fbpx

Spórolós sportoló: KTM Aera kerékpárteszt

Tavaly mutatta be a KTM az Aera bringákat melyeket kedvező árukról és magas minőségükről ismerhettünk meg. Valódi karbon vázra épül mostani alanyunk az Aera PRO is, és nagyjából egy Myroont kapunk vele féláron, ami azért nem tűnik rossz üzletnek!

ktm_aera 1

A KTM Aera lelke a már említett karbon váz, ami nem egy „olcsósított” szénszálas darab (mint amit sok gyártónál találunk) hanem valódi karbon szövetből készült mestermű. Mielőtt a márka és karbon trollok rám rontanak, érdemes kicsit belemenni ebbe a témába. Mit is jelent, hogy „valódi karbon”?

Hogyan lehet olcsó karbon vázat gyártani? Többféleképpen. Az egyik hogy fellapozzuk a TBG katalógust amiben kb. 1200 oldalon csak távolkeleti vázak és alkatrészek között tudsz csemegézni. Kiválasztod a szimpatikus vázat, és jól rámatricáztatod a saját márkaneved. Gyártók tucatjai, vagy inkább százai választják ezt a költséghatékony megoldást, és ha jól húzol lapot még akár minőséget is kaphatsz. A másik megoldás, hogy saját tervezéssel megpróbálsz „olcsó” karbon vázat előállítani. Ennek kulcsa a minél több kötőanyag (gyanta) és a minél kevesebb valódi karbon szövet felhasználása, amit üvegszál hozzáadásával pótolnak. A nagyon alacsony kötőanyag tartalmú vázak előállítása drága technológiát igényel, de csak így lesz könnyű vázad. Ha pedig merevet akarsz, akkor minél több (és minél több rétegű) karbon szövetet kell alkalmaznod. Sajnos egyfelől vevői igény is lett mára, hogy lehetőleg félmillió forint alatt jussunk karbon kerékpárhoz hiszen az most menő. Nem számít a merevség, a hajtáshatékonyság, vagy a súly, azt úgysem nézik a haverok. A gyártók pedig kiszolgálják ezeket az igényeket.

ktm_aera 4

A KTM sosem arról volt híres, hogy „elgagyizná” a munkát így a mérnököknek az volt a falra kitűzve, hogy alkossák meg a lehető legkomolyabb valódi karbon vázat úgy hogy ne vesszenek össze a specifikációt készítő részleggel, azaz az árcédulán valahol 500.000 Ft körül legyen a végösszeg. Megtehették volna, hogy valami Alivio mixet raknak az Aera Comp-ra, de az osztrák precizitás ezt nem engedte volna. Így lett Deore szettes a gép, míg az általunk tesztelt PRO kivitel pedig SLX-es.

A váz egy darabból készül azaz monocoque felépítésű, geometriáját 29”-os kerekekhez méretezték, de 650B-s is kapható belőle. Fejcsöve tapered a mai kor követelményeinek, és főleg a villák felépítésének hatásaként. A nyeregvázcső „átszúrja” a felsőcsövet, ami a hajlított támvillákban folytatódik. A hajlított támvilláknak rezgéselnyelő szerepe van, bár erről később még ejtek szót.

ktm_aera 2

A legtöbb kábel a vázban rejtetten fut, ennek nem csak design szerepe van hanem a kosztól is jobban megvédi a kábeleket, bár megnehezíti a szerelők dolgát ha cserélni kell. És hát miért is tartana vissza bárkit egy Shimano SLX felszereltség attól hogy hobby szinten versenyezni kezdjen vele? A spórolás nyomát csak a hátsó papucsnál lehet észrevenni, mivel nem X12-es hanem sima gyorszáras kereket fogad, de hát mégiscsak egy belépő szintű karbon monti. Geometriáját tekintve a 2015-ös modell már teljesen megegyezik a Myroon csúcsmodellel! Ez 2014-ben még nem így volt, akkor sokkal turistásabb volt a geometriája az Aerának.

ktm_aera 3

Felszereltségén is csak a lényegtelenebb helyeken érezni a spórolást (stucni, nyeregcső) máshol nem. Villája Rock Shox Reba RL holott ilyen árkategóriába sok konkurense még csak Recon-t épít be. A Reba széria most már lassan mondhatjuk hogy egy évtizede számít kiváló ár/érték arányú teleszkópnak, és 1622 grammos súlyával nehéznek sem mondható. A QR15-ös tengellyel készülő telóban személyre szabható a levegő nyomása, és a visszaút csillapítás is. Kapott egy kormányról vezérelhető lockoutot, bár ritkán van rá szükség.

ktm_aera 9

Szerencsére a szetten nem spóroltak! Minden Shimano SLX. A váltókarok, a hajtómű, de még a fékrendszer is! Olyan jó lenne ha ez kötelező érvényű lenne minden gyártónál és nem látnánk SLX-esként hirdetni olyan Alivio/Deore mixes montikat amin csak a hátsó váltó SLX! Egyrészt ez jót tesz a szinergiának, másrészt a működésnek is mivel a szettek általában egymáshoz vannak tervezve.

Jó hír hogy a DT-Swiss szállítja be a kerekeket is, bár a felnire KTM Pro CC-t ír a weboldaluk, azért azon is ott a DT matrica, és formája sem tagadhatná le a svájci géneket. Ennek megfelelően merevnek éreztem, ami a 29”-os méret esetében nagyon kritikus tud lenni.

ktm_aera 6

Azt apróbb alkatrészek mint a spacerek, markolat vagy nyeregbilincs mind a váz narancs designjához igazodnak, és pont ez ami megkülönbözteti a többi tucatnyi fekete/fehér bringától (már ha messziről nézzük) A Selle Italia X1 jó választás volt főleg számomra, mert az olasz gyártó nyergei mindig kényelmesek, de hangsúlyozom hogy nekem. Mivel mindenkinek más az ami bejön, így hozzám senki se jöjjön panaszra hogy neki nem vált be!

Menet közben hamar érződött, hogy ez egy merev váz. Szó szerint. A hátsó keréktől megkapsz minden visszajelzést a kavicsoktól a fűszálakig, még 2 bar-os nyomásra engedett gumikkal is. Ennek előnye és hátránya is van. Előnye, hogy nagyon közvetlen az irányítása, mindent érzel, mindenre tudsz reagálni, együtt „él” veled a bringa. Hátránya hogy nem kényelmes. A kérdés az, hogy mit vársz el az Aerától. Ha a 29-es kerekekkel érkező kényelmet, akkor lehet nem ez a te ideális választásod. Ha agresszív, XC orientált viselkedést, maximális feedbacket és könnyű bringát szeretnél akkor meg pont jó helyen keresgélsz!

ktm_aera 8

Nagyjából biztos vagyok benne hogy néhány kiegészítő cseréjével akár 10 kiló közelébe is behúzható a bringa súlya, ami meg már a felső osztályt idézi, sőt 5-6 éve még egy 26-os bringánál is örültünk volna ilyen adatnak a mérlegen! Az Aera váz súlya 1175 gramm ami alig 10 grammal több mint a Myroon esetében! Bár így is pont olyan a gép hogy nem tudok belekötni. Valljuk be őszintén hogy hobby szinten ez azért még többet is ad mint amire szükség van. Az SLX szett váltás és fékteljesítménye simán azon a szinten van mint amit nemrég még egy XT-től vártunk el. A 2×10 sebességes váltórendszerben megvan az áttétel ahhoz hogy meredek ösvényeken is felküzdjük magunkat, és azért lefelé vagy síkon is elegendő a 38-11-es kombináció is.

ktm_aera 7

Az időjárás nem kényeztetett el a tesztelés alatt, így többet volt sárban mint napsütésben, ezért nagy mázlink hogy nem Racing Ralph hanem Rocket Ron gumikkal szerelik, ami sokkal jobban irányítható laza talajon, de ennél sokkal nagyobb szerencse hogy a nyeregvázcső alsó része hajlított, így azért némi sárférőhely is maradt, és nem kellett a láncvillát nagyon hosszúra hagyni ami rontotta volna az irányíthatóságot.

ktm_aera 10

Összefoglalva ennyiért nagyon jó vétel az Aera, főleg hogy a Comp kivitelt már 559.000-ért megveheted, de inkább rádobnám ezt a százast a komolyabb szett és jobb súly miatt. Így már simán használható maraton, vagy XC versenyzésre is, ha nem vagy maximalista vagy nem vet fel a pénz! És hogy miért válassza valaki a Myroont? A sokkal jobb felszereltség miatt.

Infobox:

Forgalmazó: KTM Fahrrad Gmbh.

Elérhetőség: www.ktm-bikes.at, www.ktmteam.hu

Ajánlott fogyasztói ár: 659 000 Ft

Műszaki adatok:

Váz: Aera Monocoque Carbon

Villa: Rock Shox Reba RL

Váltórendszer: Shimano SLX

Fékrendszer: Shimano SLX

Lánckeréksor: Shimano SLX 11-36T

Hajtómű: Shimano SLX 38/24

Kerekek: KTM PRO CC+ DT Swiss

Gumik: Schwalbe Rocket Ron EVO 29×2.25″

Kormány: KTM Team

Stucni: KTM Team

Nyeregszár: KTM Team

Nyereg: Selle Italia X1 Flow

Súly: 10,7kg

Geometria:

geo-mtb-hardtail-alu-11-cs-6ktm_aera_geometry

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo