verseny lesz 2020-ban és néhány versenyzőre nagyobb nyomás helyezedik, hogy bizonyítson. Főleg, akiknek idén lejár a szerződésük a csapatukkal. Egy-egy versenyre bekerülni a szelekcióba szintén nagy harcot hozhat a csapatokon belül is, hisz kevesebb a lehetőség.

Bikemag:
Mire számítasz a Tour de France-on (vagy bármely első háromhetes körversenyen idén)?

Sander:
Pillanatnyilag 2 csoportra oszthatjuk a kerékpárversenyzőket. Vannak akik edzhetnek országúton és vannak akik nem hagyhatják el otthonukat. Nyilvánvaló, hogy mekkora előnyük van a kijárási tilalom alól mentesülő sportolóknak. A csapatok pedig az alapján fogják megválogatni a sorukat egy körversenyre, hogy milyen felkészülés van mögöttük. Az elmaradt Giro d’Italia-ra fókuszáló elsőszámú klasszisok most minden bizonnyal megkapják az esélyt a Tour de France-ra kárpótlásul a csapatuktól. Sok-sok nagy névre számítok így az első háromhetes versenyen az idei szezonban.
A kolumbiaiak formáját a magaslat adta edzéslehetőségekből kifolyólag elöljáróban jobbnak gondolom, mint például a francia versenyzőkét. Nagyon remélem, hogy lesz idén Tour de France. A legfontosabb versenynek tartom személy szerint a kerékpársportban. Persze, csak ha biztonságban meg lehet rendezni.

Bikemag:
Mennyire fontosak most a kiegészítő edzések, mint a core tréning és egyéb erősítések?

Sander:
A core fejlesztése mindig nagyon hasznos. Sok versenyző télen rendszeresen elvégzi ezeket, de a versenyszezonban nem foglalkoznak vele.
Nagyon fontos hogy folytassuk a core tréninget (amit sosem késő elkezdeni sem akár a nulláról). Ugyanez igaz az erőfejlesztő gyakorlatokra.
A jelen időszakot kihasználhatjuk arra, hogy a kiegészítő edzésekben is szintet lépjünk. Ki vagyunk éhezve a sikerélményre.

Bikemag:
A Pro Tour karriered alatt mi volt számodra a bevált edzésmódszer a csúcsforma eléréséhez?

Sander:
Mindig nagyon érdekelt az edzéstudomány, de nekem csak akkor lett saját edzőm amikor profi csapatszerződést kaptam. Ekkorra már jól ismertem a szervezetem. Kitapasztaltam, mit kell tegyek hozzá hogy elérjem a csúcsformám. Philippe Gilbert szerint, csúcsformában lenni az az állapot, melynek ellentettje lebetegedni. Érzed, amikor be fog következni.
Fontos, hogy legyen egy edződ aki arra hivatott hogy javítson a teljesítményeden, de még fontosabb hogy ne kövess minden tervet vakon. Hogy észre tudd venni saját magadon mire van épp szükséged.

Forrás: Sander Cordeel

Bikemag:
Melyik a kedvenc versenyed? Versenyeztél már Magyarországon?

Sander:
Nagyon szeretem a macskaköves klasszikusokat. A Paris-Roubaix a kedvencem.
Magyarországi versenyen csak nézőként vettem részt.

Bikemag:
Hol szeretsz a legjobban edzeni? Mi a kedvenc kerékpáros úti célod?

Sander:
Nagyon szeretem Flandria dombos vidékét, az ikonikus rövid emelkedőket. Kedvezőbb időjárási körülmények szempontjából Spanyolország, Valencia a kedvenc úti célom.

Bikemag:
Mi az általános napi rutinod most így a koronajárvány időszaka alatt?

Sander:
A napi rutinom nem sokat változott. Sok időt töltök Trainingpeaks használatával, melyen keresztül analizálom és tervezem a versenyzők edzéseit. Jómagam is szeretnék formában lenni, ezért mindennap sportolok. Sokat olvasok edzésmódszertanról és az emberi testről. Az edzéstudomány hihetetlen gyorsasággal fejlődik, változik, úgyhogy igyekszem naprakész maradni.

Sander, nagyon köszönjük, hogy rendelkezésünkre álltál!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.