fbpx

SRAM 2016: csak egy maradhat?

Az egytányéros SRAM szettek térhódítása tovább folytatódik. Immár országútikra, gravel bringákra és kedvező árú montikra is elérhető az 1×11-es váltórendszer.

A 2015-ös Eurobike kiállítás két legnagyobb újdonsága kétségkívül a két forradalmi megoldást használó országúti váltórendszer volt. Mind a hidraulikus Rotor Uno szett, mind pedig a SRAM vezeték nélküli elektromos eTap rendszere részletesen bemutatásra került korábban. Utóbbi több, mint egy éve találgatások tárgya volt, többször jelentek meg kémfotók, prototípus váltók a nemzetközi szaksajtóban, de a hivatalos bemutató az Eurobike kiállítás első napjára esett. Az amerikai gyártó ezzel nemcsak behozta a technológiai lemaradást a Shimano jelenlegi csúcs alkatrészcsaládjához képest, hanem egyelőre lépéselőnybe is került.

SRAM Red 22 2016

SRAM Red 22 2016

A hagyományos mechanikus országúti szettek közül továbbra is a Red 22 áll a paletta tetején. Fékek terén több különböző változatban érhető el, a megszokott bowdenes patkófékek mellett kapható HydroR hidraulikus fékváltókarokkal, amik felnifék vagy tárcsafék működtetésére is alkalmasak. A Red 22 a mai napig a legkönnyebb országúti alkatrészcsalád a piacon, a konkurenseknél közel 200 grammal kevesebbet nyom a mérlegen. Az élsportolók vagy komoly amatőr versenyzők akár Quarq wattmérővel szerelt SRAM Red hajtóművet is választhatnak.

SRAM Force 22

SRAM Force 22 2016

A Force 22 szintén jó vétel lehet azoknak, akik kedvelik vagy hajlandóak megszokni a DoubleTap váltórendszert. Én fél éve párhuzamosan használok Shimano és SRAM szettes országúti bringákat és bár eleinte nem kedveltem az amerikaiak megoldását, mára biztosan állíthatom, hogy az átállás csak megszokás kérdése. A Force alkatrészek bár súlyban elmaradnak a Redhez képest, a felhasznált technológia és működés szempontjából egyenrangúnak tekinthetők.

SRAM Force 1 2016

SRAM Force 1 2016

A tavaly debütáló elöl egytányéros Force CX1 szett mintegy szondázta a piaci igényeket és úgy tűnik felhasználói részről pozitív fogadtatásban részesült. Ennek eredménye, hogy idén nyár végétől már egyszerűen Force 1 néven kapható és a láncterelő nélkül használható X-Sync lánctányérok fogszám kínálatának bővítésével gyakorlatilag az összes országúti/cx/gravel bringát használó szakág áttétel igényét lefedték. 38 és 54 fog között a páros fogszámú tányérok kaphatóak. Ezeket 11-36-os, vagy az MTB szettek világából ismert 10-42-es XD lánckeréksorral kombinálva kaphatjuk meg a számunkra megfelelő tartományt.

Specialized Roubaix SRAM

Specialized Roubaix SRAM Force 1 szettel

Első benyomásra úgy tűnik, hogy az egytányéros rendszer jóval könnyebb lehet az első átdobós 22 sebességesnél. Ugyan a bal váltókar könnyebb, mivel nincs benne a váltókar mechanikája, és az első váltó valamint a kábelek is elhagyhatóak, de a jóval nehezebb X-Horizon hátsó váltó és a széles áttétel tartományú 11-36-os sor miatt marginális a súlybeli különbség. Fékváltókarok és fékek terén a Force is létezik hidraulikus és mechanikus változatokban.

Menetpróba a Demo Day-en

Menetpróba a Demo Day-en

A Demo Day napján egy gyors menet erejéig sikerült kipróbálni egy SRAM Force 1 szettel szerelt tesztgépet. A váltásrendszer megszokott módon működött, bár néha a bal kezemmel is kerestem a váltókart, összességében hamar megszokható volt. A fékek működése viszont kiemelkedő, 160 mm-es tárcsákkal olyan fékerőt produkált, amit országúti bringánál korábban még sosem tapasztaltam.

SRAM Rival 22

SRAM Rival 22

Az amerikaiak legjobb ár-érték arányú szettje, a Rival 22 nem változik jövőre. Az alkatrészek többsége súlyban igencsak közel vannak a felsőbb kategóriás Force cuccokhoz, egyedül a hajtókar tekintetében van nagy eltérés, a Rival ugyanis alumíniumból készül, így közel 200 grammal nehezebb.

SRAM Rival 1 2016

SRAM Rival 1 2016

A Force 1 szett mellett szintén nyáron mutatták be a Rival 1 alkatrészcsaládot, ami a Rival 1×11 sebességes változata. Lényegében ugyanazok a változások, amik a Force esetében is, viszont lánctányérok terén a két legnagyobb (52,54) nem kapható az egytányéros Rival hajtókarhoz.

A fékezőfelülettel ellátott ZIPP felnivel készülnek a tárcsafékes karbon kerekek is

A fékezőfelülettel ellátott ZIPP felnivel készülnek a tárcsafékes karbon kerekek is

Bár országúti kerekek nem kaphatók SRAM márkanév alatt, tudni kell, hogy a ZIPP a cég tulajdonát képezi. Jövőre tárcsafékes országúti kerekekkel készültek, a hatcsavaros féktárcsákkal kompatiblis 77D/177D agyakra épülő új alumínium felnis, valamint a meglévő karbon felniket használó kerékszettek várhatók. Az agyak magas küllőperemmel készültek, egyenes fejű küllőket fogadnak és gyorszáras, valamint minden átmenő tengelyes szabvánnyal kompatibilisek. További pozitívum, hogy az XD kazettatest is gond nélkül használható rajtuk, így a 10-42-es sor felszerelése is megoldott.

SRAM XX1 2016

SRAM XX1 2016

Az MTB alkatrészcsaládok közül továbbra is az XX1 jelenti a paletta csúcsát, népszerűsége 2012-es bemutatása óta töretlen.

SRAM X-Sync 2016 lánctányérok

SRAM X-Sync 2016 lánctányérok

SRAM MTB hajtókarok esetén apró változás, hogy a korábbi csillag plusz lánctányér kombináció mellett az X-Sync tányérok közvetlen felfogatású változatai is elérhetőek lesznek a leginkább használt méretekben (26 és 40 között párosával), így további grammok spórolhatóak meg.

SRAM X01 2016

SRAM X01 2016

Az X01 és X01 DH szettek változatlan formában lesznek kaphatóak jövőre.

SRAM X01 DH 2016

SRAM X01 DH 2016

A tavaly bemutatott X1 szett tette széles körben elérhetővé az 1×11 sebességes SRAM MTB rendszert. Meglehetősen sok középkategóriás bringát gyárilag ilyen hajtóművel és váltóval szerelnek, de mivel egyrészt csak „pöckölős” Trigger váltókarral kapható, másrészt a kedvezőbb árú szettekre mindig van igény, a SRAM 2016-től tovább bővítette a palettát a GX alkatrészcsaláddal.

SRAM X1 2016

SRAM X1 2016

Hajtóművek terén két, az X1 szettből ismert opció áll rendelkezésre. Mindkettő 24 mm-es tengellyel rendelkezik, az S-1400 a fejlettebb változat üreges hajtókarokkal, míg az S-1000 egyszerűbb forgácsolt alumínium karokkal készül.

SRAM GX1 2016

SRAM GX1 2016

Váltókarok terén nemcsak a Trigger, hanem a sokak által kedvelt SRAM specialitás, a markolatváltó is elérhető. A hátsó váltó pár grammal nehezebb, mint az X1, de alapvetően megegyeznek. A 11 sebességes SRAM rendszer lelke és egyben egyik legdrágább alkatrésze a 10-42-es kiosztású lánckeréksor jelentősen eltér a GX1 szett esetében.

SRAM GX "Full Pin" lánckeréksor

SRAM GX “Full Pin” lánckeréksor

Az XG-1150 sor teljes egészében acél lánckerekekből készül, amit 123 acél tüskével szegecseltek össze. 394 grammos tömege ugyan jóval elmarad a 265 grammos XX1 sorhoz képest, de árban csillagászati különbségek vannak. Kis túlzással utóbbi árából egy komplett GX1 szett kihozható. Természetesen az összes 10-42-es sor csak az XD kazettatesttel kompatibilis, így vásárlás előtt nézzük meg jól, hogy jelenlegi kerekünket át lehet-e konvertálni.

SRAM X-Sync acél lánctányér

SRAM X-Sync acél lánctányér

További újdonság, hogy a GX1 szett esetében a speciális fogkialakítású, láncterelő nélkül használható X-Sync tányérok acélból készülnek. Ez egyrészt negatívum a plusz tömeg miatt, viszont ha belegondolunk, hogy mennyi idő alatt kopna el egy olcsó alumínium tányér, lehet, hogy jobban járunk a nehezebb, de tartósabb változattal.

SRAM GX 2016

SRAM GX 2016

A GX nemcsak egytányéros rendszerként kerül piacra, hanem 2×11 és 2×10 sebességes változatai is kaphatóak lesznek. Ezeket a szetteket a korábbról ismert és továbbra is kapható X9 és X7 alkatrészek közé helyezi a palettán a gyártó.

SRAM GX 11 sebességes hátsó váltó két lánctányéros rendszerhez

SRAM GX 11 sebességes hátsó váltó két lánctányéros rendszerhez

Az új 2×11-es rendszerhez készült hosszúkanalas GX váltó kezeli a 10-42-es sort is, így gyakorlatilag háromtányéros áttételtartományt kapunk a rendszer használatával.

SRAM Guide Ultimate 2016

SRAM Guide Ultimate 2016

Fékek terén a tavaly debütáló négydugattyús Guide széria bővül, az új csúcsmodell Ultimate névre hallgat. A fékkar a Guide RSC továbbfejlesztett változata karbon fékkarral és titán csavarokkal. Szerszám nélkül állítható a fékkartávolság valamint a nyomáspont, továbbá ez is Swinglink mechanikát használ.

SRAM Guide Ultimate 2016 (S4) féktest

SRAM Guide Ultimate 2016 (S4) féktest

A fő fejlesztések a féktestet érintették, az Ultimate S4 esetében marad a négydugattyús kialakítás, viszont a dugattyúk alumíniumból készülnek, a féktest jóval nyitottabb kialakítású, így a hűtése is javult. A fékpofák és a féktest közé rozsdamentes acél hőterelő lemez került, ami szintén a hűtésben játszik fontos szerepet.

Lényeges változás még, hogy a légtelenítő csavart a féktest legaljára helyezték, ezzel megkönnyítve a légtelenítést. Egy speciális adapter is elérhető, ami a légtelenítő csonkra csatlakoztatható.

SRAM Rail 402016

SRAM Rail 40 2016

Kerekek terén a RAIL 40 jelent újdonságot. 27,5”-es és 29”-es kerékméretben lesz kapható, aszimmetrikus kialakítású, 23 mm belső szélességű, hegesztett illesztésű UST felnivel. Az agyak 6 csavaros tárcsákat, valamint egyenes fejű küllőket fogadnak, kompatibilisek a Boost szabvánnyal. A reteszelést négykalapácsos racsnimechanika végzi, kapható hagyományos és XD kazettatesttel is.

A SRAM alkatrészeket keresd a Probike kerékpárüzletben: http://probike.hu/

(X)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.